20.000 rålam mister hvert år livet under høsten

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

20.000 rålam mister hvert år livet under høsten

Indlæg af PSindrup » 5. jun 2017, 08:29

Hold da op, det er mange! :thumbdown:

http://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/ ... aadyr-drab

Fint at DJF hjælper med at se om der kan gøres noget.

Peter

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: 20.000 rålam mister hvert år livet under høsten

Indlæg af Refraktorius » 5. jun 2017, 08:36

Jeg snakkede med en lokofører engang.
Han vurderede, at han i snit tog et rådyr om ugen.... Og det var dem han rent faktisk opdagede.

Anslået er der vel en halv million rådyr herhjemme.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: 20.000 rålam mister hvert år livet under høsten

Indlæg af PSindrup » 5. jun 2017, 09:05

Men det er jo stadig voldsomt mange, uagtet at der måske lever 500.000 rådyr i Danmark.

Det ville være fint hvis der kunne gøres noget for at bringe antallet af dræbte rålam ned.
Om ikke andet, så fordi der bliver flere til jægerne. :giggle:

Peter
Senest rettet af PSindrup 5. jun 2017, 09:14, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: 20.000 rålam mister hvert år livet under høsten

Indlæg af LapuaMagnum » 5. jun 2017, 09:11

Man forsøgte sig for nogle år tilbage med termiske/infrared kameraer i høstmaksinerne, men det vil jo tage noget tid hvis den skal stoppes hele tiden for at fjerne et lam. Men her kommer drone angreb ind :fun: Man kan jo sende en drone op samme dag som man skal høste og derved finde de små lam som trykker sig i kornet, men det kræver igen en mand der skal arbejde uden at lave løn.


mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: 20.000 rålam mister hvert år livet under høsten

Indlæg af Tikka B93 » 5. jun 2017, 11:18

jeg kender en nu pensioneret hundefører som var sammen med andre frivillige de afsøgte marken inden man slog græs her i det midtjysk for år tilbage det er minimum 20 år siden så det har været praktiseret førhen. og forleden snakked jeg med en nabo landmand til noget jagt jeg har han var ude og sætte afværge sække på hegns pæle i marken langs skovkanter så nogle gør noget :thumbup: hvor stor effekt det har ved jeg ikke men gode initiativer er det :thumbup:

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 609 times
Been thanked: 165 times

Re: 20.000 rålam mister hvert år livet under høsten

Indlæg af Thors24 » 5. jun 2017, 12:04

Tikka B93 skrev: hvor stor effekt det har ved jeg ikke men gode initiativer er det :thumbup:
Angiveligt har det effekt, i hvert fald jfr. denne artikel og video. Den med tis havde jeg ikke hørt om.
http://www.jaegerforbundet.dk/vildt/projekter/hostdrab/
https://www.youtube.com/watch?v=hNtf13v ... e=youtu.be

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: 20.000 rålam mister hvert år livet under høsten

Indlæg af TheDarkSide » 5. jun 2017, 12:22

LapuaMagnum skrev:Man forsøgte sig for nogle år tilbage med termiske/infrared kameraer i høstmaksinerne, men det vil jo tage noget tid hvis den skal stoppes hele tiden for at fjerne et lam. Men her kommer drone angreb ind :fun: Man kan jo sende en drone op samme dag som man skal høste og derved finde de små lam som trykker sig i kornet, men det kræver igen en mand der skal arbejde uden at lave løn.


mvh
Jeg kan ikke se problemet.. Hvor mange rålam er der mon på 10 ha mark? 1-2-5? Ikke særligt mange ville jeg tro. Og det vil nok kun være ved det første græsslæt (omkring 1. juni = hvor der er flest nysatte lam) der er lam på marken. Det er jo ikke meget tid man skal bruge på det. Jeg har f.eks. jagten på græsmark på 12 ha, der ville jeg da gerne give en skilling for hvert lam, der undgår en potentiel langsom død.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: 20.000 rålam mister hvert år livet under høsten

Indlæg af FrederikF » 5. jun 2017, 12:49

Jeg er vokset op i et skovløberhjem i det der nu er Nationalpark Thy.
Min far og jeg har været med (schweizz)hunden i den lange line et utal af gange for at søge hø fennerne af. Det er et stort arbejde, men blrer ligesom frugten i sig selv:))
Vi havde rigtig stor effekt af at sætte pæle med papirsække over på fennerne dagen inden de skulle slåes. Problemerne opstod primært når slåmaskinen af en eller anden grund ikke kom og slog græsset som aftalt- når sækkene havde stået i mere end et døgn, så var de virkningsløse og der høstedes lam.
Heldigvis er det stort set altid en meget hurtig død.
Det tager altså ikke mange minutter at sætte et par skræmsler op på en mark dagen før høslettet - det bør der være plads til i budgettet.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: 20.000 rålam mister hvert år livet under høsten

Indlæg af C-X » 5. jun 2017, 17:13

Tikka B93 skrev:jeg kender en nu pensioneret hundefører som var sammen med andre frivillige de afsøgte marken inden man slog græs her i det midtjysk for år tilbage det er minimum 20 år siden så det har været praktiseret førhen. og forleden snakked jeg med en nabo landmand til noget jagt jeg har han var ude og sætte afværge sække på hegns pæle i marken langs skovkanter så nogle gør noget :thumbup: hvor stor effekt det har ved jeg ikke men gode initiativer er det :thumbup:
Min far deltog i det frivillige arbejde, for over to årtier siden. Trods at det var omkostningsfrit, så blev der kun sporadisk ringet efter dem det første år, og, så vidt jeg husker, ikke ret meget mere derefter. Det eneste bønderne skulle gøre var at ringe...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: 20.000 rålam mister hvert år livet under høsten

Indlæg af KKA » 5. jun 2017, 21:35

Det er brandærgerligt for alle parter:
Lammene( og harekillingerne) der ikke dør momentant, og landmændene, der risikerer pølseforgiftning i sin besætning af samme grund, når skaden er sket.
Har en svensk jagtkompis, der gør rigtigt meget ud af at få drevet græsmarkerne af inden slæt:
Den økonomiske incitament, udover det ovenstående, idet der på dette svenske skydes/ sælges flere guldbukke årligt....og de skal jo komme et sted fra....

Besvar