To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Kode1303 » 25. okt 2017, 18:22

Betjent måtte aflive anskudt kronhjort, da politiet søndag anholdt to krybskytter i Husby.
Sørgeligt - og en begik endda spritlørsel :impatient: . Læs mere her: https://dagbladet-holstebro-struer.dk/h ... kel/339594
Make mine a carbine.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af FrederikF » 25. okt 2017, 20:46

Jeg vil desværre vædde på at den kommende spritdom bliver det eneste der kommer til at "gøre av".
Min erfaring med sager som disse er at straffene i DK er latterligt lave - udover at det er mere endnoverordentligt svært at få bevisbyrden til at være tung nok. (Ja - er tilhænger af en retsstat mv, men selv svenskerne er meget bedre end os til at fælde krybskytter).

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Sierra13 » 25. okt 2017, 23:33

Hvor hård en straf tænker du er passende??

Giv en der ellers er Ej Kendt i KR, 10 år i fængsel. Så vil jeg næsten gerne garantere at han har lagt flere dårlige connections end før han røg ind.

IMO er man en som person en god del af det miljø man færdes i, og sætter du en ellers "fredelig" person i bås med hardcore kriminelle,
Ja så udstødes han af det normalt fungerende samfund, og kunne meget let være fristet til at blive optaget i det broderskab som accepterer ham som han er, og ellers synes godt om ham-.


Jeg siger ikke man skal gå ustraffet hen for krybskytteri. Men at man skal passe på med at stramme garnet, des mere man strammer det, des mere er folk villige til at gøre for at undgå det (bare se klippekortsordningen, og de "nye" regler for impound af biler ifb med kap og væddeløbskørsel)
og des mere hardcore kriminel man "dømmer" en til at være, des nærmere kommer han det miljø

Det skal siges, det er alt sammen blot min helt egen personlige holdning, men blot et resultat jeg selv har set og oplevet, udfra de mennesker jeg kender. Hvor selv direktøren det ellers går godt for, vælger nogle helt syge valg for at undgå en upropertional høj straf. Til helt nede på børne basis

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Kloster » 25. okt 2017, 23:46

Tror faktisk den værste straf er at lokal samfundet og de lokale jægere ved at man har gjort noget dumt..
Kloster.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af FrederikF » 25. okt 2017, 23:48

Jeg tænkte nu ikke på hjul/stejle eller længere tid bag tremmer. Men lidt mere end de sædvanlige 1500-5000kr (som jeg har eksempler på fra ellers ganske alvorlige sager).
Alene de priser jagt er oppe i, synes jeg er et argument for at øge straffen (Som oftest bødestraffen). At færdes med og benytte skydevåben på anden mands jord, synes jeg også bør koste kassen (selvom mam ikke kan bevise at formålet var at skyde noget levende).

Ellers er jeg for så vidt enig med dig i at hårde straffe sjældent er løsninger.

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Kloster » 25. okt 2017, 23:53

Udstyr og bil bliver også konfiskeret, det er også en slags bøde.
Kloster.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af FrederikF » 25. okt 2017, 23:57

Lad os se hvad der sker med bil og udstyr.
Den praksis jeg har set herhjemme har været lettere ubrugelig i praksis.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Rulab » 26. okt 2017, 01:12

Mister krybskytten sit jagttegn?
Den vil for de fleste være en noget større straf end bøde og konfiskeret riffel.

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Rahan » 26. okt 2017, 06:25


Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af 308 W » 26. okt 2017, 06:37

Der var 2 fra Herning der blev dømt for krybskytteri for nogle år siden, de fik konfiskeret deres våben, jagttegn og bøder omkring 25.000 hvis jeg ikke husker helt forkert.

Edit, bøderne var lidt mindre.
http://www.huntersmagazine.com/article/ ... ter-kassen

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af ReneKJ » 26. okt 2017, 09:14

Jeg har flere steder læst om indbrudstyve der er blevet straffet med bøde, så vil det måske virke lidt overdrevet at give fængselsstraf for krybskytteri.
Efter min mening så er et indbrud en noget mere traumatiserende oplevelse for offeret end at have krybskytter på sin jagt.

Men tilgengæld giver det fin mening at hvis man bliver dømt for krybskytteri så mister man jagttegnet, og dermed våbentilladelsen.
Det betyder også at hvis man bliver snuppet igen så er det pludseligt ulovlig våbenbesiddelse man hænger på, og det er en helt anden sag.

Jeg skulle dog ikke nyde noget af at lave en civil anholdelse af en bevæbnet krybskytte. Selv om de sikkert aldrig har forestillet sig at de vil bruge deres våben mod andre mennesker, så skal man ikke presse folk der står med våben i hånden.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af PSindrup » 26. okt 2017, 09:37

Rulab skrev:Mister krybskytten sit jagttegn?
Den vil for de fleste være en noget større straf end bøde og konfiskeret riffel.
Mon ikke?

Og det ville, for de fleste jægere, være en ganske alvorlig straf.

5000,- i bøde oveni ville være passende

Peter

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af FrederikF » 26. okt 2017, 13:17

Enig i at dte for de fleste JÆGERE vill evære en hård straf at miste jagttegnet - men typiske krybskytter i det vestjydske er folk der skyder vildt om natten fra bil med kunstigt lys - ikke meget "jagt og jæger" over det. Hvorvidt det vil have nogen effekt at tage et eventuelt jagttegn det ved jeg ikke. Risikoen for at blive taget i det vestjydske for den slags er ikke ret stor. I min optik er det pænt meget værre end indbrud i et hus, man kan jo ikke aflåse sin jord. Er tilhænger af bødestraffe, der som i Sverige er afmålt efter hvad jagt faktisk koster og hvor man rent faktisk konfiskerer våben og ammunition, herhjemme taler man om at gøre det. Jeg kander flere sager og inge af dem er endt med andet end bøder i størrelsesorden <et års jagtleje. Bil har pludseligt været ejet af konen etc. (i et tilfælde blev der konfiskeret en gammel billig riffel ikke den værdifulde drilling som vidner ellers var sikre på var det våben der blev brugt). Men sådan er der jo så meget. Bevisbyrden er svær at løfte og politiet har naturlivis ikk eressourcer til at lave dyr efterforskning ift hviljet våben blev brugt, hvilken bil blev der faktisk kørt i om natten etc etc).

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Bobo » 26. okt 2017, 13:50

FrederikF skrev: men typiske krybskytter i det vestjydske er folk der skyder vildt om natten fra bil med kunstigt lys - ikke meget "jagt og jæger" over det. Hvorvidt det vil have nogen effekt at tage et eventuelt jagttegn det ved jeg ikke. Risikoen for at blive taget i det vestjydske for den slags er ikke ret stor.
Er det virkelig rigtigt ?
Bobo ------ Igen uden billeder

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Bobo » 26. okt 2017, 13:54

Morten273 skrev:Hvor hård en straf tænker du er passende??

Giv en der ellers er Ej Kendt i KR, 10 år i fængsel. Så vil jeg næsten gerne garantere at han har lagt flere dårlige connections end før han røg ind.

IMO er man en som person en god del af det miljø man færdes i, og sætter du en ellers "fredelig" person i bås med hardcore kriminelle,
Ja så udstødes han af det normalt fungerende samfund, og kunne meget let være fristet til at blive optaget i det broderskab som accepterer ham som han er, og ellers synes godt om ham-.


Jeg siger ikke man skal gå ustraffet hen for krybskytteri. Men at man skal passe på med at stramme garnet, des mere man strammer det, des mere er folk villige til at gøre for at undgå det (bare se klippekortsordningen, og de "nye" regler for impound af biler ifb med kap og væddeløbskørsel)
og des mere hardcore kriminel man "dømmer" en til at være, des nærmere kommer han det miljø

Det skal siges, det er alt sammen blot min helt egen personlige holdning, men blot et resultat jeg selv har set og oplevet, udfra de mennesker jeg kender. Hvor selv direktøren det ellers går godt for, vælger nogle helt syge valg for at undgå en upropertional høj straf. Til helt nede på børne basis
Jeg prøvede at rapportere dit indlæg som særdeles klogt, men den kategori findes ikke :razz:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af FrederikF » 26. okt 2017, 14:11

Tjaah om det virkelig er rigtigt er umuligt at bevise.
Min far har arbejdet som tjenestemand i statsskovvæsnet i en menneskealder, jeg har flere gode venner der stadig arbejder der.
Jeg hører ret sjældent om folk, der bliver pågrebet/observeret på jagt på anden mands jord i dagtimerne. Har dog to ubehagelige episoder i bagagen med krybskytter, der truede og ikke ville anholdes men disse episoder var tilbage i 90'erne.
Til gengæld har jeg selv ved flere lejligheder hørt skud midt om natten (boede de første 18 år midt i en statsplantage).
Det jeg hører i netværket er i 9/10 tilfælde hvor man mistænker krybskytteri situationer hcor der skydes om natten (formodentlig fra bil).
Da jeg var dreng var det typiske scenarie lokale fiskere, der satte sig ud ved en sø og skød ænder i et område hvor jagten tilhørte staten.
Episoderne med skud om natten begyndte at dukke op sammen med kronvildtets indtog.
Jeg tror desværre at der findes en del lyssky aktiviteter sted af denne karakter, men kan ikke bevise det.
Til gengæld kan jeg sige, at på mine mange jagtture i nationakpark thy (hvor jeg er heldig at familien har et stykke jord mit i det ellers fredede område) kan tælle på en hånd de gange jeg har set et andet menneske på vej til/under eller efter en jagt. Som oftest så de andre ikke mig. Bare for at sige lidt om hvor øde der er nogle steder i det vestjydske. I thy kunne krybskytteri sagtens foregå om dagen - klart.
Tager man lidt længere ned i jylland (hvor jeg får de fleste historier om natlige skud fra), så er der flere gæster og jægere i skovene i dagtimerne og dermed kun fred til tyvjagt om natten.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Sierra13 » 26. okt 2017, 20:48

Kloster skrev:Tror faktisk den værste straf er at lokal samfundet og de lokale jægere ved at man har gjort noget dumt..
Det kan der helt bestemt være noget om, både set ifht lokalsamfundet de 2 jægere bor i (såfremt de bliver boende) og også generelt i jægerkredse

Vi som brænder for noget, har ofte tendens til at dømme hårdere end en domstol grundet vores manglende objektivitet.


Se bare sager med pædofile, der nærmest er blevet tævet og/eller mishandlet halvt ihjel, en dansk domstol ville ALDRIG give så modbydelig en straf, men langt de fleste med børn, ville stadig kunne sætte sig ind i hvorfor nogle ville kunne reagere så kraftigt

(ikke at sagen overhovedet kan sammenlignes med pædofile, det var bare et eksempel, hvor vores egen retsfølelse er lidt anderledes end domstolens)

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Sierra13 » 26. okt 2017, 20:57

FrederikF skrev:Jeg tænkte nu ikke på hjul/stejle eller længere tid bag tremmer. Men lidt mere end de sædvanlige 1500-5000kr (som jeg har eksempler på fra ellers ganske alvorlige sager).
Alene de priser jagt er oppe i, synes jeg er et argument for at øge straffen (Som oftest bødestraffen). At færdes med og benytte skydevåben på anden mands jord, synes jeg også bør koste kassen (selvom mam ikke kan bevise at formålet var at skyde noget levende).

Ellers er jeg for så vidt enig med dig i at hårde straffe sjældent er løsninger.

Antal takker gange månedsløn :rolf: ligesom med spiritusdomme :rolf:

Spøg til side,
Ikke for på nogen måde at forsvare dem eller krybskytter generelt.

Men hvis krybskytteriet for forgået på forsvarlig vis, med kuglefang, lovlige våben, kalibre, osv (bortset fra man ikke har jagtretten) og man har en fuldstændig clean straffeattest, og vurderet egnet til at have våben.

Så ville det efter min mening, faktisk være passende med en betinget dom (strafferammen er op til 2 års ubetinget vidst nok)
Dertil bøde. Og en Cooldown periode, ifht at måtte gå på jagt (i dag bliver man vidst frataget 5 år før man kan gå til ny prøve) Som førstegangs overtræder tænker jeg 5 år er alt for længe, det er for de fleste en uoverskuelig periode. JEG tænker at fratagelse en enkelt sæson eller to (altså ca 1-2år) ville være mere passende, og en tidsramme de fleste kan rumme før de må jage igen, og derfor kan holde sig i skindet fremfor at tage chancen


Ja jeg elsker at sammenligne også selvom de nogle gange rammer mere eller mindre plet end andre....
Har du stået i nærheden af en der ryger hash eller selv røget sidste weekend, bliver du opdaget så ryger kørekortet i 3 år. undskyld sproget, men kan jeg fandme godt forstå nogle ikke kan overskue 3 år uden kørekort, og derved blot tager chancen og kører uden. Kortere Cooldown perioder, men at det måske er nemmere at få dem tror jeg er vejen frem. Både ifht biler, våben og meget andet.

Disclaimer; Forsvarer hverken den ene eller anden form for ulovlig, det er dumt, og det er rigtig dumt at blive opdaget!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Sierra13 » 26. okt 2017, 21:16

Tak for komplimentet BOBO


FrederikF

Ifht mængden af krybskytteri (jagt uden jagtret)
Så tror jeg sagtens du kan have ret i at problemet er langt større end først antaget.

Hvor mange gange er du feks blevet stoppet af enten andre mennesker eller politiet når du har været på LOVLIGT på jagt? Jeg har aldrig prøvet det

Så tænker jeg, hvis en krybskytte er iskold, så tager han bare "almindeligt" på jagt, INGEN vil stille spørgsmål, andet end ejeren af stykket, ham der lejer jagtretten, og så evt deres nærmeste familie.
Ingen andre ville nogensinde skænke det en tanke, hvis man troppede op i fuld Härkila, og en fuldskæftet carl gustav, og ellers løftede på hatten HVIS man stødte på nogen, på sin vej til eller fra "jagt" (kryb)

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af PSindrup » 27. okt 2017, 09:46

Morten273 skrev:Tak for komplimentet BOBO


FrederikF

Ifht mængden af krybskytteri (jagt uden jagtret)
Så tror jeg sagtens du kan have ret i at problemet er langt større end først antaget.

Hvor mange gange er du feks blevet stoppet af enten andre mennesker eller politiet når du har været på LOVLIGT på jagt? Jeg har aldrig prøvet det

Så tænker jeg, hvis en krybskytte er iskold, så tager han bare "almindeligt" på jagt, INGEN vil stille spørgsmål, andet end ejeren af stykket, ham der lejer jagtretten, og så evt deres nærmeste familie.
Ingen andre ville nogensinde skænke det en tanke, hvis man troppede op i fuld Härkila, og en fuldskæftet carl gustav, og ellers løftede på hatten HVIS man stødte på nogen, på sin vej til eller fra "jagt" (kryb)
Jeg syntes du glemmer en væsenlig detalje.

Mange steder “på landet” kender alle alle, og mange ved hvem der har jagt hvor. I mit lokalområde tror jeg ikke det ville være muligt for en krybskytte at nedlægge et stykke vildt, uden at (jæger)lokalsamfundet ville vide AT krybskytteri havde fundet sted.
Noget helt andet er så at finde ud af HVEM der stod bag.

peter

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Sierra13 » 27. okt 2017, 15:24

Helt bestemt, Det har du ret i Peter.

Sådan var det også her i "gamle" dage, da jeg var knægt, men efter der er blevet skudt et par store bukke, så byder nogle københavnere 2-3 nogle gange 4x så meget som den tidligere lejer har givet, og så har bønderne svært ved at sige nej også selvom de nye ikke passer nær så meget på kønsfordelingen, og ikke gør nær så meget for naturen.
Genbo jagten, har 7-8 medlemmer, og hvert år er der udskiftning på mellem 5 og 8 af medlemmerne, gennem de sidste par år. Så tror selv dårlig bonden har styr på hvem der kommer der, men de betaler en klikkelig sum!

Så det svinger selvfølgelig fra egn til egn og fra jagt til jagt. Men det er værd at tage i mende



Og intet ondt om folk fra KBH, Stor KBH, Frederiksberg, eller nordsjælland.
Det er bare dem jeg ved til der har overbudt helt vildt på nogle af jagterne i området

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af C-X » 27. okt 2017, 15:51

Du tror du kender ham du ser, på afstand. Det tænker du ikke nærmere over, hvis ikke hans adfærd afviger fra normen.

Jeg har oplevet grove tyverier, i dagstimerne, på byggepladser, hvor alle troede de kendte alle og havde fuldt overblik over hvem der kom og gik. Men der forsvandt stadig hårde hvidevarer :shock:

Lignende historier er slet ikke ualmindelige. Heller ikke i andre områder.


Så er der et andet scenarie, der heller ikke er uhørt. Det omtales blot meget sagte.
En jæger inviteres på jagt og værten har et stort areal. Gæsten bliver sendt gennem dele af terrænet og pludselig står der den retmæssige ejer/lejer. Bum. Gæsten har et problem. Hans vært kan påstå at hans gæst har misforstået noget og gæsten kan påstå, at værten løj overfor ham.

Dén har jeg oplevet (altså, vi stod overfor "krybskytten"), der blev læsset af og var på vej ind igennem vores jagt! Vi lod ham gå, men med en kraftig besked om alvoren i hans ærinde. Vi var på ingen måde i tvivl om, at naboen hvde det med at srive vores stykke af for råvildt, i forbindelse med deres egne jagter, fra den episode af.

Sådan en situation er skide svær at tackle. Og jeg har hørt om den mange gange, også fra andre sider, hvor nogen pludselig oplever, at deres vært måske er fuld af løgn. Jeg ville nødig være den godtroende eller vildfarne (som i fysisk faret vild), hvis scenariet havde udspillet sig i Sverige eller efter lignende tilstande, hvor du retsforfølges, blot du antræffes med våben, på det forkerte sted.

Ligeledes var der nogen der syntes, at de skulle hjælpe vildtet, så de havde slæbt flere kasser æbler dybt ind i skoven og læsset dem af. Velmenende byboere (der var ikke langt til en større landsby), eller beregnende krybskytter, der havde udvalgt sig en lysning, de kunne sidde i, helt ugeneret?

Krybskytter er meget mere almindeligt forekommende, end vi går og tror. For nogle af dem er det tydeligt vist en sport, med masser af udstyr i form af ghillie-suit, termisk eller lysforstærkende optik, lyddæmper, take down riffel osv., så det hele kan være i rygsækken. Altså, det kunne sagtens være en af os :blink:
Enten det, eller også kører de og spotter dyrene fra små veje og skyder fra bilen af. Jeg oplever tit, ude i "det mørke land", den form for adfærd. Ja, jeg kigger sgu også selv, men jeg har bare ikke dén form for begær, at det er med dén hensigt.

Jeg tvivler på, at det for ret mange længere er en nødvendighed, i form af fødesupplement (det kunne man næsten tilgive).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af LapuaMagnum » 27. okt 2017, 16:20

Hvis lovgivningen var indrettet efter mit hoved kom krybskytter ikke længere end til deres sidste skridt efter de er spottet, men lovgivningen er heldigvis (for dem) IKKE så konsekvent. Som C-X skriver ville jeg have forståelse for det hvis det var mangel på føde, men INGEN i det danske land er nødsaget til at finde/fange føde for at overleve. Jeg har nul sympati eller empati overfor krybskytter, og syntes de er de klammeste mennesker på denne jord sammen med pædofile, og genganger kriminelle. Hvorfor skal samfundet indrettes efter den største idiot i stedet for at indrette det efter den mindste idiot?

Bare min mening om krybskytter!

For at gøre det klart overholder jeg loven til fulde og dermed heller ikke opfordrer til ulovligheder.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Sierra13 » 27. okt 2017, 16:24

En sjov lille personlig historie.

Der relatere lidt til emnet (afvige fra normen etc)

Min kammerat havde fået arbejdet et sted hvor de solgte og leasede luksusbiler ud, Altså biler i klassen fra ca 1 mil og op.
Næsten lige da han havde fået jobbet, brød hans egen bil sammen på vej til arbejde, og jeg var lige i nærheden men i en gulplade bil, og kunne derfor ikke have både ham og hans frue med.
Så sagde han "Du går bare ind på mit kontor, og tager nøglerne Jaguaren, den holder ude forrest i rækken og er mørkegrøn"

Så jeg gik ind igennem virksomheden, hilste stille og roligt med et nik til folk og sagde godmorgen, gik ind på hans kontor, tog nøglen til nøgleskabet i skuffen, gik så ud i et åbent kontorlandskab, åbner et "våbenskab" (skab i stil med blå skafor) med nøgler til hvertfald 50 biler.

Jeg finder nøglen til Jaguaren, tager dem, lukker skabet, ligger skabsnøglen tilbage på hans kontor. Tager hans tankkort, går ud igennem hele biksen, ud og sætter mig ind i Jaguaren den store model med V8 med kompressor, til en nypris der mindede om 2+ mil. Og triller afsted

Kørte ud og hentede ham og hans frue, og tilbage til virksomheden.

Vi grinede en del da vi gik i forretningen igen, min kammerat spørger lidt flabet nogle af de andre om de havde opdaget han var kommet for sent, hvortil hende bag disken svarer "Jamen du var da inde på dit kontor kl 9"


Reelt kunne jeg bare være stukket af med en XKR i klassen 2+ mil. ingen havde hverken set eller tænkt videre over det, førend de skulle bruge den.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Kalthoff » 27. okt 2017, 17:28

C-X skrev:Så er der et andet scenarie, der heller ikke er uhørt. Det omtales blot meget sagte.
En jæger inviteres på jagt og værten har et stort areal. Gæsten bliver sendt gennem dele af terrænet og pludselig står der den retmæssige ejer/lejer. Bum. Gæsten har et problem. Hans vært kan påstå at hans gæst har misforstået noget og gæsten kan påstå, at værten løj overfor ham.
Man kan godt som gæst komme til at tage fejl af instruktionerne eller måske få forkerte instruktioner.

Jeg har da oplevet på store jagter at få instruktioner alá: Når du bliver sat af vognen skal du gå hundrede meter frem af markvejen, dreje ned af anden sti på venstre side efter de høje graner, kort efter kommer der en veksel på højre side der kan være svær at se, den skal du gå af, når du kommer til bakketoppen er du fremme på posten.

Det ville altså være hårdt at risikere år i tugthuset, hvis man tog fejl og kom til at gå ned af anden veksel i stede for første veksel og derfor kom til at krydse skellet ind på naboens område.

Der må skelnes skarpt imellem bevidst jagt hvor man ved man ikke må jage og så hændelige uheld og misforståelser.

Besvar