jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af Bobo » 9. jun 2017, 16:51

Flugteren skrev:
TheDarkSide skrev:
ABjerre skrev:
... at jeg så synes, at det er lidt fjollet, at man skal kende til en masse om vildtagre og -pleje, når man bare har ambitioner om at leje sig ind på jagter, er en helt anden sag. For mig at se kunne det sagtens være materiale som var forbeholdt "jagtledere" og lignende, men det ville sikkert blot medføre mere administration, så det er fint, at det er med i samme prøve.
Det er overhovedet ikke fjollet. Hvis det eneste man gør er at leje noget jagt og så gå ud og skyde noget, så er man ikke jæger.

Vildtpleje er en essentiel del af det at gå på jagt. Hvad enten det er direkte vildtpleje som korrekt afskydning, fodring og rovvildtsbekæmpelse eller indirekte pleje som plantning af træer og såning af vildtagre.
Arh, det er måske at gå lidt til yderkanten med definitionen af en jæger. De fleste jægere i Danmark går på jagt 1-3 gange om året, skyder et par stykker vildt og holder sig ellers hjemme. Er de ikke jægere?

Jeg bor i byen, jeg har tidsmæssigt kun mulighed for at gå på jagt 3 gange om året, og ellers træner jeg på skydebanen. Er jeg ikke en jæger?

Den danske ordbog siger følgende om en jæger:

person som går på jagt efter vildt for sportens skyld eller for at holde en vildtbestand nede

Hvis man blot skyder et par stykker vildt på en lejet jagt et par gange om året, fordi det er det, man har tid til, er man så blot en simpel skytte, der skyder på dyr?
:hunter:

Du har nok ret i at mange jægere er som du beskriver.
Om det er godt - Tjae
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af C-X » 9. jun 2017, 17:07

Hvorfor går man på jagt?

Hvis det er for at pleje sine sociale kontakter, som et substitut for golf, nogle få gange årligt, så er man nok ikke jæger.

Der har også været år, hvor jeg er kommet meget lidt på jagt, trods det er min største interesse (kan vist ikke adskille det fra mine andre "natur-interesser"). Det føler jeg mig ikke som mindre jæger af.

Jo, det er vigtigt at vide mest muligt om de andre arter også. Man kunne jo indtage synspunktet, at vi heller ikke længere skal lære om mågerne. Jeg tror nu det bliver aktuelt igen.

Hvorfor så rovfuglene, de kommer jo ikke på menuen alligevel? Joeh, man kan nu lære meget af disse og deres ageren, i forhold til ens egen tilstedeværelse og de øvrige vildtarters. Samtidig er vi observatører i felten og vi skal også passe på både flora og fauna, hvad enten det er fredet eller jagtbart, som repræsentanter af jægerstanden og måske en grøn organisation.

Hvad slog mine agerhøns ihjel i år? Var det musvågen, rørhøgen, sølvmågen, katten eller ræven?
Den slags er nyttig information og det betyder at man kan sætte ind de rigtige steder.

Vores viden giver også et fælles værdigrundlag. Vi skal ikke både have jægere og skod-jægere.

Lær en masse, glem en smule, lær og genlær noget mere, meget mere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af TheDarkSide » 9. jun 2017, 19:15

Flugteren skrev:
TheDarkSide skrev:
ABjerre skrev:
... at jeg så synes, at det er lidt fjollet, at man skal kende til en masse om vildtagre og -pleje, når man bare har ambitioner om at leje sig ind på jagter, er en helt anden sag. For mig at se kunne det sagtens være materiale som var forbeholdt "jagtledere" og lignende, men det ville sikkert blot medføre mere administration, så det er fint, at det er med i samme prøve.
Det er overhovedet ikke fjollet. Hvis det eneste man gør er at leje noget jagt og så gå ud og skyde noget, så er man ikke jæger.

Vildtpleje er en essentiel del af det at gå på jagt. Hvad enten det er direkte vildtpleje som korrekt afskydning, fodring og rovvildtsbekæmpelse eller indirekte pleje som plantning af træer og såning af vildtagre.
Arh, det er måske at gå lidt til yderkanten med definitionen af en jæger. De fleste jægere i Danmark går på jagt 1-3 gange om året, skyder et par stykker vildt og holder sig ellers hjemme. Er de ikke jægere?

Jeg bor i byen, jeg har tidsmæssigt kun mulighed for at gå på jagt 3 gange om året, og ellers træner jeg på skydebanen. Er jeg ikke en jæger?

Den danske ordbog siger følgende om en jæger:

person som går på jagt efter vildt for sportens skyld eller for at holde en vildtbestand nede

Hvis man blot skyder et par stykker vildt på en lejet jagt et par gange om året, fordi det er det, man har tid til, er man så blot en simpel skytte, der skyder på dyr?
Ja, jeg vidste jo godt jeg ville få hug for det :giggle: Og det er nok lidt en provokation og sat lidt på spidsen. Undskyld.

Det er synd for personer som dig, der ikke har mulighed for at opleve flere aspekter af jagt end bare det at have grønt tøj på og et gevær i hånden med det formål at slå et dyr ihjel og på den måde få en jagt/naturoplevelse (hvad enten man skyder noget eller ej).
Men jeg synes det er noget skidt at jagt er blevet så overfladisk, som det er blevet for mange.

I øvrigt så er jeg fløjtende ligegyldig med hvad der står i en ordbog :blink:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: jagttegn: Er der noget man skal anskaffe sig før man begynder?

Indlæg af Refraktorius » 12. jun 2017, 17:45

Frø bøvser i sø
Mø hviner som en gris
Tråd er off topic
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Låst