Hvilke haglpatroner skal jeg købe?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Andreas Hummel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27. apr 2017, 10:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 92 times
Been thanked: 4 times

Re: Køb af hagl patroner

Indlæg af Andreas Hummel » 10. okt 2017, 18:06

Peter skrev:
Andreas Hummel skrev:Hej, nu skal jeg på min første fælles jagt her den 1/10
Må vi høre, hvordan det gik?
Jeg skød 2 fasaner og 6 ænder. Med Eley VIP extreme Steel

Andreas Hummel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27. apr 2017, 10:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 92 times
Been thanked: 4 times

Re: Valg af haglstørrelse

Indlæg af Andreas Hummel » 10. okt 2017, 18:16

Flugteren skrev:
Andreas Hummel skrev:Hej med jer, jeg skal på min første jagt om ikke så lang tid, jeg har bare et lille problem, jeg ved ikke hvilken størrelse hagl jeg skal tage med. Der er mulighed for at skyde ænder, fasaner, hare, og råvildt. Hvilken størrelse kan i anbefale ?
Til råvildt vil alt fra dansk størrelse 3 og nedefter fungere fint. Den ekstra vægt i hvert hagl ved disse størrelser giver en fordel især i skoven, hvor man kan komme ud i at skyde gennem småkrat og den slags.

Til alt det andet vil kan du bruge 5'er hagl. Tænk hellere skudplacering istedet for at medbringe mange forskellige størrelser hagl.
Tak for de gode råd :smile:

Andreas Hummel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27. apr 2017, 10:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 92 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvilke haglpatroner skal jeg købe?

Indlæg af Andreas Hummel » 10. okt 2017, 18:19

Tak alle sammen for de gode råd :)

Jagten gik super godt, jeg fik skudt mine første 2 fasaner og 6 ænder med Eley VIP extreme Steel :smile:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hvilke haglpatroner skal jeg købe?

Indlæg af Bobo » 10. okt 2017, 18:28

Andreas Hummel skrev:Tak alle sammen for de gode råd :)

Jagten gik super godt, jeg fik skudt mine første 2 fasaner og 6 ænder med Eley VIP extreme Steel :smile:
tillykke
- dvs. du brugte 8 patroner?
:smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Andreas Hummel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27. apr 2017, 10:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 92 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvilke haglpatroner skal jeg købe?

Indlæg af Andreas Hummel » 10. okt 2017, 18:30

Bobo skrev:
Andreas Hummel skrev:Tak alle sammen for de gode råd :)

Jagten gik super godt, jeg fik skudt mine første 2 fasaner og 6 ænder med Eley VIP extreme Steel :smile:
tillykke
- dvs. du brugte 8 patroner?
:smile:
10 :biggrin:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvilke haglpatroner skal jeg købe?

Indlæg af HappyNanoq » 10. okt 2017, 18:49

Raptor357 skrev:
Sauermartin skrev:
Raptor357 skrev:Kent hypersteel str 1 eller 2 til havet og hypersteel str 4 eller 5 til landjagten efter fasaner. Ænder ville jeg bruge str 4 til. Harer har jeg ingen erfaring med. Udover at nogle af dem er ufatteligt skudstærke.
Til havjagt går jeg efter største ladning, store hagl, helst str 1 og høj hastighed. Derfor bruger jeg 12/89 der da det giver lidt bedre dækning.

Når det er sagt er hypersteel en rigtig fin patron til prisen når de ikke har lavet fejl i patronerne, såsom dårligt slidsede haglskåle. :wall: :wall: :wall:
hummm er 12 89 ikke lidt hårde ved alt og dyre bruger 12 76 1ere eller 2 ere i enten 36 eller 32 g men har da også været nede i 28 g og det virker fint
ja 12/89 har mere af alt. men det virker fint og dækningen er bedre = mindre risiko for anskydning hvis man som skytte gør sit.
Tjo, men med det generelt ringe udvalg der er af 12/89-ammunition på det danske marked, så ender man sikkert med nogle 39grams Clever Mirage - og der er man næsten bedre tjent med en full-house 12/76-patron i stedet.

Wow-effekten er ligesom overstået når man har trykket på aftrækkeren.

Har selv haft både halvauto og pumpgun i 12/89 som jeg har skudt en del med i Dk - og heroppe hvor jeg har importeret patroner til våbnene.
Og indtil for bare 4 år siden, var der ikke rigtig noget ordentligt udvalg i 12/89 i hvert fald.


Der er godt nok kommet nogle Federal SpeedShock og vist nogle Winchester BlindSide som der er lidt godaw i, men den der altid er til at få fat i, altså Clever Mirage - der syntes jeg personligt at pengene er for ringe givet ud. Jeg ville i hvert fald hellere kigge efter at finde en rigtig god 12/76-patron

Og effekten i dyret er ikke overvældende bedre end 12/76.



Så ville nok kigge efter nogle hårdt ladede 12/76 til formålet, og der er Bachieri&Pellagri (B&P) et godt bud også.
Hvis der er nogle forhandlere i nærheden der har dem.

Holder også meget af Eley, og en sjælden gang Rottweil. De har typisk aldrig skuffet mig.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Køb af hagl patroner

Indlæg af PSindrup » 10. okt 2017, 19:38

Andreas Hummel skrev:
Peter skrev:
Andreas Hummel skrev:Hej, nu skal jeg på min første fælles jagt her den 1/10
Må vi høre, hvordan det gik?
Jeg skød 2 fasaner og 6 ænder. Med Eley VIP extreme Steel
Haglstørrelse?

Peter

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hvilke haglpatroner skal jeg købe?

Indlæg af Bobo » 10. okt 2017, 19:59

Andreas Hummel skrev:
Bobo skrev:
Andreas Hummel skrev:Tak alle sammen for de gode råd :)

Jagten gik super godt, jeg fik skudt mine første 2 fasaner og 6 ænder med Eley VIP extreme Steel :smile:
tillykke
- dvs. du brugte 8 patroner?
:smile:
10 :biggrin:
det er fanden dytme flot , stor respekt herfra :respekt:
Bobo ------ Igen uden billeder

Andreas Hummel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27. apr 2017, 10:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 92 times
Been thanked: 4 times

Re: Køb af hagl patroner

Indlæg af Andreas Hummel » 10. okt 2017, 20:42

PSindrup skrev:
Andreas Hummel skrev:
Peter skrev:
Andreas Hummel skrev:Hej, nu skal jeg på min første fælles jagt her den 1/10
Må vi høre, hvordan det gik?
Jeg skød 2 fasaner og 6 ænder. Med Eley VIP extreme Steel
Haglstørrelse?

Peter
Nummer 5

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke haglpatroner skal jeg købe?

Indlæg af Raptor357 » 10. okt 2017, 20:55

HappyNanoq skrev:
Raptor357 skrev:
Sauermartin skrev:
Raptor357 skrev:Kent hypersteel str 1 eller 2 til havet og hypersteel str 4 eller 5 til landjagten efter fasaner. Ænder ville jeg bruge str 4 til. Harer har jeg ingen erfaring med. Udover at nogle af dem er ufatteligt skudstærke.
Til havjagt går jeg efter største ladning, store hagl, helst str 1 og høj hastighed. Derfor bruger jeg 12/89 der da det giver lidt bedre dækning.

Når det er sagt er hypersteel en rigtig fin patron til prisen når de ikke har lavet fejl i patronerne, såsom dårligt slidsede haglskåle. :wall: :wall: :wall:
hummm er 12 89 ikke lidt hårde ved alt og dyre bruger 12 76 1ere eller 2 ere i enten 36 eller 32 g men har da også været nede i 28 g og det virker fint
ja 12/89 har mere af alt. men det virker fint og dækningen er bedre = mindre risiko for anskydning hvis man som skytte gør sit.
Tjo, men med det generelt ringe udvalg der er af 12/89-ammunition på det danske marked, så ender man sikkert med nogle 39grams Clever Mirage - og der er man næsten bedre tjent med en full-house 12/76-patron i stedet.

Wow-effekten er ligesom overstået når man har trykket på aftrækkeren.

Har selv haft både halvauto og pumpgun i 12/89 som jeg har skudt en del med i Dk - og heroppe hvor jeg har importeret patroner til våbnene.
Og indtil for bare 4 år siden, var der ikke rigtig noget ordentligt udvalg i 12/89 i hvert fald.


Der er godt nok kommet nogle Federal SpeedShock og vist nogle Winchester BlindSide som der er lidt godaw i, men den der altid er til at få fat i, altså Clever Mirage - der syntes jeg personligt at pengene er for ringe givet ud. Jeg ville i hvert fald hellere kigge efter at finde en rigtig god 12/76-patron

Og effekten i dyret er ikke overvældende bedre end 12/76.



Så ville nok kigge efter nogle hårdt ladede 12/76 til formålet, og der er Bachieri&Pellagri (B&P) et godt bud også.
Hvis der er nogle forhandlere i nærheden der har dem.

Holder også meget af Eley, og en sjælden gang Rottweil. De har typisk aldrig skuffet mig.
Blind side smadrer dyret mens federal black cloud er en full house 12/76 med ekstra hagl ca 10m tættere målet grundet den specielle forladning der holder haglsværmen samlet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar