Råvildt: Erfaringer søges mht tider

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Råvildt: Erfaringer søges mht tider

Indlæg af ABjerre » 12. okt 2017, 11:14

EDIT: Jeg er ganske ny jæger - har stadig ikke nedlagt mit første bytte, så jeg har ikke egne erfaringer at trække på. Derfor et par hurtige spørgsmål:

Jeg har fået tiltusket mig et revir hos en kollega, som har 12 hektar land som der er observeret en del råvildt på. Der er skov i hver ende af marken samt mose, så der er god traffik hen over marken som er sået med sukkergræs.

Da jeg var på bukkejagt i juli kunne jeg konstatere, at der ganske rigtigt var en del rådyr - jeg så nogle råer som havde lam, så der må jo også være mindst én buk i området, da lam jo ikke kommer af sig selv, men det lykkedes aldrig spotte ham.

Min plan er at jeg godt bare vil afskyde en enkelt buk eller måske en rå hvis jeg er sikker på at der ikke er et lam et sted som stadig er afhængig af hende.

Det skulle gerne ske i løbet af oktober, men det lader ikke til at jeg kan komme på jagt før tidligst sidste weekend i måneden. I løbet af november og december er der anderledes frit i kalenderen, men så er mit spørgsmål: Hvad er jeres erfaringer med råvildtjagt når man kommer lidt længere hen på sæsonen en første weekend af oktober?

Hvad med opsats - er de smidt når vi når november, eller kan man stadig være heldig at få et trofæ med hjem?

Jeg har kunnet læse mig til at det kun går ned af bakke jo længere man kommer frem, men holder det virkelig stik? Mit indtryk er, at der ikke drives specielt meget jagt i området - har set et enkelt skydetårn på en mark 500 meter væk, men det er så også det.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Råvildt: Erfaringer søges mht tider

Indlæg af C-X » 12. okt 2017, 11:24

Lam bliver større, har mere kød på kroppen og forholdet mellem lam og rå er ikke længere så tæt, senere på sæsonen. Skyder du råen eller lammet først på sæsonen, kan du risikere (ved små lam størst risiko) at lammet stadig skal have næring fra råen, dvs den ene part klarer sig dårligt uden den anden.

Jeg kender til flere jægere, der frivilligt venter med rå og lam til november. Lokal indsigt og selektiv afskydning er nok nøgleordene.

Ser du et stort lam, så skyd det da.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Råvildt: Erfaringer søges mht tider

Indlæg af ABjerre » 12. okt 2017, 11:51

C-X skrev:.... Jeg kender til flere jægere, der frivilligt venter med rå og lam til november. Lokal indsigt og selektiv afskydning er nok nøgleordene.

Ser du et stort lam, så skyd det da.
Jeg må ud og se hvad der byder sig.

Måske er jeg heldig at der stadig er en buk med opsats - ellers må jeg vente lidt med at prøve på at få en en lammekølle med hjem :smile:
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Råvildt: Erfaringer søges mht tider

Indlæg af Krung » 12. okt 2017, 11:52

Når bukkene kaster årets opsats i oktober til januar måned, er bukken klar til at opsætte en ny opsats. Den normale sæson, hvor bukkene kaster årets opsats, er i perioden 15. november til 15. december. Det er hændt, at voksne bukke har kastet så tidligt som den 1. oktober og så sent som den 15. januar. Det er ikke unormalt at se unge bukke bære opsats ind i januar måned. Der kan derfor ikke sættes endelige datoer for, hvornår bukkene kaster årets opsats.
http://www.raavildt.dk/database/biologi/39-opsatsen

På tallerkenen vil jeg hellere have lam end gammel buk.

Det kan virke som om der er færre råvildt om vinteren. Med mindre de er skudt, skyldes det oftest at de går i "spring", så der er flere sammen, men længere mellem man ser et.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Råvildt: Erfaringer søges mht tider

Indlæg af FrederikF » 12. okt 2017, 12:03

Råbukken vil smide opsatsen fra oktober og helt frem til jul - så du kan sagtens være heldig at støde på en buk med opsats.
Jeg skyder helst ikke lam i oktober, der hvir jeg kan gå på jagt er de godt nok små indtil vi kommer ind i november. Et smaldyr, eller en rå der har mistet lam er ikke så usædvanlige at støde på, men kan være vældig svære at spotte/bestemme, særligt når man ikke kommer dagligt/ofte på terrænnet og dermed ikke kender de dyr der færdes der.
Jeg ville hellere skyde et lille lam end ende med at skyde en rå, så tidligt på sæsonen - men nu er jeg så også underlagt en vis "disneyficering" som nogen ville kalde det (bilder mig selv ind at det er etik på tværs af artsgrænser). Synes simpelthen 1/10 er for tidligt for lammene at klare sig selv.
Knæk og bræk

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Råvildt: Erfaringer søges mht tider

Indlæg af C-X » 12. okt 2017, 12:10

Der er nu ikke så meget Mickey Mouse over en ansvarlig afskydningspolitik, baseret på lokale forhold og indsigt i bestanden. :numberone:

Det skal jo ikke være som cirkusset i EU, hvor dansk landbrugspolitik dikteres efter høsttider i det nordlige Italien, eller vi skal rette privat dyrehold ind, efter hvilke fremmede arter der potentielt kan yngle, og derved forurene faunaen, i Spanien. :wall: :mad:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Råvildt: Erfaringer søges mht tider

Indlæg af ABjerre » 12. okt 2017, 14:11

FrederikF skrev:Råbukken vil smide opsatsen fra oktober og helt frem til jul - så du kan sagtens være heldig at støde på en buk med opsats.
Jeg skyder helst ikke lam i oktober, der hvir jeg kan gå på jagt er de godt nok små indtil vi kommer ind i november.
Godt at høre at løbet ikke er helt kørt endnu på dén front. I værste fald, så bliver det jo nok maj igen på et tidspunkt...
FrederikF skrev:Et smaldyr, eller en rå der har mistet lam er ikke så usædvanlige at støde på, men kan være vældig svære at spotte/bestemme, særligt når man ikke kommer dagligt/ofte på terrænnet og dermed ikke kender de dyr der færdes der.
Det er netop dét, der er min bekymring. Jeg tror jeg som udgangspunkt lader råerne gå i første omgang...
FrederikF skrev:Jeg ville hellere skyde et lille lam end ende med at skyde en rå, så tidligt på sæsonen
... og ja, netop måske satse på at kunne finde et fuldfedt lam og tage med hjem senere på sæsonen.
FrederikF skrev:Knæk og bræk
Mange tak for input (det gælder i øvrigt også "C-X", og "Krung" :smile: )
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Råvildt: Erfaringer søges mht tider

Indlæg af Bemoni1 » 12. okt 2017, 14:56

Som mange allerede har skrevet, så lad råerne gå, her i Oktober og gerne også i den første halvdel af November.
Kommer der et lam for, så tag rålam først og hvis det er to bukkelam, så tag det mindste.
Min egen erfaring er, at man skal ud, fra morgenstunden og give sig god tid, jeg har skudt meget råvildt, midt på dagen efter at have siddet i tårnet i et par timer.
Som en lille bonus, kan man, efter at have brækket dyret, sætte sig tilbage i tårnet og holde affaldet under opsyn i en times tid, det har, af og til givet en ræv til mig. Tålmodighed belønnes.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Råvildt: Erfaringer søges mht tider

Indlæg af ABjerre » 12. okt 2017, 18:34

Bemoni1 skrev:...Som en lille bonus, kan man, efter at have brækket dyret, sætte sig tilbage i tårnet og holde affaldet under opsyn i en times tid, det har, af og til givet en ræv til mig. Tålmodighed belønnes.
Smart! Jeg har spottet ræve (og virkelig mange harer - der var en, der var mindre end 5 meter fra mig under bukkejagten) i området, men vi har ingen aftale om at jeg må tage en ræv. Det må jeg lige høre min kollega om... han er vist ret glad for de harer der er der, så dem rører jeg naturligvis ikke, men det kunne jo give dem en hjælpende hånd, eller pote om man vil, hvis der var en skabet ræv mindre.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Niller73
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. feb 2010, 22:20
Interesser: Jagt, vildt og våben
Geografisk sted: Aarhus, syd på.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 17 times

Re: Råvildt: Erfaringer søges mht tider

Indlæg af Niller73 » 12. okt 2017, 19:41

Gør dig bekendt med området, det kan godt tage et års tid, inden det er helt inde under huden på dig. Hvis du er i tvivl så, hold dig til den gamle tommelfingerregel, skyd lam før rå. Gør op med dig selv om du skyder til fryseren, til væggen eller begge dele og forsøg så at lave en eller anden plan :blink: Husk ikke kun at skyde bukke. Du kan jo lade dem eller den gå til næste år og koncentere dig om lam og rå, så får du både til væg og fryser.
Man kan altid diskuterer om, hvornår der må skydes lam... hvis der er 10 jæger samlet, er der som regel 22 meninger. :biggrin:
Knæk og bræk.
"Barren for panik, angst og almindelig sund fornuft er for lav."

Besvar