Halgskydeprøve og våbentilladelse (Hvordan gør man ved privat handel?)

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
DE50AE
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22. jul 2016, 13:14
Interesser: Jagt & våben
Geografisk sted: Sjælland

Halgskydeprøve og våbentilladelse (Hvordan gør man ved privat handel?)

Indlæg af DE50AE » 2. okt 2017, 20:39

Hey alle, har lige fået mit jagttegn, og er derfor blevet lidt i tvivl omkring, hvor ofte halgskydeprøverne afholdes. Er det fx to gange hver år ligesom jagttegnsprøven eller mere/mindre?

Derudover forstår jeg heller ikke helt, hvordan det virker når man skal købe fx brugte våben over internettet. Altså køber man våbnet først, og så skaffer tilladelsen, da omvendt ville være svært, siden man først skal have tilladelsen, og derefter indtaste alle oplysninger om våbnet, eller hvordan virker det? Fordi, hvis man går op til en jagtbutik så kan man jo bare købe våbnet, og så skriver man sin del på tilladelsen, og derefter sender de den videre til politiet, og så kan man afhente sit nye våben ca et måned efter. :???:

På forhånd takker jeg for svarene :smile:
Senest rettet af Refraktorius 5. okt 2017, 11:47, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det giver dig flere og bedre svar, og sparer andre medlemmers tid. (Læs gerne indlægget i small talk)

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Halgskydeprøve og våbentilladelse

Indlæg af Mapzter » 2. okt 2017, 20:57

DE50AE skrev:Hey alle, har lige fået mit jagttegn, og er derfor blevet lidt i tvivl omkring, hvor ofte halgskydeprøverne afholdes. Er det fx to gange hver år ligesom jagttegnsprøven eller mere/mindre?
Kig her: http://mst.dk/friluftsliv/jagt/jagttegn ... s-proever/
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

DE50AE
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22. jul 2016, 13:14
Interesser: Jagt & våben
Geografisk sted: Sjælland

Re: Halgskydeprøve og våbentilladelse

Indlæg af DE50AE » 2. okt 2017, 21:03

Har godt set prøverne der er tilbage for dette år, men er bare i tvivl om, hvor mange omgange der kommer prøver over i næste år. Tænker selvfølgelig nok at det er det samme som til jagttegnsprøve, men det kunne være meget godt at vide helt præcist.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Halgskydeprøve og våbentilladelse

Indlæg af Flugteren » 2. okt 2017, 21:19

DE50AE skrev:Hey alle, har lige fået mit jagttegn, og er derfor blevet lidt i tvivl omkring, hvor ofte halgskydeprøverne afholdes. Er det fx to gange hver år ligesom jagttegnsprøven eller mere/mindre?

Derudover forstår jeg heller ikke helt, hvordan det virker når man skal købe fx brugte våben over internettet. Altså køber man våbnet først, og så skaffer tilladelsen, da omvendt ville være svært, siden man først skal have tilladelsen, og derefter indtaste alle oplysninger om våbnet, eller hvordan virker det? Fordi, hvis man går op til en jagtbutik så kan man jo bare købe våbnet, og så skriver man sin del på tilladelsen, og derefter sender de den videre til politiet, og så kan man afhente sit nye våben ca et måned efter. :???:

På forhånd takker jeg for svarene :smile:
For at købe et haglgevær skal du fremvise jagttegn samt gyldigt billed-ID. Om du handler privat eller hos en forhandler er sådan set ligegyldigt. I de fleste tilfælde udfylder forhandleren dog papirerne for dig, men fælles for begge er, at du kan tage haglgeværet med hjem på stedet.

Med riffelkøb/lyddæmperkøb forholder det sig anderledes. Her skal du købe/reservere en bestemt riffel/lyddæmper/vekselpibe whatever, få de nødvendige informationer til at ansøge om tilladelse og gå ind på Politiets hjemmeside for at ansøge om våbnet. Efter fire-seks uger får du tilladelsen, og så går du ned hos forhandleren/hjem til privatpersonen og afhenter dit køb mod forevisning af tilladelse + billed-ID.

DE50AE
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22. jul 2016, 13:14
Interesser: Jagt & våben
Geografisk sted: Sjælland

Re: Halgskydeprøve og våbentilladelse

Indlæg af DE50AE » 3. okt 2017, 07:04

Okay, mange tak for lige at få det opklaret :smile:

Tak for svarende til jer begge to, og må i have en forsat god dag. :goodpost:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Halgskydeprøve og våbentilladelse

Indlæg af Mapzter » 3. okt 2017, 09:31

DE50AE skrev:Har godt set prøverne der er tilbage for dette år, men er bare i tvivl om, hvor mange omgange der kommer prøver over i næste år. Tænker selvfølgelig nok at det er det samme som til jagttegnsprøve, men det kunne være meget godt at vide helt præcist.
Tja, jeg ved ikke lige hvor mange omgange der kommer prøver, men der plejer at være prøver hver måned fra marts til december.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

DE50AE
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22. jul 2016, 13:14
Interesser: Jagt & våben
Geografisk sted: Sjælland

Re: Halgskydeprøve og våbentilladelse

Indlæg af DE50AE » 3. okt 2017, 18:01

Vi får se næste måned :fun:

Besvar