Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Dræberpigvinen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 182
Tilmeldt: 24. apr 2014, 01:55
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland, Danmark
Has thanked: 19 times
Been thanked: 21 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Dræberpigvinen » 26. sep 2016, 23:24

The Yeti skrev:
Dræberpigvinen skrev:
The Yeti skrev:
Dræberpigvinen skrev:
The Yeti skrev:
Dræberpigvinen skrev:
The Yeti skrev:
Dræberpigvinen skrev:260gr Nosler Partition @ 780m/s ind lige bag øret fra en .375 Holland & Holland Magnum virker altid..

.... Heller en stor dejlig velplaceret kugle, end en lille velplaceret virkningsløs kugle uden selvtillid :thumbup:
Hmm jeg troede ellers at vi havde fået slået fast at "bag øret" ikke er velplaceret...





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Den er da velplaceret hvis den sidder hvor man ønsker at den skal sidde ...?
Man kan vel også at den ikke er velplaceret fordi træfpunktet ikke er velvalgt.
Du stiller et klogt spørgsmål som du selv har svaret på, så kan du også selv få lov at svare.. Derfor hvad giver dig ret til at være dommer for det ?. dine egne evner bag et gevær ? Hvis man er usikker bag et gevær kan jeg godt se at det ikke er velplaceret/velvalgt, så jeg kan ikke få øje på at det kan være andet, men det skal du da selv have lov til at uddybe..
Hvis to præcis lige dygtige jægere skyder 100 vildsvin hver og den ene skyder bladskud og den anden hovedskud. Så vil bladskytten måske opleve 5 anskydninger og hovedskytten 15.

Givet dette må et rimeligt spørgsmål være om det er godt jagtetik at udsætte 10 ekstra vildsvin for anskydning fordi man vil skyde hovedskud?

Du bliver da ved HAHA.... Det er rent gætværk for at fremme dine egen holdning. Du skulle nu nok have skrevet "to lige dårlige" :rolf:
Så forsat hvad giver dig ret til at lege dommer ??
For det første vil enhver form for debat om etik af nogen blive opfattet som at nogen dømmer andre. Og det er for så vidt også rigtigt. For det andet er det kun uerfarne jægere der tror at man aldrig ramme lidt anderledes end planlagt. Det er særligt problematisk hvis de samtidigt har valgt et mål der kræver et perfekt træf.
En nyjæger har typisk været på bane gentagende gange og skyde, samt de har været til skydeprøve og set hvor godt/dårligt de rammer, så om nogen bør de vide hvad de skal skyde efter ud fra den friske viden de har om egne evner.

Det er helt fint med mig at du tilhøre den gruppe som ikke har det i sig til at tage skuddet, hvad det så end er som du ikke vil svare på.
.. Men der er altså ikke noget giver dig ret til at pådutte andre din holdning og mening om hvad der er god og dårlig jagtetik, som du understøtter med "tro måske hvis" og rent gætværk.

Jeg har ikke tænkt mig at ændre på noget og jeg kan fint leve med hvad end du så måtte mene om det, men det er spild af tid at skulle forholde sig til dine argumenter...

Så ha det godt over i moralens land..

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af The Yeti » 27. sep 2016, 06:56

Meneskeheden var ikke kommet langt hvis alle unge mennesker insisterede på at starte forfra. Heldigvis har de fleste evnen til at bygge videre på andres erfaringer.

Og med hensyn til mine skydeevner, timer på banen med skud til løbende elg (15+ år med guldmærke) arbejde med at finde den helt rette ladning og træning på længere hold og ikke mindst træning i haven med luftgeværer eller hvilke situationer jeg er komfortabel med at skyde i, så er der vist dig der gætter...

Jeg er blot bevidst om ikke at tage chancer som andre (her vildtet) skal betale prisen for når det går galt. Det gør at jeg foretrækker bladskud, skud mod stillestående mål og søger bedst muligt anlæg når jeg skal skyde. Afstanden jeg kan skyde på afgøres af dagsformen idet jeg skal kunne holde pendlingen inden for træfområder og have styr på eventuel vind. Det sidste betyder at jeg enten korter skudafstanden eller har tid til at bruge min vindmåler og korrigerer på kikkerten hvis det blæser en del.

Ved bevidst at gøre skuddet sværere end nødvendigt tager man unødige chancer og det er vildtet der skal betale prisen når det går galt. Det gælder uanset om man vælger hovedskud, ikke at optimere skydestilling, skydning igennem grene eller andet lignende. Det mener jeg at man skal afstå fra, og i hver situation skyde med mindst mulig risiko. Overholder man det så er jeg ikke tilhænger af fx 100 meter dogmet men mener at den maksimale skudafstand skal afgøres af pendling og mulighed for at korrigere for andre forhold.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1157 times
Kontakt:

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Fast Fumble » 27. sep 2016, 09:45

Dræberpigvinen skrev:
The Yeti skrev:
Sikke da en ubehagelig og personlig debatform I kan?
Ret jeres indlæg til, så I holder en ordentlig tone. Jeg håber I når det, inden jeg begynder at dele advarsler ud.

Helt generelt: Hold en ordentlig tone!
Det er fair nok at man ikke er enige, men personangreb, tilsvining og lignende er uønsket her på NVF, og vil medføre advarsel eller udelukkelse.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af PSindrup » 27. sep 2016, 10:39

Dræberpigvinen skrev: Det er helt fint med mig at du tilhøre den gruppe som ikke har det i sig til at tage skuddet, ...
Kunne jeg bede dig forklare hvad du mener med at "tage skuddet"?

Betyder det at skyde, selv om du er ikke helt sikker på at du vil ramme så præcist - og der med dræbende - som overhovedet muligt? :???:

Peter
Senest rettet af PSindrup 27. sep 2016, 20:27, rettet i alt 1 gang.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af PSindrup » 27. sep 2016, 10:45

The Yeti skrev:Meneskeheden var ikke kommet langt hvis alle unge mennesker insisterede på at starte forfra. Heldigvis har de fleste evnen til at bygge videre på andres erfaringer.
<snip>
:goodpost: :thumbup:

Peter

Dræberpigvinen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 182
Tilmeldt: 24. apr 2014, 01:55
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland, Danmark
Has thanked: 19 times
Been thanked: 21 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Dræberpigvinen » 27. sep 2016, 17:37

PSindrup skrev:
Dræberpigvinen skrev: Det er helt fint med mig at du tilhøre den gruppe som ikke har det i sig til at tage skuddet, ...
Kunne jeg bede dig forklare hvad du mener med at "tage skuddet"?

Betyder det at skyde, selv om du er ikke helt sikker på at du vil ramme så præcist ´- og der med dræbende - som overhovedet muligt? :???:

Peter
- Det er jo mindre mål der skydes efter, så det skal man jo være tilsvarende fortrolig med.

- Nej.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Lassescout » 27. sep 2016, 21:42

Problemet med hovedskud er ikke kun at målet er småt. Det er især det forhold, at hovedet sidder for enden af halsen og kan bevæges i hurtige ryk. Både hjortevildt og svin kan skifte lynhurtigt mellem at stå med sænket hovede og fouragere, for så i næste sekund at løfte hovedet og sikre. Derfor kan du som jæger komme ud for, at selvom du er i stand til at ramme målet, så befinder målet sig et andet sted på den tid der går fra du klemmer til om aftrækkeren og til skuddet går. Derved skyder du enten forbi, eller også skyder du underkæben af dyret, uanset du er en fantastisk prikskytte der kan smække sukkerknalder ned på 200 meters afstand hver gang.

Derfor er hovedskud oftest helt unødvendigt chancebetonede skud.

I modsætning hertil befinder hjerte-lungeregionen sig i det område af kroppen som er mest stabilt og tager længst tid for dyret at flytte. Derfor er der mindre risiko for, at det når at flytte sig mens du skyder.

Så det handler i virkeligheden mindre om hvor godt du skyder, men mere om hvilke risici du er parat til at tage.
Senest rettet af Lassescout 27. sep 2016, 22:01, rettet i alt 2 gange.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af PSindrup » 27. sep 2016, 21:55

Lassescout skrev:Problemet med hovedskud er ikke kun at målet er småt. Det er især det forhold, at hovedet sidder for enden af halsen og kan bevæges i hurtige ryk. Både hjortevildt og svin kan skifte lynhurtigt mellem at stå med sænket hovede og fouragere, for så i næste sekund at løfte hovedet og sikre. Derfor kan du som jæger komme ud for, at selvom du er i stand til at ramme målet, så befinder målet sig et andet sted på den tid der går fra du klemmer til om aftrækkeren og til skuddet går. Derved skyder du enten forbi, eller også skyder du underkæben af dyret, uanset du er en fantastisk prikskytte der kan smække sukkerknalder ned på 200 meters afstand hver gang.

Derfor er hovedskud oftest helt unødvendigt chancebetonede skud.

I modsætning hertil befinder hjerte-lungeregionen sig i det område af kroppen som er mest stabilt og tager længst tid for dyret at flytte. Derfor er der mindre risiko for, at det når at flytte sig mens du skyder.

Så det handler i virkeligheden mindre om hvor godt du skyder, men mere om hvilke risici du er parat til at tage.
:goodpost:

Super godt argument, som slet ikke har været bragt op før!!

Det afgør definitivt sagen for mig! :thumbup:

Peter

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af TheDarkSide » 27. sep 2016, 22:13

Helt rigtig Lasse :thumbup:
Noget der dog kan gøre en forskel, hvis man tager hovedskud (og alle andre skud), er at man kan læse situationen og dyret. Har man studeret vildtet nok, så kan man også få en vis fornemmelse for hvornår det løfter hovedet eller bevæger sig. Men man kan stadig nemt tage fejl.

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Uldsok » 24. okt 2016, 17:25

Geniet her mener headshot til vildsvin med kaliber .177 luft er sagen


youtu.be/tZeyMf74sIk

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af The Yeti » 24. okt 2016, 17:38

Ja for nogen er det nemt at tage chancer når det er andre der skal betale for deres fejl.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af C-X » 24. okt 2016, 19:22

Til slut proklamerer fjolset, at han vil prøve med en 300 lbs gris. :wall:
Håber næsten han mister fingrene eller synet til en portion Tannerite, inden han når så langt... :blowingup:
Hvordan kan man være så defekt i sit hoved?

Jeg gruer ved tanken om alle de snotskovle, der vil forsøge at gøre ham kunsten efter. En kat er jo samme størrelse som den grissebasse han nakkede og sikkert lettere tilgængeligt. Der skal nok være en flok fjolser der, trods deres mentale tilstand, kan tænke så langt. :evil:

:US: :pig: :US:

Havde han været ved at gå til af sult, kunne jeg kapere hans forsøg.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Uldsok » 24. okt 2016, 19:56

Her brillerer han med bue, ved et mislykket headshot på 1m afstand


youtu.be/r_IMkOZwx7o

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af FrederikF » 24. okt 2016, 20:00

Har i min drengetid været med til at skyde og slagte mange svin. Vi skød dem med .22 LR efterfulgt af en slagterkniv gennem halsen (vi knægte skulle ligge på svinet mens der blev samlet blod til pølse og pandekager). Det var overraskende hvos langt sådan en .22er faktisk kunne gå gennem et svin - oftest gennem hjernen for så at sætte sig i nakkestegen.
Ville i min drengetid bruge samme trick i forbindelse med aflivningen af en gammel orne hos naboen - det virkede ikke. Resolut greb vi m98'eren som vi for det meste havde med på slæb, den klarede jobbet til UG - til gengæld lærte vi noget om rikochetter - utroligt hvor mange vægge en s.s 7,92x57 kan nå at besøge før den falder til ro. (Gys)
Men i øvrigt helt enig - et .177 hagl har intet at gøre på en svine jagt :((

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af 308 W » 12. nov 2016, 07:28


Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Uldsok » 12. nov 2016, 11:20

Utroligt de ikke får skudt hinanden i flere af scenerne

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af 308 W » 12. nov 2016, 15:32

Uldsok skrev:
Utroligt de ikke får skudt hinanden i flere af scenerne
Ja, de er farligere end dyrene!

Besvar