Valg af krageugle.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brno
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13. feb 2014, 12:45
Interesser: Jagt fiskeri
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 18 times

Valg af krageugle.

Indlæg af Brno » 2. sep 2017, 21:53

Jeg vil til at gøre noget mere i krage jagt. Har prøvet kun med lokkere og så salon riffel men syns ikke det er så udbytterigt. Nu overvejer jeg og prøve med krageugle, men der er lidt forskellige og vælge imellem, er der nogle der kan komme med nogle anbefalinger, erfaringer, gerne på en der kan bruges "lige fra pakken" hvis det findes.

På forhånd tak.
Jakob

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Valg af krageugle.

Indlæg af Gryphon » 3. sep 2017, 00:37

Brno skrev:Jeg vil til at gøre noget mere i krage jagt. Har prøvet kun med lokkere og så salon riffel men syns ikke det er så udbytterigt. Nu overvejer jeg og prøve med krageugle, men der er lidt forskellige og vælge imellem, er der nogle der kan komme med nogle anbefalinger, erfaringer, gerne på en der kan bruges "lige fra pakken" hvis det findes.

På forhånd tak.
Jakob
Skyd en enkelt krage og sæt den på en lille skål så de ligner den sidder. Så skal de nok komme.

BSkovgaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 20. mar 2016, 14:11
Interesser: Jagt, hund og soldat
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Valg af krageugle.

Indlæg af BSkovgaard » 3. sep 2017, 16:34

Vi har prøvet en del gange med ugle.
Den vi har er en alm plastik ugle som man kan købe ved diverse jagt forretninger til ca 150-200 kr. Men den virker ikke. Æv Æv Æv.
Har gjort som skrevet af alle de kloge, og vi har stadig til gode at få en krage til at slå på den. På diverse rovfugle virker den, bare ikke krager.

Skulle vi have den til at virke, skulle man nok pimpe sin ugle lidt. Vi har tit snakket om at beklæde den med et hareskind og få sat nogle ordenlige vinger på. Ung havmåge eller vinger fra en fasan høne.

Efter vi skiftede plastic og flock lokke kragerne ud med rigtig udstoppede krager (ca400kr stk Gul&Gratis), der skete der en markant forbedring.
De krager har været alle pengene værd. Tror lidt det også er den vej jeg skal gå for at få en ugle til at virke.

Brno
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13. feb 2014, 12:45
Interesser: Jagt fiskeri
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 18 times

Re: Valg af krageugle.

Indlæg af Brno » 6. sep 2017, 19:00

Hej tak for svarende og undskyld den langsomme respons.
Men øv, troede egentlig nok de ku lokke et par uerfaren krager til. Men må finde på noget andet... Syns det bliver lidt dyrt med udstoppet fugle.
Læste lige den med at binde en død kragkarruseln pløk med et elastik i mellem, og en snor hen til skjulet man kan hive i. Har nogen mon prøvet den? Eller andre mere synlige/bevægelige, evt. krage karusellen?
Jakob

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Valg af krageugle.

Indlæg af Boldsen » 7. sep 2017, 14:55

Jeg har rigtig gode erfaringer med krageugler.

Jeg placerer krageugle på en pind (eller højeste punkt hvis muligt) - toppen af et træ er det aller bedste.
Dernæst et par kragelokkere omkring - gerne med flock eller udstoppede. Dette har givet mig en del krager på tasken.
Krageuglen beklædte jeg med fasanfjer (og andre fjer fundet i den lokale butik). Satte hovedet mere på skrå (så de kigger mere op imod kragerne). evt. kan du hænge en skudt krage i klørene på uglen - dette virker også. Angstskrig fra en krage (lokkekald) kan virke, men det kan også have modsat virkning hvis ikke det bruges rigtigt.

Ellers kan et ræveskind også bruges.

Kig på kragejagt.dk for mere information.
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Re: Valg af krageugle.

Indlæg af Deer Hunter » 7. sep 2017, 15:52

Jeg har brugt den store model krageugle en del.Sat på en 5 meter stang op af et lavt træ. Med nogle krager på jorden omkring den. Det har virket fint. Husk lokkekald.Det kan 'hente' mange krager ind. :biggrin: Men der er bare nogle dage hvor kragerne er total ligeglade med lokkerne


Har også brugt alm billige sorte lokkekrager malet med mat sort spray maling og en gang zink spray til den grå farve. :biggrin:
Vedhæftede filer
krageugle.jpg
Deer Hunter 5.6

Brno
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13. feb 2014, 12:45
Interesser: Jagt fiskeri
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 18 times

Re: Valg af krageugle.

Indlæg af Brno » 7. sep 2017, 20:25

Det lyder godt :thumbup: Os den med ræve skindet. Fandt tilfældigvis lige konens sølvræv hængende i skabet :biggrin: så den vil jeg lige prøve med først (på stativ). De er vel lige glade med farven og længden på ræven?(den er lidt lang)
Sķulle det nu ikke virke, har jeg kigget lidt på den her ( https://goo.gl/images/UTCPsf ) den har den lokale pusher stående, hvis den får en hage plet, den har jo i forvejen hovedet lidt tippet, og med flock (hvis det kunne hjælpe) Tror i den ville kunne du?

Jakob

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Valg af krageugle.

Indlæg af HHC » 8. sep 2017, 06:17

Har du tænkt på dit skjul, om kragerne kan se dig.
Mange bommer på at de ses ovenfra

Besvar