Nabo har muligvis utilstrækkelig kuglefang

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Nabo har muligvis utilstrækkelig kuglefang

Indlæg af FrederikF » 17. maj 2017, 20:53

Det er svært at sige - jeg kan ikke vurdere ud fra billedet, hvor meget terrænnet bag ved stiger.
Et stående skud på ikke alt for lang afstand med en 222 rem ville jeg (ud fra billedet) overveje at tage. Jeg ville aldrig gøre det med min 45-70 da jeg ved at den er slem til at sende rikochetter med masser af energi videre. 222'eren fragmenterer meget i anslag og der er et ret langt stykke med bar mark.
Men igen, det er lidt gråzone. Min gamle chef Kim siger gerne, at "er du i tvivl, så er du ikke i tvivl" - den bruger jeg ofte :smile:
Mvh Frederik

Sonny
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 26. dec 2009, 18:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: vestsjælland
Been thanked: 1 time

Re: Nabo har muligvis utilstrækkelig kuglefang

Indlæg af Sonny » 17. maj 2017, 21:52

Det er også meget svært at se hvor meget det skråner på billedet. Det jeg egentlig er mest i tvivl om, er hvor meget kuglen er i stand til at stige efterfølgende ved et forbiskud direkte i jorden. Folk snakker jo om at en riffelkugle går 5-7km, men i min verden er det ved skud omkring 45grader opad.
Når jeg kigger på bukken i håndkikkerten kan jeg ikke se andet end mark bagved, og den stiger ret meget, men det kan jo hurtigt være falsk tryghed.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Nabo har muligvis utilstrækkelig kuglefang

Indlæg af TheDarkSide » 17. maj 2017, 22:05

Et riffelskud bliver aldrig 100% sikkert. Jeg turde godt skyde efter det jeg har set på billedet. Hvis jeg vel og mærke er sikker på der ikke er mennesker eller dyr de næste 2-3 km. Jeg ved det ikke, men jeg tror ikke kuglen kan være farligt på mere end 2-3 km afstand (afhængig af kaliber), hvis den har ramt jorden i bare nogenlunde vinkel. Men det er et gæt. Jeg ville dog ikke være tryg ved at bruge en langsom kaliber med tung kugle som 45-70 eller 9,3x57 med tung kugle. Faktisk ville jeg ikke være tryg ved at bruge sådan nogle kalibre ret mange steder, hvor jeg går på jagt. En 222 der går 1000 m/s kan godt springe op, men risikoen er alt andet end lige mindre end ved f.eks. en 45/70 der går 5-600 m/s.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Nabo har muligvis utilstrækkelig kuglefang

Indlæg af Langenge » 17. maj 2017, 22:14

Sonny skrev:Så har jeg prøvet at vedhæfte et billede
Der ville jeg godt nok ikke have nerver til at skyde en jagtriffelkugle ud over grønsværen.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Nabo har muligvis utilstrækkelig kuglefang

Indlæg af Bobo » 17. maj 2017, 23:11

Sonny skrev:Det er også meget svært at se hvor meget det skråner på billedet. Det jeg egentlig er mest i tvivl om, er hvor meget kuglen er i stand til at stige efterfølgende ved et forbiskud direkte i jorden. Folk snakker jo om at en riffelkugle går 5-7km, men i min verden er det ved skud omkring 45grader opad.
Når jeg kigger på bukken i håndkikkerten kan jeg ikke se andet end mark bagved, og den stiger ret meget, men det kan jo hurtigt være falsk tryghed.
Jeg antager at en kugle der rikochettere mister meget energi og derfor er den kun farlig på kort hold ( efter den har ramt jorden)
Og skulle du endelig få den til at dreje op i 45 gr. har den ihvertfald ikke energi til at flyve 5-7 km.
Jeg kan ikke ud fra billedet sige om jeg ville skyde.
I Norge skyder man gerne uden kuglefang hvis der ikke er mange huse ( læs by ) i nedslagsområdet, men de har også mere plads :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Nabo har muligvis utilstrækkelig kuglefang

Indlæg af FrederikF » 17. maj 2017, 23:33

Jeg er på linje med BOBO her. Der er stor forskel på Nordnorge og lille DK i forhold til at gamble med et nedslag. Mine betragtninger på en lille let kugle er også præcist som BOBO at disse projektiler vil fragmentere væsentlig mere ved anslag mod jorden/dyrekroppen (jeg taler her om konventionelle konstruktioner - monometal kugler ved jeg ikke helt hvordan opfører sig). Fragmenter vil herefter være mere at ligne med et haglskud - rent sikkerhedsmæssigt.
Men igen det er aldrig 100% sikkert at slippe et projektil (eksemplet med nordnorge, hvor der er mennesketomt - der kan jo være en enlig bærplukker/topjæger længere ude).

De der er i tvivl om hvordan rikochetter opfører sig - prøv næste gang i er ude på terrænet og skyde at sætte nogle skiver op nogle meter bag ved de mål (placeret på jorden - eksempelvis en øldåse) i skyder efter - gå så tilbage og skyd mod målet/dåsen (skiverne bagved skal naturligvis placeres ret langt bag ved de første mål gerne måske 10 meter bagved. Prøv nogle forskellige rifler/projektiler og (tror jeg) bliv overrasket.
Jeg har gået meget på drevjagt i statskove med riffel i mine unge år - mange skud på grusveje. Dengang prøvede jeg et sådant forsøg på en grus vej og ligeledes på bar mark - det var altså ikke voldsomt svært at få træf på skive nummer to med nogle af de kombinationer (dertil kommer de mange fragmenter, der helt sikkert skifter retning til en af siderne og går forbi skive to.

Det skal siges at min "skive to" bestod af halmballer samt et pænt langt stykke brunt papirdug.
Mvh Frederik

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

Re: Nabo har muligvis utilstrækkelig kuglefang

Indlæg af Overtroldmand » 27. maj 2017, 20:01

Gryphon skrev:
Platfod skrev:Hej allesammen

Jeg har et spørgsmål til brevkassen :blink:
Min jagtnabo har et lille stykke jord uden træer eller andet højt, så der er ingen stige eller skydetårn. Derfor har jeg en mistanke om at han sidder på bukkejagt i det skjul/fordybning han bruger til andejagt om efteråret. Da det er meget fladt landskab, er jeg en smule bekymret om hans kuglefang er tilstrækkeligt.
Er i tvivl om jeg skal gå hen og lufte min bekymring, eller bare ignorere det og sætte min lid til at han forhåbentligt er ansvarlig nok til selv at vurdere det.
Det skal siges at jeg ikke kender manden, har kun mødt ham en gang for flere år siden.
Håber på lidt feedback.

Knæk og bræk med bukken :smile:
Hvis du ikke kender ham, hvordan kan du så vide hvor han sidder ??
Men uanset hvad, hvis du er nervøs for en vildfarende kugle, så tag en snak med ham. Alternativt kan du jo forslå han sætter et tårn op, så han kan få kuglefang. (Jo, det er selvfølgelig ikke helt inde for loven, men i det mindste fjerne det risikoen for manglende kuglefang.
Et tårn betyder stort set intet, regn selv efter her under. Om man står op med skyde stok,-eller sidder tre fire metere oppe, så ude på 100 meter er det jo meget lidt det giver. Et tårn giver overblik ikke kuglefang.

https://jumk.de/pythagoras/pythagoras.shtml

Man skal op på ca 35 grader, hvilket reelt betyder at langt de fleste jagt skud i Danmark ligger langt fra det man anser som sikkert på en skydebanen....

Besvar