Vildkaniner: Må jeg skyde dem på mine forældres sommerhusgrund?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Vildkaniner: Må jeg skyde dem på mine forældres sommerhusgrund?

Indlæg af NWF » 3. jul 2017, 10:35

Mine forældre har et sommerhus på Fanø hvor det vrimler med vildkaniner på grunden(og en flot buk som får det til at krible i mig) - og de graver store huller i den læ-vold der er bygget for at afdække huset imod både vind og nysgerrig blikke, og også gange ind under huset - så vi ville gerne regulere dem for at hindre hullerne(og for at få et par stykker til gryden).

1.
Bekendtgørelse om vildtskader §6 siger : "I egne, hvor vildkanin volder skade, må denne reguleres hele året" - men findes der en oversigt over hvor disse egne er, eller er det en konkret vurdering fra sag til sag man selv tager? Og findes der guidelines for hvorledes denne vurdering tages hvis det er?
(jeg ved dog at den lokale jagtforening efter aftale regulere kaniner i sommerhus området, så bedømmelsen er selvfølgelig nok at kaninerne volder skade i området)

2.
Men kan jeg som ikke-ejer af grunden frit skyde dem på grunden såfremt familien tillader dette? Hvis ja, så antager jeg ikke at jeg skal ansøge om tilladelse hertil da §6 jo ligger under Kapitel 2 "Regulering uden forudgående tilladelse"

3.
Grunden er lukket og har godt skudfang grundet volden, og havde tænkt mig at tage dem med en lyddæmpet 22lr hvis det var for ikke at lave for meget larm i området - så sikkerheden er iorden - men et godt fif til evt 22lr ammunition som ville være godt til kanin modtages gerne.
Senest rettet af Refraktorius 3. jul 2017, 12:03, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det giver dig flere og bedre svar, og sparer andre medlemmers tid. (Læs gerne indlægget i small talk)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Vildkanin

Indlæg af FrederikF » 3. jul 2017, 11:05

@3:
De bedste er de der skyder bedst i din riffel. Vil du spise kaninerne så undgå high velocity hp.
Ofte får du også bedst præcision med low/standard velocity på de lange skud og og i hvert fald den bedste dæmpning. Regner med at du finder et egnet skjul og dermed en næsten fast afstand til kaninerne, så indskydning kan tilpasses given afstand (så er afstanden næsten ligegyldig i vindstille vejr).
Jeg ville forsøge at finde velskydende hollowpoints med lav hastighed. F.eks winchesters subsonic hp (skyder rimelige grupper i mine rifler - måske i din :))
Held og lykke med det og god appetit.
Ps: Et lille fif. Smid dem i fryseren efter slagtning og inden du spiser dem - måske det bare er mig, men efter at have slagtet en del kaniner fyldt med store killinger, så ryger min appetit efter kaniner gerne en dags tid - men jeg er måske også lidt sart.
Mvh

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Vildkanin

Indlæg af Bobo » 3. jul 2017, 11:52

Tal med jagtforeningen om det, meld dig ind i den og få meget mere.
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Vildkanin

Indlæg af NWF » 3. jul 2017, 12:45

Bobo skrev:Tal med jagtforeningen om det, meld dig ind i den og få meget mere.
Da både Spg 1 og 2 er noget bredere end bare den lokale jagtforening og andre evt kunne bruge svarene også, så det er umiddelbart ikke løsningen på mit spg bare at tage fat i lokalforeningen - men det er da plan B hvis jeg ikke bliver klogere :)

Og er allerede medlem af 2 foreninger da vi jo skal støtte det lokale - men har ingen interesse i at være medlem af en som jeg alligevel ikke kommer til at bruge aktivt :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Vildkanin

Indlæg af Bobo » 3. jul 2017, 12:58

NWF skrev:
Bobo skrev:Tal med jagtforeningen om det, meld dig ind i den og få meget mere.
Da både Spg 1 og 2 er noget bredere end bare den lokale jagtforening og andre evt kunne bruge svarene også, så det er umiddelbart ikke løsningen på mit spg bare at tage fat i lokalforeningen - men det er da plan B hvis jeg ikke bliver klogere :)

Og er allerede medlem af 2 foreninger da vi jo skal støtte det lokale - men har ingen interesse i at være medlem af en som jeg alligevel ikke kommer til at bruge aktivt :)
:thumbup:
Fair nok - jeg har bare lidt det indtryk at de har mere eller mindre monopol på regulering og jagt på øen. Det er muligt jeg tager fejl, men jeg har faktisk selv overvejet at melde mig ind i den for at få lov til at komme på kaninjagt :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Vildkanin

Indlæg af NWF » 3. jul 2017, 13:20

Bobo skrev:
NWF skrev:
Bobo skrev:Tal med jagtforeningen om det, meld dig ind i den og få meget mere.
Da både Spg 1 og 2 er noget bredere end bare den lokale jagtforening og andre evt kunne bruge svarene også, så det er umiddelbart ikke løsningen på mit spg bare at tage fat i lokalforeningen - men det er da plan B hvis jeg ikke bliver klogere :)

Og er allerede medlem af 2 foreninger da vi jo skal støtte det lokale - men har ingen interesse i at være medlem af en som jeg alligevel ikke kommer til at bruge aktivt :)
:thumbup:
Fair nok - jeg har bare lidt det indtryk at de har mere eller mindre monopol på regulering og jagt på øen. Det er muligt jeg tager fejl, men jeg har faktisk selv overvejet at melde mig ind i den for at få lov til at komme på kaninjagt :smile:
Har faktisk selv tidligere tænkt samme tanke omkring indmeldelse - synes bare ikke rigtigt tiden er til det når jeg er der over :)
Senest rettet af NWF 3. jul 2017, 13:28, rettet i alt 1 gang.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Vildkanin

Indlæg af Kenned » 3. jul 2017, 13:25

Bobo skrev:
NWF skrev:
Bobo skrev:Tal med jagtforeningen om det, meld dig ind i den og få meget mere.
Da både Spg 1 og 2 er noget bredere end bare den lokale jagtforening og andre evt kunne bruge svarene også, så det er umiddelbart ikke løsningen på mit spg bare at tage fat i lokalforeningen - men det er da plan B hvis jeg ikke bliver klogere :)

Og er allerede medlem af 2 foreninger da vi jo skal støtte det lokale - men har ingen interesse i at være medlem af en som jeg alligevel ikke kommer til at bruge aktivt :)
:thumbup:
Fair nok - jeg har bare lidt det indtryk at de har mere eller mindre monopol på regulering og jagt på øen. Det er muligt jeg tager fejl, men jeg har faktisk selv overvejet at melde mig ind i den for at få lov til at komme på kaninjagt :smile:
Når det er regulering er det jo udelukkende grundejer - eller den han giver tilladelse til regulering- der må regulere. Det er ikke på nogen måde relateret til jagtretten :biggrin:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Vildkanin

Indlæg af NWF » 3. jul 2017, 13:30

Kenneth Jensen skrev:
Bobo skrev:
NWF skrev:
Bobo skrev:Tal med jagtforeningen om det, meld dig ind i den og få meget mere.
Da både Spg 1 og 2 er noget bredere end bare den lokale jagtforening og andre evt kunne bruge svarene også, så det er umiddelbart ikke løsningen på mit spg bare at tage fat i lokalforeningen - men det er da plan B hvis jeg ikke bliver klogere :)

Og er allerede medlem af 2 foreninger da vi jo skal støtte det lokale - men har ingen interesse i at være medlem af en som jeg alligevel ikke kommer til at bruge aktivt :)
:thumbup:
Fair nok - jeg har bare lidt det indtryk at de har mere eller mindre monopol på regulering og jagt på øen. Det er muligt jeg tager fejl, men jeg har faktisk selv overvejet at melde mig ind i den for at få lov til at komme på kaninjagt :smile:
Når det er regulering er det jo udelukkende grundejer - eller den han giver tilladelse til regulering- der må regulere. Det er ikke på nogen måde relateret til jagtretten :biggrin:

Hilsen Kenneth
Det er også det som er min opfattelse - men jeg synes ikke jeg kan finde nogle paragraffer eller omtale af netop denne ret, eller om der er specifikke krav til arealet(hvilket jeg reelt ikke antager der er da det ikke vil give mening vedr regulering)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Vildkaniner: Må jeg skyde dem på mine forældres sommerhusgrund?

Indlæg af Kenned » 3. jul 2017, 13:51

Det står helt klart i loven:

§ 31. Regulering efter denne bekendtgørelse kan ske uanset følgende regler i lov om jagt og vildtforvaltning:

1) § 18, stk. 1, om forbud mod jagt på arealer, der er mindre end 1 ha.

2) § 19, stk. 1, om forbud mod under jagt at afgive skud inden for en afstand af 50 m fra beboelsesbygninger.

3) § 19, stk. 2, om forbud mod jagt på fiskeriterritoriet inden for en afstand af 100 m fra arealer, der har status som sommerhusområde, og 500 m fra arealer, der har status som byzone.

4) § 22, stk. 1, nr. 3, om forbud mod haglnedfald på anden persons bolig, have eller gårdsplads.

Så udover at du skal finde ud af om området går under "egne hvor vildkanin laver skader", mener jeg at du er home free, om du så regulerer på et frimærke.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Vildkaniner: Må jeg skyde dem på mine forældres sommerhusgrund?

Indlæg af TheDarkSide » 3. jul 2017, 18:51

Tja, der er samme lovtekst, "i egne hvor hvor ræve før skade på den øvrige fauna", hvor det vidst er alment accepteret at ræve gør skade på den øvrige fauna alle steder i landet. En kanin graver huller = problem/skade for faunaen. En ræv spiser mus = problem/skade for faunaen.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Vildkanin

Indlæg af Bobo » 4. jul 2017, 14:28

NWF skrev:
Kenneth Jensen skrev:
Bobo skrev:
NWF skrev:
Bobo skrev:Tal med jagtforeningen om det, meld dig ind i den og få meget mere.
Da både Spg 1 og 2 er noget bredere end bare den lokale jagtforening og andre evt kunne bruge svarene også, så det er umiddelbart ikke løsningen på mit spg bare at tage fat i lokalforeningen - men det er da plan B hvis jeg ikke bliver klogere :)

Og er allerede medlem af 2 foreninger da vi jo skal støtte det lokale - men har ingen interesse i at være medlem af en som jeg alligevel ikke kommer til at bruge aktivt :)
:thumbup:
Fair nok - jeg har bare lidt det indtryk at de har mere eller mindre monopol på regulering og jagt på øen. Det er muligt jeg tager fejl, men jeg har faktisk selv overvejet at melde mig ind i den for at få lov til at komme på kaninjagt :smile:
Når det er regulering er det jo udelukkende grundejer - eller den han giver tilladelse til regulering- der må regulere. Det er ikke på nogen måde relateret til jagtretten :biggrin:

Hilsen Kenneth
Det er også det som er min opfattelse - men jeg synes ikke jeg kan finde nogle paragraffer eller omtale af netop denne ret, eller om der er specifikke krav til arealet(hvilket jeg reelt ikke antager der er da det ikke vil give mening vedr regulering)
Nu tænkte jeg mere på hvordan det ville opfattes af de lokale hvis en "udenbys" regulerer på livet løs og de lokale jægere freder kaninerne i den primære yngletid fordi de ser den mere som et jagt objekt der skal forvaltes end et skadedyr der skal udryddes.

Så alt det der med paragraffer er ikke det jeg tænker på men det gode forhold til naboer og lokale øboere.
Jeg kender kun kaninjagt fra Endelave og det er også øboere :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vildkaniner: Må jeg skyde dem på mine forældres sommerhusgrund?

Indlæg af Refraktorius » 4. jul 2017, 15:30

NWF skrev:...det vrimler med vildkaniner ...
Det kan ikke udelukkes, at problemet snart reducerer sig selv:
http://www.dr.dk/nyheder/indland/doedel ... de-kaniner
Veterinærinstituttet på DTU har testet to kaniner fra henholdsvis Greve og Vedbæk positive i den dødelige kaninsygdom type 2 gulsot (RVHD).
Det er på Sjælland og det er tamkaniner, men den sygdom kan også rydde gevaldigt op i vilde kaninbestande.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Vildkaniner: Må jeg skyde dem på mine forældres sommerhusgrund?

Indlæg af KKA » 11. jul 2017, 15:24

Tror det forholder sig således, at hartkornskassen har jagtrettighederne på Fanø, pånær Statsskoven.
Mener der er kongebrev på dette, da fannikkerne købte øen fri af kongen for flere hundrede år siden.
Analogt har Fam Mikkelsen fiskerettighederne i Ribe Vesterå!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Vildkaniner: Må jeg skyde dem på mine forældres sommerhusgrund?

Indlæg af Bobo » 11. jul 2017, 16:07

KKA skrev:Tror det forholder sig således, at hartkornskassen har jagtrettighederne på Fanø, pånær Statsskoven.
Mener der er kongebrev på dette, da fannikkerne købte øen fri af kongen for flere hundrede år siden.
Analogt har Fam Mikkelsen fiskerettighederne i Ribe Vesterå!
Tak - det er sådan noget der foresvæver mig også. Og så kan man diskutere jagt eller regulering og paragraffer, meeen det er ikke det bedste grundlag for et godt naboskab.
Bobo ------ Igen uden billeder

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Vildkaniner: Må jeg skyde dem på mine forældres sommerhusgrund?

Indlæg af Kalthoff » 11. jul 2017, 17:09

Jagtforholdene på Fanø er specielle.

Vi havde en tråd om det for et et par år siden hvor der står en masse om forholdene på Fanø: viewtopic.php?f=2&t=51937&p=538132&hili ... B8#p538147

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Vildkaniner: Må jeg skyde dem på mine forældres sommerhusgrund?

Indlæg af Bobo » 11. jul 2017, 20:34

Kalthoff skrev:Jagtforholdene på Fanø er specielle.

Vi havde en tråd om det for et et par år siden hvor der står en masse om forholdene på Fanø: viewtopic.php?f=2&t=51937&p=538132&hili ... B8#p538147
Der kom jo ikke rigtig nogen tilbagemelding fra "sommerhusejer" desværre
Bobo ------ Igen uden billeder

Besvar