Første stykke vildt med riffel.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Percival79
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. feb 2014, 18:46
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 10 times

Første stykke vildt med riffel.

Indlæg af Percival79 » 4. okt 2017, 14:09

Hej Alle

Så skete det jeg har gået og ventet på i et godt stykke tid, jeg fik mit første stykke vildt med min riffel den 1. oktober og jeg vil egentlig gerne dele oplevelsen med jer andre.

Det hele startede 28-09-2017 da en god ven af min, ringede og spurgte om jeg ville med på jagt d. 01-10-2017, på et nyt stykke han var kommet med i. Der var allerede siden den 01-09-2017 blevet nedlagt en kronhjort og en dåhjort på området, så der er rigeligt med vildt i området :eek:
Jeg takkede ja mange gange og gik straks igang med forberedelserne. Grundet mit arbejde udenlands er der ikke megen tid til jagt når jeg endelig er hjemme, da familien også mener de gerne vil se mig i de få dage, jeg nu engang er hjemme, så det er med at udnytte alle de små chancer der opstår.
Dagen derpå bliver alt stillet frem og pakket klar til den store dag.
Jeg bliver hentet kl. 06.00 på matriklen og vi køre imod området. Det har regnet hele natten og de lover stille vejr med sol senere, så det kan næsten ikke blive bedre. Vi ankommer til hytten kl. 06.20 hvor vi mødes med de andre 2, til morgenmad og en lille en til at ønske knæk og bræk, inden vi begiver os ud i de 4 tårne på området.
Det er lige holdt op med at regne, da vi begiver os afsted og jeg har en god fornemmelse i maven. Jeg får tårn 3, som er placeret i et hegn imellem to marker, ca. halvt nede. Jeg takker med et høfligt løft på hatten og begiver mig, så stille jeg kan ned mod tårnet. Der er helt stille og en svag dis ligger over markerne.
Jeg finder tårnet, finder mig til rette og får udpeget de vigtige vinkler og afstande.
Tårnet står mit i et hegn med en mark på venstre side, hvor der er 70 meter over til det næste hegn. Der er en mark på højre side, med 70 meter over til en skovområde og i bunden af begge marker, er der en hede afgrænset at et levende hegn mere, hvori der er nogle store huller. Så jeg har fra mit tårn, udkig til 180 grader, 70 meter til begge sider og ca. 100 meter ned til bunden af markerne ned mod heden. Jeg sidder og bliver lidt varm ved tankerne om mulighederne fra dette sted :biggrin:
Jeg får meddelt til de andre at jeg er på plads og ventetiden går igang, kl. er 06.56, så der er 32 min til åbning!!!
Der HELT stille på stedet, ikke en vind rører sig og jeg bliver lidt bekymret for, om disen på markerne bliver for tyk senere, men det viser sig at det stille forsvinder.
Der går en halv time og intet sker, der er kun et par skader som larmer fra skoven. De andre har heller ikke set noget endnu. Endnu 20 min og stadig intet, men nu begynder solen stille at bryde igennem og der kommer et par skygger på markerne. Efter endnu 15 min ser jeg noget bevæge sig inde ved naboen på heden (den venstre mark), igennem et af de store huller i hegnet. En kronhjort går forbi og da jeg får sat kikkerten op, kan jeg se en hind og en kalv traske forbi også. Nu er solen rigtig kommet igennem og man kan mærke varmen på ryggen. Jeg får gjort min riffel klar og håber at krondyrene vælger at komme ud i solen, på den rigtige side af hegnet. Imens jeg sidder med riflen på skødet og kigger efter krondyr, ser jeg noget bevæge sig til højre over ved skoven. En lille rå kigger sig nervøst omkring ca. 100 metre nede på den højre mark og våger sig ud af skoven. Nu skal der træffes en beslutning! Skal jeg vente og håbe på krondyrene eller skal jeg tage råen?
Jeg sidder helt stille og holder øje med råen i det meste af 10 min, imens den går skiftevis fra skoven og ud på marken og esser. Der har ikke været nogen tegn på krondyrene et i godt stykke tid, så jeg beslutter af lægge an til råen. Den står nu på 70 meter og om 10 meter smutter den omkring hjørnet af skoven og min chance er væk. Jeg finder den i kiggerten, trækker vejret dybt, puster stille ud og trykker langsomt på aftrækkeren.
Jeg ser anslaget på råen igennem kikkerten og den ligger med det samme, jeg tager ladegreb og holder øje med stedet i et par min. Den faldt i noget højt græs, så jeg kan ikke se den. Min telefon vibrerer og de andre spørger hvad det blev, først DER går det op for mig, at jeg lige har nedlagt mit første stykke klovbærende vildt herhjemme og jeg begynder at skrive til dem, med rystende hænder hvad det blev til...
Jeg venter yderlige 10 min. og begiver mig over imod stedet hvor jeg så råen sidst og der ligger den, stadig med en tot græs i munden :smile:
En af de andre jægere kommer over og ønsker tillykke og hjælper mig med at brække dyret (min første gang) og vi bære den op til bilen.
Det var enden på en fantastisk dag i et SKØNT område og en fornøjelse at få lov, at komme med på sådan en fin jagt. :eek:

Billede

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 9. aug 2008, 18:58
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Første stykke vildt med riffel.

Indlæg af NBP » 4. okt 2017, 18:27

Stort tillykke, og velkommen i klubben af 'hjortedræbere' :rock:
Den første gør altid et stort indtryk.

Percival79
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. feb 2014, 18:46
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 10 times

Re: Første stykke vildt med riffel.

Indlæg af Percival79 » 4. okt 2017, 18:57

Ja mange tak, det er ikke noget man sådan lige glemmer :blink: :smile:

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Første stykke vildt med riffel.

Indlæg af RKN » 5. okt 2017, 11:24

:razz: tillykke.
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Percival79
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. feb 2014, 18:46
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 10 times

Re: Første stykke vildt med riffel.

Indlæg af Percival79 » 5. okt 2017, 12:45

Tak for det :smile:

Brugeravatar
Reloadere
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 475
Tilmeldt: 21. maj 2010, 20:27
Interesser: genladning
Geografisk sted: østfyn
Has thanked: 108 times
Been thanked: 21 times

Re: Første stykke vildt med riffel.

Indlæg af Reloadere » 13. okt 2017, 19:57

tillykke :razz:

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 219
Tilmeldt: 12. maj 2014, 21:40
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 11 times

Re: Første stykke vildt med riffel.

Indlæg af Philips » 13. okt 2017, 22:44

Kæmpe tillykke herfra.. Den oplevelse har jeg stadig tilgode, men kan hører at det er noget som man naturligvis skal glæde sig til.

Endnu engang tillykke. :razz: :danishgun:
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

Besvar