rotter på foder plads: er en elektronisk spreder en god ide?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

rotter på foder plads: er en elektronisk spreder en god ide?

Indlæg af Tikka B93 » 3. dec 2017, 06:57

jeg har fået rotter på mine foderpladser de spiser plast indsatsen :wall: som jeg bruger jeg bruger ikke metal spiral da jeg fodre med både korn og majs i en blanding jeg vil ikke fodre rotter hvad gør i er en elektronisk spreder en god ide og hvilke erfaringer har i med dem der findes jo en del på markedet .
Senest rettet af Refraktorius 4. dec 2017, 08:31, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilrettet indlæggets formål (tror jeg nok). Læs gerne opslaget i Small Talk.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: rotter på foder plads: er en elektronisk spreder en god ide?

Indlæg af Bobo » 4. dec 2017, 09:33

Tikka B93 skrev:jeg vil ikke fodre rotter
Hvad er det du vil fodre? og hvorfor?

Ænder, fasaner, duer, (råvildt håber jeg ikke det er) agerhøns eller tamhøns?

hvor tit fodrer du og hvornår?
Bobo ------ Igen uden billeder

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: rotter på foder plads: er en elektronisk spreder en god ide?

Indlæg af Tikka B93 » 5. dec 2017, 06:43

jeg vil fodre fasaner agerhøns og småfugle fodre for at hjælpe dem igennem vinter og godt ind i yngle sæsonen da der er for få af dem jeg har ikke skudt nogen i mange år men vil gerne have dem på reviret og måske en dag der er nok så jeg kan skyde lidt for min hund . og synes også det er mega hyggeligt

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: rotter på foder plads: er en elektronisk spreder en god ide?

Indlæg af Gryphon » 5. dec 2017, 11:33

Det er svært at undgå rotter kommer og spiser dit korn.

Men hvis din intention er at hjælp faunaen i området, kan et godt råd være at åbne op omkring fodertønden.

Jeg har haft stor succes med at fjerne krat + lave grene, så uglen kan komme til, og har også været så heldig at fange den i aktion på vildt kameraet.


Ellers ville mit bedste råd være at sætte dig med luftbøssen ved skumringstid og skyde rotten.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: rotter på foder plads: er en elektronisk spreder en god ide?

Indlæg af C-X » 5. dec 2017, 13:10

Vejen frem kunne også være biotopforbedringer, fremfor fodring. Det er også mere bæredygtigt. Du vil alligevel altid huse en vis mængde gnavere, indtil der kommer en rovfugl, ræv eller et mårdyr forbi. Så tænk dem med ind i planerne.

Sætter du dig med luftgeværet, som nævnt ovenfor, og det er .177, så er der ingen problemer i, at benytte kunstigt lys til skadedyrsbekæmpelsen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: rotter på foder plads: er en elektronisk spreder en god ide?

Indlæg af Gryphon » 5. dec 2017, 13:44

C-X skrev: Sætter du dig med luftgeværet, som nævnt ovenfor, og det er .177, så er der ingen problemer i, at benytte kunstigt lys til skadedyrsbekæmpelsen.
Det var sgu egentlig en meget god point. Det havde jeg slet ikke tænkt over, men det kan jo mistolkes hvis man sætter sig med en 5,5 mm.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: rotter på foder plads: er en elektronisk spreder en god ide?

Indlæg af C-X » 5. dec 2017, 13:53

Lige præcis. Jeg bruger selv et billigt Biltema lygtesæt til min .177, når jeg kommer op i det røde felt over rotterne.

I forlængelse af dit gode ugleråd, så kunne nogle redekasser til selv samme være en god idé. Også gerne til de mindre falke. Ja, det kan selvsagt koste lidt fasaner og agerhøns på dén konto, men det må man så tage med. Så må der udlignes ved, at gå hårdere til skader og krager.
Nøj, hvor bliver jeg bare dybt fascineret, hver gang jeg er heldig at opleve en ugle.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: rotter på foder plads: er en elektronisk spreder en god ide?

Indlæg af TheDarkSide » 5. dec 2017, 15:16

Er der mange rotter er det nok ikke nemt at gøre noget ved, uden gift (det ville være dumt). Hvis det bare er nogle enkelte, så sæt et par rottefælder op. Men skal sættes i en kasse eller noget, så fx egern ikke kan gå så let i fælden.

Fordelen ved at der komme rotter og mus, når man fodrer, er at der også kommer mange ræve. Jeg har i hvert fald oplevet en stor stigning i rævebestanden efter der er kommer fodertønder op nogle steder. Det er jo spændende jagt og det giver også god mulighed for at reducere bestanden, når man koncentrerer dem i bestemt område.

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: rotter på foder plads: er en elektronisk spreder en god ide?

Indlæg af Tikka B93 » 5. dec 2017, 17:21

Tak for de gode svar ejer faktisk ikke længere et luft gevær måske et nyt behov :fun: det kan der vel ikke argumeteres imod når det er til rotte regulering :razz: foreløbig er der indkøbt et par fælder med kasser (fik dem med fragt i dag) og det ene foder plads er flyttet faktisk og så en foder automat (KOM I WEEKENDEN) så ser vi om det hjælper . men kom frisk med andre gode råd

Besvar