Bæver i Nordsjælland, men hvor ??

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Bæver i Nordsjælland, men hvor ??

Indlæg af Gryphon » 22. aug 2017, 10:49

Jeg er med familien i sommerhus, heroppe i det nord sjællandske, og tænkte vi ville ud og se en bæverdæmning.

Og jeg kan læse at der er blevet bygget en bæverdæmning her i Juli måned, men der står desværre ingen steder, hvor denne dæmning er bygget langs Pøle Å. :wall:
Bæveren har endelig bygget en dæmning i Gribskov, og det er en sensation, mener vildtkonsulent.
Er der nogen herinde, der ved hvor denne dæmning ligger, og om det er muligt at gå ud og se den ?? :krydsser:

Jeg tænker at det kunne være spændende mulighed for at se naturens ingeniørs arbejde, selvom jeg har måtte fortælle familien, at vi nok ikke ser en vild bæver. :cry:

Gryphon

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Bæver i Nordsjælland, men hvor ??

Indlæg af Centurion » 22. aug 2017, 13:43

Google "bæverdæmning Nordsjælland", så er der en hel del oplysninger, bl.a. http://naturstyrelsen.dk/media/135844/k ... detail.pdf

Jeg faldt også over dette:
"Den mest publikumsvenlige familiegruppe bor i Dronningholm Mose, hvor et mægtigt bo kan iagttages og hvor en effektiv dæmning ligger lige ved offentlig vej og kan besigtiges derfra. I territoriet ved Strødam er det muligt for publikum, fra cykelstien ved Bendstrup, at se bæverne aktive i vandet især på sommeraftener.
Den nye bæverdæmning er interessant lige nu, fordi den er bygget i skoven af en "udbryder " fra den oprindelige gruppe i Dronningholm Mose. Bæveren inde i Gribskov er svær at finde, men bæverfamilien i Pøle-Åen kan man godt få øje på."

"- Vi har et aktivt bæver-territorium ved Pøle-Åe. Der går en offentlig cykelsti langs åen, og cirka midtpå er der aktive bæverbo. Hvis man er stille i skumringen, og man sætter sig ved åen, er der mulighed for at se bævere," siger Niels Erik Worm.

Som sædvanlig er det sparsomt med præcise stedangivelser, velsagtens for at begrænse publikumstilstrømningen.
God jagt.
"In case of panic: don't panic"

Thomas_78
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29. jun 2014, 22:21
Interesser: rådyr, dådyr
Geografisk sted: nordsjælland

Re: Bæver i Nordsjælland, men hvor ??

Indlæg af Thomas_78 » 22. aug 2017, 16:25

Gryphon: skriv en PM hvis du vil vide mere om bæverne ved pøle å, det er stort set i min baghave..

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Bæver i Nordsjælland, men hvor ??

Indlæg af Gryphon » 22. aug 2017, 17:00

Centurion skrev:Google "bæverdæmning Nordsjælland", så er der en hel del oplysninger, bl.a. http://naturstyrelsen.dk/media/135844/k ... detail.pdf

Jeg faldt også over dette:
"Den mest publikumsvenlige familiegruppe bor i Dronningholm Mose, hvor et mægtigt bo kan iagttages og hvor en effektiv dæmning ligger lige ved offentlig vej og kan besigtiges derfra. I territoriet ved Strødam er det muligt for publikum, fra cykelstien ved Bendstrup, at se bæverne aktive i vandet især på sommeraftener.
Den nye bæverdæmning er interessant lige nu, fordi den er bygget i skoven af en "udbryder " fra den oprindelige gruppe i Dronningholm Mose. Bæveren inde i Gribskov er svær at finde, men bæverfamilien i Pøle-Åen kan man godt få øje på."

"- Vi har et aktivt bæver-territorium ved Pøle-Åe. Der går en offentlig cykelsti langs åen, og cirka midtpå er der aktive bæverbo. Hvis man er stille i skumringen, og man sætter sig ved åen, er der mulighed for at se bævere," siger Niels Erik Worm.

Som sædvanlig er det sparsomt med præcise stedangivelser, velsagtens for at begrænse publikumstilstrømningen.
God jagt.
mange tak for info. Jeg prøvede google, men havde ikke særlig meget held med dette.
Som sædvanlig er det sparsomt med præcise stedangivelser, velsagtens for at begrænse publikumstilstrømningen.
Jeg forstår egentlig godt dette. Men når man er afsted med nogle dårligt gående, er det sku lidt svært at planlægge en længere vandretur langs Pøle Å for at håbe på at finde dæmningen. Det var derfor jeg skrev herinde, i håb om nogen havde en mere præcis lokation, så man vidste hvad man lokkede de gamle ud på.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Bæver i Nordsjælland, men hvor ??

Indlæg af Werecat » 22. aug 2017, 23:05

Gryphon skrev: Men når man er afsted med nogle dårligt gående, er det sku lidt svært at planlægge en længere vandretur langs Pøle Å for at håbe på at finde dæmningen. Det var derfor jeg skrev herinde, i håb om nogen havde en mere præcis lokation, så man vidste hvad man lokkede de gamle ud på.
Du må ud og ordne hende "Rikke", som officererne altid springer på i felten. Hun kender altid vejen. :oops: :giggle:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Besvar