Hjælp til mit første stykke vildt med riffel.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Dennis82
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 24. apr 2014, 19:02
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 1 time
Been thanked: 14 times

Hjælp til mit første stykke vildt med riffel.

Indlæg af Dennis82 » 26. aug 2017, 22:43

Hej alle sammen.

Jeg skal nok lige se om jeg kan gøre det lidt kort. For 4 år siden fik jeg jagttegn og sidste år fik jeg taget riffel tegnet. Ingen i min familie eller omgangskreds går på jagt så hvad angår jagt relationer starter jeg helt på bunden. Jeg har endnu ikke skudt mit første stykke vildt med min riffel og når den dag skulle komme så er jeg lidt nervøs for at skulle brække det da vi ikke lærte det til jagttegn og jeg endnu ikke selv har prøvet det i og med jeg ikke har skudt noget med riffel endnu. Mig spørgsmål er,er det muligt at købe sig fra sådan en oplevelse hvor der muligvis er en der kan hjælpe med brækning? Ved godt det ikke er sikkert der bliver skudt noget men er sådan noget,noget man kan betale sig fra et sted i Danmark. Hvis det er muligt så vil jeg gerne have dyret når det er skudt. Er bosat i Østjylland hvis det har nogen betydning.

Fortsat god aften derude :)

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hjælp til mit første stykke vildt med riffel.

Indlæg af FrederikF » 26. aug 2017, 23:11

Hej Dennis,
Der er sikkert mange i området der gerne vil give dig en hånd. Jeg bor lidt langt borte til at hjælpe. Men nu får du lige min helt uforbeholdne mening. Jeg regner med at du er alene på jagt og ikke har nogen lidt mere erfarne kammerater omkring dig du kan spørge til råds?
Altså er der heller ingen der kan komme med dumme kommentarer:))
Kig på Youtube, se hvordan mam gør - det er faktisk ikke så svært - det er meget svært at lave fejl.
Du skal faktisk kun tænke på følgende:
1: undgå at få jord og snavs tværet ind i kødet.
2: undgå at få mave/tarm indhold ind i kødet
3: dyret skal deles i stykker der ikke er for store og som passer til de retter du kan lide at spise.
4: skær dig ikke i fingrene.
Når du skriver "brække det" så regner jeg med at du mener en komplet forlægning og ikke bare ud med maven og af med pelsen?
Dybest set kræver det bare en kniv og lidt tålmodighed.
Du er velkommen til at skrive en PB, så får du mit tlf nr og jeg skal med glæde guide dig over facetime el.lign, hvis muligt.
(Lidt svært at forholde sig til dit spørgsmål, når man er vokset op med det og har gjort det selv fra inden man startede i skole).
Husk på det er "bare mad" - alle regler ovenfor holder ikke alligevel når dyret har fået et skud gennem maven.
Held og lykke.
Mvh Frederik

Dennis82
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 24. apr 2014, 19:02
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 1 time
Been thanked: 14 times

Re: Hjælp til mit første stykke vildt med riffel.

Indlæg af Dennis82 » 26. aug 2017, 23:18

FrederikF skrev:Hej Dennis,
Der er sikkert mange i området der gerne vil give dig en hånd. Jeg bor lidt langt borte til at hjælpe. Men nu får du lige min helt uforbeholdne mening. Jeg regner med at du er alene på jagt og ikke har nogen lidt mere erfarne kammerater omkring dig du kan spørge til råds?
Altså er der heller ingen der kan komme med dumme kommentarer:))
Kig på Youtube, se hvordan mam gør - det er faktisk ikke så svært - det er meget svært at lave fejl.
Du skal faktisk kun tænke på følgende:
1: undgå at få jord og snavs tværet ind i kødet.
2: undgå at få mave/tarm indhold ind i kødet
3: dyret skal deles i stykker der ikke er for store og som passer til de retter du kan lide at spise.
4: skær dig ikke i fingrene.
Når du skriver "brække det" så regner jeg med at du mener en komplet forlægning og ikke bare ud med maven og af med pelsen?
Dybest set kræver det bare en kniv og lidt tålmodighed.
Du er velkommen til at skrive en PB, så får du mit tlf nr og jeg skal med glæde guide dig over facetime el.lign, hvis muligt.
(Lidt svært at forholde sig til dit spørgsmål, når man er vokset op med det og har gjort det selv fra inden man startede i skole).
Husk på det er "bare mad" - alle regler ovenfor holder ikke alligevel når dyret har fået et skud gennem maven.
Held og lykke.
Mvh Frederik
Tak for svaret :) jo når jeg mener brække så er det fra at tømme den for indvolde til evt. Udskæring. :)

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hjælp til mit første stykke vildt med riffel.

Indlæg af Bofhenator » 26. aug 2017, 23:36

Der er en glimrende video der hedder "efter skuddet" så vidt jeg husker, den er god at blive klog af, den må være til at finde i diverse jagtforetninger, ellers sig til, så må du gerne låne den af mig.

Det er naturligvis ikke på nogen måde som at få hjælp til at brække et stykke vildt, men den er faktisk ikke så tosset!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Popcorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 44
Tilmeldt: 25. sep 2014, 19:07
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 7 times

Re: Hjælp til mit første stykke vildt med riffel.

Indlæg af Popcorn » 27. aug 2017, 00:09

Hej Dennis.

Den næste fællesjagt du kommer med på, og hvor der bliver skudt dyr, spørger du om du må prøve, så tror jeg ikke der er mange der vil sige nej, og så spørger du om alle de spørgsmål du får undervejs.
Knæk og BRÆK. :smile:

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Hjælp til mit første stykke vildt med riffel.

Indlæg af Memphis » 27. aug 2017, 00:18

Du kunne melde dig som frivillig til en fællesjagt, drivjagt eller trygjagt som klapper og forklare jagtlederen at du er nyjæger og gerne bare vil suge viden til dig. Samtidig hvis der skulle blive skudt et dyr på jagten ville du også meget gerne prøve, under kyndig vejledning, at brække det?

Det tror jeg ikke der er mange der ville sige nej til.

p.s Jeg var i samme sko som dig da jeg havde fået mit riffeltegn og jeg har haft mange gode jagtoplevelser siden. Det hele startede med at den kære Boldsen herind fra inviterede mig på jagt. :NVFrules:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjælp til mit første stykke vildt med riffel.

Indlæg af Kleth » 27. aug 2017, 05:55

Det er måske lidt langt væk fra dig, men Gunderslevholm Dyrehave (Facebook) der kan man købe sig til f.eks. at skyde en dåkalv i hegn med 1:1 føring. Det er ikke skræmmende dyrt og der kan man bl.a. spørge om man kan få vist/hjælp til brækningen.
Jeg kender en del som har gjort det og har haft en rigtig god oplevelse med det; om de bare ville skyde deres første dyr under kontrollerede forhold, eller hvis de led af bukkefeber. Det er ikke nedskydning af tamme dyr eller dyr som ikke kan flygte og gemme sig, så det kan godt tage nogen tid selv om det er i hegn.
Der er måske noget lignende i dit område.

Min hustru har hjulpet en del med at lære at brække dyr, enten hvis vi selv har skudt rådyr på f.eks. en trykjagt og nogen har spurgt eller på fællesjagter og harer er glimrende til at vise det meste/vigtigste når man skal brække et pattedyr.

Der er som allerede nævnt nogle glimrende youtube videoer både om brækning og forlægning.
Heldigvis er det ikke så svært, selv om det er ret fremmed for os de første gange, og det er rart at have lidt i baggagen når man står alene i skoven eller på marken og har har nedlagt et dyr.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 9. aug 2008, 18:58
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Hjælp til mit første stykke vildt med riffel.

Indlæg af NBP » 27. aug 2017, 09:30

Udover at lade eventuelle nyjægere brække det råvildt som måtte blive nedlagt, lader jeg dem også prøve at stikke det.
Ved seneste episode måtte den unge mand konstatere, at den (meget store) kniv han havde medbragt ikke var særligt egnet til dette :giggle: .
Man kan lære meget ved selv at prøve tingene. Hvad angår 'kloge Åge'' har vi ikke mange med på vores jagter. Skulle der være en enkelt bliver han venligt, men bestemt, bedt om at overlade tingene til kompetente personer. Kan vedkommende ikke forstå det, behøver han ikke at tilmelde sig næste jagt.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hjælp til mit første stykke vildt med riffel.

Indlæg af HR » 27. aug 2017, 20:58

Hvis du kan rense en fisk så kan du også brække en buk. Ok, det bliver måske ikke helt konventionelt, men så længe du ikke bader kødet i urin, galde og tarmindhold. Det er altså ikke raketvidenskab. Jeg kiggede s*u lidt da en god kammerat stillede sig overskrævs over er ung dåhjort, fattede kniven med begge hænder og flækkede brystbenet på langs. Sådan gjorde han altid, og det virkede for ham (nej, jeg anbefaler ikke metoden). Den bedste måde at lære det på er, som andre skriver, på en fællesjagt. En anden mulighed er er bukkejagtskursus ved DJ. Det er ikke voldsomt dyrt (du kan dog der komme ud fra at dyrene ikke brækkes af jægerne men af et hold kursister i vildthygiejne). Der ud over er der masser af videoer på youtube. Når det kommer til forlægning er der ikke noget der kommer op på siden af The Scot Rae Project. Der er en der kan sit håndværk!
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hjælp til mit første stykke vildt med riffel.

Indlæg af FrederikF » 27. aug 2017, 21:08

Jeg er ret glad for at flække på langs med det samme i situationer hvor der kan være waidskud. Især når man skal vente mange timer, eller natten over med at komme til rindende vand - det er nemt at gøre rent :))
Har jagt der ligger flere kilometer fra farbar vej, her er det nødvendigt at dele dyrene i passende stykker til rygsækken og gå nogle gange. En stærk kniv er fin (har ikke prøvet med gamle hjorte) til det hele.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hjælp til mit første stykke vildt med riffel.

Indlæg af Boerge » 27. aug 2017, 21:12

Der er en udmærket video om det her:

https://www.youtube.com/watch?v=XyHBHnGPs4E
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Hjælp til mit første stykke vildt med riffel.

Indlæg af SKBHunter » 27. aug 2017, 21:52

Den video som Børge linker til, har lært mig at brække et dyr!

Jeg var, som du, noget bekymret over at skulle stå alene med et nyskudt dyr. Jeg havde aftaler med et par kammerater, hvor jeg kunne ringe efter dem, hvis jeg skød et dyr. Da det kom til stykket var de dog på arbejde og på ferie, så jeg kastede mig ud i det alene (jeg genså youtube videoen mens jeg gav bukken 5 min til at forende). Det bliver nemmere og nemmere for hver gang!

Når du skal partere kan jeg anbefale denne video: https://www.youtube.com/watch?v=jXJWM-MeEjo

Ærgerligt at du bor i Østjylland - ellers ville jeg gerne stille op til brækning og partering! :(

Knæk og bræk!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hjælp til mit første stykke vildt med riffel.

Indlæg af TheDarkSide » 28. aug 2017, 00:08

Meld dig ind i en jagtforening, der har nogle fællesjagter. Der burde du kunne få lov at brække et dyr. Det kræver selvfølgelig man "tør" foran erfarne jægere. I mine jagtlige kredse er det meget normalt at eventuelle nyjægere får besked på at brække råvildt. Er man flink så går man lige lidt væk fra det øvrige selskab og hjælper nyjægeren i god ro og orden, så der ikke står 10 jægere og kloger i det :smile:

Besvar