Hvordan oplever i vildtbestanden 2016 ?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Hvordan oplever i vildtbestanden 2016 ?

Indlæg af Bobo » 8. dec 2016, 20:26

For ikke at afspore Boerges tråd om duer som jeg faktisk heller ikke har set skyggen af tænkte jeg at lave en generel tråd om hvordan i,
der er jægere,opfatter vildtbestanden i år.
Jeg går en del på jagt ved Kolding området, lidt mindre på nord og østfyn og endnu mindre i midt/vestjylland, og billedet er det samme synes jeg.
Meget mindre råvildt (hos os en del faldvildt i sommeren) og noget mindre ræve og meget få duer.
Til gengæld vrimler det med harer ( vi har skudt 5 gange så mange som vi plejer) og rigtig fint med agerhøns (og fasaner men det kan være udsætning)
og gråænder og krikænder er der også mange flere af
Snepper er som sædvanlig fraværende onsdag men talrige torsdag så dem ser vi bort fra og gæs og lign. har jeg ikke rigtig fornemmelse af.

Hvad oplever i andre
Bobo ------ Igen uden billeder

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Hvordan oplever i vildtbestanden 2016 ?

Indlæg af dksith » 8. dec 2016, 20:36

Var på fælles jagt idag og der talte jeg 23 stk råvildt og godt med fasaner... Ænder har jeg også skudt nogle stykker af, så der er ik det store udsving i vildt her... :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvordan oplever i vildtbestanden 2016 ?

Indlæg af C-X » 8. dec 2016, 20:46

Jeg kommer alt for lidt på jagt og i det hele taget for lidt ud i år. :thumbdown:

Det meget omskiftelige vejr giver nogle atypiske oplevelser mht. vildt, synes jeg. Nogle steder har der ikke været det forventede råvildt, fasaner eller andet, på de dage man ellers ville have forventet det. Andre dage har de været der i normale antal.

Snepperne var der mange af i lørdagens kolde og klare vejr. Det er altid muntert.
Her på kanterne synes harene at være i fremgang :thumbup:
Agerhønsene klarer sig også nogenlunde.

Rævene ser jeg generelt mange af i år og de ser sunde ud. Må tage mig sammen og få reduceret bestanden lidt mere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Hvordan oplever i vildtbestanden 2016 ?

Indlæg af TheDarkSide » 8. dec 2016, 22:42

Tja, i midtjylland ser jeg ikke meget råvildt. Faktisk stortset intet :cry: Jeg har meget ivrige nabojægere, som skyder langt mere råvildt end deres eget terræn kan oppebære og det har selvfølgelig en negativ indflydelse på råvildtet. Jeg fandt et dyr for to uger siden, som nok er gået til da det var lidt hårdere frost for 3-4 uger siden. Havde dog set at der gik et dårligt dyr med diarre et par måneder før, så det var ikke specielt alarmerende. Men trist, da der ikke er for meget råvildt (men igen, når naboen tager tre på en enkelt morgen 100 meter fra skel, så går det jo hurtigt den gale vej).
I NV jylland ser jeg rimeligt med rådyr, så et spring på 7 sidste weekend og pænt med fod osv.
Men generelt så er der ikke meget vildt. Har ikke skudt en and i år, hvilket er første gang i 5 år. Skød dog til en gråbasse, men der har slet ikke været træk af brunnakker og kun lidt gråænder.'
Der er måske lidt flere harer end normalt på mit terræn i NV jylland, men det virker meget normalt på mit terræn i midtjylland.
Fra september og til nu har jeg skudt et dyr, en hare og to fasaner, hvilket er langt under gennemsnittet. Har skudt forgæves til en and, en sneppe og en ræv. Ikke videre prangende :impatient:

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hvordan oplever i vildtbestanden 2016 ?

Indlæg af Boerge » 8. dec 2016, 22:48

Råvildt, ræve, fasaner og duer: mindre end "normalt" Til gengæld mange krikænder i september og oktober. Usædvanligt mange lokaltetablerede bestande af grågæs - kommet i løbet af de senere år. ( men forbandet svære at få på skudhold ) Og som i anden tråd: duer har vi stadig ikke, men tilsyneladende mange andre steder!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Hvordan oplever i vildtbestanden 2016 ?

Indlæg af Krung » 9. dec 2016, 07:33

Jeg kommer 2 steder på Fyn. Duer er der mindre af, men stadigvæk nogle. Fasaner er flyttet til en anden landsdel. Stadigvæk ok med råvildt, men ikke overvældende. OK med harer, men mindre end sidste år.

Vi træffer ikke vildet hvor vi plejer. Er det for mildt eller er der mere fodder andre steder end normalt? 10 forskellige striber med majs, men vi har intet truffet derinde. Det er unormalt.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvordan oplever i vildtbestanden 2016 ?

Indlæg af Kleth » 9. dec 2016, 07:52

Midtsjælland; vi har set massere klovbærende, det holder sig så i skovene, nok fordi de ikke er pressede.
Harer er der en del, men ikke mange af, men det kan lige så godt være på grund af afgrøderne på markerne.
Fasanerne der i mod er flyttet.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Sixpence
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. sep 2010, 09:23
Interesser: Jagt, skydning og forsvar
Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
Has thanked: 2 times
Been thanked: 22 times

Re: Hvordan oplever i vildtbestanden 2016 ?

Indlæg af Sixpence » 9. dec 2016, 07:54

Jeg oplever nu også at bestanden er svagere end normalt, dog med en øget bestand af alliker og krager.
Under en jagt pegede en medjæger på at foråret havde været mere regnfuld og med frost et par gange. Det skulle altså have ødelagt bestanden af fasaner, i hvert fald på Sydsjælland. Jeg tænker det kan være en lignende forklaring for det meste af vildtbestanden over det meste af landet.
Learning by fucking up - Sergent From

I´m just in it for the hat

T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvordan oplever i vildtbestanden 2016 ?

Indlæg af Renico12 » 11. dec 2016, 11:12

Her i Nordjylland ser jeg ingen harer, få duer, få ænder. Masser af sortfugle og måger.

Dette er den jagtsæson hvor jeg har fået mindst vildt på tasken siden jeg startede i efteråret 2011.

Men OK, nu går jeg også mest på riffeljagt i denne sæson, da her er masser af råvildt og stor fremgang i kronvildt.

Men har skudt 2 skovduer indtil nu i år. Plejer gerne at være oppe på de 15-20 på nuværende tidspunkt.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Hvordan oplever i vildtbestanden 2016 ?

Indlæg af Bobo » 11. dec 2016, 22:15

Jagt i går, hvor vi på samme såter sidste år så 14-15 stk råvildt, så vi 1 stk. råvildt
harer så vi 10-12 stykker af og skød 4, sidste år så vi 2 og skød ingen.
Det er meget markant og hurtigt bestandene har ændret sig, men at der er så mange harer giver en spændende jagt og det er bestemt ikke små harer.
Problemet er så at min den unge hund aldrig er blevet trænet på harer (da vi ikke havde nogen af betydning) og det kan jeg se hævner sig lidt nu, så der må vi lige tilbage til skolebænken
Bobo ------ Igen uden billeder

Michael9220
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 28. okt 2013, 12:20
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: Hvordan oplever i vildtbestanden 2016 ?

Indlæg af Michael9220 » 14. dec 2016, 15:02

Umiddelbart oplever jeg i vores konsortie ikke nogen stor ændring, hvis noget, så mere råvildt og på steder vi ikke normalt har set råvildt.

Det er i Thy. Vi har i år også for første gang set både kron og dåvildt i dagstimerne på vores jagt, så alt i alt fremgang.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Hvordan oplever i vildtbestanden 2016 ?

Indlæg af Flugteren » 14. dec 2016, 15:25

Meget lidt råvildt. Dertil faktisk meget få antal harer. Dog en forøgning i antallet af krondyr :DancingBanana:

Vi snakker omkring Hedeplantagerne.

Besvar