Problemer med duehøg - hvad gør jeg?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Problemer med duehøg - hvad gør jeg?

Indlæg af Bobo » 21. jun 2016, 10:00

Jeg har den de seneste 14 dage mistet 1 hane, 2 høns og firehalvvoksne kyllinger til en duehøg.
De resterende høns og kyllinger lider nu af post traumatisk stress. Hønsegården ligger ikke lige op af huset men ca. 25 meter væk men jeg synes alligevel den er noget nærgående, og i dag er banditten så gået igang med mine ænder, og hvis det bliver ved i dette tempo bliver det ikke jul her i det lille hjem.
Så mit spørgsmål er - hvad gør jeg. Er der noget skræmmenoget man kan bruge, virker fugleskæmsel, lyde el lign.

Kunne den så bare tage nogen af de irriterende tyrker og skovduer der sidder og larmer hver morgen :wall:
P. S. det er en hun, måske med unger.
Senest rettet af Lycon 25. jun 2016, 23:54, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: problemer med duehøg

Indlæg af C-X » 21. jun 2016, 10:05

Du bør nok overveje at få net over. Der findes nogle ikke-så-grimme løsninger a la fiskenet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: problemer med duehøg

Indlæg af Bobo » 21. jun 2016, 12:41

Det vil ikke være nemt at overdække da der er træer på 7-8 meters højde i hønsegården og have dem indendørs er lidt kedeligt synes jeg
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: problemer med duehøg

Indlæg af C-X » 21. jun 2016, 12:49

Det er en udfordring, det kan jeg godt se, men jeg havde nu valgt at få noget net ind om træerne alligevel.

Måske du kan holde den væk, med nogle krageugler eller andre større rovfugle attrapper, naturligvis placeret så de ikke skræmmer dine fjerkræ. Jeg har min tvivl, da duehøge hunner er ret store. Det er dog billigt at forsøge.

Uhm... Min svigtende hukommelse hvisker noget om en gammel fisker på vestkysten, der laver sådanne net. Endda til rimelige priser. Sig til hvis jeg skal spørge omkring efter nogle kontaktoplysninger.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: problemer med duehøg

Indlæg af Bobo » 25. jun 2016, 23:20

C-X skrev:Min svigtende hukommelse hvisker noget om en gammel fisker på vestkysten, der laver sådanne net. Endda til rimelige priser. Sig til hvis jeg skal spørge omkring efter nogle kontaktoplysninger.
Kontaktoplysninger er jo altid gode at have :thumbup: og du har ret jeg må lave noget mindre men overdækket til de høns jeg gerne vil bevare.

Nu har jeg så i mellemtiden talt med naboer om problemet og der er absolut flertal for en radikal løsning på problemet. Jeg kan desværre ikke afsløre mere om det da det vil være en forretnings hemmelighed og evt. patentmulighed
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Problemer med duehøg - hvad gør jeg?

Indlæg af SHR 30.06 » 30. jun 2016, 06:23

Sidste år havde vi problemet i en stor fasanvoliere. En konsulent fra DJ gav lidt tips: plant pil og majs så der er noget at gemme sig i. Er der nogle træer i volieren så fæld et par stykker så der er god bunddækning.

Om det virker i en hønsegård skal jeg ikke kloge i. Men omkostningerne ved at forsøge er da begrænsede.
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Problemer med duehøg - hvad gør jeg?

Indlæg af Great Dane » 1. jul 2016, 05:54

Mig bekendt blev det lovpligtig at overdække hønsegården, den gang hvor fugleinfluenza var på mode, så sæt i gang. :giggle:

Duehøgen kan du ikke klandre, den gør blot hvad der er nemmest for at skaffe et måltid.
Mvh Great Dane

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: problemer med duehøg

Indlæg af Sierra13 » 6. jul 2016, 13:26

Bobo skrev:
C-X skrev:Min svigtende hukommelse hvisker noget om en gammel fisker på vestkysten, der laver sådanne net. Endda til rimelige priser. Sig til hvis jeg skal spørge omkring efter nogle kontaktoplysninger.
Kontaktoplysninger er jo altid gode at have :thumbup: og du har ret jeg må lave noget mindre men overdækket til de høns jeg gerne vil bevare.

Nu har jeg så i mellemtiden talt med naboer om problemet og der er absolut flertal for en radikal løsning på problemet. Jeg kan desværre ikke afsløre mere om det da det vil være en forretnings hemmelighed og evt. patentmulighed
Husk nu hvis i tager patent, så har alle mulighed for at se patent tegningerne for hvordan de "ikke må lave deres produkt"
Men man kan jo lave noget der ligger uendeligt tæt op ad, uden at overskride patentet ....

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: problemer med duehøg

Indlæg af Refraktorius » 8. jul 2016, 12:15

Bobo skrev:.....
Nu har jeg så i mellemtiden talt med naboer om problemet og der er absolut flertal for en radikal løsning på problemet. Jeg kan desværre ikke afsløre mere om det da det vil være en forretnings hemmelighed og evt. patentmulighed

Hvis I kan lave et pålideligt og økonomisk overkommeligt system, der kan holde skadevoldende (men fredet) fuglevildt væk, fra det kræene skader, så kunne I godt gå hen og have nogle meget interessante økonomiske perspektiver!

Virker det på duehøg, så ville der nok være nogen med en mågeproblem der var interesserede.



jeg kom forøvrigt til at tænke på denne:
Billede
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Problemer med duehøg - hvad gør jeg?

Indlæg af Wildlife » 17. jul 2016, 15:34

Great Dane skrev:Mig bekendt blev det lovpligtig at overdække hønsegården, den gang hvor fugleinfluenza var på mode, så sæt i gang. :giggle:
Det er heldigvis ikke et krav nu om dage - Men jeg er nu glad for at jeg har trådnet over, omkring og under min hønsegård..

Det gør at jeg trygt tør lade hønselemmen stå åben døgnet rundt, så de kan futte ind og ud som det passer dem :)
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Problemer med duehøg - hvad gør jeg?

Indlæg af Raptor357 » 17. jul 2016, 17:40

Var det ikke ham havemanden fra DR Poul et eller andet der tog jagt tegn fordi han var træt af at ræven snuppede hans høns ?

Hvis den nu snart patenterede løsning til at få dyret til at spise et andet sted ikke virker, så er der jo muligheden for at benytte din nødret til at beskytte dine husdyr. Med den i hånden kan man skyde en ulv i hønsegården på Frederiksberg, men man skal bare huske på at alt er for egen regning og det kan hurtigt blive dyrt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Problemer med duehøg - hvad gør jeg?

Indlæg af Wildlife » 17. jul 2016, 17:42

Raptor357 skrev:Var det ikke ham havemanden fra DR Poul et eller andet der tog jagt tegn fordi han var træt af at ræven snuppede hans høns ?

Hvis den nu snart patenterede løsning til at få dyret til at spise et andet sted ikke virker, så er der jo muligheden for at benytte din nødret til at beskytte dine husdyr. Med den i hånden kan man skyde en ulv i hønsegården på Frederiksberg, men man skal bare huske på at alt er for egen regning og det kan hurtigt blive dyrt.
Jeg tror ikke du lovligt kan slippe afsted med at skyde en totalfredet rovfugl bare fordi du ikke kan/vil hegne dine høns inde.

Du må heller ikke skyde ulven "bare" fordi den spiser dine dyr.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Problemer med duehøg - hvad gør jeg?

Indlæg af Raptor357 » 17. jul 2016, 17:58

Wildlife skrev:
Raptor357 skrev:Var det ikke ham havemanden fra DR Poul et eller andet der tog jagt tegn fordi han var træt af at ræven snuppede hans høns ?

Hvis den nu snart patenterede løsning til at få dyret til at spise et andet sted ikke virker, så er der jo muligheden for at benytte din nødret til at beskytte dine husdyr. Med den i hånden kan man skyde en ulv i hønsegården på Frederiksberg, men man skal bare huske på at alt er for egen regning og det kan hurtigt blive dyrt.
Jeg tror ikke du lovligt kan slippe afsted med at skyde en totalfredet rovfugl bare fordi du ikke kan/vil hegne dine høns inde.

Du må heller ikke skyde ulven "bare" fordi den spiser dine dyr.
Du må gerne skyde et dyr uanset art bare det du skyder med er effektivt nok, såfremt det angriber en af dine husdyr. du kan også pande den en med en skovl eller stegepande.
loven om vej og markfred skrev:
Kapitel IV

Ufredsbøder, uvane husdyr m.v.

§ 13. Når husdyr, der er til væsentlig gene, uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, kan besidderen straffes med bøde.

Stk. 2. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales bøde.

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner, fjerkræ og omstrejfende katte har den optagelsesberettigede ret til på forsvarlig måde at fjerne fra sin grund og skal ikke betale erstatning, hvis dyret herved kommer til skade eller omkommer. Besidderen af dyret kan kræve det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for den skade, der er forvoldt.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen inden for det sidste år er advaret, jf. dog stk. 3. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er ikke nødvendig, hvis dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Stk. 3. Nedskydning eller anden direkte på drab af katte og tamkaniner sigtende fremgangsmåde må ikke foretages, medmindre dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Stk. 4. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr skal bestemmelserne i §§ 6, 8, 9 og 10 vedrørende optagne dyr iagttages i den udstrækning, de er anvendelige.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Problemer med duehøg - hvad gør jeg?

Indlæg af Lassescout » 17. jul 2016, 18:55

Stk. 2 gælder kun de dyr der nævnes i stk. 1. Altså Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner, fjerkræ og omstrejfende katte. Det er ikke en blankocheck til at aflive alt hvad man har set sig gal på.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar