Må børn på 1 år spise vildt kød?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Slettet bruger

Må børn på 1 år spise vildt kød?

Indlæg af Slettet bruger » 28. dec 2017, 20:39

Jeg har søgt på nettet og kan ikke finde det nogen steder. Der er så meget man siger børn ikke må få og der er normalt altid en ja det må de godt få eller en nej det må de ikke få når man Googler.
Det jo først når de er 3år de må spise alt!
Sagen er at jeg har noget rådyr som jeg gerne ville servere nytårsaften. Jeg har også to piger på 1 år og 5 dage som er godt igang med at smage på alle de forskellige ting man kan spise. I den forbindelse så ville jeg finde ud af om de må smage på et stykke rådyr.

Mvh

Cardude.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Må børn på 1 år spise vildt kød?

Indlæg af Caspian1911 » 28. dec 2017, 20:52

Uden noget videnskabeligt grundlag, så lad dem da endelig smage. :eating:

Jeg kan ikke se, hvad problemet skulle være. Naturligvis skal børn i den alder have masser af letfordøjelig mad, og derfor skal kødmængden begrænses.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Må børn på 1 år spise vildt kød?

Indlæg af FrederikF » 28. dec 2017, 20:53

Kan ved gud ikke se hvad det skulle skade.
Mine unger æder vildt med stor vellyst (2x 18 måneder, 1x 4 år).

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Må børn på 1 år spise vildt kød?

Indlæg af KKA » 28. dec 2017, 21:36

Du skal bare huske at “purere kødet” - sådan begynder Livet.....og sådan ender det mange år senere;-)

Slettet bruger

Re: Må børn på 1 år spise vildt kød?

Indlæg af Slettet bruger » 28. dec 2017, 22:12

Ja jeg er helt enig med jer.
Samtidigt kan jeg hellere ikke se problemet med honning men det er åbentbart mega fyfy.
Og fisk er der åbentbart tungmetaller I hvis det er rovfisk.

Men hvis der ikke er nogen herinde der siger nej så får de det sku også.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Må børn på 1 år spise vildt kød?

Indlæg af Refraktorius » 28. dec 2017, 22:27

Honning kan indeholde clostridium botulinum-bakterier (dem der danner et giftstof som giver dødelig "pølseforgiftning").
Bakterien findes naturligt i jord, og der sker ikke noget ved at spise dem eller ved at spise bakteriesporerne.
Men dårligt konserverede fødevarer er et fint sted for dem at vokse.

Miljøet i tarmen er for hidsigt til at sporer kan blive til noget.
Men spædbørn er ikke oppe på beatet, så der kan det blive alvorligt.
Infantil infektion (spædbarnsbotulisme) 2 - opstår i forbindelse med indtagelse af bakteriesporer f.eks. fra honning. Større børn og voksne bliver normalt ikke syge af sporerne, men hos spædbørn er bakteriefloraen i tarmen anderledes, og her kan sporerne omdannes til aktive toksinproducerende bakterier
https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... botulisme/

Rovdyr fra toppen af fødekæden kan også akkumulere imponerende mængder af miljøgifte (der typisk rammer børns mentale udvikling). Derfor skal man ikke fodre dem med tun, grind, isbjørn og lignende.

Planteædere samler typisk kun miljøgifte fra en enkelt levetid, så deres koncentrationer er meget lavere.

I alle akkumulerede miljøfarlige stoffer-sammenhænge er "gift primært et spørgsmål om dosis", så der sker intet ved at smage, men det er ikke smart at indtage store mængder.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Må børn på 1 år spise vildt kød?

Indlæg af KKA » 29. dec 2017, 09:46

Refraktorius skrev:Honning kan indeholde clostridium botulinum-bakterier (dem der danner et giftstof som giver dødelig "pølseforgiftning").
Bakterien findes naturligt i jord, og der sker ikke noget ved at spise dem eller ved at spise bakteriesporerne.
Men dårligt konserverede fødevarer er et fint sted for dem at vokse.

Miljøet i tarmen er for hidsigt til at sporer kan blive til noget.
Men spædbørn er ikke oppe på beatet, så der kan det blive alvorligt.
Infantil infektion (spædbarnsbotulisme) 2 - opstår i forbindelse med indtagelse af bakteriesporer f.eks. fra honning. Større børn og voksne bliver normalt ikke syge af sporerne, men hos spædbørn er bakteriefloraen i tarmen anderledes, og her kan sporerne omdannes til aktive toksinproducerende bakterier
https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... botulisme/

Rovdyr fra toppen af fødekæden kan også akkumulere imponerende mængder af miljøgifte (der typisk rammer børns mentale udvikling). Derfor skal man ikke fodre dem med tun, grind, isbjørn og lignende.

Planteædere samler typisk kun miljøgifte fra en enkelt levetid, så deres koncentrationer er meget lavere.

I alle akkumulerede miljøfarlige stoffer-sammenhænge er "gift primært et spørgsmål om dosis", så der sker intet ved at smage, men det er ikke smart at indtage store mængder.
Honning er tillige cariogent. Absolut No Go til spædbørn!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Må børn på 1 år spise vildt kød?

Indlæg af Lassescout » 29. dec 2017, 21:37

Der sker absolut intet ved at lade små børn spise rådyr.

Den eneste ovevejelse jeg kunne have, går på, om dyret er skudt med et blyholdigt projektil. Jeg er blevet en smule overrasket over, hvor langt væk fra sårkanalen man kan finde spor af bly. Men det ville kun kunne blive et problem hvis børnene skulle spise vildtkød ofte. Bly kan optages i kroppen, men det udskilles også igen, så hvis man ikke udsættes for det nogenlunde konstant, når det ikke at blive problematisk.

Det er muligt, at vi over tid skal overveje at bruge blyfrie projektiler til jagt, men det haster kun hvis du er gået all in på "tilbage til naturen" bølgen, og halvdelen af din føde er vildt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Må børn på 1 år spise vildt kød?

Indlæg af TheDarkSide » 30. dec 2017, 16:46

Jeg tror rådyr (og vildtkød generelt) er sundere end opdrættet kød fra supermarkedet. Meget mindre fedt og ingen medicin.

Bly er jeg ikke bange for. Jeg spiser meget vildt, der er skudt med bly, men har aldrig fundet kuglefragmenter i det. Jeg skærer altid godt udenom skudhullet og ja, der er selvfølgelig noget blypeber der bliver blæst ud mellem hinderne og i kødet, men jeg tror nu det er ligegyldige mængder.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Må børn på 1 år spise vildt kød?

Indlæg af RKN » 31. dec 2017, 10:00

Vores datter har spist masser af vildt kød. Og hun er ellers kræsen. Men lige netop vildt, der spiser hun med velbehag. Rådyr, råger, ænder, gæs, duer og fasaner. Hun er praktisk talt vokset op med vildt kød.
Så ser bestemt ikke nogen grund, til ikke at lade de små smage. :thumbup:
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Besvar