Hvilke haglpatroner skal jeg købe?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Andreas Hummel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27. apr 2017, 10:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 92 times
Been thanked: 4 times

Hvilke haglpatroner skal jeg købe?

Indlæg af Andreas Hummel » 27. sep 2017, 12:21

Hej med jer, jeg skal på min første jagt om ikke så lang tid, jeg har bare et lille problem, jeg ved ikke hvilken størrelse hagl jeg skal tage med. Der er mulighed for at skyde ænder, fasaner, hare, og råvildt. Hvilken størrelse kan i anbefale ?
Senest rettet af Refraktorius 30. sep 2017, 20:45, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: To ens tråde sammenlagt og overskrift præciseret til at svare til formålet

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Valg af haglstørrelse

Indlæg af Flugteren » 27. sep 2017, 12:30

Andreas Hummel skrev:Hej med jer, jeg skal på min første jagt om ikke så lang tid, jeg har bare et lille problem, jeg ved ikke hvilken størrelse hagl jeg skal tage med. Der er mulighed for at skyde ænder, fasaner, hare, og råvildt. Hvilken størrelse kan i anbefale ?
Til råvildt vil alt fra dansk størrelse 3 og nedefter fungere fint. Den ekstra vægt i hvert hagl ved disse størrelser giver en fordel især i skoven, hvor man kan komme ud i at skyde gennem småkrat og den slags.

Til alt det andet vil kan du bruge 5'er hagl. Tænk hellere skudplacering istedet for at medbringe mange forskellige størrelser hagl.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Valg af haglstørrelse

Indlæg af Kalthoff » 27. sep 2017, 12:34

Nøjes med en enkelt størrelse hagl.

Der er nok andet at koncentrere sig om på den første jagt: hunde, hundeførere, de andre jægere, sikre/usikre skudvinkler, om fuglen der kommer mod dig er jagtbar osv. (og sådan er det stadigt på fællesjagt nr. 20 eller 100)

Du får formentligt ikke tid til at skifte til andre størrelser hagl undervejs alligevel og det vigtigste er under alle omstændigheder at haglene træffer korrekt.

Jeg bruger jernhagl størrelse 5 til den type jagter du beskriver og tager kun en enkelt type patroner med.

Råvildt kan du så overveje at undlade at skyde til medmindre det er et nemt skud, men det er lidt en anden historie. De forender i knaldet hvis man rammer dem perfekt med hagl, men rammer man dårligt, kan de sprinte fra stedet som om de ikke er truffet, selvom de er det. Igen er det skudplaceringen der er det vigtigste.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Valg af haglstørrelse

Indlæg af FBN » 27. sep 2017, 12:42

Jeg vil sige :
Dansk nr 1 til råvildt
Dansk nr 4 til fasan / hare

Med de 2 størrelser kommer man i min optik langt
på det meste vildt.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Valg af haglstørrelse

Indlæg af Gryphon » 27. sep 2017, 18:00

Jeg bruger personligt altid 4 hagl, 28-32 grams stål. Så skal jeg ikke skifte ammo, uanset om jeg skyder fasaner, Ænder, Harer eller Duer.

Der er lidt ekstra vægt og "punch" når jeg skyder ænder, og jeg selvom det er lidt overkill på duer, kan jeg så nå dem lidt længere væk.

Jeg forsøger at minimere mine forskellige ammo typer til så få skift som muligt.

Jeg er derfor endt med 4 typer ammo.

- 2 hagl stål 32g primært Gæs og ræv, men også et alternativ til råvildt.

- 4 hagl stål 28-32g til almindelig jagt (Fasan, and, Due, Krage, Harer, Skade, etc). Jeg kan godt skyde ræv eller råvildt med 4 hagl, men de skal være meget tætte på.

- 6 hagl Bismuth 28g til "skov" fasaner.

-7 hagl stål til flugt skydning og regulering af duer.

Nogle fungere bedre med flere alternativer, men jeg kan bedre lidt kontinuitet i hvad jeg skyder med.

Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Re: Valg af haglstørrelse

Indlæg af Woodleigh » 27. sep 2017, 19:10

Jernhagl str 4 til det hele.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Valg af haglstørrelse

Indlæg af TheDarkSide » 27. sep 2017, 19:11

Vælg 3'er hagl. Det virker ganske fint til det hele inden for de anbefalede skudafstande.
Bare husk kun sideskud til råvildt, ingen bagskud og kun spidsskud hvis det er tæt på og du skyder på hals/hoved.
Ræv kun side og bagskud. Det er svært at dræbe en ræv i spidsskud, da hovedet dækker for kroppen og haglene har svært ved at trænge gennem kraniet.

Jeg bruger selv 3'er hagl meget af tiden. Men er der mest råvildt bruger jeg 1'er i enten bagløbet eller begge løb.
Jeg bruger Kent Fasteel 32 gram. Ingen grund til de hurtige patroner på 450-500 m/s, da de slider mere på geværet og giver meget mere rekyl.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Valg af haglstørrelse

Indlæg af Lars M. L. » 27. sep 2017, 22:40

Til råvildt, ræv og gås: haglstr 1
Resten: haglstr 4

Mvh Lars

Andreas Hummel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27. apr 2017, 10:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 92 times
Been thanked: 4 times

Køb af hagl patroner

Indlæg af Andreas Hummel » 29. sep 2017, 21:51

Hej, nu skal jeg på min første fælles jagt her den 1/10, og jeg skal til at købe noget ammunition.

Jeg har valget imellem:

KENT Hypersteel: 12/70 - 32gr - hagl 5 - 480 m/s


KENT Fast Steel: 12/70 - 28gr - hagl 5 - 415 m/s


Eley VIP Extreme Steel: 12/70 - 32gr - hagl 5 - 450 m/s


Eley VIP Hyper Speed Steel: 12/70 - 31gr - hagl 5 - 495 m/s


Og nu hvor jeg alligevel er i gang, skal jeg på havjagt den 7/10-8/10, og der skal jeg også bruge noget ammunition

Jeg har valget imellem:

KENT Hypersteel: 12/70 - 32gr - hagl 1 og 3 - 480 m/s


KENT Fast Steel: 12/70 - 32gr - hagl 3 - 480 m/s


KENT Magnum Steel: 12/76 - 28gr - hagl 2 - 500 m/s


Eley VIP Steel: 12/76 - 28gr - hagl 1 og 3 - 500 m/s


Eley VIP Hyper Speed Steel: 12/70 - 31gr - hagl 1 og 3 - 495 m/s


Eley VIP Extreme Steel: 12/70 - 32gr - hagl 1 og 3 - 450 m/s


Undskyld jeg skriver så mange ting, men det er første gang jeg skal købe til jagt :smile:

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Køb af hagl patroner

Indlæg af Rulab » 29. sep 2017, 22:19

Hvis du vil nøjes med at købe en salgs ammunition, så er min erfaring at en hurtig haglpatron i str. 3 kan bruges til alt og er den perfekte "fællesjagt patron".
Jeg har selv skudt både bekkasin og rådyr samt det meste derimellem med en 32 grams nr. 3.

Hypersteel og Eley Hyperspeed er rigtig gode patroner med god effekt og til en god pris, men også med en del rekyl. Hvis du skyder med et moderne og ikke alt for let gevær, ville jeg vælge en af de to.

Hvis du skyder med et let gevær, ville jeg bruge en fasteel i 32 gram, det er også en rigtig god patron med en noget mere moderat rekyl end hypersteel, men selvfølgelig også lidt lavere hastighed.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Køb af hagl patroner

Indlæg af Kleth » 29. sep 2017, 22:27

Hvad er der på parolen (fællesjagt)?
Jeg kan se du er fra Sjælland, så du er sikker på at der ikke er et krav om skovpatroner? (Nogen gange/steder er det nok bare at havde to i lommen)

Personligt bruger jeg med stål for et meste bare #3 hagl til det meste, ud over når vi specifikt er ude efter gæs eller rådyr.
Jeg er glad for Hypersteel, men kender flere der synes at de har en krads rekyl. Et par af mine oplevelser er at jeg har set at #5 stålhagl var i underkanten til harer og ænder - en hare bør ikke skulle have 4 skud og 2/3 af ænderne bør ikke skulle affanges efter apportering. Selvfølgeligt har både skudplacering og hastighed en del at sige.

Du har ikke listet nogen patroner til fællesjagt, som jeg ikke ville gå på jagt med.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Køb af hagl patroner

Indlæg af TheDarkSide » 29. sep 2017, 23:20

Kent Fasteel 32 gram, nr. 3 til det hele, måske undtagen ederfugle og gæs, der ville jeg vælge størrelse 1. De hurtige patroner er lidt mere risky mht skudbillede, mens dem på 400-430 m/s plejer at være lidt mere konsistente i skudbillede. De er desuden er rarere at skyde med og slider mindre på geværet. At skyde mere hårdt ladet patroner hjælper ikke, hvis man ikke rammer :blink:
I praksis virker hagl nr. 3 fint på alt fra bekkasin til rådyr, hvis man overholder skudafstande og rammer. Nogen mener dækningen er for ringe med 3'er hagl til bekkasin og sneppe, hvilket der måske rigtig nok. Men jeg har skudt snepper på over 30 meters afstand med både 2'er og 3'er hagl og det virkede fint. Hellere lidt for store hagl end for små. Det går at skyde både bekkasin/sneppe og rådyr/ræv med 3'er hagl, men det er problematisk at skyde råvildt/ræv med 5'er hagl. Man kan jo ikke lige skifte patroner efter hvad der kommer for, så vælg haglstørrelse efter det største/mest skudstærke du kan forvente at skulle skyde til.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Køb af hagl patroner

Indlæg af FrederikF » 29. sep 2017, 23:29

Alt kan bruges - skudafstanden skal bare tilpasses. Store hagl ødelægger mindre vildt på korte afstande. Små hagl har ikke nok effekt på større vildt på medium/lange afstande (men små hagl kan slå alt ihjel helt tæt på).
Der findes ikke et perfekt kompromis i form af en god størrelse.
Jeg har normalt de største hagl i bagløbet, da andet skud oftest bruges til at fikse et dårligt første skud - her er afstand og vinkel som oftest dårligere end ved skud nr 1.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Køb af hagl patroner

Indlæg af Rulab » 30. sep 2017, 00:02

Det er også værd at overveje hvor mange stålhagl, man ønsker i kødet(med risiko for tandskade). Skyder man på det meste fuglevildt(fasan, gråand, osv.) med en str. 5, vil en stor del af haglene sidde i kødet, mens en str. 3 vil lave gennemskud med langt de fleste hagl, så antal hagl i kødet måske er reduceret med 80 %.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Køb af hagl patroner

Indlæg af 458hunter » 30. sep 2017, 10:25

Hvis man er bange for at de lidt hurtigere patroner har for meget rekyl eller slider unødigt på geværet, så vil jeg påstå det er en skod-bøsse man har købt og at man skuldrer forkert ;)

Lidt hårdt streget op men jeg er ikke en stor gut og jeg kørte i flere år med ultra hårdt ladede hjemmeladede bønner i et ikke særligt tungt gevær. Selv på en andejagt med 10-15 afgivne skud, mærker man ikke rekylen i en jagtsituation. Mht slid - hvis det er en gammel sidebøsse man har arvet - ok så skal man nok passe på, men alle moderne bøsser er lavet til magnumpatroner og jeg nægter at tro man kan slide dem op i løbet af et normalt jægerliv. Det er noget andet med banekanoner hvis man skyder mange lerduer, men det er jo også en helt anden mængde skud.

Jeg har været meget glad for at bruge 32 gram og så den hurtigste 12/70 jeg kunne finde. Haglstørrelse 3 til alt.

I øvrigt er det en god ide at prøveskyde patronerne på papir inden brug. Man kan godt være uheldig at nogle patroner giver ringe dækning i lige præcis din bøsse.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Køb af hagl patroner

Indlæg af Rulab » 30. sep 2017, 15:40

Chrstn_Olsen skrev:Hvis man er bange for at de lidt hurtigere patroner har for meget rekyl eller slider unødigt på geværet, så vil jeg påstå det er en skod-bøsse man har købt og at man skuldrer forkert ;)

Lidt hårdt streget op men jeg er ikke en stor gut og jeg kørte i flere år med ultra hårdt ladede hjemmeladede bønner i et ikke særligt tungt gevær. Selv på en andejagt med 10-15 afgivne skud, mærker man ikke rekylen i en jagtsituation.
Det handler ikke om ubehag mht. rekyl, men om hvor levende/hoppende geværet er i skuddet og hvor hurtigt 2. skud kan afgives.
I min 3,1 kg s/s når en bekkasin altså lige den meter eller to længere ud i andet skud hvis jeg bruger hypersteel ift. en moderat ladet 28 grams.
Det kommer selvfølgelig meget an på jagtformen, men jeg mener at fordelen ved en hypersteel i mange tilfælde opvejes af at skud nr. 2 kan falde en lille smule hurtigere med en langsommere patron.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvilke haglpatroner skal jeg købe?

Indlæg af Refraktorius » 30. sep 2017, 20:46

To ens tråde sammenlagt og overskrift præciseret til at svare til formålet.

Lad venligst være med at starte mere end een tråd ad gangen om samme emne.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke haglpatroner skal jeg købe?

Indlæg af Raptor357 » 30. sep 2017, 20:58

Kent hypersteel str 1 eller 2 til havet og hypersteel str 4 eller 5 til landjagten efter fasaner. Ænder ville jeg bruge str 4 til. Harer har jeg ingen erfaring med. Udover at nogle af dem er ufatteligt skudstærke.
Til havjagt går jeg efter største ladning, store hagl, helst str 1 og høj hastighed. Derfor bruger jeg 12/89 der da det giver lidt bedre dækning.

Når det er sagt er hypersteel en rigtig fin patron til prisen når de ikke har lavet fejl i patronerne, såsom dårligt slidsede haglskåle. :wall: :wall: :wall:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Hr_Fini
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 150
Tilmeldt: 11. okt 2009, 17:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvilke haglpatroner skal jeg købe?

Indlæg af Hr_Fini » 30. sep 2017, 23:46

Bruger Hypersteel str. 4 til den type jagter. Uanset hvad, så lad være med, at skyde til råvildt der er længere væk, du kan kaste haglbøssen i nakken på den med et blødt underhåndskast:) Dejlig tommelfingerregel fra min gamle jagttegnslærer;-)

Sauermartin
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19. sep 2017, 10:57
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordjyland
Been thanked: 1 time

Re: Hvilke haglpatroner skal jeg købe?

Indlæg af Sauermartin » 5. okt 2017, 08:29

Raptor357 skrev:Kent hypersteel str 1 eller 2 til havet og hypersteel str 4 eller 5 til landjagten efter fasaner. Ænder ville jeg bruge str 4 til. Harer har jeg ingen erfaring med. Udover at nogle af dem er ufatteligt skudstærke.
Til havjagt går jeg efter største ladning, store hagl, helst str 1 og høj hastighed. Derfor bruger jeg 12/89 der da det giver lidt bedre dækning.

Når det er sagt er hypersteel en rigtig fin patron til prisen når de ikke har lavet fejl i patronerne, såsom dårligt slidsede haglskåle. :wall: :wall: :wall:


hummm er 12 89 ikke lidt hårde ved alt og dyre bruger 12 76 1ere eller 2 ere i enten 36 eller 32 g men har da også været nede i 28 g og det virker fint

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke haglpatroner skal jeg købe?

Indlæg af Raptor357 » 5. okt 2017, 16:07

Sauermartin skrev:
Raptor357 skrev:Kent hypersteel str 1 eller 2 til havet og hypersteel str 4 eller 5 til landjagten efter fasaner. Ænder ville jeg bruge str 4 til. Harer har jeg ingen erfaring med. Udover at nogle af dem er ufatteligt skudstærke.
Til havjagt går jeg efter største ladning, store hagl, helst str 1 og høj hastighed. Derfor bruger jeg 12/89 der da det giver lidt bedre dækning.

Når det er sagt er hypersteel en rigtig fin patron til prisen når de ikke har lavet fejl i patronerne, såsom dårligt slidsede haglskåle. :wall: :wall: :wall:


hummm er 12 89 ikke lidt hårde ved alt og dyre bruger 12 76 1ere eller 2 ere i enten 36 eller 32 g men har da også været nede i 28 g og det virker fint
ja 12/89 har mere af alt. men det virker fint og dækningen er bedre = mindre risiko for anskydning hvis man som skytte gør sit.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvilke haglpatroner skal jeg købe?

Indlæg af TheDarkSide » 5. okt 2017, 20:09

Raptor357 skrev:
Sauermartin skrev:
Raptor357 skrev:Kent hypersteel str 1 eller 2 til havet og hypersteel str 4 eller 5 til landjagten efter fasaner. Ænder ville jeg bruge str 4 til. Harer har jeg ingen erfaring med. Udover at nogle af dem er ufatteligt skudstærke.
Til havjagt går jeg efter største ladning, store hagl, helst str 1 og høj hastighed. Derfor bruger jeg 12/89 der da det giver lidt bedre dækning.

Når det er sagt er hypersteel en rigtig fin patron til prisen når de ikke har lavet fejl i patronerne, såsom dårligt slidsede haglskåle. :wall: :wall: :wall:


hummm er 12 89 ikke lidt hårde ved alt og dyre bruger 12 76 1ere eller 2 ere i enten 36 eller 32 g men har da også været nede i 28 g og det virker fint
ja 12/89 har mere af alt. men det virker fint og dækningen er bedre = mindre risiko for anskydning hvis man som skytte gør sit.
Selvfølgelig jo flere hagl og jo større hagl, jo mindre er riskoen for anskydning.
Men det er min klare overbevisning at hvis man vil reducere anskydninger markant, så er patronvalget ikke den mest afgørende parameter for langt det fleste. 98 % af alle jægere vil kunne reducere antallet af anskydninger markant, hvis man fik god skydeinstruktion og trænede ofte og målrettet.
4 gram hagl fra eller til gør ikke den store forskel, hvis man skyder dårligt :oops: Så længe man bare bruger fornuftige haglstørrelser og patroner af jævn kvalitet er man godt med. Jeg ved i hvert fald med mig selv at jeg nok ville få stor gavn af mere træning :giggle: Jeg har prøvet mange haglpatroner og sålænge de ikke er deciderede defekte, f.eks. som Hypersteel med manglende slidser i haglskål eller fugtskadede patroner, virker det fint, hvis man rammer med en passende haglstørrelse.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Køb af hagl patroner

Indlæg af Peter » 7. okt 2017, 13:55

Andreas Hummel skrev:Hej, nu skal jeg på min første fælles jagt her den 1/10
Må vi høre, hvordan det gik?

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvilke haglpatroner skal jeg købe?

Indlæg af BoPe » 7. okt 2017, 16:59

Gå efter stålhagl str. 3. Str. 4 kan også bruges. Mindre er ikke så godt.

Skovpatroner str. 4 (3 er også gode).

Der skal ikke gå så meget galt før en str. 4 giver en anskydning i stedet for at levere et stykke vildt. Str. 3 leverer godt, og jeg synes ikke kødet bliver ødelagt. Ræv går også endda med en 3'er (på lavere maksimal afstand end de anbefalede 25 m). Råvildt vil jeg helst ikke skyde med hagl, men er afstanden 5-10 m, så går det også. Størrelsen er så mere underordnet på den afstand.

Så stål i 3'er og en normalt ladet patron. Så skal man kun bøvle med en slags.

Popcorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 44
Tilmeldt: 25. sep 2014, 19:07
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 7 times

Re: Hvilke haglpatroner skal jeg købe?

Indlæg af Popcorn » 7. okt 2017, 17:18

Efter min mening, skal du finde ud af hvilke patroner, din haglbøsse skyder bedst med i de gængse størrelser og så gi pokker i hvad de hedder. :smile: knæk & bræk.

Besvar