Kan rævehvalpe klare sig selv på nuværende tidspunkt?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 609 times
Been thanked: 165 times

Kan rævehvalpe klare sig selv på nuværende tidspunkt?

Indlæg af Thors24 » 24. jun 2017, 17:32

Vi har en ræv som har tjekket vores hønsegård et par gange nu. Der blev en del ballade blandt hønsene og kokken da de have set den i øjnene.
Da ræven må reguleres i hønsesgåde og indtil 25m herfra, fra 1 juni til 29 februar, skulle der ikke være noget problem ved at skyde banditten.
Men, og det kan godt være jeg er blødsønden, kan hvalpene klare sig selv på nuværende tidspunkt, hvis det skulle ende med at ræven blev reguleret? Jeg vil have det lidt dårligt hvis de skulle ende med at sulte ihjel.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Kan rævehvalpe klare sig selv på nuværende tidspunkt?

Indlæg af C-X » 24. jun 2017, 18:10

Efter en tur i fælden og lidt hidsig gøen fra en hund, kan det jo godt være, den aldrig vender tilbage, hvis du viser den barmhjertighed :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 609 times
Been thanked: 165 times

Re: Kan rævehvalpe klare sig selv på nuværende tidspunkt?

Indlæg af Thors24 » 24. jun 2017, 21:25

C-X skrev:Efter en tur i fælden og lidt hidsig gøen fra en hund, kan det jo godt være, den aldrig vender tilbage, hvis du viser den barmhjertighed :blink:
Det kan være det er en kur, for jeg er ret sikker på den vender tilbage.

Lidt oplæsning på emnet, fortæller at det nok ikke er før til september hvalpene kan forventes at klare sig. Så med mindre det udarter sig, ........

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Kan rævehvalpe klare sig selv på nuværende tidspunkt?

Indlæg af KKA » 25. jun 2017, 17:08

Uden at skulle gøre mig for klog på sagen, kan jeg oplyse, at vi tidligere jvf jagttidsbestemmelserne måtte JAGE( ikke regulere) alle ræve fra 16.6.
Går ud fra at det var etisk indkalkuleret, at de havde hvalpe på dette tidspunkt( mener ikke at der var krav om at yngel til den nedlagte voksne ræv skulle efterstræbes)

Meeen...... der må jo stadig jages råer 1.oktober, selvom lammene højst sandsynligt går til.......

Besvar