Vildtpleje/foderplads spørgsmål (vandautomater)

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Vildtpleje/foderplads spørgsmål (vandautomater)

Indlæg af Kajsemand » 29. aug 2017, 13:50

Nu smuttede vores hidtidige fodermester af pladsen, og tossegod som jeg er hoppede jeg i med begge ben og meldte mig....

Jeg er med i et konsortie hvor vi har ca 90 ha med 1/4 skov, resten marker med ca 7 fine remisser. Konsortiet har ingen udsætninger selv, så det handler for mig om at gøre vores område attraktivt for fasanerne.

Da jeg overtog tjansen havde vi 7 trætte fodertønder jævnt fordelt på arealet, det har jeg nu forøget til 20 og der er 6 mere på vej.

En del af remisserne og en del af skoven, har ikke naturligt vand, vil det give mening at opsætte/hænge vandautomater til høns op?

Jeg har ikke mulighed for at bruge landbrugsmaskiner, så de vildeste redskaber er havefræser, buskrydder OL., men hvis der er nogen som har gode ideer til hvad man ellers kan gøre for at tiltrække flere fasaner, er de meget velkomne.

Hilsen

FoderKajsemand

Slettet bruger

Re: Vildtpleje/foderplads spørgsmål (vandautomater)

Indlæg af Slettet bruger » 29. aug 2017, 15:41

Vand - Vand - Vand
Uden vand - intet liv.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Vildtpleje/foderplads spørgsmål (vandautomater)

Indlæg af TheDarkSide » 29. aug 2017, 15:47

Hvis der ikke er vand i nærheden, er der ikke fasaner. Sådan sat lidt på spidsen. Der vil selvfølgelig altid være nogle strejfere, men de skal have adgang til vand et eller andet sted, inden for rimelig afstand.
Jeg har selv haft god succes med vandtrug, men det er et helvedes arbejde at slæbe vand rundt. Det skal jo helst gøres hele året.

Problemet med fasaner er at de vandrer. Det drager i jo så fordel af, da i ikke selv udsætter fugle. Det er en klar fordel "aktivere" fuglene, så de ikke bare går i en fodertønde og fylder sig med hvede og går igen. Fasaner (og de fleste andre hønsefugle) elsker at hakke i halm, det kan de få lang tid til at gå med.
Strø halm ud på spor og under tønder i et ikke alt for tykt lag (så det kan tørre efter regn) og smid evt. lidt hvede på det. Dog skal man passe på halmen ikke skal ligge for længe, da der kommer svampesygdomme som kan smitte fasanerne. Et tyndt lag og så riv det sammen i dynge, når det ser træls ud efter nogle måneder. En fin ting at gøre i august/september og så fjern halmen igen til vinter.

Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Vildtpleje/foderplads spørgsmål (vandautomater)

Indlæg af Kajsemand » 29. aug 2017, 16:34

Tak for svarene, så må jeg igang med halmspredning og etablering af noget vand de steder hvor det ikke er naturligt.

Er der nogen som har gode ideer til hjemmelavede vandtrug eller nogle købe nogen? Jeg har fundet sådan nogle plastik vandautomater med 3-6-9 liter i og nogle helt store på 30 liter, men for det første så koster de jo noget når nu jeg skal bruge vand ca 10 steder, for det andet så er de da ustyrligt grimme. Røde og hvide plast dimser rundt i naturen, det ser bare ikke godt ud.

Har I nogen gode ideer?

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Vildtpleje/foderplads spørgsmål (vandautomater)

Indlæg af BentxBetjent » 29. aug 2017, 18:50

Nogle 20 eller 25 liters dunke der har været dem. vand eller lignende i.
Nogle bakker til at stille dem på hovedet i. Ekstra dunke så du bare kan skifte dem.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Slettet bruger

Re: Vildtpleje/foderplads spørgsmål (vandautomater)

Indlæg af Slettet bruger » 29. aug 2017, 19:00

Jeg har engang læst om noget jeg mener blev kaldt en " ørkenbrønd", men kan ikke Google mig frem til noget nu :wall:
Noget med en " stenpyramide" sat i en balje, varmes op om dagen - afkøles om natten, afgiver så fugt/ vand.
Nogen der kender noget ???

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Vildtpleje/foderplads spørgsmål (vandautomater)

Indlæg af BentxBetjent » 29. aug 2017, 19:50

Slettet bruger skrev:Jeg har engang læst om noget jeg mener blev kaldt en " ørkenbrønd", men kan ikke Google mig frem til noget nu :wall:
Noget med en " stenpyramide" sat i en balje, varmes op om dagen - afkøles om natten, afgiver så fugt/ vand.
Nogen der kender noget ???
Sten kop og presenning.
http://spejder.dk/how/sadan-finder-du-vand-i-orkenen
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Slettet bruger

Re: Vildtpleje/foderplads spørgsmål (vandautomater)

Indlæg af Slettet bruger » 29. aug 2017, 21:55

BentxBetjent skrev:
Slettet bruger skrev:Jeg har engang læst om noget jeg mener blev kaldt en " ørkenbrønd", men kan ikke Google mig frem til noget nu :wall:
Noget med en " stenpyramide" sat i en balje, varmes op om dagen - afkøles om natten, afgiver så fugt/ vand.
Nogen der kender noget ???
Sten kop og presenning.
http://spejder.dk/how/sadan-finder-du-vand-i-orkenen
Ja, princippet er det samme men ikke helt den jeg læste om.
Den kunne faktisk skabe lidt vand mellem stenene som var stablet på en presenning/ dug. Nok til at fuglene kunne drikke lidt.

Besvar