Jagt-waders med kvalitets-støvle?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Jagt-waders med kvalitets-støvle?

Indlæg af Skaði » 1. okt 2017, 22:53

Hej alle,

kort og godt: findes der neoprenwaders (eller åndbar som alternativ) hvor den integrerede støvle rent faktisk duer noget? Det kan eventuelt også være fra lystfisker-hylden. Der hvor jeg går på gåsejagt er der så vådt at waders kan betale sig, men samtidig er der en del marcheren rundt så fodtøjet må gerne kunne lidt mere end en billig badesko. Jeg kan se at Viking og Lacrosse laver waders og det er jo kvalitets-gummistøvleproducenter, jeg synes dog ikke at deres fodender ser ud som deres gennemførte støvlemodeller?

Alternativet er måske at købe uden støvle, er der nogen som kan forklare mig princippet i at lukke af mellem wader og ens almindelige gummistøvle? Eller løber det bare ned i støvlen så den lugter af fordærvelse efter et par ture i marsken?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: Jagt-waders med kvalitets-støvle?

Indlæg af C-X » 2. okt 2017, 08:11

Dem du kan købe uden støvle, er til brug sammen med særlige vadestøvler. Til de kolde måneder ville jeg nu blot finde nogle konventionelle neoprenwaders, med en solid profil i "gummistøvlen".

Heldigvis er "tyvfisker" farver og mønstre populære, så det bør være til at finde noget der ser appellerende ud til jagt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Jagt-waders med kvalitets-støvle?

Indlæg af Skaði » 6. okt 2017, 18:13

Jeg er ikke blevet ret meget klogere.

Det jeg pønser på er en løsning til jagt i vådområder og i rigtigt "andevejr", uden at købe noget som kun bruges meget sporadisk. Såvidt jeg kan se, er der to gangbare veje:

1. et sæt "waterfowling" jagttøj som også kan bruges i almindelig sjap/regn. Ingen wader-funktion, men eventuelt kan man løse sig ud af korte vadeture ved at tætte af mellem bukser og støvler (findes der noget til dette formål)?
2. nogle rigtige waders. Hvis de er åndbare og med "strømpefod" kan de eventuelt også fungere som almindelig møgvejrs-buks i en gummistøvle, dvs. erstatte bukserne fra løsning 1.? Neopren er nok det mest rigtige til jagtbrug, men vel egentlig først nødvendig når vi snakker noget seriøs havjagt, og så er vi ude i at skulle bruge en synlig heldragt med noget camo overtrækstøj, såvidt jeg kan forstå (søsikkerhed før jagtbehov). Så det er måske i virkeligheden den mindst alsidige af alle optioner?

Hvad er folks helheds-udstyrsløsning til ande-/gåse- og strandjagt? Der må gerne tænkes længere gåture til posterne ind i billedet.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 1034 times

Re: Jagt-waders med kvalitets-støvle?

Indlæg af HR » 15. okt 2017, 20:36

Pas på du ikke sætter dig mellem to stole. Det tøj som du kan holde varmen i på andetræk kan du ikke holde ud at gå i. Til trækjagt er et sæt neoprenwaders til ca 650 kroner gode. Man går ok i dem da de sidder godt til, men man koger lynhurtigt over.

Til lortevejrstøj hvor man skal gå kan jeg varmt anbefale duckdry fra england samt et par helt almindelige gumistøvler. Det virker også når der skal drives våde olieræddiker og de kan holde til brombær.

Hvis du vælger en shell jakke kan du bruge den samme jakke til både at sidde og stå i.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar