Bestået jagtprøve! Hvilke våben som 16 årig?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Bestået jagtprøve! Hvilke våben som 16 årig?

Indlæg af Bobo » 24. okt 2017, 15:52

Gryphon skrev:
Lassescout skrev:
hvis der er nogen der har nogle erfaringer, også med kaliber 20, må de meget gerne dele dem
Jeg er ikke nogen ørn til haglgeværskydning, men har alligevel høstet nogle erfaringer i de 37 år der er gået siden jeg fik jagttegn. Jeg startede helt traditionelt med at købe et 12´er haglgevær og er blevet ved det kaliber lige siden. Men da jeg mødte min kone i Grønland, og hun ville med på jagt, købte vi en lille lækker Beretta i kaliber 20 til hende. Hun har så slæbt mig med på lerduebanen i forbindelse med, at hun tog jagttegn her i Danmark, og jeg må sige: den 20´er er sku fristende.

Skulle jeg starte forfra i dag, tror jeg at jeg ville købe en 20´er og blive ved det. Jeg kan ikke se forskel på min træfprocent når jeg bruger den ene eller den anden, og jeg tror det samme gælder jagtligt brug. Og så er den bare så meget mere let og elegant at have med, så jeg kan ikke se nogen grund til at vælge 12 fremfor 20. Der kan sikkert skrives meget teoretisk om haglmængder, dækket areal og hvad ved jeg. Men i erkendelse af, at jeg ikke er nogen stor haglgeværskytte, skyder jeg i forvejen kun på vildt på kort afstand og på de meget sikre chancer, så jeg tror ikke en 20´er vil handicappe mig på jagt.
Har en Browning Citori 12'er som jeg købte lige da jeg fik jagttegn. Faderen har en Miroku 20'er, som er fantastisk at skyde med. Den er lille, let og kort :thumbup: Hvis man skyder 50 bønner med 12'eren og så skifter over til 20'eren, skal man pludselig til at huske ikke at komme for langt foran :numberone: . Geværet peger lige der hvor du vil have den, og alt går så meget hurtigere end med 12'eren.
Men! Skyder du 100 skyd med en 20, er du klart mere øm i skulderen :mad: . Inden jeg fik jagttegn, gik jeg tit med min far på skyde banen, men jeg lånte næsten altid et andet gevær, end den satans 20'er. Hold kæft hvor har jeg fået mange blå mærker, af de lorte gevær :cry: . For ikke at tale om problemerne med at finde patroner til den satan. Det er ikke alle skyde baner der ligger inde med kal 20 ammo, og slet ikke hvis du vil have billig bismuth, 1,2,3 hagl eller andet mere special ammunition.

Og gud forbyde at du glemmer eller løber tør på en jagt! Du kan ligeså godt begynde at grave et hul og lægge dig i :graver: , for du finde ikke nogen, du lige kan låne nogle bønner af :help:

Men jeg elsker alligevel den lille 20'er, specielt hvis man skal på haretramp eller være driver hele dagen :Hug:
Jeg vil som en side bemærkning nævne kal. 16
Den kan alt en 12 kan og vejer ikke mere end 20 eren
derudover er den lidt overset hvilket gør at du kan få en fin bøsse billig, og patroner koster ikke mere hvis du har adgang til en fornuftig jagtbutik og køber lidt store portioner af gangen, - men som før skrevet skal du ikke løbe tØr på jagt. :cry:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Bestået jagtprøve! Hvilke våben som 16 årig?

Indlæg af FrederikF » 24. okt 2017, 16:33

Jeg kan sige at den første Sauer der linkes til ryger ret langt op (den passer nemlig mig i skæftet og jeg bor ved auktionshuset) :oops:
Synes desværre inke den er så pæn i virkeligheden som på billederne.
Det et svjk vurdere en tidlig model 8.
Har set en del model 14 gå til små penge. Sådan en skal jeg også have :))

Den du linker til øverst er i øvtigt fra 1923 (fra inden der i sep'23 kom stempler med måned/år).
Den er så vidt jeg kan vurdere en 12/65 og ret hårdt trangboret.
Vinder man auktionen så vil jeg anbefale kammeropboring og åbne trangboringerne. (Det er ikke så dyrt - regn med 1500-2000).
Senest rettet af FrederikF 24. okt 2017, 16:56, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Bestået jagtprøve! Hvilke våben som 16 årig?

Indlæg af FrederikF » 24. okt 2017, 16:45

Skulle jeg give et bud, så var det denne.
En fin Tjekke med sidelåse til under 1000.
Har ikke haft denne i hænderne. Men boede jeg tæt på så "haps". :k))
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... 0-billigss

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Bestået jagtprøve! Hvilke våben som 16 årig?

Indlæg af Rulab » 24. okt 2017, 17:29

FrederikF skrev:Skulle jeg give et bud, så var det denne.
En fin Tjekke med sidelåse til under 1000.
Har ikke haft denne i hænderne. Men boede jeg tæt på så "haps". :k))
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... 0-billigss
Ja, det er dejligt gevær,(jeg har så også et :blink: ) de gamle sidelås Brno og som en sidebemærkning har de (som næsten de eneste s/s) en lang overgangskonus ved trangboringen og har ingen problemer med store stålhagl.
Aftræk og mekanisk kvalitet generelt er simpelthen sublim set i forhold til hvilke haglvåben, der ellers findes til 1000-2000 kr.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Bestået jagtprøve! Hvilke våben som 16 årig?

Indlæg af HR » 24. okt 2017, 20:41

Jeg skal nok holde nallerne fra din sauer. Jeg er, som sagt, ikke til engelske skæfter på tyske bøsser. Og desuden havde jeg en aha-oplevelse med de der hæsligt grimme pølsegreb for nyligt. Men det er bare super sjældent at en bøsse har overlevet så mange år uden at nogen har savet i skæftet.
HR
FrederikF skrev:Jeg kan sige at den første Sauer der linkes til ryger ret langt op (den passer nemlig mig i skæftet og jeg bor ved auktionshuset) :oops:
Synes desværre inke den er så pæn i virkeligheden som på billederne.
Det et svjk vurdere en tidlig model 8.
Har set en del model 14 gå til små penge. Sådan en skal jeg også have :))

Den du linker til øverst er i øvtigt fra 1923 (fra inden der i sep'23 kom stempler med måned/år).
Den er så vidt jeg kan vurdere en 12/65 og ret hårdt trangboret.
Vinder man auktionen så vil jeg anbefale kammeropboring og åbne trangboringerne. (Det er ikke så dyrt - regn med 1500-2000).
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Bestået jagtprøve! Hvilke våben som 16 årig?

Indlæg af FrederikF » 24. okt 2017, 23:23

Jeg er også til tyske skæfter - det var længden der var interessant.
Well, den blev for dyr - kan lihe så godt få lavet nyt skæfte til en af de gamle tyskere i skabet der allerede har fået længre kamre og åbnet boringen :))
Håber køber bliver glad for den - omend jeg ikke vil blive overrasket over at se den igen inden for en uges tid påå Lauritz (denne gang med 65 mm kamre).
:))

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Bestået jagtprøve! Hvilke våben som 16 årig?

Indlæg af FrederikF » 25. okt 2017, 16:03

Kan godt lige at få ret, men her gik det lidt for hurtigt.
Tidligere omtalte sxs er oppe igen.
Dog stadig som 12/70 (og ikke 12/65). Det kunne godt tyde på at en har fortrudt (desværre mistænker jeg indimellem sælger som den der byder med på Lauritz).
Mvh Frederik, der stadig gerne vil have det fine gevær med mdet meget lange skæfte
Sorry for slightly off topic.
https://m.lauritz.com/da/auktion/haglge ... /i4821528/

Besvar