Må man gå på jagt i dansk camouflage som civil?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. jun 2014, 09:11
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 28 times
Been thanked: 32 times

Re: Må man gå på jagt i dansk camouflage som civil?

Indlæg af Falco Subniger » 5. aug 2017, 19:28

Agamemnon skrev:Nå "debatten" får karakter af henvisning til bestemmelser der ikke forbyder en given handling, men på trods heraf udlægges som et lovfæstet forbud, så kan du være helt sikker på at jeg ikke er enig med dig i dét.
Så læser du mine indlæg anderledes, end de er tiltænkt. Det handler om at bruge sin sunde fornuft. Der er ikke carte blanche til at rende rundt i uniformsgenstande, hvis din ageren skaber tvivl om du er soldat eller ej.

Eksplicit, man skal ikke lade sig friste til at putte dannebrog, en faldskærmsvinge og et jagthornsemblem på baretten, når man har sin M/84 uniform på. :smile:

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 98 times
Been thanked: 119 times

Re: Må man gå på jagt i dansk camouflage som civil?

Indlæg af DB89 » 5. aug 2017, 20:07

Hærens interne reglementer har vel ingen betydning for den almindelige civile borger? Vi skal vel kun forholde os til straffeloven.
M84 mønstret er desuden i adskillige år blevet solgt mange steder som tøj osv. der ikke er magen til forsvarets modeller.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Må man gå på jagt i dansk camouflage som civil?

Indlæg af Agamemnon » 5. aug 2017, 20:13

Falco Subniger skrev:
Agamemnon skrev:Nå "debatten" får karakter af henvisning til bestemmelser der ikke forbyder en given handling, men på trods heraf udlægges som et lovfæstet forbud, så kan du være helt sikker på at jeg ikke er enig med dig i dét.
Så læser du mine indlæg anderledes, end de er tiltænkt. Det handler om at bruge sin sunde fornuft. Der er ikke carte blanche til at rende rundt i uniformsgenstande, hvis din ageren skaber tvivl om du er soldat eller ej.

Eksplicit, man skal ikke lade sig friste til at putte dannebrog, en faldskærmsvinge og et jagthornsemblem på baretten, når man har sin M/84 uniform på. :smile:
Jeg gik ud fra, at diskussionen gik på uniforms beklædning og dette alene.
Her mener jeg ikke at der er bestemmelser der hjemler forbud mod anvendelse, med mindre anvendelsen med rimelighed må skønnes at have til formål, eller indebære betydelig risiko for, at give andre det indtryk at de har at gøre med en myndighedsperson

Begynder man derimod at bære gradstegn eller lignende, uden at være bæringsberettiget, så lugter det langt væk af forsætlighed og så er jeg helt enig i at man overtræder loven. Derudover pryder man sig med "lånte fjer" og skulle sparkes om på den mørke side af månen.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 98 times
Been thanked: 119 times

Re: Må man gå på jagt i dansk camouflage som civil?

Indlæg af DB89 » 5. aug 2017, 20:29

Men det er lidt spøjst med nogle af reglerne. Det er fuldt ud lovligt f.eks. at sælge t-shirts, der står politi på - det bliver først ulovligt når man tager den på :freak:
http://politiken.dk/indland/art5478714/ ... i-T-shirts

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Må man gå på jagt i dansk camouflage som civil?

Indlæg af Lassescout » 8. aug 2017, 07:38

...diskussionen i denne tråd viser meget tydeligt hvorfor jeg ikke bruger M84 beklædning på jagt :puke: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 129
Tilmeldt: 3. apr 2011, 12:49
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 41 times
Been thanked: 13 times

Re: Må man gå på jagt i dansk camouflage som civil?

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 8. aug 2017, 10:48

Er alle m/84 dele udskiftet i hele Forsvaret? Jeg fisker efter, hvis der kommer en beredskabssitution, at man som civilist iført unifomsgenstande, juridisk kunne fremstilles som spion / 5. kolonne eller "bare" illegal kombattant ?

Personligt gider jeg ikke m/84 sløring. Der findes mere behageligt tøj til jagt feks gamle røde postjakker.
STI Edge .40 S&W / 9mm
Beretta Silver Pigeon 12/76
Haenel Jaeger 10 .270 win
Baikal MP 12/76

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Må man gå på jagt i dansk camouflage som civil?

Indlæg af Timber » 8. aug 2017, 17:26

tak-tik-tak skrev:Er alle m/84 dele udskiftet i hele Forsvaret? Jeg fisker efter, hvis der kommer en beredskabssitution, at man som civilist iført unifomsgenstande, juridisk kunne fremstilles som spion / 5. kolonne eller "bare" illegal kombattant ?

Personligt gider jeg ikke m/84 sløring. Der findes mere behageligt tøj til jagt feks gamle røde postjakker.
Såeee.. Det du siger er at du har gået på jagt i en rød postjakke??? :shock:

:photo:


:giggle: :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 129
Tilmeldt: 3. apr 2011, 12:49
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 41 times
Been thanked: 13 times

Re: Må man gå på jagt i dansk camouflage som civil?

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 8. aug 2017, 20:02

Timber skrev:
tak-tik-tak skrev:Er alle m/84 dele udskiftet i hele Forsvaret? Jeg fisker efter, hvis der kommer en beredskabssitution, at man som civilist iført unifomsgenstande, juridisk kunne fremstilles som spion / 5. kolonne eller "bare" illegal kombattant ?

Personligt gider jeg ikke m/84 sløring. Der findes mere behageligt tøj til jagt feks gamle røde postjakker.
Såeee.. Det du siger er at du har gået på jagt i en rød postjakke??? :shock:

:photo:


:giggle: :giggle:

Deeeet vil jeg ikke kommentere yderligere . :fun:
STI Edge .40 S&W / 9mm
Beretta Silver Pigeon 12/76
Haenel Jaeger 10 .270 win
Baikal MP 12/76

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Må man gå på jagt i dansk camouflage som civil?

Indlæg af KenP » 8. aug 2017, 20:03

tak-tik-tak skrev:Er alle m/84 dele udskiftet i hele Forsvaret? Jeg fisker efter, hvis der kommer en beredskabssitution, at man som civilist iført unifomsgenstande, juridisk kunne fremstilles som spion / 5. kolonne eller "bare" illegal kombattant ?

Personligt gider jeg ikke m/84 sløring. Der findes mere behageligt tøj til jagt feks gamle røde postjakker.
Nej det er langt fra udskiftet endnu, jeg har ikke skiftet mit endnu.

Besvar