Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Indlæg af Tangloppen » 25. maj 2017, 17:17

Status herfra, ingen buk. Var blevet tilbudt at komme med ud på et godt stykke (min eneste mulighed for at komme afsted), men det forpurede eks'en, hvilket der er en hel tråd om.

Det er dog dejligt at se alle de fine bukke folk får nedlagt, er slet ikke misundelig. Næste år kan jeg måske få lov at deltage i løjerne :smile:
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Indlæg af MadsenRex » 25. maj 2017, 18:45

Bofhenator skrev:Efter en aften med en masse dåvildt og en nat med Madsens snorken og en tidlig morgen med endnu mere dåvildt, besluttede jeg mig for at råbukken tydeligvis ikke kom til mig, så jeg måtte komme til den.

Gik forsigtigt ud af en lille skovsti, så mere dåvildt og pludselig så jeg en ræv der stod med ryggen til mig, fik kikkerten op, da dens øre så noget lange ud, da jeg fik kigget nærmere på den viste det sig det var en ræv med opsats. Eller en buk der lå ned.

Var på ca 60m lige bagved, han lå og tyggede og jeg skød 3 nakkehvirvel ud på ham og han lagde sig bare om på siden. DSC_0782.JPG
DSC_0783.JPG

Skudt med en RWS soft point i 223rem fra en tikka T3 super varmint

Og så en grævling meget tidligt i morges, det har jeg aldrig prøvet før!

DSC_0776-01.jpeg
Jeg snorker Ikke, jeg trækker bare vejret umanerligt tungt og støjende!
Fantastisk tur i skoven, smukt vejr, fantastisk skud trods dårlig arm! Jeg synes snart vi skal afsted igen!!!
Senest rettet af Elbæk 25. maj 2017, 21:30, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat rettet

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Indlæg af Bofhenator » 25. maj 2017, 20:27

MadsenRex skrev: Jeg snorker Ikke, jeg trækker bare vejret umanerligt tungt og støjende!
Fantastisk tur i skoven, smukt vejr, fantastisk skud trods dårlig arm! Jeg synes snart vi skal afsted igen!!!
Ja vi skal :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Indlæg af Sunscale » 25. maj 2017, 23:26

Kammeraten var så heldig at skyde ham i 2. forsøg på min jagt :thumbup:

Skudt ca. 1 time før solnedgang, lungeskud, løb ca. 7 meter. Vil skyde ham til at være 1-2 år

Edit: Tilmed hans første buk.
Vedhæftede filer
IMG_2650.JPG
IMG_2650.JPG (582.13 KiB) Vist 10236 gange
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Indlæg af Bofhenator » 26. maj 2017, 14:14

Agamemnon skrev: Du er jo en ren kunstner med en 223'er.
Flot skud, lige i hovedafbryderen. :numberone:

Tillykke med ham.
:razz:
Tak :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Dræberpigvinen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 182
Tilmeldt: 24. apr 2014, 01:55
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland, Danmark
Has thanked: 19 times
Been thanked: 21 times

Re: Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Indlæg af Dræberpigvinen » 28. maj 2017, 15:06

05:39 her til morgen
Vedhæftede filer
IMG_0665.JPG

Brugeravatar
Reloadere
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 475
Tilmeldt: 21. maj 2010, 20:27
Interesser: genladning
Geografisk sted: østfyn
Has thanked: 108 times
Been thanked: 21 times

Re: Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Indlæg af Reloadere » 28. maj 2017, 19:04

:razz: tillykke

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Indlæg af TheDarkSide » 28. maj 2017, 20:51

Flot buk!

Jeg har slet ikke haft en buk for endnu, selvom der er mange på vildtkameraet. Men det kommer nok :blink: Jeg har kun set dem før eller efter lukketid, mens jeg enten har forladt eller ankommet til reviret. Men på mine egne revirer vil jeg alligevel helst undgå at skyde små bukke, da der burde gå nogle pæne og jeg har alligevel kød nok i fryseren. Så håber jeg bare naboerne har tænkt sig det samme, så der også er mange, gode bukke næste år :smile:
Jeg skal prøve et helt nyt revir i næste uge og der skal helst skydes råvildt, så der vil jeg ikke være kræsen.

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Indlæg af Bemoni1 » 1. jun 2017, 14:49

Så kom jeg afsted igen :smile:
Belært af oplevelserne den første morgen, bevægede jeg mig MEGET forsigtigt ned til tårnet, og ganske rigtigt, var der en rå, som skulle passeres ( den så noget slankere ud i dag... ).
Vel på plads, kunne jeg se en del aktivitet, med et par råer og en del harer, som havde travlt med at guffe i sig og to kronhjorte, som passerede tårnet, på godt 50 meters afstand, i skarpt trav ( fedt syn og sjældent set på denne tid af året ).
Efter cirka en time, blev jeg opmærksom på en stor ulige seksender, som stille og roligt, kom tættere på og jeg gjorde klar til skud, men samtidig, dukker der et par bukkelam fra sidste år, op. Den ene er sat op som seksender, selvfølgelig ikke nogen særlig stor opsats, men pæn af kropsstørrelse og den anden er, hvad man må betegne som en skravl-buk, sat op som spids og ikke særligt stor.
Jeg kigger meget nøje på den ulige, og beslutter at lade den gå og retter al opmærksomhed mod den lille, i stedet.
Den har ret travlt med at esse og passerer på et tidspunkt en bæk og kommer stadigt tættere på mig og da den stiller sig op på en brink ved en afvandingskanal er den kun 40 meter fra mig og .260'eren og den modtager en 129 grn SST, midt på tremmekassen og dør i knaldet.

Opbrækket har den en vægt på cirka 13 - 14 kg og syner også lidt mager, men ser ikke ud til at fejle noget, indvendigt ( bortset fra to smadrede lunger og et hjerte som er sprængt ).
Og igen kom jeg til at opleve, hvor lidt et skud betyder for de øvrige dyr! Det var først da jeg var helt henne ved bukken, at de øvrige tog sig sammen til at stikke af.
Alt i alt en rigtig god morgen og er godt tilfreds med, at have lavet lidt pleje af bestanden.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Indlæg af LapuaMagnum » 1. jun 2017, 16:23

Bemoni1 skrev:Så kom jeg afsted igen :smile:
Belært af oplevelserne den første morgen, bevægede jeg mig MEGET forsigtigt ned til tårnet, og ganske rigtigt, var der en rå, som skulle passeres ( den så noget slankere ud i dag... ).
Vel på plads, kunne jeg se en del aktivitet, med et par råer og en del harer, som havde travlt med at guffe i sig og to kronhjorte, som passerede tårnet, på godt 50 meters afstand, i skarpt trav ( fedt syn og sjældent set på denne tid af året ).
Efter cirka en time, blev jeg opmærksom på en stor ulige seksender, som stille og roligt, kom tættere på og jeg gjorde klar til skud, men samtidig, dukker der et par bukkelam fra sidste år, op. Den ene er sat op som seksender, selvfølgelig ikke nogen særlig stor opsats, men pæn af kropsstørrelse og den anden er, hvad man må betegne som en skravl-buk, sat op som spids og ikke særligt stor.
Jeg kigger meget nøje på den ulige, og beslutter at lade den gå og retter al opmærksomhed mod den lille, i stedet.
Den har ret travlt med at esse og passerer på et tidspunkt en bæk og kommer stadigt tættere på mig og da den stiller sig op på en brink ved en afvandingskanal er den kun 40 meter fra mig og .260'eren og den modtager en 129 grn SST, midt på tremmekassen og dør i knaldet.

Opbrækket har den en vægt på cirka 13 - 14 kg og syner også lidt mager, men ser ikke ud til at fejle noget, indvendigt ( bortset fra to smadrede lunger og et hjerte som er sprængt ).
Og igen kom jeg til at opleve, hvor lidt et skud betyder for de øvrige dyr! Det var først da jeg var helt henne ved bukken, at de øvrige tog sig sammen til at stikke af.
Alt i alt en rigtig god morgen og er godt tilfreds med, at have lavet lidt pleje af bestanden.
Tillykke med den, og hvor er det rart at der er så mange der går efter de rigtige dyr på trods af at man har muligheden for en flot seksender.

Tak for det.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Slettet bruger

Re: Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Indlæg af Slettet bruger » 1. jun 2017, 18:23

Ja, HØRT.
Min egen første buk i sin tid var en skravlbuk.
Og jeg var og er stadig stolt af det.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Indlæg af Bobo » 1. jun 2017, 20:15

LapuaMagnum skrev:
Bemoni1 skrev:Så kom jeg afsted igen :smile:
Belært af oplevelserne den første morgen, bevægede jeg mig MEGET forsigtigt ned til tårnet, og ganske rigtigt, var der en rå, som skulle passeres ( den så noget slankere ud i dag... ).
Vel på plads, kunne jeg se en del aktivitet, med et par råer og en del harer, som havde travlt med at guffe i sig og to kronhjorte, som passerede tårnet, på godt 50 meters afstand, i skarpt trav ( fedt syn og sjældent set på denne tid af året ).
Efter cirka en time, blev jeg opmærksom på en stor ulige seksender, som stille og roligt, kom tættere på og jeg gjorde klar til skud, men samtidig, dukker der et par bukkelam fra sidste år, op. Den ene er sat op som seksender, selvfølgelig ikke nogen særlig stor opsats, men pæn af kropsstørrelse og den anden er, hvad man må betegne som en skravl-buk, sat op som spids og ikke særligt stor.
Jeg kigger meget nøje på den ulige, og beslutter at lade den gå og retter al opmærksomhed mod den lille, i stedet.
Den har ret travlt med at esse og passerer på et tidspunkt en bæk og kommer stadigt tættere på mig og da den stiller sig op på en brink ved en afvandingskanal er den kun 40 meter fra mig og .260'eren og den modtager en 129 grn SST, midt på tremmekassen og dør i knaldet.

Opbrækket har den en vægt på cirka 13 - 14 kg og syner også lidt mager, men ser ikke ud til at fejle noget, indvendigt ( bortset fra to smadrede lunger og et hjerte som er sprængt ).
Og igen kom jeg til at opleve, hvor lidt et skud betyder for de øvrige dyr! Det var først da jeg var helt henne ved bukken, at de øvrige tog sig sammen til at stikke af.
Alt i alt en rigtig god morgen og er godt tilfreds med, at have lavet lidt pleje af bestanden.
Tillykke med den, og hvor er det rart at der er så mange der går efter de rigtige dyr på trods af at man har muligheden for en flot seksender.

Tak for det.

mvh
Fin historie :thumbup:

Og fin beslutning
Nu er jeg personlig ikke trofæjæger, men respekterer selvfølgelig dem der går op i det ( nogle af dem :oops: ). Jeg bedømmer mere en buks avls potentiale udfra kropstørrelse og der er selvfølgelig nok en hvis statistisk sammenhæng mellem kropstr. og opsats.
I år har jeg den store glæde at de to der har lov til at skyde buk ved naboen hver har skudt en 16 maj, de er trofæjægere, men heldigvis også så ivrige at de skyder det første de ser med noget imellem ørerne. De har ikke lejet jagten men har bare lov til en buk ( såen nåj jysk bytte/bytte :nolisten: ) og det bedste af det hele er der går en rigtig stor buk og pendler lidt mellem matriklerne og den vil jeg gerne lade overleve til avl :eek:
Jeg synes det er en dejlig årstid at komme på jagt (på nær myg, flåt, knot osv) men kan godt se det problematiske i at skyde bukke før de for forplantet sig, ligesom brunstjagt på hjorte vel også er negativt rent biologisk/avlsmæssigt.
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Indlæg af 308 W » 20. jun 2017, 22:45

Jeg mødte ham her til aften på mit nye jagt revir.
Vedhæftede filer
IMG_20170620_205624.jpg

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Indlæg af Elbæk » 20. jun 2017, 23:05

Rigtig flot :thumbup:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Slettet bruger

Re: Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Indlæg af Slettet bruger » 22. jun 2017, 21:34

Jeg kan bidrage med en historie om ham her.

Skudt d. 13/6 kl. 5.30 i en skov i Niedersachsen.
Aftenen før var jeg i en hochsitz tæt på skovkanten, hvor jeg dog intet så udover tydelige friske spor.
Vendte tilbage næste morgen, ventede ca. tre kvarter og en yngre buk kom da
springende ind i lysningen, hvor jeg sad. Den havde ikke den fjerneste lyst til at stoppe op.
Det havde dens forfølger tilgengæld.
Egentligt vil jeg helst nedlægge yngre bukke på denne årstid, men da bestanden dernede er rigtig fin,
skød jeg denne.
I al beskedenhed er det den stærkeste buk jeg til dato har skudt. Den er nu så godt som spist.
Jeg var i Tyskland for at undervise et hold universitetsstuderende og vi fik buk tre aftener i træk.
Den første aften stod den på hjerte og lever. Den anden på filet, inderfilet og gullasch af hals og forløb.
Tredje og sidste aften fik vi fedtegrever og minutsteaks af den ene kølle, dertil flødesovs kogt på ben, knogler
og afskær. Alt tilberedt udendørs over åben ild og på grill. Nogen har måske nok set Nak & Æd ...

Svend
buk.jpg
buk.jpg (86.29 KiB) Vist 9348 gange
Senest rettet af Slettet bruger 23. jun 2017, 16:16, rettet i alt 5 gange.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Indlæg af Bobo » 22. jun 2017, 21:42

Svend-A skrev:Jeg bidrage med ham her.
Skudt d. 13/6 kl. 5.30 i en skov i Niedersachensen.
Aftenen før var jeg i en hochsitz tæt på skovkanten,hvor jeg dog intet så udover tydelige friske spor.
Vendte tilbage næste morgen, ventede ca. tre kvarter, da en yngre buk kom
springende ind i lysningen, hvor jeg sad. Den havde ikke den fjerneste lyst til at stoppe op,
den havde tilgengæld dens forfølger.
Egentligt ville jeg helst nedlægge yngre bukke på denne årstid, men da bestanden er fin,
skød jeg denne.
I al beskedenhed er det den stærkeste buk jeg til dato har skudt. Den er nu så godt som spist.
Jeg var i Tyskland for at undervise et hold universitetsstuderende og vi fik buk tre aftener i træk.
Den første aften stod den på hjerte og lever. Den anden på filet, inderfilet og gullasch af hals og forløb.
Tredje og sidste aften fik vi fedtegrever og minutsteaks af den ene kølle, dertil flødesovs kogt på ben, knogler
og afskær. Alt tilberedt udendørs over åben ild og på grill. Nogen har måske nok set Nak & Æd ...

Svendbuk.jpg
Tillykke med bukken - tillad mig at spørge hvordan du får hjerte til at smage godt og hvor kommer fedtegreverne fra?.
Men ellers fedt at høre at man laver autentisk mad - det er vi mange der har gjort mange år før nak og æd. Undskyld for off topic
Bobo ------ Igen uden billeder

Slettet bruger

Re: Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Indlæg af Slettet bruger » 22. jun 2017, 22:13

Jeg skar hjertet i tern, svitsede det i smør sammen med løg og hvidløg.
Tilsatte to dåser bønner i chili og en omgang Sahne.
Selv synes jeg at det var en himmerigsmundfuld.

Fedtegreverne blev lavet af fedtet/ flommerne fra dyret.
Der var vel et lille halvt kilo. Bukken var godt i stand.

SGM86
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 29. aug 2014, 09:42
Interesser: Sneppejagt / Riffeljagt
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Bukke jagten 2017 ( Bukke status 2017 )

Indlæg af SGM86 » 24. jun 2017, 13:06

Bukkejagten har været gavmild med 2 ældre bukke. De bliver ikke kæmpe heromkring men begge bukke måtte der arbejdes for og de snød begge i flere omgange.

Der findes stadig en på listen jeg gerne vil have - ikke den største, men en dejlig pendul buk. En sådan har jeg endnu ikke skudt.

En opgørelse fra journalen på nuværende tidspunkt viser at hvis alt set med horn var nedlagt så lå der 13 bukke i fryseren. En fornøjelse at udvælge og oppe udfordringen på den måde for mit vedkommende :)

K&B derude :)
Vedhæftede filer
IMG_20170616_201832-ANIMATION.gif
IMG_2525.JPG
IMG_2525.JPG (176.83 KiB) Vist 9228 gange
IMG_2213.JPG
IMG_2213.JPG (167.67 KiB) Vist 9228 gange

Besvar