Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Sierra13 » 29. dec 2017, 14:52

Kristian_J skrev:Jeg syntes heller ikke jagt er mord. Trofæjagt, derimod.....
Hvad er det derimod?

Jeg ville gerne høre det fra hestens egen mund, fremfor at skulle antage at du har lyst til at skrive "mord"

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Kristian_J » 29. dec 2017, 17:26

Skærer det da gerne ud i pap.

Sidder man en torsdag aften og ser et naturprogram fra Afrika og ser et flot dyr og tænker at sådan en må jeg bare skyde, så er der noget galt i ens sind.

Sidder man derimod en torsdag aften og ser et naturprogram og tænker at det kunne være lækkert med en frisk, økologisk bøf fra et sted man har mulighed for at gå på jagt, gennem venner, egen jagt eller andet, så er det jagt.

Det der med at hyre en flok lokale i Afrika til at vise vej til dyret man ønsker at skyde og have dem i nærheden til at passe på sig, det er sgu for tøsedrenge og har intet med jagt at gøre. Det er bare MORD. (Der, jeg sagde det)
... assistance from a distance!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Flugteren » 29. dec 2017, 17:56

Kristian_J skrev:Skærer det da gerne ud i pap.

Sidder man en torsdag aften og ser et naturprogram fra Afrika og ser et flot dyr og tænker at sådan en må jeg bare skyde, så er der noget galt i ens sind.

Sidder man derimod en torsdag aften og ser et naturprogram og tænker at det kunne være lækkert med en frisk, økologisk bøf fra et sted man har mulighed for at gå på jagt, gennem venner, egen jagt eller andet, så er det jagt.

Det der med at hyre en flok lokale i Afrika til at vise vej til dyret man ønsker at skyde og have dem i nærheden til at passe på sig, det er sgu for tøsedrenge og har intet med jagt at gøre. Det er bare MORD. (Der, jeg sagde det)
Jeg har da siden jeg fik jagttegn set flere naturprogrammer, hvor jeg ofte tænkte på, hvor lækkert det kunne være at gå på storvildtsjagt i Afrika med en PH, skyde et prægtigt dyr i godt selskab med en dobbeltriffel i .470 Nitro Express, for så om aftenen at trække mig tilbage til bungalowen, tænde op for Africa by Toto, drikke en dejlig, gammel whisky og nyde at blive serveret lækkert antilopekød med rødvinssauce, altimens jeg planlægger, hvor mit trofæ skal hænge derhjemme. :numberone:

Når jeg sådan sidder og skriver det, så er jeg jo NØDT til at gøre det på et tidspunkt.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af ReneKJ » 29. dec 2017, 19:18

Kristian_J skrev:Skærer det da gerne ud i pap.

Sidder man en torsdag aften og ser et naturprogram fra Afrika og ser et flot dyr og tænker at sådan en må jeg bare skyde, så er der noget galt i ens sind.

Sidder man derimod en torsdag aften og ser et naturprogram og tænker at det kunne være lækkert med en frisk, økologisk bøf fra et sted man har mulighed for at gå på jagt, gennem venner, egen jagt eller andet, så er det jagt.

Det der med at hyre en flok lokale i Afrika til at vise vej til dyret man ønsker at skyde og have dem i nærheden til at passe på sig, det er sgu for tøsedrenge og har intet med jagt at gøre. Det er bare MORD. (Der, jeg sagde det)
Jeg har da heller ikke indtrykket af at danske jægere generelt sætter livet på spil når de går på jagt.
Men de er måske tøsedrenge hele bundtet?

Tilsvarende kan man undre sig over at de ser Bambi og føler trang til at skyde huller i ham?

Det er helt klart ikke ok at dræbe dyr der er truede af udryddelse, men derudover syntes jeg det er lidt arbitrært at tildele en løve eller isbjørns liv større værdi end en hjort.
Er det ikke det samme hysteri som vi ser når en zoo er nødt til at aflive dyr pga pladsmangel, mens flere tusinde svin lader livet samme dag uden at komme i aviserne?

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Sierra13 » 29. dec 2017, 23:13

Kristian_J skrev:Skærer det da gerne ud i pap.

Sidder man en torsdag aften og ser et naturprogram fra Afrika og ser et flot dyr og tænker at sådan en må jeg bare skyde, så er der noget galt i ens sind.

Sidder man derimod en torsdag aften og ser et naturprogram og tænker at det kunne være lækkert med en frisk, økologisk bøf fra et sted man har mulighed for at gå på jagt, gennem venner, egen jagt eller andet, så er det jagt.

Det der med at hyre en flok lokale i Afrika til at vise vej til dyret man ønsker at skyde og have dem i nærheden til at passe på sig, det er sgu for tøsedrenge og har intet med jagt at gøre. Det er bare MORD. (Der, jeg sagde det)

Tja nu er vi da ikke i tvivl om din(e) holding(er)
Omend de stikker lidt ud fra de fleste andre, eller hvertfald dem der tør ytre sig.

Vi er så langt fra hinanden vi ville aldrig nogensinde blive enige, respekt for det.

Det eneste jeg kan betvivle, er hvilken baggrund du har for at beskrive en sindsfejl/sindslidels,. udfra først nævnte case.

Jeg er hverken psykolog, hjerneforsker eller noget andet. Og kan hverken be- eller afkræfte din teori uagtet hvor gerne jeg ville..


I bund og grund er alt hvor du tager et andet individs liv, vel mord overlagt eller ej. Forskellen der oftes skelnes imellem, er blot om det er lovligt eller ej.
Og knapt så meget på "min mave fortæller mig"

Jagt med tracker i "hegn" (altså hegn større end feks fyn) i afrika
Det er altså ikke bare lige at gå 5 skridt ud i vildmarken og skyde løs fra hoften.


Men jeg er måske også en tøsedreng når jeg tager våben med på jagt? fremfor at slås med de bare næver? :blink:

Jeg kunne godt selv finde på at tage en jagt med trackers, men jeg ville aldrig foretage jagt på noget der feks var bundet. Det er blot en aflivning, ligesom når man slagter.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af PSindrup » 30. dec 2017, 10:20

Morten273 skrev: <snip> men jeg ville aldrig foretage jagt på noget der feks var bundet. Det er blot en aflivning, ligesom når man slagter.
Begreberne jagt og et bundet dyr kan vel aldrig nogensinde forefindes i den samme sætning? :???:

Peter

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Kristian_J » 30. dec 2017, 10:28

PSindrup skrev:
Morten273 skrev: <snip> men jeg ville aldrig foretage jagt på noget der feks var bundet. Det er blot en aflivning, ligesom når man slagter.
Begreberne jagt og et bundet dyr kan vel aldrig nogensinde forefindes i den samme sætning? :???:

Peter
Jagt på dyr der er indhegnet i et forholdsvis lille område, som f.eks et reservat er efter min mening bare aflivning.

Så kan man lige så godt tage sin riffel med ned til den lokale slagter og skyde løs
... assistance from a distance!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af ReneKJ » 30. dec 2017, 10:38

Kristian_J skrev:
PSindrup skrev:
Morten273 skrev: <snip> men jeg ville aldrig foretage jagt på noget der feks var bundet. Det er blot en aflivning, ligesom når man slagter.
Begreberne jagt og et bundet dyr kan vel aldrig nogensinde forefindes i den samme sætning? :???:

Peter
Jagt på dyr der er indhegnet i et forholdsvis lille område, som f.eks et reservat er efter min mening bare aflivning.

Så kan man lige så godt tage sin riffel med ned til den lokale slagter og skyde løs
Hvis vi taler afrikanske reservater, så tror jeg de af en størrelse der får danske jagtområder til at ligne en vittighed.
Du kan ikke sammenligne det med at pløkke løs i en hjortefarm.

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Kristian_J » 30. dec 2017, 10:48

Nej, det kan du have ret i.

Jeg savner bare respekt for dyr, ikke mindst dem vi har få af. Det handler ikke om at man ikke skal dræbe, men at vi lever i en overflodsmentalitet og lige så snart vi hører at der måske kan blive skudt nogle flere isbjørne, så skal der fejres.

I stedet skulle man måske fejre at der var flere isbjørne end først antaget og lade dem leve, hygge og formere sig?

...men ak, i stedet sættes kvoten op. Ikke fordi der er reelt behov for regulering, men fordi "vi ka'"! Derefter ryger snakken over på om der måske bliver mulighed for at købe sig ind på en isbjørn. Nu handles bjørnen før den er skudt. Hvor er respekten?
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Kristian_J » 30. dec 2017, 10:51

Samme respekt for dyreliv savne rjeg når man ser hvordan vi masseproducere, behandler og slagter hvad der ende ri køledisken.

Jeg syntes mennesket burde skamme sig. Ikke fordi dyr ikke må dræbes og spises, men måden vi gør og forholder os til det. Jeg håber vi kan ændre den mentalitet, på samme måde som vi besluttede at forældre ikke måtte slå deres børn, at man ikke måtte voldtage kvinder, at hudfarve ikke gør en forskel i samfundet og at man rent faktisk indførte regler for hvordan man gebærder sig i krig, på trods af dens voldelige natur.

Argumentet for, at sådan har vi altid gjort, er simpelthen for vandet.
... assistance from a distance!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af ReneKJ » 30. dec 2017, 11:07

Kristian_J skrev:Nej, det kan du have ret i.

Jeg savner bare respekt for dyr, ikke mindst dem vi har få af. Det handler ikke om at man ikke skal dræbe, men at vi lever i en overflodsmentalitet og lige så snart vi hører at der måske kan blive skudt nogle flere isbjørne, så skal der fejres.

I stedet skulle man måske fejre at der var flere isbjørne end først antaget og lade dem leve, hygge og formere sig?

...men ak, i stedet sættes kvoten op. Ikke fordi der er reelt behov for regulering, men fordi "vi ka'"! Derefter ryger snakken over på om der måske bliver mulighed for at købe sig ind på en isbjørn. Nu handles bjørnen før den er skudt. Hvor er respekten?
Men det gælder vel også for almindeligt forekomne danske dyr?
Når man set snakken gå her på forummet så får jeg da indtrykket af at værdien af et stykke jagt er nogenlunde proportional med det antal dyr der forventes at kunne skydes.

Nu vil jeg ikke udtale mig konkret om isbjørnebestanden i Grønland, for jeg ved ikke om den er "bæredygtig" eller der er for mange dyr.
Men vi skal huske på at naturen har sin egen måde at håndtere overbefolkning på, og de er væsentligt mere brutale end vores.
Sult, sygdom og rovdyr.
I naturen dør man sjældent under hyggelige forhold.

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Kristian_J » 30. dec 2017, 11:26

Nej, og derfor har man jo netop reguleringskvoter, så de tilbageværende dyr får de bedst mulige forhold. :-)

Dette eksempel syntes jeg f.eks er meget godt. Hvorfor skyde så mange? Fordi man kan?

https://naturguide.dk/jaegere-kritisere ... i-en-jagt/
... assistance from a distance!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Sierra13 » 30. dec 2017, 11:32

PSindrup skrev:
Morten273 skrev: <snip> men jeg ville aldrig foretage jagt på noget der feks var bundet. Det er blot en aflivning, ligesom når man slagter.
Begreberne jagt og et bundet dyr kan vel aldrig nogensinde forefindes i den samme sætning? :???:

Peter

Som sagt i mit hovedet er det blot en aflivning.

Jeg ved ikke om det stadig er sådan, men for 15 år siden kunne man i nogle østlande sagtens få lov at skyde et kæmpe stykke vildt der stod i snor, hvis det var det man ville. Bare man betalte

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Sierra13 » 30. dec 2017, 11:38

Kristian_J skrev:Samme respekt for dyreliv savne rjeg når man ser hvordan vi masseproducere, behandler og slagter hvad der ende ri køledisken.

Jeg syntes mennesket burde skamme sig. Ikke fordi dyr ikke må dræbes og spises, men måden vi gør og forholder os til det. Jeg håber vi kan ændre den mentalitet, på samme måde som vi besluttede at forældre ikke måtte slå deres børn, at man ikke måtte voldtage kvinder, at hudfarve ikke gør en forskel i samfundet og at man rent faktisk indførte regler for hvordan man gebærder sig i krig, på trods af dens voldelige natur.

Argumentet for, at sådan har vi altid gjort, er simpelthen for vandet.

Ikke for at lyde flabet.

Men hvordan skulle vi producere de mængder kød, æg osv, der langes over disken, hvor alle kan være med rig som fattig.

Uden at lave masseproduktion der ligner det vi har i dag?


Fjerner vi alle burhøns, og hvad de ellers hedder. Og kun havde biodynamiske fritgående hønseæg,
Så ville jeg feks ikke have råd til at købe æg, det har jeg kun fordi der sidder nogle høns tæt i bure, vis formål er at producere billige (og fødevareegnede) æg. Ja de lever måske ikke ideelt, men det er nødvendigt for at jeg har råd til lige netop æg

Des dyrere vi gør "bundvarene" des mere går det udover dem der tjener mindst

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Kristian_J » 30. dec 2017, 12:59

Morten273 skrev:Ikke for at lyde flabet.

Men hvordan skulle vi producere de mængder kød, æg osv, der langes over disken, hvor alle kan være med rig som fattig.

Uden at lave masseproduktion der ligner det vi har i dag?
Nu har mennesket jo slet ikke behov for den mængde kød vi er begyndt at fortære, de sidste 30 år. Vi lever i overflod og vi kan ikke finde ud af at styre os selv. De fleste mener, at det ikke er aftensmad hvis der ikke er kød på bordet.
... assistance from a distance!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Sierra13 » 30. dec 2017, 13:57

Kristian_J skrev:
Morten273 skrev:Ikke for at lyde flabet.

Men hvordan skulle vi producere de mængder kød, æg osv, der langes over disken, hvor alle kan være med rig som fattig.

Uden at lave masseproduktion der ligner det vi har i dag?
Nu har mennesket jo slet ikke behov for den mængde kød vi er begyndt at fortære, de sidste 30 år. Vi lever i overflod og vi kan ikke finde ud af at styre os selv. De fleste mener, at det ikke er aftensmad hvis der ikke er kød på bordet.
Vi har heller ikke brug for: Huse, biler, fly, elektricitet, medicin, eller så meget andet.
Der levede jo også mennesker i stenalderen, og de klarlede sig fint uden.

Men der gad jeg godt nok ikke leve, tror jeg heller ikke så mange andre ville...

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af DB89 » 30. dec 2017, 14:13

Er det jagt hvis folk ligger i fuldt camouflage outfit og skyder dyr på f.eks. en afstand af 100m eller mere? :???:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Flugteren » 30. dec 2017, 14:28

Kristian_J skrev:
Nu har mennesket jo slet ikke behov for den mængde kød vi er begyndt at fortære, de sidste 30 år. Vi lever i overflod og vi kan ikke finde ud af at styre os selv. De fleste mener, at det ikke er aftensmad hvis der ikke er kød på bordet.
Har du behov for en Schmidt & Bender PM II? Har du behov for en ASE Utra-lyddæmper? Har du behov for langdistancerifler?

Hvorfor kan du ikke nøjes med en Nikko Sterling 4x32 kikkert? Du har da ikke behov for at kunne se skudhullet på 1000 meter. Det er ren dovenskab. Du kan da bare gå de 1000 meter for at se, om skuddet ramte.

Hvorfor kan du ikke nøjes med en almindelig S&L-dæmper? Har du behov for en ståldæmper til dit skydeformål? Kommer du til at smelte dæmperen, fordi du sætter den på en SAW?

Hvorfor kan du ikke nøjes med en Mosin-Nagant til de længere skud? Det fungerede fint i 40´erne. Du skal bare lære at holde mere over, hvis kaliberen har svært ved at nå ud til målet.

Sagen er den, at jeg er ligeglad med, om du har behov for alle disse ting. Det vedrører sådan set ikke mig. Derfor vedrører det sådan set heller ikke nogen andre, hvad jeg spiser, og hvor meget jeg spiser af det. Hvis jeg har lyst til at smide 5 kg kød på grillen til to personer en sommeraften, så gør jeg det.

Menneskeheden lever efter evne, og vi er "on top of the game" nu. Vi kan kontrollere vejret, vi kan udrydde sygdomme, vi går rundt med elektronik, der ville få forskere til at blegne af misundelse for blot 20 år siden, vi kan producere så meget mad til så billige penge, at mange mennesker aldrig nogensinde vil skulle frygte at dø af sult, vi kan få leveret dugfriske grøntsager fra den anden side af jordkloden på under 24 timer.

Er det ikke at leve i overflod?

Alle vestlige jægere lever i overflod, fordi vi skyder dyr, ikke af nødvendighed, men af lyst!

Og er det ikke bedre, at en rig jæger betaler for at skyde et kvotedyr - under kontrollerede forhold - for en stor sum penge, der kan gå til bestemte formål, end at en ligegyldig "nobody" i form af en krybskytte skyder et sjældent dyr uden for kvoten for at sælge det på det sorte marked?

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Sierra13 » 30. dec 2017, 14:33

DB89 skrev:Er det jagt hvis folk ligger i fuldt camouflage outfit og skyder dyr på f.eks. en afstand af 100m eller mere? :???:
I ordbogen står der om "jagt" under oprindelse

Ordet jagt kommer af middelnedertysk jacht, af jagen, oprindeligt 'jage efter, begære'.

Under betydning står der

Det at opsøge og forfølge dyre- og fuglevildt for at dræbe eller fange det


I den kontekst vi snakker om begrebet "jagt" i

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Flugteren » 30. dec 2017, 14:36

Morten273 skrev:
DB89 skrev:Er det jagt hvis folk ligger i fuldt camouflage outfit og skyder dyr på f.eks. en afstand af 100m eller mere? :???:
I ordbogen står der om "jagt" under oprindelse

Ordet jagt kommer af middelnedertysk jacht, af jagen, oprindeligt 'jage efter, begære'.

Under betydning står der

Det at opsøge og forfølge dyre- og fuglevildt for at dræbe eller fange det


I den kontekst vi snakker om begrebet "jagt" i
Man opsøger jo også vildtet, når man kører ud til sit jagtareal.

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Kristian_J » 30. dec 2017, 15:08

Morten273 skrev:
Vi har heller ikke brug for: Huse, biler, fly, elektricitet, medicin, eller så meget andet.
Der levede jo også mennesker i stenalderen, og de klarlede sig fint uden.

Men der gad jeg godt nok ikke leve, tror jeg heller ikke så mange andre ville...
Flugteren skrev: Har du behov for en Schmidt & Bender PM II? Har du behov for en ASE Utra-lyddæmper? Har du behov for langdistancerifler?

Hvorfor kan du ikke nøjes med en Nikko Sterling 4x32 kikkert? Du har da ikke behov for at kunne se skudhullet på 1000 meter. Det er ren dovenskab. Du kan da bare gå de 1000 meter for at se, om skuddet ramte.

Hvorfor kan du ikke nøjes med en almindelig S&L-dæmper? Har du behov for en ståldæmper til dit skydeformål? Kommer du til at smelte dæmperen, fordi du sætter den på en SAW?

Hvorfor kan du ikke nøjes med en Mosin-Nagant til de længere skud? Det fungerede fint i 40´erne. Du skal bare lære at holde mere over, hvis kaliberen har svært ved at nå ud til målet.
....Forskellen ligger i at mit behov ikke slår ihjel. Det syntes jeg er en væsentlig forskel. Jeg gør ikke skade på andre. Mener heller ikke at cannabis skal være ulovlig, så længe folk ikke gør skade på andre.

Men jeg syntes tilgengæld at voldtægt skal forblive ulovligt, da det går ud over andre, om det er noget man har lyst til eller ej.

Hvis I ikke kan se forskellen på at indtage medicin fordi man er syg eller købe et dyrt kikkertsigte kontra at slå ihjel, så kommer vi ikke på bølgelængde.... overhovedet.
... assistance from a distance!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Flugteren » 30. dec 2017, 15:12

Kristian_J skrev:
Morten273 skrev:
Vi har heller ikke brug for: Huse, biler, fly, elektricitet, medicin, eller så meget andet.
Der levede jo også mennesker i stenalderen, og de klarlede sig fint uden.

Men der gad jeg godt nok ikke leve, tror jeg heller ikke så mange andre ville...
Flugteren skrev: Har du behov for en Schmidt & Bender PM II? Har du behov for en ASE Utra-lyddæmper? Har du behov for langdistancerifler?

Hvorfor kan du ikke nøjes med en Nikko Sterling 4x32 kikkert? Du har da ikke behov for at kunne se skudhullet på 1000 meter. Det er ren dovenskab. Du kan da bare gå de 1000 meter for at se, om skuddet ramte.

Hvorfor kan du ikke nøjes med en almindelig S&L-dæmper? Har du behov for en ståldæmper til dit skydeformål? Kommer du til at smelte dæmperen, fordi du sætter den på en SAW?

Hvorfor kan du ikke nøjes med en Mosin-Nagant til de længere skud? Det fungerede fint i 40´erne. Du skal bare lære at holde mere over, hvis kaliberen har svært ved at nå ud til målet.
....Forskellen ligger i at mit behov ikke slår ihjel. Det syntes jeg er en væsentlig forskel. Jeg gør ikke skade på andre. Mener heller ikke at cannabis skal være ulovlig, så længe folk ikke gør skade på andre.

Men jeg syntes tilgengæld at voldtægt skal forblive ulovligt, da det går ud over andre, om det er noget man har lyst til eller ej.
Men jeg gør vel heller ikke skade på andre mennesker ved at spise kød fra dyr opdrættet specifikt til formålet?

Hvorfor bliver du ved med at inddrage voldtægt? Der er ingen herinde, der ønsker at se voldtægt lovliggjort, og det er derfor ret omsonst at sætte voldtægt = overdreven kødspisning.

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Kristian_J » 30. dec 2017, 15:15

Flugteren skrev:Hvorfor bliver du ved med at inddrage voldtægt?
Fordi det var noget der var meget almindeligt for kort tid siden og når du nu bringer Nagant fra 40'erne ind i billedet, så er det vel relevant nok.
Flugteren skrev: og det er derfor ret omsonst at sætte voldtægt = overdreven kødspisning.
Det tror jeg heller ikke jeg gjorde.

Jeg pointerede at bare fordi man har et behov eller lyst til noget så gør det, det ikke okay.
... assistance from a distance!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Flugteren » 30. dec 2017, 15:22

Kristian_J skrev: Det tror jeg heller ikke jeg gjorde.

Jeg pointerede at bare fordi man har et behov eller lyst til noget så gør det, det ikke okay.
Men du sætter jo her voldtægt overfor kødspisning? I min verden er der langt fra at spise kød af lyst til at begå voldtægt af lyst.

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Kristian_J » 30. dec 2017, 15:23

Flugteren skrev:
Kristian_J skrev: Det tror jeg heller ikke jeg gjorde.

Jeg pointerede at bare fordi man har et behov eller lyst til noget så gør det, det ikke okay.
Men du sætter jo her voldtægt overfor kødspisning? I min verden er der langt fra at spise kød af lyst til at begå voldtægt af lyst.
Kristian_J skrev:....Forskellen ligger i at mit behov ikke slår ihjel. Det syntes jeg er en væsentlig forskel. Jeg gør ikke skade på andre. Mener heller ikke at cannabis skal være ulovlig, så længe folk ikke gør skade på andre.

Men jeg syntes tilgengæld at voldtægt skal forblive ulovligt, da det går ud over andre, om det er noget man har lyst til eller ej.
Nej, ved ikke hvor du læser det?

Jeg skrev at man skal gøre hvad man vil, så længe det ikke går ud over andre. Køb S&B PMII og en Ferrari, men at dræbe og voldtage for sjov er ikke ok. Meget simpelt.
... assistance from a distance!

Besvar