Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af C-X » 29. dec 2017, 13:20

Hey, hvis vi endelig skal diskutere Peter, så vil jeg gerne rose ham for, at han prøver sine holdninger af!
Selvfølgelig er han forudindtaget, det er vi alle, men han er heller ikke resistent overfor argumenter.
Det kræver alligevel sin mand, at udstille sin uvidenhed og spørge løs - og jeg finder det både relevant og på sin plads, at spørge til noget, der ligger frit tilgængeligt, når man endnu ikke selv har stået i situationen. :respekt:
Jeg ville være ked af et forum, hvor Peter ikke føler, at han er velkommen til at spørge, om dette eller hint.

Derudover er der en trist tendens til, blandt jægere, at skamløst skulle kritisere alle andres jægeres gøren og laden, især med følelsesmæssige argumenter, og uanset om forholdene er lovlige og jagtetiske i orden, blot for at fremhæve sig selv og sine egne fisefornemme fornemmelser.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 213 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af FBN » 29. dec 2017, 14:41

Bofhenator skrev:
FBN skrev:
Bofhenator skrev:
FBN skrev: skyldtes en kugle der ekspanderede i løbet
Ahva?!?

Ekspanderede i dyrets løb eller mener du kuglen ekspanderede inden i løbet på riflen og så på magisk vis anskød et stykke råvildt efterfølgende? Uden at beskadige riffel eller skytte og så udramatisk at naboskytten lige nappede dyret inden han kontrollerede om kammeraten stadig havde sit ansigt?

Eller forstår jeg bare slet ikke hvad du skriver?
Kuglen ekspanderede i riffel løbet ca 5-10 cm fra mundingen.
fragmenter ramte et stykke råvildt som stod ca 50-60 ude
der sad flere mindre dele i dyret, nabo posten skyd dyret
Kort efter da han så hvad det skete.

Man mener det var en produktions fejl i kuglerne
og husker jeg ikke helt galt stoppede norma
produktionen af den i en periode.
Syret, hvordan vidste I det var det der var foregået? Hvordan så riflen (og skytten) ud efterfølgende?
Min far syntes skudet virkede forkert lyd/rekyl men dyret
tegnede for skud/træfning, men turde ikke skyde
igen da vi har lært at der så nok sidder noget i
løbet hvis noget mærker eller lyder forkert så er
er det kontrol først inden flere skud.

Far kiggede igennem løbet og kunne se Spåner ud
i de sidste 5 - 10 så skulle han ikke skyde mere med
den inden den var blevet undersøgt ved Korsholm
om der var en sæk i løbet, det var der så ikke.

Det gik snakken om der var andre der havde oplevet
det også, jeg ejer faktisk de sidste få patroner af de 20
skud han købte som han ikke ville bruge.

Der skete ikke noget med skytten eller riffel og dyret
blev heldigvis hurtig skudt så altvidende alt meget
heldigt.....
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af PSindrup » 29. dec 2017, 16:23

SKBHunter skrev:
Klumpfod skrev:Dårlig afstand
Dårlig vinkel
Dårligt våben

`nogen lærer det aldrig`

Må jeg være fri - den mand blev aldrig inviteret hos mig igen.
@Klumpfod: Den her melding synes jeg for eksempel ikke er "ordentlig"! Du dømmer jægeren på videoen uden at have en reel chance for at vurdere skudafstanden. Film fra aktionkameraer med vidvinkel synes MEGET længere væk end det er i virkeligheden. Hvis du kun har en "sviner" til overs for skytten der afgiver et skud i en situation som du ikke kan vurdere om er OK, så lad være med at skrive noget. Hvis du vil komme med et konstruktivt indlæg i debatten, så formuler dit på en måde som du selv kan være bekendt, og som vi andre kan bruge til noget!

Hvad angår Peter, så synes jeg han har en udpræget tendens til at "gøre andre forkerte" og det skærer i øjnene. Hvis man ikke kan lære noget af andre, så er man enten et perfekt menneske eller blind for sine egne fejl og utilstrækkeligheder. Hvis det sidste gør sig gældende, så snyder man sig selv for så mange ting i livet, at jeg slet ikke orker at forklare hvorfor......!

Knæk og bræk
Kunne vi prøve at holde personfnidder ude af debatten?

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af C-X » 29. dec 2017, 16:26

Med over 10.000 registrerede brugere, er det heller ikke usandsynligt, at vedkommende der har lavet filmen, er iblandt os. Måske værd at overveje, når man formulerer sine holdninger på skrift.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af PSindrup » 30. dec 2017, 10:35

C-X skrev:Med over 10.000 registrerede brugere, er det heller ikke usandsynligt, at vedkommende der har lavet filmen, er iblandt os. Måske værd at overveje, når man formulerer sine holdninger på skrift.
Jeg har ikke skrevet noget som jeg ikke ville spørge den pågældende jæger om hvis vi mødtes ansigt-til-ansigt.
(Det er et grundprincip jeg følger på alle medier)

Videoen var låst for kommentering. Havde den ikke været det, havde jeg spurgt direkte under videoen.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af C-X » 30. dec 2017, 10:39

Kommentaren var nu mere henvendt til de mindre konstruktive indlæg, med brænde der falder ned osv.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 25. sep 2013, 11:07
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 26 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Klumpfod » 30. dec 2017, 11:57

C-x : point taken...

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 25. sep 2013, 11:07
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 26 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Klumpfod » 30. dec 2017, 12:14

SKBHunter skrev:
Klumpfod skrev:Dårlig afstand
Dårlig vinkel
Dårligt våben

`nogen lærer det aldrig`

Må jeg være fri - den mand blev aldrig inviteret hos mig igen.
@Klumpfod: Den her melding synes jeg for eksempel ikke er "ordentlig"! Du dømmer jægeren på videoen uden at have en reel chance for at vurdere skudafstanden. Film fra aktionkameraer med vidvinkel synes MEGET længere væk end det er i virkeligheden. Hvis du kun har en "sviner" til overs for skytten der afgiver et skud i en situation som du ikke kan vurdere om er OK, så lad være med at skrive noget. Hvis du vil komme med et konstruktivt indlæg i debatten, så formuler dit på en måde som du selv kan være bekendt, og som vi andre kan bruge til noget!

Hvad angår Peter, så synes jeg han har en udpræget tendens til at "gøre andre forkerte" og det skærer i øjnene. Hvis man ikke kan lære noget af andre, så er man enten et perfekt menneske eller blind for sine egne fejl og utilstrækkeligheder. Hvis det sidste gør sig gældende, så snyder man sig selv for så mange ting i livet, at jeg slet ikke orker at forklare hvorfor......!

Knæk og bræk
Kære SKB - det er taget til efterretning. Jeg reagerede på, at vi tilsyneladende er nogle, der aldrig lærer hvordan man går på jagt. Fordi vi mener at noget kunne gøres pænere. Jeg er/var helt uforstående overfor tonen i indledningen af tråden. Det løb bare af med mig...

Du og alle andre behjertede sjæle i vort gode forum ønskes et god nytår! :NVFrules:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af C-X » 30. dec 2017, 12:25

Klump, du skrev i dit tidligere indlæg, at han aldrig var blevet inviteret hos dig. Fair nok. Det satte lidt tanker i gang hos mig.

Vi er alle forskellige og kender vi ikke hinanden indgående, så kan vi blive lidt overraskede. Jeg går ud fra, at når du inviterer gæster på din jagt, så fortæller du også, hvordan du ønsker tingene gjort.

Parolen kan jo lyde; "Vi skyder hvad jagtloven tillader, dog ikke hare eller agerhøns, da vi ikke har for mange af dem, og råvildt kun i rent sideskud og på maksimalt 15 meter. ...".
Så er linjen lagt.

Jeg er selv lidt mærkelig. F.eks. skyder jeg normalt ikke til agerhøns, med mindre hunden har haft stand for dem, for jeg ser så få når jeg er på jagt. Bekkasin lidt ligeså, da der er så lidt kød på en enkelt fugl og jeg sjældent vil få mulighed for mere end en. Hare lader jeg også ofte gå og undgår bagskud. Faktisk ville jeg helst skyde dem med .17 HMR i hovedet - noget nogen nok vil kalde usportsligt - da jeg gerne vil nyde den som måltid. Ræven betragter jeg som vores ædleste vildt.

Og godt nytår til dig også. :razz:
Du viser på fornemste vis, at selv om vi er forskellige og har vidt forskellige holdninger, så har de fleste af os et godt sammenhold, når det ikke lige stikker af for os :NVFrules:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Fixit
This member is
This member is
Indlæg: 135
Tilmeldt: 8. sep 2014, 20:43
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 56 times
Been thanked: 62 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Fixit » 30. dec 2017, 22:46

Hey C-X,
Med hensyn til det løstliggende brænde, så fornemmer jeg, at du også reagere, på din intigritet, og det er dét det handler om!
Om det er på jobbet, hjemme, på jagt, div. fora’er eller hur, så synes jeg, at vi skylder hinanden det.
Det er dét, der gør dig til den du er, og mig til den jeg er.

Godt Nytår til dig :Hug:
og også til alle jer andre :Fyrværkeri:

Paulli

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af SKBHunter » 31. dec 2017, 10:25

PSindrup skrev:
Jeg har ikke skrevet noget som jeg ikke ville spørge den pågældende jæger om hvis vi mødtes ansigt-til-ansigt.
(Det er et grundprincip jeg følger på alle medier)

Peter
Så længe du spørger fordi du undres og for at lære, så har du min respekt!

Jeg har muligvis fået det forkerte indtryk af dig og jeg beklager mit "personangreb" længere oppe! Slut med "personfnidder" herfra - Godt Nytår!

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af SKBHunter » 31. dec 2017, 10:32

Klumpfod skrev: Det løb bare af med mig...

Du og alle andre behjertede sjæle i vort gode forum ønskes et god nytår! :NVFrules:
Kære Klumpfod. Det kender jeg godt! :)

Problemet med online fora og det skrevne sprog er, at vi alt for nemt får formuleret os for uklart og derfor misforstår hinanden. Derudover har jeg på det seneste oplevet utallige episoder, hvor jeg synes at jægeren har været jægernes værste fjende, så jeg har nok haft tendens til at læse fora "som fanden læser biblen".

Jeg følger NVF for at blive inspireret og lære og det vil jeg blive ved med. :NVFrules:

Rigtig godt Nytår til dig! :razz:

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Sviptue » 31. dec 2017, 16:18

Langebo skrev:Jeg skyder ikke rådyr med hagl
Ca 75 % af danke jæger burde undlade og skyde rådyr med hagl (de er ikke dygtige nok )
Resten burde skyde dem med riffel ........ .
Har skudt en del rådyr med hagl. På mindre end 10meter allezuzammen. Alle er faldet om i knaldet, det fungerer fint. Men gæster har skudt efter rådyr og har ofte haft “forbiskud”... :wall:

Er derfor kommet til den konklusion at der ikke burde skydes rådyr med hagl, da det påfører dyrene unødig lidelse og eftersøg, da disse “forbiskud” sker for ofte forårsaget af utrænede folk.
In spite of the cost of living, its still popular

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af FrederikF » 31. dec 2017, 22:46

Hmm, hvis man vil skyde råvildt på trykjagt, så tror jeg at der vil være procentvis flere der kan levere råvildt med hagl ctr de der kan levere med riffel.
Løbende råvildt med riffel er ikke nemt
Råvildt med hagl kræver imho (næsten) kun diciplin. (Og jeg er så en af dem der kun vil se korte sideskud til råvildt de ca 10 år jeg gik med min far som schweizz hunde hjælper, viste lidt for mange grimme hovedskud, hvor der var skudt frontalt med deraf følgende blinde dyr og dyr uden munddele). Men jeg vil også gerne lære nyt og flytte grænser, så længe det ikke er på vildtets bekostning.
Tak til Peter for at lufte sin tvivl, sundt til os alle at tænke efter om vore særheder og dogmatikker trænger til eftersyn.
Tak for jeres generelt superfine måde at konme “back on track” og få fundet den gode tone igen.
Husk at hvis ingen havde følelser med i jagten og dens udførelse - så var det ligegyldigt.
Jeg ønsker alle en fantastisk 2018 sæson.

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Taby » 1. jan 2018, 10:15

FrederikF skrev:Hmm, hvis man vil skyde råvildt på trykjagt, så tror jeg at der vil være procentvis flere der kan levere råvildt med hagl ctr de der kan levere med riffel.
Løbende råvildt med riffel er ikke nemt
Råvildt med hagl kræver imho (næsten) kun diciplin. (Og jeg er så en af dem der kun vil se korte sideskud til råvildt de ca 10 år jeg gik med min far som schweizz hunde hjælper, viste lidt for mange grimme hovedskud, hvor der var skudt frontalt med deraf følgende blinde dyr og dyr uden munddele). Men jeg vil også gerne lære nyt og flytte grænser, så længe det ikke er på vildtets bekostning.
Tak til Peter for at lufte sin tvivl, sundt til os alle at tænke efter om vore særheder og dogmatikker trænger til eftersyn.
Tak for jeres generelt superfine måde at konme “back on track” og få fundet den gode tone igen.
Husk at hvis ingen havde følelser med i jagten og dens udførelse - så var det ligegyldigt.
Jeg ønsker alle en fantastisk 2018 sæson.

Hej.

Det er jeg ikke enig i. Jeg er med i et konsortie hvor der årligt bliver skudt ca 50 stk råvildt, 10-12 stykker dåvildt og lidt kronvildt på trykjagt. Fordelt på 7 jagtdage. Der bliver max skudt ca 10 skud mere end der er leveret vildt og de fleste er et opfølgningsskud. I år har der været rekvireret schweisshund 2 gange til nu hvoraf den ene var positiv med er dådyr der var gået 70 meter med en god kugle, Den anden var et rådyr hvor der blev fundet et par dråber blod men desværre ingen blod. Tidligere hvor vi drev klapjagt med hagl var der ofte "forbiskud" til råvildt. Og når uheldet er ude er eftersøgning nemmere efter riffelskud

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af TheDarkSide » 1. jan 2018, 11:25

Sviptue skrev: Har skudt en del rådyr med hagl. På mindre end 10meter allezuzammen. Alle er faldet om i knaldet, det fungerer fint. Men gæster har skudt efter rådyr og har ofte haft “forbiskud”... :wall:

Er derfor kommet til den konklusion at der ikke burde skydes rådyr med hagl, da det påfører dyrene unødig lidelse og eftersøg, da disse “forbiskud” sker for ofte forårsaget af utrænede folk.
Tja, så skulle man måske heller ikke skyde ræve og gæs med hagl. Det er jo lige så nemt at anskyde dem og kan være svære/umulige at få eftersøgt. Den anskudte ræv går i grav. Den anskudte gås flyver 300 meter og sætter sig ude på fjorden. Det er jo heller ikke nemt at følge op på.

Dertil kommer problematikken med at skyde med riffel i bynære omgivelser. Hagl er klart det sikreste valg, også i de områder hvor der ikke er kuglefang. Jeg går i hvert fald på jagt flere steder, hvor det ville være totalt uforsvarligt at afgive i riffelskud.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af KKA » 1. jan 2018, 20:13

TheDarkSide skrev:
Sviptue skrev: Har skudt en del rådyr med hagl. På mindre end 10meter allezuzammen. Alle er faldet om i knaldet, det fungerer fint. Men gæster har skudt efter rådyr og har ofte haft “forbiskud”... :wall:

Er derfor kommet til den konklusion at der ikke burde skydes rådyr med hagl, da det påfører dyrene unødig lidelse og eftersøg, da disse “forbiskud” sker for ofte forårsaget af utrænede folk.
Tja, så skulle man måske heller ikke skyde ræve og gæs med hagl. Det er jo lige så nemt at anskyde dem og kan være svære/umulige at få eftersøgt. Den anskudte ræv går i grav. Den anskudte gås flyver 300 meter og sætter sig ude på fjorden. Det er jo heller ikke nemt at følge op på.

Dertil kommer problematikken med at skyde med riffel i bynære omgivelser. Hagl er klart det sikreste valg, også i de områder hvor der ikke er kuglefang. Jeg går i hvert fald på jagt flere steder, hvor det ville være totalt uforsvarligt at afgive i riffelskud.
Måske lidt naivt, men er hochsitze/stande/drivjagtstårne ikke netop en af mulighederne for at skyde sikkert med riffel i “bynære” jagtområder, og er lovgivningen desang., herunder muligheden for naboaftaler, ikke så tilpas liberal, at der hjemles mulighed derfor, bare der er VEGETATION ifm fx hegn eller tilplantede markhjørner?
Det er mit indtryk når man ser sig omkring i Det danske Landskab, hvor der er jagttårne i alle afskygninger og kulører.
Formoder at VEGETATION er betingelsen for tilstedeværelse af fx råvildt.....

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af TheDarkSide » 1. jan 2018, 21:37

KKA skrev:
TheDarkSide skrev:
Sviptue skrev: Har skudt en del rådyr med hagl. På mindre end 10meter allezuzammen. Alle er faldet om i knaldet, det fungerer fint. Men gæster har skudt efter rådyr og har ofte haft “forbiskud”... :wall:

Er derfor kommet til den konklusion at der ikke burde skydes rådyr med hagl, da det påfører dyrene unødig lidelse og eftersøg, da disse “forbiskud” sker for ofte forårsaget af utrænede folk.
Tja, så skulle man måske heller ikke skyde ræve og gæs med hagl. Det er jo lige så nemt at anskyde dem og kan være svære/umulige at få eftersøgt. Den anskudte ræv går i grav. Den anskudte gås flyver 300 meter og sætter sig ude på fjorden. Det er jo heller ikke nemt at følge op på.

Dertil kommer problematikken med at skyde med riffel i bynære omgivelser. Hagl er klart det sikreste valg, også i de områder hvor der ikke er kuglefang. Jeg går i hvert fald på jagt flere steder, hvor det ville være totalt uforsvarligt at afgive i riffelskud.
Måske lidt naivt, men er hochsitze/stande/drivjagtstårne ikke netop en af mulighederne for at skyde sikkert med riffel i “bynære” jagtområder, og er lovgivningen desang., herunder muligheden for naboaftaler, ikke så tilpas liberal, at der hjemles mulighed derfor, bare der er VEGETATION ifm fx hegn eller tilplantede markhjørner?
Det er mit indtryk når man ser sig omkring i Det danske Landskab, hvor der er jagttårne i alle afskygninger og kulører.
Formoder at VEGETATION er betingelsen for tilstedeværelse af fx råvildt.....
Nu er jeg ikke af den opfattelse at et tårn eller stige giver meget mere kuglefang end at stå på jorden. Det er en højdeforskel på måske 3-4 meter. Det er meget tæt på ligegyldigt på 100 meters afstand, hvad angår kuglefang. Jeg ville i hvert fald ikke være tryg, hvis det var mit hus, der blev skudt i retning af, med den slags "kuglefang" som et skydetårn udgør i et ellers fladt terræn.

Man kan desuden fint skyde råvildt i områder, hvor der ikke er træer eller buske. Jeg er hvert år på jagt i et par roemarker, som typisk ligger 0-200 meter fra folks parcelhushaver. Der er masser af råvildt, selvom der ikke er et træ inden for 500 meter. Der bliver i hvert fald skudt fint med råvildt (og ræv) på de marker :smile:
Marker med høje efterafgrøder, som olieræddiker og sennep, huser typisk også råvildt i efteråret, selvom de ikke lige ligger op af en skov.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af FrederikF » 1. jan 2018, 22:28

Helt enig med ovenstående.
Et tårn giver i realiteten ikke sikrere skud end almindelig stående skydning (skud på helt kort afstand undtaget).

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Sierra13 » 3. jan 2018, 20:36

PSindrup skrev:Det er primært vinklen lige forfra og at dyret ikke er i bevægelse i skudøjeblikket der undrer mig ...

Skyder I andre også rådyr ret forfra med riffel?

Peter
Jeps skyder dem både forfra, fra siden, i skrå vinkel, gående, stående, og luntende, med riflen


Hvad skulle der være galt i at skyde den forfra ?
Man laver ufattelig meget ravage i den, når kuglen kommer ind den vej :shock:


Med hagl skal jeg ikke kunne udtale mig om, da jeg ikke rigtig er nær så meget til hagl jagt, og kun skyder råvildt med hagl når risikoen for anskydning er yderst minimal, altså den er ufattelig tæt på, og et meget let mål.
Men dem jeg har set skudt forfra med hagl, ingen problem, især ikke når både hoved, hals og brystkassen bliver ramt

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Sierra13 » 3. jan 2018, 20:57

TheDarkSide skrev:
KKA skrev:
TheDarkSide skrev:
Sviptue skrev: Har skudt en del rådyr med hagl. På mindre end 10meter allezuzammen. Alle er faldet om i knaldet, det fungerer fint. Men gæster har skudt efter rådyr og har ofte haft “forbiskud”... :wall:

Er derfor kommet til den konklusion at der ikke burde skydes rådyr med hagl, da det påfører dyrene unødig lidelse og eftersøg, da disse “forbiskud” sker for ofte forårsaget af utrænede folk.
Tja, så skulle man måske heller ikke skyde ræve og gæs med hagl. Det er jo lige så nemt at anskyde dem og kan være svære/umulige at få eftersøgt. Den anskudte ræv går i grav. Den anskudte gås flyver 300 meter og sætter sig ude på fjorden. Det er jo heller ikke nemt at følge op på.

Dertil kommer problematikken med at skyde med riffel i bynære omgivelser. Hagl er klart det sikreste valg, også i de områder hvor der ikke er kuglefang. Jeg går i hvert fald på jagt flere steder, hvor det ville være totalt uforsvarligt at afgive i riffelskud.
Måske lidt naivt, men er hochsitze/stande/drivjagtstårne ikke netop en af mulighederne for at skyde sikkert med riffel i “bynære” jagtområder, og er lovgivningen desang., herunder muligheden for naboaftaler, ikke så tilpas liberal, at der hjemles mulighed derfor, bare der er VEGETATION ifm fx hegn eller tilplantede markhjørner?
Det er mit indtryk når man ser sig omkring i Det danske Landskab, hvor der er jagttårne i alle afskygninger og kulører.
Formoder at VEGETATION er betingelsen for tilstedeværelse af fx råvildt.....
Nu er jeg ikke af den opfattelse at et tårn eller stige giver meget mere kuglefang end at stå på jorden. Det er en højdeforskel på måske 3-4 meter. Det er meget tæt på ligegyldigt på 100 meters afstand, hvad angår kuglefang. Jeg ville i hvert fald ikke være tryg, hvis det var mit hus, der blev skudt i retning af, med den slags "kuglefang" som et skydetårn udgør i et ellers fladt terræn.

Man kan desuden fint skyde råvildt i områder, hvor der ikke er træer eller buske. Jeg er hvert år på jagt i et par roemarker, som typisk ligger 0-200 meter fra folks parcelhushaver. Der er masser af råvildt, selvom der ikke er et træ inden for 500 meter. Der bliver i hvert fald skudt fint med råvildt (og ræv) på de marker :smile:
Marker med høje efterafgrøder, som olieræddiker og sennep, huser typisk også råvildt i efteråret, selvom de ikke lige ligger op af en skov.

Hvis du har en højde difference på 4m og skyder et stykke råvildt 100m væk, så er der en vinkel til jorden hvor vildtet står på ca 2,30 grader
Altså nok ikke noget der betyder det helt store...

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af FrederikF » 3. jan 2018, 21:03

Peter[/quote]

Jeps skyder dem både forfra, fra siden, i skrå vinkel, gående, stående, og luntende, med riflen


Hvad skulle der være galt i at skyde den forfra ?
Man laver ufattelig meget ravage i den, når kuglen kommer ind den vej :shock:


Med hagl skal jeg ikke kunne udtale mig om, da jeg ikke rigtig er nær så meget til hagl jagt, og kun skyder råvildt med hagl når risikoen for anskydning er yderst minimal, altså den er ufattelig tæt på, og et meget let mål.
Men dem jeg har set skudt forfra med hagl, ingen problem, især ikke når både hoved, hals og brystkassen bliver ramt[/quote]

Ja, jeg ville aldrig skyde råvildt forfra med riffel. IMHO er der al for stor risiko for at skyde ryg eller køller i smadder, samt risiko for at få fragmenter og maveindhold blæst ind i kødet.
Havde det været krig/regulering det handlede om så skyder jeg gerne i alternative vinkler.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af TheDarkSide » 3. jan 2018, 21:08

Morten273 skrev: Hvis du har en højde difference på 4m og skyder et stykke råvildt 100m væk, så er der en vinkel til jorden hvor vildtet står på ca 2,30 grader
Altså nok ikke noget der betyder det helt store...
Præcis. Det føles bare som som man lige pludselig er meget højt oppe og skyder meget mere nedad end man i virkeligheden gør.
Det er det samme som når folk mener at træfpunktet ændrer sig ved skydning fra skydetårn :giggle:

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Sierra13 » 3. jan 2018, 21:12

TheDarkSide skrev:
Morten273 skrev: Hvis du har en højde difference på 4m og skyder et stykke råvildt 100m væk, så er der en vinkel til jorden hvor vildtet står på ca 2,30 grader
Altså nok ikke noget der betyder det helt store...
Præcis. Det føles bare som som man lige pludselig er meget højt oppe og skyder meget mere nedad end man i virkeligheden gør.
Det er det samme som når folk mener at træfpunktet ændrer sig ved skydning fra skydetårn :giggle:
I min omgangskreds af jægere stammer lignende historier fra når nogen har skudt noget næsten lige under tårnet, eller måske 5-10 meter derfra, og kuglen har ramt helt anderledes end de forventede (da de jo lige havde glemt lommeregneren til at regne efter :giggle: )

Dernæst tror jeg også det er en "undskyldning" for sommetider at tage skud, man ikke ville tage fra jorden af.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Sierra13 » 3. jan 2018, 21:15

FrederikF skrev: Bla bla bla bla........... vi har vidst fået fucked qoutes op...

Jeg har aldrig oplevet et dyr der ikke er faldet på stedet med skud forfra, så hvor "uheldig" man kan være skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Men ja det er et kæmpe svineri, det er direkte klamt at åbne den bagefter, når ALT nærmest er blæst op i den, det ligner der er sket en lille eksplosion inde i dyret.

Det er med at få åbnet den med det samme, og få skyllet den med det samme.

Jeg er ikke mere bange for fragmenter der end jeg ville være i rent sideskud.

i henhold til kødskader, har jeg altid haft tendens til at skyde lige under ryggen så den måske får et lille "tryk"
Det virker for mig, så det tager jeg med, at hvis kuglen bare sidder 1-2 cm højere når jeg skyder fra siden at så er ryggen kaput

Jeg skyder også ALTID skud nr 2 med det samme hvis den ikke ligger der, såfremt jeg har muligheden for at afgive nr 2

Besvar