Udrustning til bukkejagt?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af CasperB » 2. apr 2017, 12:14

Hvilken udrustning bruger i til bukkejagten?? I starten af sæsonen synes jeg ikke, at det er noget problem, men når temperaturen stiger lidt senere hen bliver jeg presset. Jeg kamp sveder under jagttøjet, og det er godt nok belastende i længden.
Hvad gør i andre når temperaturen stiger. Jeg tænker på alt fra udrustning til forberedelse. Hvilket fodtøj, jagttøj, hvordan hydrerer i osv osv.
Det lyder måske lidt fesent og nørdet, but so be it :oops:

På forhånd tak :thumbup:

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af KKA » 2. apr 2017, 17:19

Problemet med sommerjagt er valget mellem at transpirere eller blive stukket af vegetation/bidt af insekter.
Jeg anvender altid tynd uldbeklædning inderst for svedteansportens skyld og tætvævet stof over dette. Det gør bukkepürsch tåleligt.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af TheDarkSide » 2. apr 2017, 17:23

Et par fjällræven bukser, en tynd jagtskjorte og et par gamle sko, samt en sixpence. Hvis der er myg, et par tynde handsker + myggeolie. I skoven ryger skoene af og jeg går rundt i et par tennissokker, lydløst og behageligt. (så længe man ikke træder rundt i brombær). Jeg tager gerne en lille juice med, men man jo nok godt klare sig i de 2-3 timer pr pürsch uden drikke :blink:
Myg er ikke det store problem i DK, Hvis man tror det, så har man ikke været i Skotland om sommeren :blink:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af Lassescout » 2. apr 2017, 19:21

Jeg har altid myggeolie i lommen, men bruger det kun hvis der er mange myg. Jeg har nogle lette fjeldsko jeg foretrækker at bruge i stedet for støvler. Jeg er også glad for en tynd Fjællræven jakke til bukkejagt. Med en fleecetrøje indenunder er det varmt nok, og uden trøjen er det køligt nok.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af Boryx » 2. apr 2017, 19:56

Jeg ved godt det ikke helt passer på overskriften, men alligevel....

Jeg har været afsted til aften for at kigge efter en buk som jeg lod gå sidste år og som jeg gerne ville se igen i år. Så ham for 14dage siden, da var han flot og høj seksender (var han også sidste år) men i aften var han færdigfejet!! Den 2. April.........
Han er ikke så kraftig som jeg havde regnet med, så han får et år mere til at gro noget tyngde i stængerne.

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 437
Tilmeldt: 12. okt 2007, 14:12
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af Buffalo » 3. apr 2017, 17:23

blå kansas overall , slidt t-shirt og træsko :biggrin: så tror buk og naboer ikke jeg er på jagt
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af Lassescout » 3. apr 2017, 22:02

Buffalo skrev:blå kansas overall , slidt t-shirt og træsko :biggrin: så tror buk og naboer ikke jeg er på jagt
:bowdown: :respekt:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Lyhne
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 22. jul 2008, 17:06
Interesser: Jagt, Sportsskydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af Lyhne » 4. apr 2017, 15:06

Deerhunter Sneaky 3D

Udover camo effekten så et det meget tyndt og mygge tæt. Så kan man have alt muligt på indenunder inkl shorts og T-shirt hvis det et varmt.
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af Kleth » 4. apr 2017, 15:42

Jeg må indrømme at jeg ikke bruger statisk påklædning, jeg klæder mig efter forventet vejr og temperatur. Et år inkluderede det powerstretch bukser under jagtbukserne og thermojakke under skaljakken. Andre gange har jeg kunne lægge jakke og sidde i skjorteærmer kort efter solopgang.

Jeg sværger til lag på lag påklædning og jeg vil hellere tage lidt for meget tøj med, som jeg så tager af eller ikke tager på, end at mangle tøj og sidde og fryse - Jeg er jo så heller ikke i samme grad vant til at være udendørs.
Uanset om jeg er i skjorteærmer eller skaljakke har jeg en vest ud over, hvor min Vortex mono-kikkert er og hvor jeg har tilladelser, tegnebog, tlf, evt jagtradio, siddeunderlag og div lokkekald - mest for underholdningen i hvad der dukker op og om jeg kan kalde det ind.

Jeg har gerne lidt forskelligt hovedgrej med, bla en bredskygget bøllehat som både tager sol og regn. Er der mange myg, så prepererer jeg hatten med jungle oil.

På fødderne har jeg gerne mine lange Viking gummistøvler da de er et formidabelt værn mod skovflåter (min første bukkejagt gav mig 8 skovflåter selv om jeg havde ankelstøvler og gaitors på).
Jeg har også gerne et milspec regnslag, som kan bruges som picnic-tæppe, værn mod regn, læskærm og pude.

Jeg bruger gerne en lille rygsæk til udrustning, thermokop, vandflaske og madpakke. På rygsækken har jeg en strop og karabinhage, så jeg kan hænge den på siden af en stige.

Af særlig udrustning medbringer jeg gerne en lille skovl eller spade-folde, wc-papir og håndsprit.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Sixpence
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. sep 2010, 09:23
Interesser: Jagt, skydning og forsvar
Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
Has thanked: 2 times
Been thanked: 22 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af Sixpence » 4. apr 2017, 19:17

Uhh, det er lidt forskelligt... har jo efterhånden en del forskelligt udstyr at vælge imellem :biggrin:

I starten af sæsonen bruger jeg mest af alt mit vintersæt hvilket er et par halvtykke bukser, T-shirts, skjorte og mine gode, efterhånden gamle, jakke. Der ud over er det på med sixpence, myggenet, tynde handsker og et par lækre gummistøvler.
Senere på sæsonen bruger jeg et regnsæt med realtree effekt, igen sixpence, myggenet og så skrifter jeg gummistøvler ud med enten Altberg eller Jolly støvler (begge er udleveret af forsvaret).
Her i den kommende sæsonen vil jeg overveje at bruge mit regnslag og camelbak under jagten.
Learning by fucking up - Sergent From

I´m just in it for the hat

T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af FrederikF » 4. apr 2017, 20:07

Riffel, patroner og evt håndkikkert.
En snor til at binde ben sammen på dyret.
En pose til at smide dyret i dels forbat undgå blod i bilen, men efter at flåter er blevet "farlige" er det rart at undgå at få alt for mange på sig (min bukkejagt er ude midt i ingenting med et par km til farbar vej)
Tøj der passer til vejret - oftest det samme tøj som hvis jeg går en tur.
Er det meget vindstille så et myggenet og handsker.
Gider ikke at slæbe alt muligt grej med rundt - jeg skider hjemmefra og bliver det en uventet lang jagt lever jeg med mos i rø...
mvh Frederik
Ps:plejer (desværre) også at tage telefon med - rart hvis det er nødvendigt med hund.

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af CasperB » 4. apr 2017, 21:39

Uh der er masser af gode erfaringer at høste af :thumbup:
Alt lige fra badetøfler og bermudashorts til full camo :NVFrules:
Var igen her til aften ude at kigge lidt og så flere bukke, og var kun iført skjorteærmer og tynde bukser, men måtte alligevel lige side i skyggen lidt :oops: Men fantastisk aften på terrænet.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af Bobo » 4. apr 2017, 21:44

FrederikF skrev:Riffel, patroner og evt håndkikkert.
En snor til at binde ben sammen på dyret.
En pose til at smide dyret i dels forbat undgå blod i bilen, men efter at flåter er blevet "farlige" er det rart at undgå at få alt for mange på sig (min bukkejagt er ude midt i ingenting med et par km til farbar vej)
Tøj der passer til vejret - oftest det samme tøj som hvis jeg går en tur.
Er det meget vindstille så et myggenet og handsker.
Gider ikke at slæbe alt muligt grej med rundt - jeg skider hjemmefra og bliver det en uventet lang jagt lever jeg med mos i rø...
mvh Frederik
Ps:plejer (desværre) også at tage telefon med - rart hvis det er nødvendigt med hund.
hvad bruger du til at brække dyret med ???? :moon:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af Boerge » 4. apr 2017, 21:56

Enig i de lange gummistøvler af hensyn til flåtfaren - brug det altid uanset hvor meget sommer det er. Og så skal jeg da lige hilse og sige, at det kan være forbandet koldt om morgenen i starten af sæsonen.

Og så må du jo heller ikke lige glemme en passende riffel :smile:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af FrederikF » 4. apr 2017, 22:25

@bobo - skyder med 6,5-06 så det er overflødigt med kniv :twisted:
Har det tøj på jeg normalt går med, når jeg er ude - der er kniv(e) og kørekort/visakort/jagttegn- indimellem skrå.
Smartass :rolf:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af Bobo » 4. apr 2017, 22:33

FrederikF skrev:@bobo - skyder med 6,5-06 så det er overflødigt med kniv :twisted:
Har det tøj på jeg normalt går med, når jeg er ude - der er kniv(e) og kørekort/visakort/jagttegn- indimellem skrå.
Smartass :rolf:
Nåhh - jeg tænkte bare når du skulle skære opsatsen fri for hud og trævler, - skyder b.la med 6,5x68 :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af FrederikF » 4. apr 2017, 22:38

@bobo, :fun:
Skal jeg være helt ærlig, så tør jeg ikke sige hvad der sker med mine opsatser (hint - de kan ikke spises af mig).
Skal have en Mauser 66 i 8x68 med vekselpibe i 6,5x68, det er ikke voldsomt rationelt, men der er eteller andet over de kalibre :oops:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af Bobo » 4. apr 2017, 22:41

FrederikF skrev:@bobo, :fun:
Skal jeg være helt ærlig, så tør jeg ikke sige hvad der sker med mine opsatser (hint - de kan ikke spises af mig).
Skal have en Mauser 66 i 8x68 med vekselpibe i 6,5x68, det er ikke voldsomt rationelt, men der er eteller andet over de kalibre :oops:
https://RWS-munition.de/en/RWS-hunting- ... #!0/581/36

se det er udstyr til bukkejagt
Bobo ------ Igen uden billeder

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af Lars M. L. » 5. apr 2017, 19:16

Jeg medbringer altid riffel, håndkikkert og jagtkniv. Afhængigt af dagsformen og forholdene medbringer jeg derudover evt skydestok (2-benet eller Viperflex), rygsækstol, afstandsmåler, myggenet, myggeolie, grensaks, wc-papir, hansker, varm trøje, rævekald mm.
I bagagerummet har jeg en stor firkantet murerbalje til beskidte støvler - og bukken, hvis jeg har været heldig.

I jagtsæsonen har jeg ofte det meste pakket i rygsækstolen, så jeg er klar til afgang på få minutter.

Mvh Lars

Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af Michael9220 » 5. apr 2017, 23:12

Jeg har et par tynde jagtbukser på i olivengrøn farve, en tshirt og så en tynd camo jakke udover. Dernæst tynde handsker og myggenet. Alt efter terrænet og vejret, så har jeg vandrestøvler eller gummistøvler på.

Af udstyr har jeg riffel, håndkikkert, jagtkniv, bærerem til vildt, skydestok, toiletpapir og myggespray med ned til stigen.

I bilen har jeg vildtbalje og en stor dunk med vand til at vaske fingrene.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af Sunscale » 10. apr 2017, 23:03

Generelt til jagt bruger jeg det tøj der er mest praktisk til opgaven, at det så er decideret "jagttøj" må jo være et tilfælde :rolf:
Jeg tror som sådan ikke, at dyrene går så meget op i hvordan du ser ud, så længe der ikke er noget der skiller sig voldsomt ud. Jeg er overbevist om, at din evne til at vide hvornår man skal bevæge sig, og hvornår man skal lade være er vigtigere en beklædningen. Iøvrigt er det ikke et "must" at tøjet er f.eks. grønt, eller kategoriseret som "jagttøj" for at kunne gå på jagt i det.

Af fodtøj bruger jeg altid (uanset temperatur) mine sikkerheds støvler, jeg bruger dem ekstremt meget, ikke kun på arbejdet, simpelthen fordi de er gode at gå i.

Om sommeren kan jeg godt lide at gøre det så simpelt som muligt, da det giver en speciel følelse af frihed, når man f.eks. kun er afsted i et minimum af klæder, riffel og kniv. Af en eller anden årsag har jeg aldrig været attraktiv for skovflåter, jeg tror stadig det kan tælles på en hånd hvor mange flåter der har sat tænder i mig.

Hvis der skal lidt udstyr til bruger jeg en let 6 liters rygsæk, ellers holder jeg mig til det nødvendige grej.

Thermokanden virker jo også modsat skal du huske, den holder også koldt vand koldt.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Udrustning til bukkejagt?

Indlæg af MadsenRex » 14. maj 2017, 10:28

Personligt tager jeg godt med tøj på, for når man står op kl.kvalme og er træt, så fryser man mere, samtidig med at man skal til at sidde helt stille, længe. Så jeg har min rygsæk med som er afstemt efter vejrudsigten. Har sprøjtet mit tøj med Permethrin, og har DEET100 myggebalsam med samt lokumspapir. Ud over det er der lidt at drikke som ikke larmer for meget samt en snack eller to.
Hvis forholdende ikke er til at kunne tisse eller det der er værre, så er en tom flaske, evt. med det store hul fra icethe, formidable til at tisse i :giggle:
Jeg sidder enormt sjældent i stige eller tårn, da jeg synes det er noget frygteligt skrammel. Men et trick er, at tage en taske med, som kan hægtes på foran bøjlen på stigen, så man relativt ubesværet kan komme i sin taske. Og husk, at er tårn er lige som en højtaler hvor alt bare larmer. Så en tom dåse og den slags skal bare lige vælte, og det lyder som om en bus er kørt ind i en glarmesterforretning.

Og ellers er det squ bare at gøre sine egne erfaringer og nyde det privilegie at man kan gå på jagt.

Besvar