Tips og tricks til Dueregulering?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 334 times

Tips og tricks til Dueregulering?

Indlæg af Tangloppen » 10. aug 2017, 11:13

Skal på regulering igen i år. Sidste år gik godt, men mange duer fløj lige højt nok, og reagerede ikke på mine lokkere.
Nogen herinde der har nogle gode tips og tricks til effektivisering af lokkeriet?
Plejer at bruge 5'er hagl, omend jeg overvejer om at bruge lidt grovere når fuglene er på lidt længere afstand. Overkill eller ..?
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Tips og tricks til Dueregulering?

Indlæg af Boldsen » 11. aug 2017, 06:44

Vi har også søgt om tilladelse i år. Der er virkelig mange duer på markerne!
Tips og Tricks er altid godt, og jeg har valgt at opgradere mit lokke-arsenal i år. Derfor bestilte jeg forleden fra http://www.uttings.co.uk/ da jeg fandt deres priser meget gode. Købte deres 12-pak med lokkeskaller samt en duekarrusel. Duekarrusellen kommer uden batteri, men et Batteri 12V 7Ah genopladeligt batteri kan købes i dansk webshop for 139kr.
Jeg har tidligere haft utrolig gode erfaringer med duekarussel - de kom som perler på en snor :eek:
Derudover har jeg købt et 3-mands skjul (et af dem der er helt lukket), og det vil vise sig om det fungerer efter hensigten. Dog behøver et skjul til duejagt/dueregulering slet ikke være så dyrt eller kunstfærdigt da de ikke er super kloge fugle.

Knæk og bræk!
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 334 times

Re: Tips og tricks til Dueregulering?

Indlæg af Tangloppen » 11. aug 2017, 08:37

Jeg bruger et simpelt sløringsnet og 4 gevindstænger til at holde dette.
Karusel har jeg det lidt ambivalent med.
Sidste år havde et par stykker sådan en svend med. Bla naboposten, og dér måtte de fjerne den til sidst da duer slog en stor bue udenom. Lignende erfaringer har jeg stødt på flere steder.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Tips og tricks til Dueregulering?

Indlæg af Boldsen » 11. aug 2017, 09:33

Ja, der kan man se.

Jeg havde en jagt med majsmark - der var et væld af duer. Vi satte en karrusel op på et vådt område (maks 30m2) og de væltede ind fra højre og venstre.
På stubmark har jeg også haft gode dage med karrusel. Men måindrømme det er noget tid siden jeg købte (og solgte) den. Mit jagt ændrede sig og derykkede jagttiden. Nu er der duer og regulering i stedet. Øv bøv, så må jeg jo købe grej! :neutral: :bowdown:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Tips og tricks til Dueregulering?

Indlæg af Rulab » 11. aug 2017, 09:53

Tangloppen skrev: Plejer at bruge 5'er hagl, omend jeg overvejer om at bruge lidt grovere når fuglene er på lidt længere afstand. Overkill eller ..?
Hvis I spiser duerne(og det håber jeg da), vil jeg anbefale at bruge 4'er hagl, da størstedelen af haglene så enten laver gennemskud eller sidder under skindet.
Vildtkød er godt, men bedst uden såtlhagl :fun:
Hvis duerne kommer på 30-35 meter, så er str.4 også en fordel, en 5'er taber hurtigere pusten.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Tips og tricks til Dueregulering?

Indlæg af Peter » 11. aug 2017, 11:29

Jeg har ikke prøvet en duekarrusel, men duemagneten virker fint for mig (og er en del nemmere at have med, hvis man skal gå langt).

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Tips og tricks til Dueregulering?

Indlæg af TheDarkSide » 11. aug 2017, 11:55

Rulab skrev:
Tangloppen skrev: Plejer at bruge 5'er hagl, omend jeg overvejer om at bruge lidt grovere når fuglene er på lidt længere afstand. Overkill eller ..?
Hvis I spiser duerne(og det håber jeg da), vil jeg anbefale at bruge 4'er hagl, da størstedelen af haglene så enten laver gennemskud eller sidder under skindet.
Vildtkød er godt, men bedst uden såtlhagl :fun:
Hvis duerne kommer på 30-35 meter, så er str.4 også en fordel, en 5'er taber hurtigere pusten.
Enig. Jeg har vingeskudt en del duer med 5'er hagl og sjovt nok så virker 3'ere bedre på lidt længere hold, men dækning bliver selvfølgelig også ringere, så 4'er er nok et godt kompromis. Et stort hagl i kroppen er jo ikke altid nok til at de falder med det samme.

Besvar