Hvor mange patroner bør jeg medbringe på skovjagt ?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvor mange patroner bør jeg medbringe på skovjagt ?

Indlæg af Kleth » 28. okt 2017, 18:31

Mahl skrev:Tak for alle de gode svar. :thumbup:

Lad mig lige addere en lille ekstra krølle på emnet.
Jeg har nu også en upcomming andejagt, her kunne jeg forestille mig at patronforbruget ligger væsentligt over en skovjagt.

1) Hvor mange patroner bør jeg medbringe på andejagten ?
2) Her taler vi vel udelukkende 5’ere og op ?
Er det trækjagt eller på udsatte ænder?
Jeg ville tage 20-25 patroner med, hvis det er på udsatte ænder og en 10-15 mere hvis det er trækjagt.

Ænder skyder jeg også med str #3, gerne Hypersteel da i hvert fald gråænder er ret skudstærke.
Skyd dem hvor de spiser, ikke hvor de fiser
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Hvor mange patroner bør jeg medbringe på skovjagt ?

Indlæg af Raptor357 » 28. okt 2017, 20:07

Jeg er med på holdet der skyder ænder med str. 3 hagl.
Men jeg har også god erfaring med andet.
Enten en billig mirage 12/89 med str 1 hagl eller en hypersteel 12/70 str 3.
Hastigheden i hypersteel smadrer mere end de lidt langsommere str 1 hagl. Dægningsgraden og hagl antal er den samme. Men lad være at slæbe en halvauto eller pumpe med på en fællesgagt uden du kender alle og omvendt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvor mange patroner bør jeg medbringe på skovjagt ?

Indlæg af Sierra13 » 28. okt 2017, 20:10

Det her lyder måske lidt plat.

Men det vigtigste er at ramme, så er det fløjtende ligemeget om du skyder #3hagl, #5hagl #7hagl eller om du får ladet nogle #4hagl, eller endda en patron med en odd kombo af flere forskellige.

Jeg har gjort det jeg har 2 typer patroner.

En til skydebane, og en til jagt. Så har jeg så få variabler som muligt. OG flere penge at tage på skydebanen for, :blink:

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hvor mange patroner bør jeg medbringe på skovjagt ?

Indlæg af Rulab » 28. okt 2017, 20:39

Morten273 skrev:Det her lyder måske lidt plat.

Men det vigtigste er at ramme, så er det fløjtende ligemeget om du skyder #3hagl, #5hagl #7hagl eller om du får ladet nogle #4hagl, eller endda en patron med en odd kombo af flere forskellige.
Det er plat og det er heller ikke korrekt. Små hagl som nr. 7 taber hurtigt energien. Skyder du på en gråand i vinterfjerdragt, kan du ramme nok så godt, men det hjælper bare ikke et hak når alle hagl sidder enten i skindet eller få mm under skindet.
Der er selvfølgelig nuancer, men der sker mange anskydninger hvert år med for små hagl som simpelthen ikke når vitale dele.

Hvis man kigger efter hvor haglene sidder når man ordner vildtet, vil man hurtigt se fordelen i lidt større hagl. Jeg har da også mere end en gang fundet små hagl lige under skindet på fugle jeg har skudt med store hagl....

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvor mange patroner bør jeg medbringe på skovjagt ?

Indlæg af Sierra13 » 28. okt 2017, 20:42

Rulab skrev:
Morten273 skrev:Det her lyder måske lidt plat.

Men det vigtigste er at ramme, så er det fløjtende ligemeget om du skyder #3hagl, #5hagl #7hagl eller om du får ladet nogle #4hagl, eller endda en patron med en odd kombo af flere forskellige.
Det er plat og det er heller ikke korrekt. Små hagl som nr. 7 taber hurtigt energien. Skyder du på en gråand i vinterfjerdragt, kan du ramme nok så godt, men det hjælper bare ikke et hak når alle hagl sidder enten i skindet eller få mm under skindet.
Der er selvfølgelig nuancer, men der sker mange anskydninger hvert år med for små hagl som simpelthen ikke når vitale dele.

Hvis man kigger efter hvor haglene sidder når man ordner vildtet, vil man hurtigt se fordelen i lidt større hagl. Jeg har da også mere end en gang fundet små hagl lige under skindet på fugle jeg har skudt med store hagl....

Deraf vælg feks #3 hagl, og så bare brug dem til det hele. Så er den ged barberet.

Hvis vi nørder brugte ligeså meget tid på at træne som vi brugte på at nørde for lige at hive den sidste 0,1% i land.

Så var det nok bedre givet ud

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Hvor mange patroner bør jeg medbringe på skovjagt ?

Indlæg af TheDarkSide » 28. okt 2017, 21:57

Morten273 skrev:Det her lyder måske lidt plat.

Men det vigtigste er at ramme, så er det fløjtende ligemeget om du skyder #3hagl, #5hagl #7hagl eller om du får ladet nogle #4hagl, eller endda en patron med en odd kombo af flere forskellige.

Jeg har gjort det jeg har 2 typer patroner.

En til skydebane, og en til jagt. Så har jeg så få variabler som muligt. OG flere penge at tage på skydebanen for, :blink:
Skyder man en fed gråand i bagskud, så skal haglene igennem fjer, skind og et tykt lag fedt for at komme ind til maskinrummet. 7'er hagl virker fint hvis man rammer hoved, men det gør man ikke hver gang, uanset hvor meget man træner. Men man skal nok få skudt mange fugle ned, vingeskudte, og så krabber de afsted ind i siv og bevoksning og bliver ikke fundet i 50 % af tilfældene. Har prøvet med små hagl (5-7'er stål og bly) og de ænderne der vraltede længst var flere hundrede meter væk, før de blev apporteret :thumbdown: Ikke særligt fedt at afslutte aftentrækket med at skulle rende rundt på markerne og i hegn i en time, i totalt mørke, for at samle anskudte ænder op.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvor mange patroner bør jeg medbringe på skovjagt ?

Indlæg af Sierra13 » 28. okt 2017, 22:25

Deraf som nævnt ovenfor, så bare brug #3 til det hele, de dræber helt fint alt lige fra due til råvildt. Og endda uden nævneværdig meget spild i en due

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Hvor mange patroner bør jeg medbringe på skovjagt ?

Indlæg af Flugteren » 28. okt 2017, 22:50

Langenge skrev:
Mahl skrev:Tak for alle de gode svar. :thumbup:

Lad mig lige addere en lille ekstra krølle på emnet.
Jeg har nu også en upcomming andejagt, her kunne jeg forestille mig at patronforbruget ligger væsentligt over en skovjagt.

1) Hvor mange patroner bør jeg medbringe på andejagten ?
2) Her taler vi vel udelukkende 5’ere og op ?
Få nu lidt erfaring med den første jagt først :smile:
Så har du måske bedre mulighed for selv at bedømme den kommende andejagt.
Godt råd. Man lærer så meget på sin første jagt, så det gælder om at lytte efter og føle efter dér. Nyd naturen, lydene og muligheden for at udøve jagt i det danske land :thumbup:

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvor mange patroner bør jeg medbringe på skovjagt ?

Indlæg af Sierra13 » 28. okt 2017, 23:10

Og vær ikke bange for at nævne at du er helt grøn!

Det er som oftest kun en fordel, siger min erfaring

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvor mange patroner bør jeg medbringe på skovjagt ?

Indlæg af Kleth » 29. okt 2017, 07:06

Morten273 skrev:Og vær ikke bange for at nævne at du er helt grøn!

Det er som oftest kun en fordel, siger min erfaring
Her i er jeg aldeles enig :thumbup:

Som skrevet tidligere har jeg haft fundet en del gode tilbud på haglpatroner. Der er ofte et godt drop i prisen per patron, når man køber en kasse med 250stk end når man køber 2x25 patroner. Da #3 passer til det meste har jeg bla haft købt 250stk Remington Nitrosteel 12/70 til omkring 3kr/stk. Har man et par venner som også skal have patroner, så kan prisen tage endnu et drop når man tager hhv 1000 og 2000 patroner :smile:
Mit konsortie i Jylland samkøbte omkring 12 kasser Eley Lightning Steel 12/76 og da fik vi dem væsentligt under stykprisen per kasse.

Da vi startede på jagt købte vi ind i vildskab; 2 æsker af det ene, 3 æsker af det andet, 1 æske af det tredje og 2 æsker af det fjerde m.v. Men det endte med at vi stort set udelukkende anvendte #3’ere og forærede alle vores #5 stål patroner til en kammerat som havde god Bekkasin- og due-jagt.
Vi havde på vores jagt bla en remise, hvor der både kom ænder og fasaner ud af og det var lidt noget skidt når der var #5’ere i og der kom 2-3 ænder i hovedet på en (og glem bagskud), men #3’ere død-skød både fasaner og ænder.

Det er meget lettere, billigere og fylder totalt set mindre i våbenskabet at have en haglstørrelse man køber i større styktal og så måske 1-2 æsker billige magnumpatroner #1 f.eks. Bornaghi hvis man har en skyder der er kamret til dem(og i hvert fald på Sjælland kan der også let ryge en æske eller to af skovpatroner oven i). Har man ikke fast jagt med udsætning eller trækjagt hvor man i perioder eller situationer kan komme til at skyde en del, ville jeg vælge en #3 32g patron med en udgangshastighed på 450-480m/s selv om de er lidt dyrere per skud, men det betyder ikke så meget hvis man kun skyder 20-30 skud på en sæson.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hvor mange patroner bør jeg medbringe på skovjagt ?

Indlæg af Boerge » 29. okt 2017, 12:13

Som det jo også fremgår af de mange indlæg -- så er det jo et totalt umuligt spørgsmål at svare på -- man må hen ad vejen lære af sine egne erfaringer.
Og med hensyn til haglstørrelse: Taler vi stålhagl, og der kan komme rådyr, og man agter at skyde til rådyr, så har jeg først på sæsonen aldrig mindre hagl end nr. 3. Sidst på sæsonen ( dec. jan. ) str. 2 - eller måske endda str. 1.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Hvor mange patroner bør jeg medbringe på skovjagt ?

Indlæg af Tonnytot » 30. okt 2017, 15:25

3, 5, 7 i bly modsvares af 1, 3, 5 i stål, lærte kloge mennesker os, på et tidspunkt i 90'erne. :smile:

Så stål 1 til rådyr, 3 til ræv/hare/fasan/osv, 5 til andefugle, 7 til lerduer. ( :mrgreen: )
Jeg vil måske også hellere gå en størrelse op end en ned.

Gæs kunne måske også få en størrelse 1, vil nogle personer sikkert argumentere for. Andre ikke.
Frihed frem for alt

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 1035 times

Re: Hvor mange patroner bør jeg medbringe på skovjagt ?

Indlæg af HR » 30. okt 2017, 21:09

Jeg tilslutter mig koret der siger en hurtig nummer 3. Ud over alle de gode argumenter der allerede er nævnt vil jeg tilføje tre:

1) Hurtige stålhagl nr 3 gennemskyder ænder og fasaner på kort hold. Det er en stor fordel i forhold til tandlægeregningen.

2) Hver sårkanal giver indskud af fjer i kødet, en grim smag og ser ikke godt ud. Derfor vil jeg hellere have en and der er slået ihjel af 3-5 store hagl end en der er dræbt af 10 små.

3) Et enkelt lille randhagl vil ofte lave en så let anskydning at vi ingen chance har for at få fuglen. Men der er en fair chance for at dødskyde en and med bare et stort hagl hvis det har energi nok til et gennemskud.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Hvor mange patroner bør jeg medbringe på skovjagt ?

Indlæg af Lars M. L. » 30. okt 2017, 21:41

1) det er ikke flovt at være ny
2) et kvalificeret spørgsmål fortjener et kvalificeret svar.

Derfor bør du kontakte din jagtvært og spørge ham/hende om det forventede patronforbrug. Under samtalens gang vil du givetvis høre mere om reviret, de andre indbudte jægere osv. Alt sammen noget, som vil hjælpe dig i forhold til din forventningsafstemning af jagtens forløb.

Mvh Lars
Mahl skrev:Tak for alle de gode svar. :thumbup:

Lad mig lige addere en lille ekstra krølle på emnet.
Jeg har nu også en upcomming andejagt, her kunne jeg forestille mig at patronforbruget ligger væsentligt over en skovjagt.

1) Hvor mange patroner bør jeg medbringe på andejagten ?
2) Her taler vi vel udelukkende 5’ere og op ?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvor mange patroner bør jeg medbringe på skovjagt ?

Indlæg af Kleth » 30. okt 2017, 21:54

:goodpost: til HR.
HR skrev:2) Hver sårkanal giver indskud af fjer i kødet, en grim smag og ser ikke godt ud. Derfor vil jeg hellere have en and der er slået ihjel af 3-5 store hagl end en der er dræbt af 10 små.
Det det meget synlig når vi ordner fasaner, så sidder der små totter af fjer og stikker ud af kødet - ikke specielt hygiejnisk.
HR skrev:3) Et enkelt lille randhagl vil ofte lave en så let anskydning at vi ingen chance har for at få fuglen. Men der er en fair chance for at dødskyde en and med bare et stort hagl hvis det har energi nok til et gennemskud.
Jeg har flere gange undret mig over hvorfor en hare, and eller fasan er død og så i slagtningen opdaget at der har været 1-3 hagl gennem maskinrummet. Er f.eks. En fasan truffet i brystet med et kerneskud på kort hold, så ødelægger #3 og #5 nogenlunde det samme.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar