Ulveunger konstateret i danmark

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af ReneKJ » 6. jul 2017, 09:58

Gryphon skrev:
Sortseer skrev:De samme mennesker fra KU vil formentlig også hævde, at angreb på dyrehold er en beskeden omkostning, den fantastiske berigelse taget i betragtning.

Det er de selvfølgelig i deres gode ret til at mene, og så kan de jo samtidig glæde sig over, at det ikke er livet på deres beskyttede stenbro det går ud over.
Det er jo ikke noget de mener, og om man skal have ulve eller ej, ligger jo ikke under deres ansvar. De undersøgt den videnskablige litteratur på området og lavet et resume til adgang for befolkningen.

Og for at være lidt grov. Ville du have haft mere tiltro til informationen hvis den kom fra vestjyllands højskole, fordi de er lokaliseret i jylland ??
At spørge Biologer og andre forskere om vilde dyr er farlige er som at spørge os om det er farligt at bruge våben.
Nej, det er det ikke. Så længe man ved hvad man gør og behandler dem med respekt.

Derfor låser vi vores våben inde så ukyndige ikke kan komme til dem. Hvordan gør vi noget tilsvarende med ulvene?

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Gryphon » 6. jul 2017, 11:13

ReneKJ skrev: At spørge Biologer og andre forskere om vilde dyr er farlige er som at spørge os om det er farligt at bruge våben.
Nej, det er det ikke. Så længe man ved hvad man gør og behandler dem med respekt.

Derfor låser vi vores våben inde så ukyndige ikke kan komme til dem. Hvordan gør vi noget tilsvarende med ulvene?
Biologerne foreslår:
Selvom ulven som art er fredet af EU’s habitatdirektiv, kan man fjerne særligt problemskabende ulveindivider, dvs. ulve, der betragtes som potentielt farlige for mennesker eller bliver ved med at tage mange husdyr. I Tyskland, hvor man har haft ynglende ulve siden år 2000, har man kun én gang fundet det nødvendigt at fjerne en ulv; det var i 2016. I Sverige derimod benytter man sig fra tid til anden af muligheden, men her drejer det sig oftest om ulve, der er problematiske i forhold til husdyr og ikke mennesker. En vigtig pointe i denne sammenhæng er, at når det endelig en meget sjælden gang sker, at en ulv i den vestlige verden udvikler sig til at være frygtløs, så er det, netop fordi ulve af natur er overordentlig sky og forsigtige over for mennesker, en yderst langsommelig proces. Undervejs vil den pågældende ulv udsende mange tydelige signaler om, at den er ved at blive farlig, så man i tide kan fjerne den.
http://ulveidanmark.ku.dk/ulve-menneske ... mennesker/

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af C-X » 6. jul 2017, 11:41

Ja, det er da klart biologerne foreslår det! Tænk lige hvor mange gode stillinger der er i det, hvor MSN kan sidde med sin kikkert og sin kaffe :rolf:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af HR » 6. jul 2017, 12:45

C-X skrev:Ja, det er da klart biologerne foreslår det! Tænk lige hvor mange gode stillinger der er i det, hvor MSN kan sidde med sin kikkert og sin kaffe :rolf:
Virkeligheden er desvære en anden for en forsker der stikker hovedet frem med fakta der går imod det politisk oppertune....
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af C-X » 7. jul 2017, 17:11

Civilisationen har nået et lavpunkt; i Norge formår de end ikke, at aflive en svane, der hygger sig med at angribe både mennesker og børn.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... ng/6735907
Pladderspalten skrev:'Havnechefen' har flere gange angrebet børn og voksne, men fredag i sidste uge, gik det ifølge mange lokale for vidt. Svanen svømmede over til en lille børnehavepige, der plaskede i vandkanten. Her greb 'Havnechefen' fat i hendes redningsvest og hev hende længere ud i vandet, før han trak hende under.
Havnechefen er naturligvis svanen.

Hvordan pokker skal det så ikke gå, når vi i Udkanten får flere problemer med ulven, hvis man kan udvise så lidt fornuft. Og nej, jeg tror desværre ikke, at vi i Danmark er en klejne bedre.

Var vi ikke vikinger en gang :???:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Gryphon » 7. jul 2017, 21:26

Skal ulve i Danmark skydes eller skal vi bare lade dem og deres små nuttede ulveunger være i fred? Er vores forhold til vilde dyr mere præget af Disney end af virkeligheden?
Debat mellem: Carsten Bach (LA), Sebastian Klein, tv-vært og naturformidler, Lars Hvidtfeldt, viceformand Landbrug og fødevarer og Claus Lind Christensen, formand Danmarks Jægerforbund.
http://www.dr.dk/radio/p1/p1-debat/p1-debat-2017-07-07

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af KKA » 8. jul 2017, 10:21

C-X skrev:Civilisationen har nået et lavpunkt; i Norge formår de end ikke, at aflive en svane, der hygger sig med at angribe både mennesker og børn.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... ng/6735907
Pladderspalten skrev:'Havnechefen' har flere gange angrebet børn og voksne, men fredag i sidste uge, gik det ifølge mange lokale for vidt. Svanen svømmede over til en lille børnehavepige, der plaskede i vandkanten. Her greb 'Havnechefen' fat i hendes redningsvest og hev hende længere ud i vandet, før han trak hende under.
Havnechefen er naturligvis svanen.

Hvordan pokker skal det så ikke gå, når vi i Udkanten får flere problemer med ulven, hvis man kan udvise så lidt fornuft. Og nej, jeg tror desværre ikke, at vi i Danmark er en klejne bedre.

Var vi ikke vikinger en gang :???:
Alle væsener er i en eller anden grad eksistensberettigelse; men er vi ikke enige om at mennesket står øverst?!?( måske sidestillet med stor panda;-)

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af PSindrup » 8. jul 2017, 17:58


HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af HR » 8. jul 2017, 20:15

Citat Peter Sunde: Ulve har en iboende skyhed over for mennesker, som gør, at de normalt vil holde afstand og stikke af, hvis du skræmmer dem. Hvis de mister den, er de per definition livsfarlige, men observationer af ulve i vesteuropa viser, at de i dag ikke viser nogen interesse over for mennesker. De forbinder os ikke med føde.

Det bliver så til overskriften "Disse ulve er per definition livsfarlige".

Flot, Ekstrabladet.... Og Pia Adelsteen følger straks op på hysteriet. Der er penge og stemmer i frygt.

Hans
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af PSindrup » 8. jul 2017, 21:00


C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af C-X » 8. jul 2017, 21:12

PSindrup skrev:Et lidt mere sobert indslag

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-07-0 ... er-forsker

Peter
Sobert vil jeg ikke kalde det, når man agerer mikrofonholder for en Maria Gjerding, fra Enhedslisten, der uimodsagt får lov at ytre, at det er lobbyisme fra landbruget.
Faktisk er der en stor del af befolkningen, der gerne vil af med ulvene.

Hvad hun burde vide er, at landbruget, overordnet set, hvis vi ser bort fra fåreavlerne som alligevel er en lille del heraf, har fordele ved ulvens tilstedeværelse, idet den jager effektiv om natten og derved forstyrrer fouragerende kronvildt. Ligeledes prædaterer ulve på de svageste individer, det være sig fortrinsvis Bambi og Bambis gravide mor, mens stærke ungdyr og hanner slipper langt oftere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Gryphon » 8. jul 2017, 23:54


Faktisk er der en stor del af befolkningen, der gerne vil af med ulvene.
Det er jo også dobbelt moralsk. Vi vil så gerne have andre lande til at beskytte tigeren, næsehornet og elefanten, men vi kan ikke engang habe nogle sølle ulve !!
Jeg kan ikke længere hidse mig op over, hvis nogle afrikanere udrydder den afrikamske elefant. De vil jo bare gerne sikre deres baghave.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af C-X » 9. jul 2017, 08:46

Gryphon skrev:

Faktisk er der en stor del af befolkningen, der gerne vil af med ulvene.
Det er jo også dobbelt moralsk. Vi vil så gerne have andre lande til at beskytte tigeren, næsehornet og elefanten, men vi kan ikke engang habe nogle sølle ulve !!
Jeg kan ikke længere hidse mig op over, hvis nogle afrikanere udrydder den afrikamske elefant. De vil jo bare gerne sikre deres baghave.
Hvilket er grunden til, at de efterstræber elefanterne for deres elfenben, næsehornet for hornet og tigeren for skind og knogler?

Bevares, det sker også, at der nedskydes problemdyr i Afrika og Asien og det er kun de mest indoktrinerede antier der har et problem med det. Inden da, så forsøger man ofte at flytte dyrene.

Derudover kan du vist ikke sammenligne Afrika med Danmark, hverken mht sammenhængende natur eller befolkningstæthed.

Så drop da lige afsporingen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 128
Tilmeldt: 3. apr 2011, 12:49
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 40 times
Been thanked: 13 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 9. jul 2017, 09:12

Det er en interessant debat, for og imod ulve i Danmark, ikke mindst på NVF.

Jeg mangler at høre hvad kernen af danske biologer, zoologer, dyrlæger osv har af evidens for eller imod ulve i Danmark.

Debatten i medierne har været præget af politikeres mere eller mindre følelseshysteri, i usaglige kontekster - "eksperter på ulveområdet" har typisk været farvet af de interesseorganisationer som er FOR ulve i Danmark.Hvornår træder de "eksperter ", som ikke er medlem af en interesseorganisation, frem og ytrer en solid faglig begrundelse for hvad der skal ske med ulve i Danmark ?

Jeg savner en mere fornuftsbaseret debat frem for følelser.
STI Edge .40 S&W / 9mm
Beretta Silver Pigeon 12/76
Haenel Jaeger 10 .270 win
Baikal MP 12/76

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af C-X » 9. jul 2017, 09:34

Her render du så ind i et problem; der er ikke noget sammenligneligt grundlang og ingen uafhængige kilder.

Dyrlægerne skal behandle dyr, herunder dyr der angribes af ulv. De får deres betaling af dyreejere og landbruget.

Biologerne, herunder zoologerne, vil gerne forske i ulve, det er klart (giv mig jobbet, så gjorde jeg det også gerne!), så de ser dem helst her i landet. De er da også langt mere spændende end meget af det her allerede er her og kan, ved vi fra udlandet, ændre den øvrige fauna og flora enormt, på relativt kort tid (bl.a. ved at ændre adfærdsmønstrene for de største plantespisere).

Vi kan ikke rigtig sammenligne os med det store udland, da vi simpelthen har et anderledes land. Det være sig befolkningstæthed, intensiviteten af landbruget, kulturlandskab (herunder også den nedgræssede hede, vi agter så højt), dyrehold, fraværet af store sammenhængende natur arealer og så videre.

Derudover er der forskel på ulve. Det fandt de ud af, af de reintroducerede ulve til Yellowstone parken. Den oprindelige stamme var uddød, så man tog da bare en anden. Denne var så større og langt mere aggressiv, så det gav større problemer med kvæg og mennesker, end der nok nogensinde har været. Derudover går det hårdt ud over de andre naturlige prædatorer, der er ved at blive udryddet af både konkurrencen og decideret dræbt, af disse større og stærkere ulve. Her havde man naturligvis taget biologerne med på råd....

For 200+ år siden var der ikke plads. Forholdene er ikke blevet bedre, i ulvens favør.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af HR » 9. jul 2017, 12:49

C-X skrev:Her render du så ind i et problem; der er ikke noget sammenligneligt grundlang og ingen uafhængige kilder.

Dyrlægerne skal behandle dyr, herunder dyr der angribes af ulv. De får deres betaling af dyreejere og landbruget.

Biologerne, herunder zoologerne, vil gerne forske i ulve, det er klart (giv mig jobbet, så gjorde jeg det også gerne!), så de ser dem helst her i landet.
Nu et jeg måske lidt farvet af at arbejde i en del af samme firma som, blandt andre, Peter Sunde. Men jeg mener at du er langt ude med at sige at vi ikke har uvildige kilder. Biologerne på faunaøkologi på Kalø (ikke at forveksle med DJ neden for bakken) har det som en kerneopgave at levere faktabaseret information. Det tror jeg faktisk godt at de kan, og jeg kan ikke følge din logik om at folk automatisk mister deres uvildighed i det øjeblik de bliver profesionelle. Peter Sunde havde en fast stilling før ulven kom, og det har han også til næste år uanset om ulvene skydes væk eller ej. Det er i øvrigt en del af hans opgave at vurdere i hvilken grad vi kan sammenligne os med udlandet. Og her er det da ret relevant når han finder at den samlede ulvepopulation siden 1970 har dræpt præcis nul mennesker.
Hans
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af C-X » 9. jul 2017, 13:26

Hans, du er ikke ene om, at have adgang til mennesker i det miljø. Bemærk også, at jeg ikke bebrejder dem noget som helst - enhver vil da gerne arbejde med et emne der interesserer dem!

Uvildighed - det er måske lidt søgt, når det kommer til Aarhus Universitet. De skal vist lige have styr på antallet først. De danske biologer er ganske dygtige, men altså ikke så dygtige, at de aldrig tager fejl.

Her er i øvrigt lidt om ulveangreb rundt om i verden; https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_wolf_attacks

Endeligt, så handler hele debatten jo ikke blot om, hvorvidt ulve dræber mennesker. Ligeledes er undskyldningen om, at ulvene i nogle tilfælde af angreb, var smittet med rabies, også hamrende ligegyldige, af åbenlyse årsager.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af HR » 9. jul 2017, 16:07

Den med det estimerede antal ulve var yderst pinlig. Men det havde næppe noget med uvildighed at gøre. Og så vidt jeg ved arbejder den pågældende medarbejder ikke længere med emnet.

Men tak for linket til ulveangreb. Den ser ud til at være veldokumenteret, i hvert fald for dem i de senere år. Jeg respekterer 100% din holdning til om vi skal have ulv i DK, jeg har jo også min. Det jeg reagerer imod er at en beslutning skal tages ud fra følelser frem for viden (se på jagttiderne hvad det fører til).

PS. Jeg nævnte ikke mit erhverv for at foregive at jeg har nogen speciel indsigt, kun for ikke senere at blive skudt i skoene at jeg forsvarede en kolega under anonymitet.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af C-X » 9. jul 2017, 16:43

Jeg værdsætter fuldt ud, at du nævner din egen eventuelle inhabilitet - vi har jo alle nogle følelser i klemme, i denne sag, også selvom vi føler os drevne af logik.

Hvis beslutningen skulle træffes af dem der skal leve med det, så kunne jeg også bedre kapere det hele. Sådan er det desværre bare ikke.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Refraktorius » 9. jul 2017, 19:50

Det som er trist i en debat som denne, er at den på værste trumpske måde fjerner opmærksomhed fra reelle problemer.

En politiker kan stille sig op og råbe: "Jeg er ligeglad med fakta og reel risiko, jeg er bange, og det er mine vælgere også", og få markant mere opmærksomhed end eksempelvis problemet med multiresistente bakterier.

Folk dør allerede nu i hobetal af den grund.
Tallet i USA er på højde med det antal der dør i trafikken, som forøvrigt er det samme som dem der dræbes af skydevåben. Men hvor tallet af trafik- og skuddrab er på vej nedad, så stiger tallet af folk som dør af elementære infektioner.

Vi kunne lave hele Jylland til ulvepark med faunapassager og andet flimmer, og det som folk ville dø af, ville være når de vendte blikket væk fra vejen, for sige: "se ud til højre, jeg tror sgu det er en ulv!" til dem på bagsædet.

En anden sjov ting er, at skulle man beskytte børnene, så skulle man forbyde rygning indenfor 50 meters radius af personer under 18.
Det ville reelt redde liv, masser af liv!
For slet ikke at tale om at tvangsafvænne gravide som har et forbrug af alkohol, tobak eller narkotika.
..... man kunne så passende også holde dem væk fra præster, som forulemper børn i langt højere tal end ulve gør det.

At der fjoller nogle få eksemplarer af canis lupus rundt er veldokumenteret at udgøre en meget lille risiko (medmindre man er et får, politiker eller politiker med evner som et får), at udsætte børn for ovennævnte stimulanser er veldokumenteret at være alvorligt skadende og koste samfundet et betydeligt millionbeløb årligt.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Refraktorius » 9. jul 2017, 20:04

Forvaltningsplan:
(Som den ville se ud, hvis jeg var minister for landbrug, fødevarer og korruption mellem venner)

Jubiii, et eksotisk kræ! Det er af natur sky, og det skal opfordres til at forblive som sådan, derfor:

- Oprettelse af "skadesfond". Den betales af stat, naturfredningsorganisationer og af massive bøder til folk som tages i skovsvineri og som fodrer ulve eller foretager sig andet, som kan reducere deres naturlige skyhed..
Den skal dels betale erstatninger (og DNA-test af dræbte dyr.... jeg er vokset op blandt bønder), dels støtte hegn og afværgeforanstaltninger. Ganske som vi har nu, på nær finansieringen.
- Ulvelotto: Et beskedent beløb på nogle få hundrede tusind udsættes som præmier for fotos af ulve taget med håndholdte kameraer. Få ting er så belastende som at have paparazzi'er i hælene.
- "Ulvejagt": Ved begyndende problemer arrangeres der "jagt" med paintballgeværer og hunde. Det koster lidt at deltage, som så går til præmiepuljen. Da paintballgeværerne er forsynet med kamera, er det relativt nemt at se hvem der har opnået træf, og man får fede billeder med hjem som minde, og en oplevelse (og en pengepræmie).
Det system vil om noget overbevise vapsebasserne om, at mennesker er totalt syge i roen og skal undgås for enhver pris.
- Ulve der er veldefineret som problemulve bortskydes.
- Der udsættes ulve på Sjælland, når bestanden i Jylland er tilstrækkeligt stor til at kunne bære det. Det vil formodentligt være de mest ubegavede eksemplarer der fanges først, så det skal nok fungere.


..... og så ville det endda være sjovt!
:rock:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af C-X » 9. jul 2017, 20:41

Refraktorius skrev:Det som er trist i en debat som denne, er at den på værste trumpske måde fjerner opmærksomhed fra reelle problemer.

En politiker kan stille sig op og råbe: "Jeg er ligeglad med fakta og reel risiko, jeg er bange, og det er mine vælgere også", og få markant mere opmærksomhed end eksempelvis problemet med multiresistente bakterier.

Folk dør allerede nu i hobetal af den grund.
Tallet i USA er på højde med det antal der dør i trafikken, som forøvrigt er det samme som dem der dræbes af skydevåben. Men hvor tallet af trafik- og skuddrab er på vej nedad, så stiger tallet af folk som dør af elementære infektioner.
Det er så for vidt korrekt, hvis vi lige udelader det "trumpske" (den slags fandtes længe inden han blev politiker og har nærmere banet hans vej, grundet politikerleden), men hvad har det ene med det andet at gøre?

For nogle mennesker er det et reelt problem, at de må lægge deres liv og levned helt om, at de bliver begrænset i deres færden på egen jord og må lide væsentlige økonomiske tab.
Skal vi blot ignorere dem, fordi der er mennesker der sulter ihjel i Afrika?

Jeg har aldrig helt forstået den tanke med, at proportionalisere andre menneskers problemer - for det løser jo ikke deres problemer, men indikerer mere, at vi fanme ikke gider besværes med at høre om dem.
Så kommer der en mand, som Trump, der faktisk lytter, og pludselig vinder han valget, til modstanderenes store forbløffelse (nu han alligevel skulle trækkes ind i denne debat også).

Multiresistente bakterier er et uhyggeligt emne, lad os gemme det til en anden god tråd!

Vi kunne også tage en tråd om hormoner i fødevarer og omgivelser og deres påvirkning af den menneskelige forplantningsevne, samt verden omkring os. :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af The Mad Viking » 9. jul 2017, 23:16

Refraktorius skrev:Forvaltningsplan:
(Som den ville se ud, hvis jeg var minister for landbrug, fødevarer og korruption mellem venner)

Jubiii, et eksotisk kræ! Det er af natur sky, og det skal opfordres til at forblive som sådan, derfor:

- Oprettelse af "skadesfond". Den betales af stat, naturfredningsorganisationer og af massive bøder til folk som tages i skovsvineri og som fodrer ulve eller foretager sig andet, som kan reducere deres naturlige skyhed..
Den skal dels betale erstatninger (og DNA-test af dræbte dyr.... jeg er vokset op blandt bønder), dels støtte hegn og afværgeforanstaltninger. Ganske som vi har nu, på nær finansieringen.
- Ulvelotto: Et beskedent beløb på nogle få hundrede tusind udsættes som præmier for fotos af ulve taget med håndholdte kameraer. Få ting er så belastende som at have paparazzi'er i hælene.
- "Ulvejagt": Ved begyndende problemer arrangeres der "jagt" med paintballgeværer og hunde. Det koster lidt at deltage, som så går til præmiepuljen. Da paintballgeværerne er forsynet med kamera, er det relativt nemt at se hvem der har opnået træf, og man får fede billeder med hjem som minde, og en oplevelse (og en pengepræmie).
Det system vil om noget overbevise vapsebasserne om, at mennesker er totalt syge i roen og skal undgås for enhver pris.
- Ulve der er veldefineret som problemulve bortskydes.
- Der udsættes ulve på Sjælland, når bestanden i Jylland er tilstrækkeligt stor til at kunne bære det. Det vil formodentligt være de mest ubegavede eksemplarer der fanges først, så det skal nok fungere.


..... og så ville det endda være sjovt!
:rock:
Jeg er ganske mange procent enig. :fun:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af PSindrup » 10. jul 2017, 08:54

Refraktorius skrev:Forvaltningsplan:
(Som den ville se ud, hvis jeg var minister for landbrug, fødevarer og korruption mellem venner)

Jubiii, et eksotisk kræ! Det er af natur sky, og det skal opfordres til at forblive som sådan, derfor:

- Oprettelse af "skadesfond". Den betales af stat, naturfredningsorganisationer og af massive bøder til folk som tages i skovsvineri og som fodrer ulve eller foretager sig andet, som kan reducere deres naturlige skyhed..
Den skal dels betale erstatninger (og DNA-test af dræbte dyr.... jeg er vokset op blandt bønder), dels støtte hegn og afværgeforanstaltninger. Ganske som vi har nu, på nær finansieringen.
- Ulvelotto: Et beskedent beløb på nogle få hundrede tusind udsættes som præmier for fotos af ulve taget med håndholdte kameraer. Få ting er så belastende som at have paparazzi'er i hælene.
- "Ulvejagt": Ved begyndende problemer arrangeres der "jagt" med paintballgeværer og hunde. Det koster lidt at deltage, som så går til præmiepuljen. Da paintballgeværerne er forsynet med kamera, er det relativt nemt at se hvem der har opnået træf, og man får fede billeder med hjem som minde, og en oplevelse (og en pengepræmie).
Det system vil om noget overbevise vapsebasserne om, at mennesker er totalt syge i roen og skal undgås for enhver pris.
- Ulve der er veldefineret som problemulve bortskydes.
- Der udsættes ulve på Sjælland, når bestanden i Jylland er tilstrækkeligt stor til at kunne bære det. Det vil formodentligt være de mest ubegavede eksemplarer der fanges først, så det skal nok fungere.


..... og så ville det endda være sjovt!
:rock:
:respekt: :numberone: :razz:

Fremragende indlæg - som altid. :thumbup:

Peter

Slettet bruger

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Slettet bruger » 10. jul 2017, 10:01

Refraktorius skrev:Forvaltningsplan:
(Som den ville se ud, hvis jeg var minister for landbrug, fødevarer og korruption mellem venner)

Jubiii, et eksotisk kræ! Det er af natur sky, og det skal opfordres til at forblive som sådan, derfor:

- Oprettelse af "skadesfond". Den betales af stat, naturfredningsorganisationer og af massive bøder til folk som tages i skovsvineri og som fodrer ulve eller foretager sig andet, som kan reducere deres naturlige skyhed..
Den skal dels betale erstatninger (og DNA-test af dræbte dyr.... jeg er vokset op blandt bønder), dels støtte hegn og afværgeforanstaltninger. Ganske som vi har nu, på nær finansieringen.
- Ulvelotto: Et beskedent beløb på nogle få hundrede tusind udsættes som præmier for fotos af ulve taget med håndholdte kameraer. Få ting er så belastende som at have paparazzi'er i hælene.
- "Ulvejagt": Ved begyndende problemer arrangeres der "jagt" med paintballgeværer og hunde. Det koster lidt at deltage, som så går til præmiepuljen. Da paintballgeværerne er forsynet med kamera, er det relativt nemt at se hvem der har opnået træf, og man får fede billeder med hjem som minde, og en oplevelse (og en pengepræmie).
Det system vil om noget overbevise vapsebasserne om, at mennesker er totalt syge i roen og skal undgås for enhver pris.
- Ulve der er veldefineret som problemulve bortskydes.
- Der udsættes ulve på Sjælland, når bestanden i Jylland er tilstrækkeligt stor til at kunne bære det. Det vil formodentligt være de mest ubegavede eksemplarer der fanges først, så det skal nok fungere.


..... og så ville det endda være sjovt!
:rock:
Jeg er imod ulve!
Men overhovedet ikke spor imod hvis man gjorde sådan der som du skriver, så er jeg for ulve.
Problemet er i min verden netop at hvis vi har ulve og bare lader dem være så kommer der på et tidspunkt til at være ulve der ikke er bange for mennesker!

Besvar