Jagtoplevelse i Montana

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Jagtoplevelse i Montana

Indlæg af DeVille » 26. nov 2017, 23:12

Jeg vendte for nyligt tilbage fra en uforglemmelig tur, hvor jeg skød mit første hjortevildt. Efter opfordring får I her fortællingen med nogle illustrerende billeder.

Jeg var afsted med to amerikanere som bor i Denver, så jeg fløj til Colorado for at mødes med dem.
Vi kørte fra Denver op til Montana med alt vores campingudstyr, og stoppede i en lille flække i det område vi havde udset os, for at spørge på tankstationen, om de havde nogle forslag til gode steder i nærheden at campere og gå på​ jagt. De viste sig at være utroligt flinke, og vi fik en lang snak og blev på et kort vist et godt sted i bjergene at slå teltet op, og forsøge os med jagt på bjergskråningerne. Manden sagde dog, at såfremt vi ikke havde held de første par dage, skulle vi komme tilbage og snakke med ham igen.

Vi kørte derpå ud til det anviste sted, og der viste sig at være et tykt lag af sne overalt. Brrr nogle kolde dage vi har i vente! Efter at have slået teltet op, hængt alt hvad der lugter af mad op i 6-7 meters højde - det er jo grizzly bear country - og drukket en flaske whisky, hoppede vi i soveposerne.
2017-11-19 Indskydning-1.jpg
Efter morgenmad og kaffe, brugte vi hele næste dag på bjerget. Jeg skal love for at bjergvandring i sne, hvor man med hvert et skridt synker i til over anklerne, giver varmen selv i den kulde vi havde i et par kilometers højde. Vi nød den smukke udsigt, men så udover et par mule deer intet vildt.
2017-11-20 Jagt på bjerget-3.jpg
2017-11-20 Jagt på bjerget-7.jpg
2017-11-20 Jagt på bjerget-10.jpg
Næste morgen forsøgte vi os med et nyt sted på samme bjerg, men heller ikke denne gang havde vi heldet med os. Vi valgte således om eftermiddagen at forsøge os med nye jagtmarker, men til ingen nytte. I det mindste var udsigten fantastisk, og det var dejligt at sidde i en snedynge i et par timer og nyde de smukke bjerge.
2017-11-21 Jagt på bjerget-1.jpg
2017-11-21 Jagt på bjerget-2.jpg
2017-11-21 Jagt på bjerget-9.jpg
2017-11-21 Jagt på bjerget-10.jpg
Lettere nedslåede over manglen på vildt i kikkerterne, blev vi enige om at køre tilbage og snakke med vores ven på tankstationen. Han sagde at han godt havde en idé om, at der nok ikke er mange whitetails i bjergene, men at han har en ranch hvor de gerne hopper over hegnet for at spise afgrøder, og hvor vi måtte jage så tosset vi ville.
Vi fulgte ham i bilen til ranchen, og efter han havde peget og forklaret hvilke marker der hørte til hans grund, smuttede han ellers tilbage til tanken, og lod os jage på egen hånd. Vi var så sandelig også velkomne på hans kæmpe ranch de næste par dage hvis vi ville. Gæstfriheden i Montana er virkelig fantastisk.

Markerne var meget bakkede og med en kraftig vind fra bjergene, egnede området sig godt til pürschjagt, omend der ikke var mange træer at gemme sig bag. Pürschjagt er, efter min mening, altså en væsentligt mere engagerende jagtform end andstandsjagt!
De fleste dyr på markerne var mule deer, med enkelte whitetails spredt hist og pist. Mule deer er ret så dumme og nemme at snige sig ind på, men whitetails er en spændende udfordring. Så udfordrende skulle det vise sig, at de i bogstavligste forstand var over alle bjerge så snart vi fik øje på dem. Nåja, vi skulle lige lære vinden og terrænet at kende.
2017-11-22 Ranch-10.jpg
2017-11-22 Ranch-9.jpg
Næste morgen begav vi os ud igen, og det lykkedes mig at snige mig på skudhold. Det var dog hårdt arbejde i det bakkede terræn, og pulsen var høj så trådkorset var svært at holde stille. Jeg nåede ikke at få ro på vejrtrækningen før dyret fik øje på mig og satte i spring. Det var lidt ærgerligt, men jeg vil ikke risikere et uansvarligt skud.
Om eftermiddagen fik jeg øje på en flok, men jeg havde uheldigvis vinden i ryggen. De fleste dyr stak af selv om jeg var langt langt væk. Vinden gjorde tydeligvis at de nemt havde fært af mig. Et enkelt blev dog til min undren stående, og ved at udnytte terrænet til min fordel, lykkedes det mig at snige mig ganske tæt på. Det sagte "klik" fra riflens sikring var dog nok til at skræmme dyret væk.
2017-11-22 Ranch-3.jpg
Senere på eftermiddagen fik min kammerat øje på en anden lille flok langt borte, og vi valgte at snige os i en stor cirkelbue for at kunne nærme os flokken med vinden i den rigtige retning. På vej op over den sidste bakke, fokuserede jeg meget på mit åndedræt i et forsøg på at holde pulsen nede, og jeg var da også rimeligt rolig da jeg rundede toppen og så dyret stå omtrent 180-200 meter borte.

Nok vil jeg betegne mig selv som en habil skytte, men der var en del vind, og dette var for langt for min smag, så jeg besluttede mig for at forsøge at komme tættere på. Det foregik ved meget langsomt at mave mig frem gennem dyrelort og andet lækkert.
Endelig nåede jeg frem til en sten der gav mig perfekt støtte til riflen, og jeg vil skyde på (høhø) at der herfra nok var ca. 150 meter til dyret. Overraskende nok, var hjerterytmen helt i ro, og jeg lagde mærke til min stilling gjorde, at trådkorset bevægede sig til nøjagtigt samme sted hver gang jeg udåndede. Jeg justerede derfor riflen en anelse, udåndede sagte, og lod skuddet gå. Det blev til et perfekt bladskud, og dyret nåede måske 10 meter inden det faldt om. Således blev mit første stykke hjortevildt, intet mindre end en whitetail i Montana!
2017-11-22 Min whitetail doe-2.jpg
Jeg brækkede dyret i lyset fra en pandelampe, og efter en samtale med gutterne på tankstationen om grizzlybjørne, begravede vi dyret i sne måske 500 meter fra vores lille lejr. Denne gang blev alt det nu blodige tøj hængt op i et træ ligesom vores mad, og efter en ekstremt grundig (og meget kold!) afvaskning, kravlede vi i teltet. Denne nat syntes der at være særdeles mange lyde, og skraben omkring teltet gjorde, at vi lå med ret så mange nerver på, og holdt et fast greb i bjørnesprayen. Selvfølgelig skulle det netop være denne nat, at jeg var nødt til at op i mørket og tisse.

Nå, vi klarede natten uden besøg i teltet, og næste dag var mit dyr der heldigvis endnu. Denne dag var vores sidste i Montana, og vi tog også denne morgen ud på ranchen, da min kammerat endnu havde til gode at få et dyr. Det lykkedes det ham dog at rette op på.
2017-11-22 Ranch-11.jpg
Vi kørte tilbage til lejren ved middagstid for at partere dyrene og pakke sammen. Inden bilen blev vendt sydpå mod Colorado, lavede vi dog et festmåltid af whitetail på bål. I dag var nemlig Thanksgiving, og hvilket mere fantastisk måltid kunne man ønske sig, end friskskudt whitetail, stegt på bål, omgivet af sneklædte bjerge?

Således afsluttedes en helt uforglemmelig jagtoplevelse, og jeg håber at det ikke er sidste gang jeg kommer til Montana.

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Jagtoplevelse i Montana

Indlæg af Niisa » 26. nov 2017, 23:59

tillykke med dyret :rock: & tak for historien :numberone: er ikke misundelig :giggle:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Jagtoplevelse i Montana

Indlæg af KKA » 27. nov 2017, 06:22

Fin beretning :thumbup:

Brugeravatar
JoeMcVey
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 13. okt 2010, 20:35
Interesser: Jagt, Hundearbejde, 4WD, Fiske
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 128 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: Jagtoplevelse i Montana

Indlæg af JoeMcVey » 27. nov 2017, 07:22

Super beretning, tak for den !
Joe

Dør fæ, dør frænder, dør selv på samme vis...
Men ord og ry skal aldrig dø, hvis man et værdigt vandt.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Jagtoplevelse i Montana

Indlæg af ESAF » 28. nov 2017, 11:31

Det lyder og ser totalt lækkert ud, tak for beretningen! :thumbup:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagtoplevelse i Montana

Indlæg af C-X » 28. nov 2017, 11:45

Tak fordi du deler oplevelsen :thumbup:

Hva' skød du den med?

Lånte du våben af en af de andre herrer?

Hvordan med muledeer - ingen jagt på dem?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Jagtoplevelse i Montana

Indlæg af T-REX » 28. nov 2017, 12:29

C-X skrev:Tak fordi du deler oplevelsen :thumbup:

Hva' skød du den med?

Lånte du våben af en af de andre herrer?

Hvordan med muledeer - ingen jagt på dem?
Der bliver drevet jagt, på Mule Deer.
https://www.swanmountainoutfitters.com/ ... r-hunting/

Men hvis dit "tag" siger Whitetail, så er det sikkert kun det, du må skyde.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Jagtoplevelse i Montana

Indlæg af 308 W » 28. nov 2017, 12:51

Tak for en fantastisk historie og tillykke med hjorten.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Jagtoplevelse i Montana

Indlæg af DeVille » 28. nov 2017, 14:38

Tak for jeres positive tilbagemeldinger. :smile:
C-X skrev: Hva' skød du den med?

Lånte du våben af en af de andre herrer?

Hvordan med muledeer - ingen jagt på dem?
Jeg lånte en riffel af de andre herrer, bare en billig Remington 783 i 30.06, men den virkede jo! :numberone:

Der drives jagt på mule deer, men vi havde kun tags til whitetail.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagtoplevelse i Montana

Indlæg af C-X » 28. nov 2017, 18:23

Det bliver da heller ikke meget mere :usflag: end det :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Jagtoplevelse i Montana

Indlæg af 308 W » 28. nov 2017, 18:58

C-X skrev:Det bliver da heller ikke meget mere :usflag: end det :thumbup:
Winchester 94 I 30-30 :blink:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagtoplevelse i Montana

Indlæg af C-X » 28. nov 2017, 20:38

Kodeordet er meget :fun:

Jeg tænkte den også umiddelbart efter...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Jagtoplevelse i Montana

Indlæg af Mapzter » 28. dec 2017, 02:31

Fed historie. Hvilken del af Montana var I på jagt i?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Jagtoplevelse i Montana

Indlæg af DeVille » 28. dec 2017, 05:29

Det var ikke så langt fra Bozeman, det nordlige Yellowstone.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jagtoplevelse i Montana

Indlæg af Kleth » 28. dec 2017, 08:58

Tak for at du deler en yderst velbeskrevet oplevelse :razz:
Super fedt at du fik den mulighed, den slags bliver ikke lettere at komme til når man har job, ægtefælle, hus og børn, så det er netop om at gribe muligheden når den er der :thumbup: Jeg er misundelig på den gode måde, så jeg er glad for at du fik oplevelsen :numberone:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Jagtoplevelse i Montana

Indlæg af PSindrup » 28. dec 2017, 09:57

Tak for en rigtig fin historie og tillykke med dyret.

Hvordan får man tilladelse/“licens” til at jage netop der og hvad koster det?
Og hvordan fik du Ameriksk jagttegn?

Peter

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Jagtoplevelse i Montana

Indlæg af DeVille » 28. dec 2017, 13:41

PSindrup skrev: Hvordan får man tilladelse/“licens” til at jage netop der og hvad koster det?
Og hvordan fik du Ameriksk jagttegn?
For at løse jagttegn i USA, skal man have "proof of hunter safety education". Reglerne er lidt forskellige fra stat til stat, men f.eks. Montana er faktisk ret tricky, idet de kun anerkender omtalte bevis fra de andre stater samt de canadiske provinser. Altså kan du ikke blot vise dit danske jagttegn, selvom vores uddannelse (og herunder sikkerhedsorientering) er væsentligt mere omfattende!

Jeg har dog boet i Wisconsin for en tid, som gerne acceptere det danske jagttegn som bevis. Jeg løste altså jagttegn i Wisconsin, og fik efter jeg var registreret i deres system, udprintet et Wisconsin proof of hunter education som jeg så kunne bruge til at løse jagttegn i Montana. Jagten i Wisconsin er forresten også fantastisk.

Når man køber tags (tilladelse) til at skyde et dyr, er der to forskellige kategorier for hhv. residents og non-residents. Non-resident tags er dyrere. Sådan nogle som eks. bjørn og mountain lion er ekstremt dyre, mens jeg kunne købe whitetail tag for $75. Det tag gælder så til en bestemt region i Montana, som dermed er den eneste del af staten man må jage på.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Jagtoplevelse i Montana

Indlæg af Mapzter » 28. dec 2017, 16:54

PeterLH skrev:For at løse jagttegn i USA, skal man have "proof of hunter safety education". Reglerne er lidt forskellige fra stat til stat, men f.eks. Montana er faktisk ret tricky, idet de kun anerkender omtalte bevis fra de andre stater samt de canadiske provinser. Altså kan du ikke blot vise dit danske jagttegn, selvom vores uddannelse (og herunder sikkerhedsorientering) er væsentligt mere omfattende!
Det hører dog med, at du ikke behøver hunter safety education i Montana, hvis du er født før 1. januar 1985.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Besvar