Sjakal i DK

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 23. sep 2009, 02:47
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Sjakal i DK

Indlæg af ACE1 » 8. aug 2016, 22:18

Først Ulv, og nu Sjakal.

http://www.b.dk/nationalt/en-levende-vi ... k-sensatio


Guldsjakalen minder af udseende om en lille spinkel ulv, men er mindre. Den har en stor busket hale.

Den vejer normalt 7-15 kilo, hvilket er noget mere end en ræv, som normalt vejer 6-8 kilo, men markant mindre end en ulv, som normalt vejer 25-60 kilo.
sjakal.jpg
sjakal.jpg (402.83 KiB) Vist 13518 gange
Senest rettet af ACE1 9. aug 2016, 06:45, rettet i alt 1 gang.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Fredericianer » 8. aug 2016, 23:16

Jeg så billederne på Facebook tidligere i dag. De er vist taget ved Lille Vildmose?
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Boerge » 9. aug 2016, 00:25

Den kommer garanteret på Naturstyrelsens dødsliste - vist ikke en oprindelig art!! (hø-hø)
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af C-X » 9. aug 2016, 06:42

Der ligger åbenbart en nyhed bag dette emne; http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-08-0 ... ordjylland
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af KKA » 9. aug 2016, 08:35

Gad vide hvor længe den holder sig i live:
Er sjakaler ikke primært ådselsædere( som os andre;), så den vil, med livet som indsats, naturligt drages mod trafikdræbte dyr, hvor ellers?
Alternativt er der ikke mange kadavere i Det åbne Land. Det sørger Daka for!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Refraktorius » 9. aug 2016, 12:48

Den sidste sjakal der var i området blev kørt flad, så det er nok en realistisk risiko.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Kalthoff » 9. aug 2016, 18:20

Guldsjakalen er en invasiv art, der bør bekæmpes, lyder det fra formanden for Bæredygtigt Landbrug.
http://www.b.dk/nationalt/baeredygtigt- ... r-udryddes

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Gryphon » 9. aug 2016, 19:48

Det er selvfølgelig invasiv, den har jo brudt schengen reglerne og sneget sig uden om hjemmeværnet ved grænsen :mad:
Men så vidt jeg kan læse er den beskytte under EU reglerne. I hvertfald i Estland og Grækenland hvor de har habitat.

Men som beboer på djævleøen, kan jeg da kun være glad for det ekstra dyreliv man har "mulighed" for at se, når man tager på ferie :giggle:

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 332 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Tangloppen » 9. aug 2016, 20:16

Det er ligefør jeg mener den bør bevares i DK efter som Bæredygtigt Landbrug siger det modsatte...
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Lassescout » 9. aug 2016, 22:42

Tangloppen skrev:Det er ligefør jeg mener den bør bevares i DK efter som Bæredygtigt Landbrug siger det modsatte...
Ditto :rolf:
Bæredygtigt landbrug er bæredygtigt på ca. samme måde som Den Demokratiske Repulik Congo er demokratisk.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Kenned » 9. aug 2016, 22:51

Jeg må indrømme at jeg ikke forstår snakken om invasiv art?

Fra gyldendal om invasive arter: "plante- eller dyreart, der er introduceret til et biogeografisk område, hvor den ikke er hjemmehørende, og som her formår at formere og sprede sig så aggressivt og effektivt, at den ved sin invasion kan udgøre en trussel mod de oprindelige økosystemers biodiversitet."

Med det jeg har kunnet læse om den fremgår det ikke at den kan sprede sig aggressivt og udkonkurrere eksisterende vildt. Det samme med vildsvinet. Der er ingen tvivl om at vildsvin er uønskede af specielt landbruget herhjemme, men forskere mener jo faktisk at vildsvin fremmer biodiversiteten, og hvilke andre arter vil den kunne udkonkurrere ?

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 520
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Superliga » 10. aug 2016, 00:55

Hvordan er den kommet nord for fjorden? Har den taget broen eller svømmet? Tog den et lift sammen med ulven fra Thy? Så mange spørgsmål :alcohol:

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af KKA » 10. aug 2016, 06:48

Superliga skrev:Hvordan er den kommet nord for fjorden? Har den taget broen eller svømmet? Tog den et lift sammen med ulven fra Thy? Så mange spørgsmål :alcohol:
Til orientering: Lille Vildmose ligger SYD for Limfjorden :biggrin:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Refraktorius » 10. aug 2016, 10:31

KKA skrev:
Superliga skrev:Hvordan er den kommet nord for fjorden? Har den taget broen eller svømmet? Tog den et lift sammen med ulven fra Thy? Så mange spørgsmål :alcohol:
Til orientering: Lille Vildmose ligger SYD for Limfjorden :biggrin:

Hvortil det næste spørgsmål er: "Hvordan hulen er mosen kommet syd for fjorden? Den kan sgu' da ikke bare flytte sig selv?"

:drinking:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Kleth » 10. aug 2016, 10:37

Måske den kan holde Muntjac'en stangen . . . . . Lad os få flere invasive arter til at bekæmpe andre invasive arter :alcohol:
- Spiser den mårhund?

Hvis vi skal have flere invasive arter . . . . . Kunne de så i det mindste ikke være spiselige :giggle:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Renico12 » 10. aug 2016, 16:50

Håber denne flotte art indtager ulvens plads i DK :smile:

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 520
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Superliga » 10. aug 2016, 23:29

Refraktorius skrev:
KKA skrev:
Superliga skrev:Hvordan er den kommet nord for fjorden? Har den taget broen eller svømmet? Tog den et lift sammen med ulven fra Thy? Så mange spørgsmål :alcohol:
Til orientering: Lille Vildmose ligger SYD for Limfjorden :biggrin:

Hvortil det næste spørgsmål er: "Hvordan hulen er mosen kommet syd for fjorden? Den kan sgu' da ikke bare flytte sig selv?"

:drinking:
I stand corrected :oops:

Dræberpigvinen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 182
Tilmeldt: 24. apr 2014, 01:55
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland, Danmark
Has thanked: 19 times
Been thanked: 21 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Dræberpigvinen » 19. aug 2016, 00:11

Kan den spises ? Hvem har en god opskrift ?...

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Centurion » 19. aug 2016, 08:16

Er det bare mig, der ikke forstår humoren? :???:
Lille Vildmose ligger faktisk søndenfjords, og Store Vildmose ligger nordenfjords :shame:
"In case of panic: don't panic"

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Holten101 » 19. aug 2016, 08:57

Kenneth Jensen skrev:Jeg må indrømme at jeg ikke forstår snakken om invasiv art?

Fra gyldendal om invasive arter: "plante- eller dyreart, der er introduceret til et biogeografisk område, hvor den ikke er hjemmehørende, og som her formår at formere og sprede sig så aggressivt og effektivt, at den ved sin invasion kan udgøre en trussel mod de oprindelige økosystemers biodiversitet."

Med det jeg har kunnet læse om den fremgår det ikke at den kan sprede sig aggressivt og udkonkurrere eksisterende vildt. Det samme med vildsvinet. Der er ingen tvivl om at vildsvin er uønskede af specielt landbruget herhjemme, men forskere mener jo faktisk at vildsvin fremmer biodiversiteten, og hvilke andre arter vil den kunne udkonkurrere ?

Hilsen Kenneth
Der er forskel på "invasiv" og bare uønsket. Jeg kan ikke se vildsvin på miljø og fødevareministeriets liste over invasive arter. Vildsvin er vist primært uønsket da de er til besvær for landbruget. Sjakalen er så heller ikke på listen, men her er der tale om en helt ny art, der ikke hidtil (i historisk tid) har hjemme heroppe. Det er et ret nyt fænomen at vi ikke har vildsvin i danmark, så det vil da være paradoksalt (imo) hvis de kom på listen;-).

Guldsjakalen deler træk (tilpasningsdygtige, trives i kulturlandskaber, store kuld, næsten altædende mm.) med mange af de arter, bla. mårhund og vaskebjørn, som er katagoriseret som invasive, og de spreder sig pt. invasivt i dele af europa. Guldsjakalen er en trussel mod ræve hvor deres områder overlapper. Spørgsmålet er så om vi skal blande os i den spredning, eller om det bare er naturens orden at bedre tilpasset dyr udkonkurrere andre;-)?

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af C-X » 19. aug 2016, 10:06

Vildsvin er spredere af sygdomme og parasitter som er uønskede her til lands. Ulve, sjakaler mm. er bærere af flere af de samme. Så virker det noget dobbeltmoralsk.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Holten101 » 19. aug 2016, 10:39

C-X skrev:Vildsvin er spredere af sygdomme og parasitter som er uønskede her til lands. Ulve, sjakaler mm. er bærere af flere af de samme. Så virker det noget dobbeltmoralsk.
Er det trikiner, eller noget andet du tænker på? Svinepest er vist det man frygter mest fra vildsvin....og den tror jeg ikke rovdyrene bærer (jeg kan dog sagtens tage fejl).

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af C-X » 19. aug 2016, 10:44

Trikiner, bændelorm, rabies og andre sjove ting. Jeg har langt fra det fulde overblik.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Kenned » 19. aug 2016, 11:03

Holten101 skrev:
Kenneth Jensen skrev:Jeg må indrømme at jeg ikke forstår snakken om invasiv art?

Fra gyldendal om invasive arter: "plante- eller dyreart, der er introduceret til et biogeografisk område, hvor den ikke er hjemmehørende, og som her formår at formere og sprede sig så aggressivt og effektivt, at den ved sin invasion kan udgøre en trussel mod de oprindelige økosystemers biodiversitet."

Med det jeg har kunnet læse om den fremgår det ikke at den kan sprede sig aggressivt og udkonkurrere eksisterende vildt. Det samme med vildsvinet. Der er ingen tvivl om at vildsvin er uønskede af specielt landbruget herhjemme, men forskere mener jo faktisk at vildsvin fremmer biodiversiteten, og hvilke andre arter vil den kunne udkonkurrere ?

Hilsen Kenneth
Der er forskel på "invasiv" og bare uønsket. Jeg kan ikke se vildsvin på miljø og fødevareministeriets liste over invasive arter. Vildsvin er vist primært uønsket da de er til besvær for landbruget. Sjakalen er så heller ikke på listen, men her er der tale om en helt ny art, der ikke hidtil (i historisk tid) har hjemme heroppe. Det er et ret nyt fænomen at vi ikke har vildsvin i danmark, så det vil da være paradoksalt (imo) hvis de kom på listen;-).

Guldsjakalen deler træk (tilpasningsdygtige, trives i kulturlandskaber, store kuld, næsten altædende mm.) med mange af de arter, bla. mårhund og vaskebjørn, som er katagoriseret som invasive, og de spreder sig pt. invasivt i dele af europa. Guldsjakalen er en trussel mod ræve hvor deres områder overlapper. Spørgsmålet er så om vi skal blande os i den spredning, eller om det bare er naturens orden at bedre tilpasset dyr udkonkurrere andre;-)?

Cheers
:oops: Jeg havde misset forskellen på "Uønsket" og invasiv. Takker.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Sjakal i DK

Indlæg af Centurion » 19. aug 2016, 11:31

Jeg undrer mig lidt over udtrykkene "invasiv" og "ikke hjemmehørende".
Det virker som om de selvudnævnte naturelskere ønsker at fastfryse den øjeblikkelige fauna som en slags museum, men det er da meget unaturligt.
Det naturlige er tværtimod, at faunaen tilpasser sig ændringer i klima og forekomst af fødeemner uden indblanding fra menneskenes side.
Det er forståeligt, at nyindvandrede arter kan være mere eller mindre velkomne, set fra forskellige befolkningsgruppers side (landmænd/byboer/ jægere/ikke-jægere o.s.v.), men at snakke om "ikke hjemmehørende", når dyrearter spreder sig uden menneskelig indblanding, synes jeg grænser til manipulation.
Det er klart, at landmænd f.eks. ikke bryder sig om vildsvin, men lad os kalde hesten ved dens navn, uden hykleri. Det virker sommetider som om, at velmenende biologer lader sig misbruge for at fremme erhvervsinteresser.
"In case of panic: don't panic"

Besvar