Ulv på Fyn:

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21700
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Ulv på Fyn:

Indlæg af Refraktorius » 8. mar 2017, 08:02

Så menes der at være ulv på Fyn:
http://www.dr.dk/nyheder/indland/dna-fo ... et-til-fyn
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af Wildlife » 8. mar 2017, 08:11

Refraktorius skrev:Så menes der at være ulv på Fyn:
http://www.dr.dk/nyheder/indland/dna-fo ... et-til-fyn
Og det er ikke bare den klassiske "Peter og ulven"? Der var jo også et antal ulve der var faktor 10 over det rigtige tal i Jylland en overgang..
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af A284win » 8. mar 2017, 08:26

Ifølge dna analyser så skulle den være god nok

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af PSindrup » 8. mar 2017, 09:57

Spørgsmål: Er det plads til ulve på Fyn, eller i Danmark i det hele taget?
Svar: Ja, lige indtil et (spæd)barn bliver angrebet af, og måske endda dræbt, af en ulv.

Peter

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af Kleth » 8. mar 2017, 10:22

PSindrup skrev:Spørgsmål: Er det plads til ulve på Fyn, eller i Danmark i det hele taget?
Svar: Ja, lige indtil et (spæd)barn bliver angrebet af, og måske endda dræbt, af en ulv.
Jeg mener ikke at der er plads til ulve i Danmark, men det skyldes ikke en misforstået frygt. Risiko for at blive angrebet af en ulv er forsvindende lille, sandsynligheden for at du dør af lungekræft fra røgen fra din 10/22 er væsentligt til uendeligt højere.

Vores land er, ud over nogle få nationalparker, overkultiveret så interaktioner mellem ulven og menneskets verden kan ikke undgås og i værste fald finder ulv ud af at menneskers husdyr er nem føde og dermed prederer mere på husdyr, end på det vildt de skulle i deres rolle som apex predator.

Jeg bliver dog mistænksom, hvis der pludseligt også er et ynglende ulvepar på Fyn, en er ret sandsynlig ud fra at der er en forkomst i Jylland, men at to; en af hvert sit køn skulle finde frem til Fyn finder jeg forholdsvis usandsynligt set ud fra den ringe population der trods alt er i Jylland.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af FrederikF » 8. mar 2017, 10:32

Finder det mere interessant,at DR nyheder insinuerer at der i ældre tider er påvist ulve DNA udenfor jylland :fun:

"Dna-forskere fra Københavns Universitet fastslår nu med meget stor sikkerhed, at der i 2016 var en ulv på færde på Fyn. Det er første gang i nyere tid, der er påvist ulve-dna uden for Jylland." Fra DR

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21700
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af Refraktorius » 8. mar 2017, 10:37

PSindrup skrev:Spørgsmål: Er det plads til ulve på Fyn, eller i Danmark i det hele taget?
Svar: Ja, lige indtil et (spæd)barn bliver angrebet af, og måske endda dræbt, af en ulv.

Peter
Og selv når det sker, så er det en brøkdel af de børn som er blevet skadet af børnehavepædagogers forglemmelser og manglende opmærksomhed, af forældre som ikke forstår at spise sundt, ryger, undlader at lade øglerne vaccinere eller bare rusker deres børn, tæver dem eller lader være med at spænde dem fast i trafikken?

Vildsvin vil i min optik være en markant større trussel. Og hvis man søger i tyske og svenske nyheder, lande hvor de både har svin og ulv, så vil man se, at ulveangreb er så sjældne at det nærmest er hypotetisk, mens svineangreb er ganske hyppige.
Til gengæld skaber bare synet (eller omtalen) af en ulv tilsyneladende vild panik i manges sjæl.


Og hvilket dyr er så farligst i Skandinavien?
Elgen slår adskillige svenskere ihjel hvert år og skovflåten skader utallige alvorligt.

.... Har der overhovedet været nogen tilfælde hvor mennesker er blevet skadet fysisk af en vildtlevende ulv?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af Gryphon » 8. mar 2017, 10:39

Gryphon skrev:
KKA skrev:Den virker trafikvant.
Det kunne da være sjovt, hvis den krydsede broen - ikke så sjovt for ulven, men reaktionen.....;-)
Husker tydeligt panikken, da der blev fundet en hovedløs dåkalv i Dyrehaven, og bla en ulv var mistænkt som marodøren(der blev givet STRAKSfældningstilladelse, uanset rovdyrets herkomst)
Man begynder næsten af håbe det krydser øresund :biggrin:
Jeg ville elske at se spelt-Ku**erne inde på østerbro og oppe i hellerup himle op over, hvordan deres børn var i fare, når de skulle cykle i skole eller på udflugt med lærerne :rolf: :rolf:

Men her er et forslag, nu hvor Jylland har ulven og Guld sjakalen, kan sjælland så ikke få bjørnen og Jærven, så kan vi lade fyn om at få Lossen ??
Øv der røg den mulighed. Fynboerne syntes åbenbart det var bedre at hoppe på ulvevognen. Men okay så tager sjælland bare alle tre. Både Bjørnen, Jærven og Lossen !! Så må fynboerne se om de kan lokke guldsjakalen derover også :twisted:

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af Gryphon » 8. mar 2017, 10:41

Refraktorius skrev:
Og selv når det sker, så er det en brøkdel af de børn som er blevet skadet af børnehavepædagogers forglemmelser og manglende opmærksomhed, af forældre som ikke forstår at spise sundt, ryger, undlader at lade øglerne vaccinere eller bare rusker deres børn, tæver dem eller lader være med at spænde dem fast i trafikken?
Nu ved jeg ikke hvor meget skæl dine børn har, men har du overvejet head and shoulders ??? Og så giv dine børn lidt færre bade. De små kan slet ikke tåle den konstante eksponering til skrap sæbe hver dag !!
Refraktorius skrev: Og hvilket dyr er så farligst i Skandinavien?
Elgen slår adskillige svenskere ihjel hvert år og skovflåten skader utallige alvorligt.
Jeg hepper nu mest på bien eller støvmiden, begge er nogle koldblodige sataner. Den ene spiller fornærmet over du vifter den væk, hvorefter den sprøjter sin drablige gift i dig, den anden sniger sig ind i din seng og dræber dig langsomt over flere år, som den onde sadist den er !

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af Kleth » 8. mar 2017, 10:51

Refraktorius skrev:Elgen slår adskillige svenskere ihjel hvert år og skovflåten skader utallige alvorligt.
.... Har der overhovedet været nogen tilfælde hvor mennesker er blevet skadet fysisk af en vildtlevende ulv?
Nu har fruen og jeg hiket i bjørne, los og ulveområde i Sverige, hvad vi fortrækker da der ikke er skovflåter.
Når vi er i vilsvineområder, er vi lidt mere forsigtige, men det dyr i Skandinavien jeg er mest bange for er ubetinget skovflåten.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af PSindrup » 8. mar 2017, 10:51

Refraktorius skrev:
PSindrup skrev:Spørgsmål: Er det plads til ulve på Fyn, eller i Danmark i det hele taget?
Svar: Ja, lige indtil et (spæd)barn bliver angrebet af, og måske endda dræbt, af en ulv.

Peter
Og selv når det sker, så er det en brøkdel af de børn som er blevet skadet af børnehavepædagogers forglemmelser og manglende opmærksomhed, af forældre som ikke forstår at spise sundt, ryger, undlader at lade øglerne vaccinere eller bare rusker deres børn, tæver dem eller lader være med at spænde dem fast i trafikken?

Vildsvin vil i min optik være en markant større trussel. Og hvis man søger i tyske og svenske nyheder, lande hvor de både har svin og ulv, så vil man se, at ulveangreb er så sjældne at det nærmest er hypotetisk, mens svineangreb er ganske hyppige.
Til gengæld skaber bare synet (eller omtalen) af en ulv tilsyneladende vild panik i manges sjæl.


Og hvilket dyr er så farligst i Skandinavien?
Elgen slår adskillige svenskere ihjel hvert år og skovflåten skader utallige alvorligt.

.... Har der overhovedet været nogen tilfælde hvor mennesker er blevet skadet fysisk af en vildtlevende ulv?
Jeg var ikke klar over at vildsvineangreb var så relativt almindelige.

Jeg læste, for tid tilbage om en ulv der havde angrebet et, eller flere mennesker.
Artiklen var suppleret med nogle ret drabelige billeder med blodspor i sneen, og jeg er ret sikker på at artiklen var ægte (non fake news). Jeg mener den var fra det nordlige USA eller Canada.

Peter
Senest rettet af PSindrup 8. mar 2017, 10:54, rettet i alt 2 gange.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3357
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af Flugteren » 8. mar 2017, 10:52

Refraktorius skrev:
PSindrup skrev:Spørgsmål: Er det plads til ulve på Fyn, eller i Danmark i det hele taget?
Svar: Ja, lige indtil et (spæd)barn bliver angrebet af, og måske endda dræbt, af en ulv.

Peter

Og hvilket dyr er så farligst i Skandinavien?
Kvinden.

De kan få voksne mænd til at sælge deres børn (våben), kræve smykker og få manden til at sige tak bagefter. Jeg nusser altid om våbnene hver aften og lover dem, at ingen kvinde kan få mig til at sælge dem. Som regel er det også så glade for det :biggrin: :giggle: :rolf:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af PSindrup » 8. mar 2017, 11:08

Kleth skrev:
PSindrup skrev:Spørgsmål: Er det plads til ulve på Fyn, eller i Danmark i det hele taget?
Svar: Ja, lige indtil et (spæd)barn bliver angrebet af, og måske endda dræbt, af en ulv.
Jeg mener ikke at der er plads til ulve i Danmark, men det skyldes ikke en misforstået frygt. Risiko for at blive angrebet af en ulv er forsvindende lille, sandsynligheden for at du dør af lungekræft fra røgen fra din 10/22 er væsentligt til uendeligt højere.

Vores land er, ud over nogle få nationalparker, overkultiveret så interaktioner mellem ulven og menneskets verden kan ikke undgås og i værste fald finder ulv ud af at menneskers husdyr er nem føde og dermed prederer mere på husdyr, end på det vildt de skulle i deres rolle som apex predator.

Jeg bliver dog mistænksom, hvis der pludseligt også er et ynglende ulvepar på Fyn, en er ret sandsynlig ud fra at der er en forkomst i Jylland, men at to; en af hvert sit køn skulle finde frem til Fyn finder jeg forholdsvis usandsynligt set ud fra den ringe population der trods alt er i Jylland.
Jeg ved ikke om der findes fåreavlere på Fyn, men hvis der gør, så tror jeg også at de vil blive relativt triste over ulve i deres nærområde.

Peter

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af Bobo » 8. mar 2017, 11:24

Den skulle have været transporteret til Sjælland, men allerede ved Nr. Åby vågnede den af bedøvelsen, så de var nødt til at lukke den ud :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 466 times
Been thanked: 217 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af The Mad Viking » 8. mar 2017, 12:05

PSindrup skrev:
Jeg ved ikke om der findes fåreavlere på Fyn, men hvis der gør, så tror jeg også at de vil blive relativt triste over ulve i deres nærområde.

Peter
Der findes adskillige fåreavlere på Fyn, men i min optik må det komme ind under forventelig erhvervsrisiko.
Ulven var naturligt hjemmehørende i Danmark, indtil en flok formynderiske, overtroiske tosser, drevet af nogenlunde lige dele rabiat kristendom og trang til at beskytte deres værdier fik den udryddet. (Jeg indrømmer at jeg ikke er upartisk vedrørende kristendom her) :oops:
Når man lukker byttedyr udenfor, så må man forvente at resten af naturen også hapser lidt af "godterne", det gælder også for opdrættede fasaner og deslige.
Jeg har ikke selv får, men i og med jeg selv er Fynbo, så kan det jo være mig som får spist en mine 2 shetlandsponyer (De er vist inden for portionsstørrelsen). Det håber jeg selvfølgelig ikke, og jeg gør mit bedste for at holde hegnet i orden og skræmme evt. rovdyr væk, men nogle gange er der altså bare nogen ting man ikke kan lave om på.
Jeg tænker at ulven holder sig fra den 850kgs gamle knarvorne belgierhoppe, ellers er det så dér hvor naturens orden sparker den anden vej... :nutkick: :neutral:
Jeg ville heller ikke just være lykkelig, hvis ræven snuppede mine ænder, men den skal jo altså også have lov til at være i Disneyland, vi skal være her alle sammen, ikke kun de søde. (Godt det samme, ellers var jeg blevet fjernet for længst...) :biggrin:
Jeg kunne endda udgyde min holdning til forældre som ikke holder øje med deres spædbørn i områder med rovdyr, men det er så politisk ukorrekt, så min kone er træt af at høre om det. :fun: (Hint: Det ligger ret tæt op ad alt det der med naturlig udvælgelse af hvem som får lov at avle videre og man kan jo undre sig over hvorfor det er gået skidt for de fugle som mente at det var rigeligt fint at bygge rede på jorden istedet for oppe i træet...) :biggrin:
Intet af dette er ment som et angreb på dig Peter, eller nogen andre, jeg er bare af en anden mening og voldsomt træt af at høre den der med at ulven ikke er naturligt hjemmehørende i Danmark. :smile:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af C-X » 8. mar 2017, 12:09

PSindrup skrev:Jeg var ikke klar over at vildsvineangreb var så relativt almindelige.

Jeg læste, for tid tilbage om en ulv der havde angrebet et, eller flere mennesker.
Artiklen var suppleret med nogle ret drabelige billeder med blodspor i sneen, og jeg er ret sikker på at artiklen var ægte (non fake news). Jeg mener den var fra det nordlige USA eller Canada.

Peter
Der var et dødeligt angreb i udkanten af Berlin her sidste år, om jeg husker ret. Her kommer svinene helt ind i haverne og laver ulykker.

Jeg er ikke så bange for ulven endnu, med hensyn til menneskeliv. På sigt, hvis ikke vi holder dem sky, så er jeg ret bekymret.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af 458hunter » 8. mar 2017, 12:14

Jeg forstår ikke nødvendigheden af at re-introducere et dyr til DK der potentielt giver en masse problemer. Det kan godt være der ikke ryger nogen børn, men folks hunde og katte er da også slemt nok.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af FrederikF » 8. mar 2017, 12:23

Jeg mener at frygt for ulv er irrationelt (måske lidt som med edderkopper, slanger etc). Traffik etc er langt farligere, men trygt og kendt.
Jeg har jagt i nationalpark Thy og er opvokset midt i en af de største og mest øde områder i Danmark. Jeg finder det charmerende og mit vildmarks romantiske gen elsker at bo i et land med plads til ulve, ravne mv.
MEN mit rationelle heg finder det tåbeligt at tro der er plads til store rovdyr i tætbefolkede DK. Endvidere mener jeg at alene det faktum at folk der bor i det vestjydske tæt på mørke nætter og natur, er bange for at ulve vil skade børn, hund og fæ. Så bange at de ændrer adfærd i deres daglige færden. Her mener jeg ikke at et par tyske ulveindvandrere beriger Danmark så meget at disse menneskers (delvist) irrationelle frygt skal overses.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af C-X » 8. mar 2017, 12:29

Hvis frygten drejer sig om ens hus- og kæledyr, er den vel ganske reel og begrundet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af Gryphon » 8. mar 2017, 12:30

FrederikF skrev:Jeg mener at frygt for ulv er irrationelt (måske lidt som med edderkopper, slanger etc). Traffik etc er langt farligere, men trygt og kendt.
Jeg har jagt i nationalpark Thy og er opvokset midt i en af de største og mest øde områder i Danmark. Jeg finder det charmerende og mit vildmarks romantiske gen elsker at bo i et land med plads til ulve, ravne mv.
MEN mit rationelle heg finder det tåbeligt at tro der er plads til store rovdyr i tætbefolkede DK. Endvidere mener jeg at alene det faktum at folk der bor i det vestjydske tæt på mørke nætter og natur, er bange for at ulve vil skade børn, hund og fæ. Så bange at de ændrer adfærd i deres daglige færden. Her mener jeg ikke at et par tyske ulveindvandrere beriger Danmark så meget at disse menneskers (delvist) irrationelle frygt skal overses.
Så du siger at nogle danskere har en irrationel frygt for fremmede individer der migrere ind i DK :rolf: :rolf: :rolf:

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af Holten101 » 8. mar 2017, 13:31

C-X skrev:Hvis frygten drejer sig om ens hus- og kæledyr, er den vel ganske reel og begrundet.
Det ved jeg sgu ikke....det er stadig en forsvindende lille del der bliver taget af af ulve sammenlignet med andre dødsårsager. Hvis man skal gå og frygte ulve, så er der næsten ikke grænser for alle de ting man skal gå og være bange for (på egne, eller ens dyrs vegne).

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af C-X » 8. mar 2017, 13:39

Holten101 skrev:
C-X skrev:Hvis frygten drejer sig om ens hus- og kæledyr, er den vel ganske reel og begrundet.
Det ved jeg sgu ikke....det er stadig en forsvindende lille del der bliver taget af af ulve sammenlignet med andre dødsårsager. Hvis man skal gå og frygte ulve, så er der næsten ikke grænser for alle de ting man skal gå og være bange for (på egne, eller ens dyrs vegne).

Cheers
Spørg dem der oplever, at deres dyr gang på gang er ofre for ulve (eller "bare" løsgående hunde), jeg tror de oplever det som værende ganske voldsomt!
Der er intet behageligt ved måden ulve nedlægger deres bytte på, uanset hvor naturligt det er.

Når man kun får Dkr. 1.000,- i erstatning for et voksent får, som man vel og mærke både skal kæmpe for og være heldig at få, så stiller det også ejeren i en svær situation.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af Holten101 » 8. mar 2017, 13:45

C-X skrev:
Holten101 skrev:
C-X skrev:Hvis frygten drejer sig om ens hus- og kæledyr, er den vel ganske reel og begrundet.
Det ved jeg sgu ikke....det er stadig en forsvindende lille del der bliver taget af af ulve sammenlignet med andre dødsårsager. Hvis man skal gå og frygte ulve, så er der næsten ikke grænser for alle de ting man skal gå og være bange for (på egne, eller ens dyrs vegne).

Cheers
Spørg dem der oplever, at deres dyr gang på gang er ofre for ulve (eller "bare" løsgående hunde), jeg tror de oplever det som værende ganske voldsomt!
Der er intet behageligt ved måden ulve nedlægger deres bytte på, uanset hvor naturligt det er.

Når man kun får Dkr. 1.000,- i erstatning for et voksent får, som man vel og mærke både skal kæmpe for og være heldig at få, så stiller det også ejeren i en svær situation.
Det er sikkert ganske forfærdeligt....lige som det er noget lort for dem der bliver ramt af lynet, eller en vildfaren kugle, men næppe noget der gør frygten for sådanne ting reel (hvad det så end er i denne sammenhæng) eller begrundet.

Det er ikke mere end en halv til en snes husdyr der bekræftes dræbt af ulve om året i DK, sammenholdt med antallet af fritgående husdyr er det bare uhyggeligt sjælden det sker.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af A284win » 8. mar 2017, 14:10

Hvor har du oplysninger fra at der maks dræbes en snes husdyr af ulven årligt?

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Ulv på Fyn:

Indlæg af FrederikF » 8. mar 2017, 14:14

Frygten er ikke begrundet direkte i en sandsynlighedsberegning. Se på frygten for overfaldsvoldtægter der sidder latent i halvdelen af DKs befolkning.
Jeg er overbevist om at den frygt mange bærer for ulven/overfaldsmanden/slangen etc i stor udstrækning er "nedarvet" (i hvertfald som en del af Noget fælles kulturelt.

Besvar