Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Boryx » 3. jul 2016, 13:12

The Yeti skrev:
Boryx skrev:I min optik er vildsvin ikke mere skudstærkt end andet vildt. Men de jages tit under dårligere betingelser, enten er de i bevægelse eller der er dårlige lysforhold etc.
Det er jo en vurderingssag, men det er det eneste vildt jeg har set så ofte læbe så langt med voldsomme skader i de vitale organer. Jeg har prøvet flere gange at en gris med træf igennem begge lunger løber over 100 meter. En havde endda også træf i hjertet. De rådyr jeg har skudt på samme måde har aldrig løbet mere end det halve.

Samtidigt et grisene mere agressive når de er skadede og den kombination gør at de er farlige når man skal eftersøge dem. Men ja bjørn er også farligt vildt at eftersøge, men da det er et rovdyr er det vel forventeligt. I min optik er vildsvin vore breddegraders bøffel - skudstærk, agressiv og dermed farlig når anskudt.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Boryx » 3. jul 2016, 13:15

@Yeti

Jeg anfægter ikke at det er farligt vildt, det er vi helt enige om. Men skudstærk.. der er tror jeg ikke det forholder sig anderledes end andet vildt. Kronvildt med lungeskud løber også nemt 100 meter.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af TheDarkSide » 3. jul 2016, 17:25

Selv et rådyr kan løbe 100 meter med lunge/hjerteskud, også med en 30-06'er og udgangshul på 10 cm.
Jeg har set et rådyr gå 10-15 meter, der var skudt med en 25-06. Begge overarmsknogler var skudt over, hjerte og lunger var smadret og der var et udgangshul på 15 cm. Det burde være umuligt, da den kun havde bagben som fremdrift og indholdet i den forreste del af maskinrummet var på ydersiden af dyret.

Men ja, jeg tror også vildsvin virker mere skudstærkt fordi det tit bliver skudt dårligt og/eller har meget adrenalin i kroppen.
En ræv kan også være tæt på umulig at slå ihjel hvis den er lettere anskudt. Jeg har set en der blev skudt til af 4-5 jægere med hagl og den rullede 3 gange, men rejste sig hver gang og gik til sidst i grav.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af The Yeti » 3. jul 2016, 20:04

Jeg har skudt over 50 rykker råvildt. Et løb ca 50 meter efter et skud med min 22-250. Alle de andre er forenet indenfor 10 meter. Ca 25% af rådyrene er skudt i bevægelse.

Jeg har ikke skudt helt så mange vildsvin - ca det halve. Her har jeg haft 4 der er løbet omkring 100 meter. Kun en gris løb pga dårlig skudplacering - i øvrigt den eneste gris jeg har skudt i bevægelse. De fleste grise er skudt på foderpladser hvor der er god tid til at skyde.

Som altid er det en meget lille stikprøve, men den passer meget godt med hvad mine jagtkammerarter fortæller.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af PSindrup » 3. jul 2016, 22:23

Unknown skrev:Du har en salonriffel. Det er snart sæson for æbler. Skyd æbler med riflen. Spraydåser. Vandballoner i forskellige størrelser og afstande. Skyd på mål i forskellige størrelser, forme og afstande.
Nu ved du jo intet om hvor meget jeg skyder og hvor god en skytte jeg er. :giggle:

Jeg kan oplyse dig at jeg skyder omkring 100 skud om ugen ...
Unknown skrev:Du bruger alt for meget tid på at læse på inernettet. Du skal ud og mærke krudtrøg i næsen og rekyl på skulderen.
Tag med til Kbh en dag og skyd på hjortebanen. Meld dig ind i Stenlille jagtforening, de har fællesture til Hanebjerg hvert år, det er billigt og de skyder på hjortebanen deroppe.
Nu ved du jo heller ikke hvor meget tid jeg bruger på internettet eller hvor meget krudtrøg jeg får i næsen, og hvor blå min skulder er af rekyl. :giggle:

Jeg er blevet inviteret med på vildsvinejagt i Sverige, og ville høre om folks erfaringer om de forskellige træfpunkter. Det er der vel ikke noget galt i, vel?

Jeg ved at jeg ikke vil starte med et skud bag øret. Jeg syntes at træfpunktet er for lille, og risikoen for anskydning for stor.
Unknown skrev:Det starter med træning. Intet slår realistisk træning.
Jeg træner, men jeg nægter at "træne" på levende dyr.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af C-X » 3. jul 2016, 22:26

PSindrup skrev:Jeg træner, men jeg nægter at "træne" på levende dyr.
Giv rotter en chance! :snu: :hmm:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af PSindrup » 3. jul 2016, 22:32

C-X skrev:
PSindrup skrev:Jeg træner, men jeg nægter at "træne" på levende dyr.
Giv rotter en chance! :snu: :hmm:
Point taken! :fun: :thumbup:

Peter

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Unknown » 3. jul 2016, 23:41

PSindrup skrev:
Unknown skrev:Du har en salonriffel. Det er snart sæson for æbler. Skyd æbler med riflen. Spraydåser. Vandballoner i forskellige størrelser og afstande. Skyd på mål i forskellige størrelser, forme og afstande.
Nu ved du jo intet om hvor meget jeg skyder og hvor god en skytte jeg er. :giggle:

Jeg kan oplyse dig at jeg skyder omkring 100 skud om ugen ...
Unknown skrev:Du bruger alt for meget tid på at læse på inernettet. Du skal ud og mærke krudtrøg i næsen og rekyl på skulderen.
Tag med til Kbh en dag og skyd på hjortebanen. Meld dig ind i Stenlille jagtforening, de har fællesture til Hanebjerg hvert år, det er billigt og de skyder på hjortebanen deroppe.
Nu ved du jo heller ikke hvor meget tid jeg bruger på internettet eller hvor meget krudtrøg jeg får i næsen, og hvor blå min skulder er af rekyl. :giggle:

Jeg er blevet inviteret med på vildsvinejagt i Sverige, og ville høre om folks erfaringer om de forskellige træfpunkter. Det er der vel ikke noget galt i, vel?

Jeg ved at jeg ikke vil starte med et skud bag øret. Jeg syntes at træfpunktet er for lille, og risikoen for anskydning for stor.
Unknown skrev:Det starter med træning. Intet slår realistisk træning.
Jeg træner, men jeg nægter at "træne" på levende dyr.

Peter
realistisk træning har INTET med at skyde på levende dyr.
100 skud om ugen siger INTET om skydefærdigheder. Skydefærdighed har noget at gøre med at kende egen begrænsning. Vide hvornår man kan placere en dræbende kugle og hvornår man skal lade kuglen være i riflen.

Det er jo ikke fordi forum er fyldt med indlæg ala. I går skød jeg... Men mere jeg har læst-set-hørt. Hvilken kugleplacering vil i vælge?
Hvorfor ikke komme med dine foretrukne kugleplaceringer? Min foretrukne placering er at følge bagsiden af forbenet, ca 1/3 op på kroppen. Bang. Er grisen i løb, så sigter jeg i øjenhøjde med foranhold i forhold til grisens fart. Igen. Kill-zone er lavet for at samle point i en jagtfeltskydning. At påstå en gris ikke dør fordi man rammer et sted midt på dyret som ikke giver point er tja, pjat.
Beklager hvis jeg lyder vrissen men jeg er altså gammel og gammel af dage

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af PSindrup » 4. jul 2016, 10:05

Unknown skrev: realistisk træning har INTET med at skyde på levende dyr.
100 skud om ugen siger INTET om skydefærdigheder. Skydefærdighed har noget at gøre med at kende egen begrænsning. Vide hvornår man kan placere en dræbende kugle og hvornår man skal lade kuglen være i riflen.
Deri er jeg så bestemt ikke enig.
Hvis jeg 3 gange om ugen, kan skyde 99 ud af hundrede points på en skydeskive, er mine grundlæggende skydefærdigheder på plads.

Om jeg så kan få nerverne i ro, og "finde" det korrekte træfpunkt på et levende dyr - det er selvfølgelig en anden historie.

Unknown skrev:Det er jo ikke fordi forum er fyldt med indlæg ala. I går skød jeg... Men mere jeg har læst-set-hørt. Hvilken kugleplacering vil i vælge? Hvorfor ikke komme med dine foretrukne kugleplaceringer?
Jeg kan da slet, slet ikke se at der skulle være noget galt i at spørge om erfarne jægeres foretrukne træfpunkter, når man nu selv har sin første vildsvinejagt til gode.

Hvis du insisterer på at jeg kommer med mit eget bud, så vil jeg skyde min første gris med et lidt lavt placeret bladskud.
(Men skulle andre erfarne jægere byde ind og sige at det ville være forkert, så lytter jeg selvfølgelig til deres råd)

Peter

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Unknown » 4. jul 2016, 13:09

@Psindrup. Jeg snakker ikke om grundlæggende skydefærdigheder. Jeg snakker om skydefærdigheder. Om hvornår man kan slippe kuglen og hvornår man skal lade den blive i riflen.
Mange, ikke alle, men mange papirskytter kan ikke ramme en bukkeskive eller en griseskive i de markerede kill-zoner i en jagtfeltlignende skydning med afstande fra 50 til 150 meter. Det er fordi de ikke har trænet realistisk skydning på billeder af buk eller gris. Det kan godt være at du kan lave 99 ud af 100 point på en cirkelskive. Men det skal du have overført så du kan lave point på en vildsvineskive eller en bukkeskive? Når du kan det så er du ved at udvikle nogle skydefærdigheder. Så er du klar til at skyde til en levende gris. Når man træner på løbende vildt, så finder man hurtigt sin begrænsning. afstand, foranhold mv. Igen realistisk træning er at skyde på en skive som ligner en gris eller et rådyr, på jagt relevante afstande, og se markeringerne efter skudafgivelse.

Ofte når en ældre jæger skal skyde på bukkeskiven for første gang nogen sinde så skyder han midtskibs på rådyret. Det ville dø i naturen men indvoldene er smattet ud over hele dyret. Til bukkeprøven ville han dumpe. Papirskytterne laver ofte samme fejl.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af PSindrup » 4. jul 2016, 14:50

En sidste kommentar, så slutter jeg.

Jeg kunne ikke drømme om at skyde til et dyr i bevægelse på mine første mange, mange jagter.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af PSindrup » 4. jul 2016, 14:57

Min riffelskydeprøve

Peter
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (604.58 KiB) Vist 12763 gange

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Unknown » 4. jul 2016, 15:53

Jammen for søren da også, du kan jo skyde :rolf:
Hvorfor så al den palaver med hvis nu jeg ikke rammer prikken bag øret???????????????

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af The Yeti » 4. jul 2016, 16:33

Unknown skrev:Jammen for søren da også, du kan jo skyde :rolf:
Hvorfor så al den palaver med hvis nu jeg ikke rammer prikken bag øret???????????????

Når vi nu har slået det fast at der ikke er noget vitalt i området bag øret på en gris virker det ærligtaget lidt dumt at blive ved med at referer til det som mål.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Unknown » 4. jul 2016, 20:40


Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Caspian1911 » 4. jul 2016, 21:40

Unknown skrev:Jeg lægger mig fladt ned. Ironien er blevet overset. :getout:


http://www.hike.dk/hundeartikler/djv-sk ... in-staende
http://www.bogjagt.dk/picview.asp?pid=4752&pictype=b
http://www.bogjagt.dk/picview.asp?pid=4752
Her er det et godt billede af kill-zoner på en gris til jagtfeltskydning.
http://www.askovmalt-jagt.dk/bladet/201 ... rtips.html
Hvis dine nedladende ytringer har været ironiske, så bør du arbejde meget med, hvordan du skriver til andre mennesker. Jeg er tilsyneladende ikke den eneste, der har misforstået dig.

@ Psindrup. Jeg synes dine spørgsmål er meget relevante, og mange nyjægere burde faktisk stille sig selv de samme spørgsmål.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Uldsok » 4. jul 2016, 21:54

Unknown skrev:http://www.bogjagt.dk/picview.asp?pid=4752&pictype=b
Her er det et godt billede af kill-zoner på en gris til jagtfeltskydning.
Det virker besynderligt, at der her er træfzone i et forholdsvis stort område bag øret, når man kun får muskel og bentræf i den svenske udgave?

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Unknown » 4. jul 2016, 21:57

Beklager. Vi er enige om at det ikke er smart at skyde en gris bag øret men samtidig så giver en kugle gode point her. Når man ser anatomien, skelettet på en gris så er nakken en stor kødklump. Ligeledes den del under halsen som giver 3 point. Her vil der også ofte være mulighed for at undgå at ramme vitale dele.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af The Yeti » 4. jul 2016, 22:29

Unknown skrev:Jeg lægger mig fladt ned. Ironien er blevet overset. :getout:


http://www.hike.dk/hundeartikler/djv-sk ... in-staende
http://www.bogjagt.dk/picview.asp?pid=4752&pictype=b
http://www.bogjagt.dk/picview.asp?pid=4752
Her er det et godt billede af kill-zoner på en gris til jagtfeltskydning.
http://www.askovmalt-jagt.dk/bladet/201 ... rtips.html
Lidt som med den skive der bruges til løbende hjort hvor man kan få point for at skyde helt forbi hjorten... Træning i praktisk skydning ???





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af PSindrup » 4. jul 2016, 22:38

Caspian1911 skrev: @ Psindrup. Jeg synes dine spørgsmål er meget relevante, og mange nyjægere burde faktisk stille sig selv de samme spørgsmål.
Tak! :razz:

Vil alle jer der deltager i denne tråd, som er kørt en anelse af sporet, være rare at komme med jeres personlige bud på hvor lige præcis DU ville skyde et vildsvin, hvis det stod fint stille og med siden til?

Altså, med frit valg på alle hylder, hvor ville du skyde et vildsvin? :giggle:

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Bofhenator » 4. jul 2016, 22:44

En sjat over og bagved forbenet.
5avarupu.jpg
5avarupu.jpg (97.53 KiB) Vist 12633 gange
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af C-X » 4. jul 2016, 22:49

Lige præcis der, hvor jeg vil føle, at jeg kan sætte et præcist og dræbende skud, i den pågældende situation. Ellers afholder jeg mig gerne fra at skyde, så længe der er tale om jagt og ikke regulering/skadedyrsbekæmpelse.

Formentlig vil jeg prioritere et hjerte-lungeskud, men der er ingen garanti for, at jeg ikke ville tage et hovedskud, hvis det var hvad jeg blev præsenteret for af muligheder og jeg føler det fornuftigt og forsvarligt.

Træn flest mulige scenarier, positioner og forhold, kend og accepter dine begrænsninger - du ved ikke hvad jagten kommer til at byde dig alligevel!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af PSindrup » 4. jul 2016, 23:12

Bofhenator skrev:En sjat over og bagved forbenet.

5avarupu.jpg
Ville et skud midt på halsen ikke også være fuldt forsvarligt?

Jeg mener, man ville jo "skille hovedet fra kroppen" hvad angår nervebaner og nakkehvirvel.

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af Bofhenator » 4. jul 2016, 23:15

PSindrup skrev:
Bofhenator skrev:En sjat over og bagved forbenet.

5avarupu.jpg
Ville et skud midt på halsen ikke også være fuldt forsvarligt?

Jeg mener, man ville jo "skille hovedet fra kroppen" hvad angår nervebaner og nakkehvirvel.

Peter
Sikkert, men nu var dit spørgsmål jo ikke "hvad kunne man også" det var:
hvor lige præcis DU ville skyde et vildsvin
Træfområdet er stort og jeg rammer noget vitalt selvom jeg måske ikke skyder perfekt på lige netop det skud.

Men som C-X også skriver, det kommer an på...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Foretrukket træfpunkt på vildsvin

Indlæg af C-X » 4. jul 2016, 23:17

Halsen på sådan et svin er jo massiv. Ram lidt ved siden af og svinet er langt væk, med en grim anskyding. Du har reelt ikke noget fast punkt at sigte efter, men må gætte hvor midten er, trods at pelsen kan ligge ned på overdelen og hænge under halsen. Der kan også være variabler i nakkekammens tykkelse. Skyder du den derimod i en skrå vinkel, med grisen ret på, bag- eller forfra, så er det bare at sigte på centerlinjen, hvis du mener du kan ramme der. Til gengæld får du megen kødødelæggelse - og sikkert småt med ros.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar