Dilemma: Moskusællinger på friland eller under tag?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar

Skal ællingerne opfostres på friland eller under tag

Vi gør som jeg foreslår og lader ællingerne gå frit, med den risiko for "tab" som det nu indebærer.
5
71%
Vi gør som fruen siger, og lader ællingerne vokse op under tag, for at minimerer "tabet"
2
29%
 
Afgivne stemmer: 7

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Dilemma: Moskusællinger på friland eller under tag?

Indlæg af PSindrup » 4. jun 2017, 19:28

Vi har 4 moskusænder vraltende rundt på vores store grund og badende i vores sø.

Ænderne har lagt æg i to forskellige redekasser og den første kuld på hele 18 små ællinger klækkede for ca. 3 uger siden. Den nye flok går også frit rundt på grunden, men det er ikke uden udfordringer.
Problemet er at de 18 nu er reduceret til kun 10. To er fundet døde uden synlige tegn på skader og resten er "forsvundet", og vi gætter på at det er rovfuglene der har taget dem.

Nu til den (ægteskablige) udfordring:
Jeg syntes også at det næste kuld skal have lov at gå frit rundt på grunden og bade i søen, men fruen mener det anderledes. :giggle:
Hun mener at vi skal bygge indhegning og lægge "tag" på som ællingerne så kan gå rundt i, indtil de er store nok til at de almindelige rovfugle ikke længere kan tage dem. "Prisen" for den løsning er jo at de hverken kan gå rundt på grunden og æde eller bade i søen. Der skal selvfølgelig sørges for "badefaciliteter" i indhegningen da det jo er vand/svømmefugle.

Hvad siger I naturelskere?

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Dilemma: Moskusællinger på friland eller under tag?

Indlæg af ReneKJ » 5. jun 2017, 08:45

Der er vel det rent praktiske spørgsmål om hvor mange ænder du har plads til?
Måske er det meget godt at bestanden ikke vokser eksplosivt?

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Dilemma: Moskusællinger på friland eller under tag?

Indlæg af PSindrup » 5. jun 2017, 09:01

ReneKJ skrev:Der er vel det rent praktiske spørgsmål om hvor mange ænder du har plads til?
Måske er det meget godt at bestanden ikke vokser eksplosivt?
Vi har en kæmpe grund og vi har plads til "mange" - sikkert hele det næste kuld.

Debatten med min kone går mere på det etiske i at lade naturen gå sin gang, med det "spild" det nu medfører.

Peter
PS: Hvis min kone får sin vilje, så får jeg også min vilje, at vi bliver nødt til at slagte nogen til jul :giggle:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Dilemma: Moskusællinger på friland eller under tag?

Indlæg af ReneKJ » 5. jun 2017, 10:01

PSindrup skrev:
ReneKJ skrev:Der er vel det rent praktiske spørgsmål om hvor mange ænder du har plads til?
Måske er det meget godt at bestanden ikke vokser eksplosivt?
Vi har en kæmpe grund og vi har plads til "mange" - sikkert hele det næste kuld.

Debatten med min kone går mere på det etiske i at lade naturen gå sin gang, med det "spild" det nu medfører.

Peter
PS: Hvis min kone får sin vilje, så får jeg også min vilje, at vi bliver nødt til at slagte nogen til jul :giggle:
Det kan godt være at ællingerne er sikre i en hønsegård, men i får vel ikke meget fornøjelse ud af dem der? Bare ekstra arbejde.
Når de er store nok til at komme ud er de ikke længere nuttede ællinger, men dumme ænder.

Så må det da være sjovere at se dem svømme rundt i søen mens de er små.

Det er rigtigt nok at der kommer noget "svind", men vi flytter vel heller ikke fuglekasser i bur når der er kommet unger i dem?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Dilemma: Moskusællinger på friland eller under tag?

Indlæg af Kleth » 5. jun 2017, 10:18

Noget af formålet med moskusænderne er vel at de skal tage snegle/dræbersnegle og så skal de vel være fordelt ud over grunden.
Nu ved jeg ikke hvor adaptive moskusænder er; mon de lærer at passe bedre på ungerne. Generelt set vil jeg også tro at ungerne som overlever bliver stærkere dyr hvis de færdes frit. Hvis bare 6 af 18 overlever, så vil jeg mene at det ikke kan betale sig at lave et stort nummer ud af at beskytte dem. Det kunne i evt gøre til de næste unger hvis der ikke er mange der overlever.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Dilemma: Moskusællinger på friland eller under tag?

Indlæg af FrederikF » 5. jun 2017, 10:38

Selvfølgelig skal de gå frit :))
Det tab der måtte være er såmænd ikke større end de ekstra udgifter til foder, hegn og arbejde ved at lukke dem ind.
Desuden kan moskus ænder inde ikke æde snegle ude:))

Besvar