Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af Lycon » 5. jan 2016, 22:42

Ekstra Bladet skrev:Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar - fritidsjæger sigtet

54-årig fritidsjæger risikerer fængselsstraf for vådeskud, som røg gennem vindue og ind til en familie med to voksne og fire børn
Af: Ulrik Bachmann

Sagen om en 54-årig fritidsjægers vådeskud, der gik ind gennem et vindue hos en børnefamilie på Langeskovvej i Hyllinge ved Næstved og sårede en 44-årig familiefar til fire overfladisk, er tæt på at være færdigefterforsket.

Den ligger nu til vurdering hos anklagemyndigheden hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, skriver avisen Sjællandske.

Den 54-årige er sigtet for at 'bringe andres liv og førlighed i fare', og han risikerer fængselsstraf, hvis det ender med, at han bliver dømt.

Det var lørdag 16. maj i fjor, at den 44-årige klokken 21.12 netop havde rejst sig fra sin sofa og gik gennem stuen med sin computer i hånden. Pludselig lød et smæld, og manden kunne mærke kuglen passere 20-25 centimeter foran ham...
Læs hele artiklen her: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar - fritidsjæger sigtet
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af Tony Rosgaard » 5. jan 2016, 22:47

"Manden kunne mærke kuglen passere 20-25 centimeter foran ham... - Sårede en 44-årig familiefar til fire overfladisk"

Er det bare mig der ikke helt forstår artiklen eller ?
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af Raptor357 » 5. jan 2016, 23:17

Man kan fint mærke og høre et projektil der passerer på 50cm afstand. Fragmenterne han er ramt af må stamme fra da projektilet ramte vinduet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af Mosc5 » 5. jan 2016, 23:43

Jeg ved godt at det MÅ ikke ske, og man skal aldrig afgive et riffelskud uden forsvarligt kuglefang, men jeg har lidt medlidenhed med den stakkels jæger...
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af HHC » 6. jan 2016, 08:42

Det er naturligvis svært at dømme uden at have set skudstedet.
Men i guderne hvor der er mange som sidder på flad mark med riflen.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af PSindrup » 6. jan 2016, 09:36

Mosc5 skrev:Jeg ved godt at det MÅ ikke ske, og man skal aldrig afgive et riffelskud uden forsvarligt kuglefang, men jeg har lidt medlidenhed med den stakkels jæger...
Det har jeg ikke - ikke det mindste endda!!
Hvorfor i alverden skal vi have medlidenhed med en jæger der opfører sig uansvarligt?
Der er intet "stakkels" ved ham, ud over hans, helt igennem, uansvarlige skudafgivelse ...

Jeg har derimod medlidenhed med familiefaderen som var centimeter fra at miste livet.

Peter
Senest rettet af PSindrup 6. jan 2016, 09:51, rettet i alt 1 gang.

Vels
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 17. aug 2010, 00:14
Interesser: dit og dat
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 16 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af Vels » 6. jan 2016, 09:48

Mosc5 skrev:Jeg ved godt at det MÅ ikke ske, og man skal aldrig afgive et riffelskud uden forsvarligt kuglefang, men jeg har lidt medlidenhed med den stakkels jæger...
Jeg synes ikke jægeren er "stakkels" og har svært ved at have medlidenhed med ham.

Det er på linie med spritibilisme og andre dumheder hvor man sætter sin dømmekraft ud af funktion for egen fornøjelses skyld, og derved bringer andres liv i fare.

Jagt er after min mavefornemmelse, den "skydesport" med flest ulykker og lejlighedsvis dårlig opførsel fra deltagernes side. Jeg kan kun bifalde at den her nævnte jæger bliver et eksempel på at det ikke er gratis at lægge hjernen af nå man tager riflen over skulderen.

Det lyder måske alt sammen lidt hårdt, men en del mennesker er nu en gang sådan indrettet, at hvis ens opførsel kun har konsekvenser for andre, så vil man skide på det. De findes desværre også med jagttegn disse mennesketyper.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af Elbæk » 6. jan 2016, 09:56

Billede

Personligt mangler jeg en del oplysninger i sagen, før jeg overhovedet har en holdning til hvad der er sket - og før jeg har dét, har jeg ikke en holdning til hvad jeg mener det bør have af konsekvenser...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af Kristian_J » 6. jan 2016, 09:57

+1 til ingen medlidenhed.

Dumhed bør straffes. Især denne type.
... assistance from a distance!

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af Boryx » 6. jan 2016, 10:31

Mosc5 skrev:Jeg ved godt at det MÅ ikke ske, og man skal aldrig afgive et riffelskud uden forsvarligt kuglefang, men jeg har lidt medlidenhed med den stakkels jæger...
Jeg kan nu godt følge din tanke, selvfølgelig må det bare ikke ske. Ligesom anskydninger heller ikke må ske. Men lige meget hvor mange tusinde skud jeg skyder på banen hvert år, så er jeg helt opmærksom på at anskydninger er en risiko hver gang jeg bøjer fingeren på jagt.

Jeg kan heller ikke sige mig fri for at jeg i min tid som riffeljæger er kommet til at afgive et eller flere skud som er fløjet i en anden retning end jeg havde tænkt mig, men jeg har været mere heldig end den pågældende jæger - fordi der ikke er sket noget.
Men ja der mangler oplysninger inden vi griller ham over bålet - MÅSKE har han været en idiot.

Men husk nu; "Den som ingen fejl laver, han laver ikke noget overhovedet"

Vær nu lidt varsom med at pudse glorie.

//Boryx

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af Kristian_J » 6. jan 2016, 10:48

Tjah, omvendt er der mulighed for at han har skudt 100 vis af skud afsted uden ordentlig kuglefang, og det først er nu at det er gået galt.

...og jeg pudser gerne glorien for det er hul i hovedet, det han har gjort.
Boryx skrev:Men husk nu; "Den som ingen fejl laver, han laver ikke noget overhovedet"
Eller, den der tænker sig om inden han handler laver ingen fejl? Dit citat er da det mest ansvars fralæggende jeg længe har læst.
... assistance from a distance!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af PSindrup » 6. jan 2016, 11:02

Boryx skrev:
Mosc5 skrev:Jeg ved godt at det MÅ ikke ske, og man skal aldrig afgive et riffelskud uden forsvarligt kuglefang, men jeg har lidt medlidenhed med den stakkels jæger...
Men ja der mangler oplysninger inden vi griller ham over bålet - MÅSKE har han været en idiot.

Men husk nu; "Den som ingen fejl laver, han laver ikke noget overhovedet"

Vær nu lidt varsom med at pudse glorie.

//Boryx
Jeg er lodret uenig!

Der skal være nultolerance overfor den slags ulykker og "hendelser" og det har intet at gøre med at pudse glorien.

En god chef sagde engang til mig: "Er du i tvivl, er du ikke i tvivl" - og det gælder i den grad med skud med riffel, "ude i samfundet" hvor der også befinder sig andre medborgere.

Peter

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af Boryx » 6. jan 2016, 12:20

PSindrup skrev:
Boryx skrev:
Mosc5 skrev:Jeg ved godt at det MÅ ikke ske, og man skal aldrig afgive et riffelskud uden forsvarligt kuglefang, men jeg har lidt medlidenhed med den stakkels jæger...
Men ja der mangler oplysninger inden vi griller ham over bålet - MÅSKE har han været en idiot.

Men husk nu; "Den som ingen fejl laver, han laver ikke noget overhovedet"

Vær nu lidt varsom med at pudse glorie.

//Boryx
Jeg er lodret uenig!

Der skal være nultolerance overfor den slags ulykker og "hendelser" og det har intet at gøre med at pudse glorien.

En god chef sagde engang til mig: "Er du i tvivl, er du ikke i tvivl" - og det gælder i den grad med skud med riffel, "ude i samfundet" hvor der også befinder sig andre medborgere.

Peter
Jeg er helt enig i, at hvis avisartiklen er dækkende for hvad der er sket og manden virkelig har skudt uden kuglefang - så er det yderst dumt.

Men - når man affyrer en riffel har man aldrig 110% vished for hvor projektilet ender. På trods af kuglefang, så kan der ske uforudsete ting (hvis projektilet rammer en sten i jorden, kan den ændre retning) som vi ikke er herrer over.

Det jeg anfægter er ,at hvis I er så påståelige og overbeviste om jeres holdninger så siger I også at I aldrig har lavet fejl? :puke: :smile:

Skal vi så også have nul-tolerance ift. anskydninger? For med jeres teorier, så kan man jo bare tænke sig om inden man skyder og ikke skyde hvis trådkorset er hvor det skal være...... - kom nu ind i kampen og stå ved at der kan ske fejl uanset hvor dygtig/klog/betænksom man er.

OG LIGE FOR PRINS KNUD - jeg forsvarer ikke den pågældende jæger i dette tilfælde hvis tingene forholder sig som i avisartiklen, men siger bare at der altid vil være en risiko ved anvendelse af våben.

//Boryx

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af PSindrup » 6. jan 2016, 12:25

OK - så du siger, at fordi det er menneskeligt at fejle, så er det OK at skyde hvis trådkorset ikke er hvor det bør være?

Med kuglefang, hvor du kan se jord/terren over dyrets ryg ved skudafgivelse, der nægter jeg at tro på at et projektil der rikochettere, kan flyve så langt, OG det kan være i fare for at slå andre ihjel, hvis du også har overholdt reglerne for hvor tæt du må skyde på bebyggelse.

Peter

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af GåsPåGaffelen » 6. jan 2016, 12:27

PSindrup skrev:
Boryx skrev:
Mosc5 skrev:Jeg ved godt at det MÅ ikke ske, og man skal aldrig afgive et riffelskud uden forsvarligt kuglefang, men jeg har lidt medlidenhed med den stakkels jæger...
Men ja der mangler oplysninger inden vi griller ham over bålet - MÅSKE har han været en idiot.

Men husk nu; "Den som ingen fejl laver, han laver ikke noget overhovedet"

Vær nu lidt varsom med at pudse glorie.

//Boryx
Jeg er lodret uenig!

Der skal være nultolerance overfor den slags ulykker og "hendelser" og det har intet at gøre med at pudse glorien.

En god chef sagde engang til mig: "Er du i tvivl, er du ikke i tvivl" - og det gælder i den grad med skud med riffel, "ude i samfundet" hvor der også befinder sig andre medborgere.

Peter
Peter, hvor mange gange har du været på jagt? Og hvor mange gange har du været på riffeljagt?

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af Boryx » 6. jan 2016, 12:35

PSindrup skrev:OK - så du siger, at fordi det er menneskeligt at fejle, så er det OK at skyde hvis trådkorset ikke er hvor det bør være?

Med kuglefang, hvor du kan se jord/terren over dyrets ryg ved skudafgivelse, der nægter jeg at tro på at et projektil der rikochettere, kan flyve så langt, OG det kan være i fare for at slå andre ihjel, hvis du også har overholdt reglerne for hvor tæt du må skyde på bebyggelse.

Peter
Nej jeg mener hvad jeg skriver - at selvom man har trådkorset hvor man ønsker, så sker det alligevel at skuddet ikke rammer hvor man havde tiltænkt. Selvfølgelig kunne jeg ikke drømme om at skyde hvis ikke trådkorset var hvor det skulle være.

Og det er muligt du nægter at tro et projektil kan rikochettere så kraftigt som jeg beskriver - men så er det dig der er ignorant og skal have justeret din opfattelse af hvad et riffelprojektil er i stand til synes jeg du skal læse lidt op på og orientere dig om hvad der kan ske med et projektil når det rammer en hård overflade.
Senest rettet af Boryx 6. jan 2016, 14:13, rettet i alt 1 gang.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af PSindrup » 6. jan 2016, 12:36

GåsPåGaffelen skrev:
PSindrup skrev:
Boryx skrev:
Mosc5 skrev:Jeg ved godt at det MÅ ikke ske, og man skal aldrig afgive et riffelskud uden forsvarligt kuglefang, men jeg har lidt medlidenhed med den stakkels jæger...
Men ja der mangler oplysninger inden vi griller ham over bålet - MÅSKE har han været en idiot.

Men husk nu; "Den som ingen fejl laver, han laver ikke noget overhovedet"

Vær nu lidt varsom med at pudse glorie.

//Boryx
Jeg er lodret uenig!

Der skal være nultolerance overfor den slags ulykker og "hendelser" og det har intet at gøre med at pudse glorien.

En god chef sagde engang til mig: "Er du i tvivl, er du ikke i tvivl" - og det gælder i den grad med skud med riffel, "ude i samfundet" hvor der også befinder sig andre medborgere.

Peter
Peter, hvor mange gange har du været på jagt? Og hvor mange gange har du været på riffeljagt?
Ingen - men det forhinder mig ikke i at have en holdning til tingene.

Hvor mange gange har du siddet i et cockpit i et kommercielt fly, med ansvaret for 250 passagerer?

Selv om at svaret er ingen, (hvilket jeg antager at det er) så forhinder det dig jo ikke i at have en holdning til at piloterne skal være pinligt ædru, og i øvrigt fuldt kapable til af flyve et fly, vel? :giggle:

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af PSindrup » 6. jan 2016, 12:38

Boryx skrev:
PSindrup skrev:OK - så du siger, at fordi det er menneskeligt at fejle, så er det OK at skyde hvis trådkorset ikke er hvor det bør være?

Med kuglefang, hvor du kan se jord/terren over dyrets ryg ved skudafgivelse, der nægter jeg at tro på at et projektil der rikochettere, kan flyve så langt, OG det kan være i fare for at slå andre ihjel, hvis du også har overholdt reglerne for hvor tæt du må skyde på bebyggelse.

Peter
Nej jeg mener hvad jeg skriver - at selvom man har trådkorset hvor man ønsker, så sker det alligevel at skuddet ikke rammer hvor man havde tiltænkt. Selvfølgelig kunne jeg ikke drømme om at skyde hvis ikke trådkorset var hvor det skulle være.

Og det er muligt du nægter at tro et projektil kan rikochettere så kraftigt som jeg beskriver - men så er det dig der er ignorant og skal have justeret din opfattelse af hvad et riffelprojektil er i stand til.
Jeg noterer mig at du opfatter mig som ignorant (en middelsvær fornærmelse) og forlader hermed denne tråd. :shame:

Peter

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af Elbæk » 6. jan 2016, 12:58

Så holder vi lige kammertonen!

:modbat:

Jeg forstår fuldt ud at det her er en debat om noget som folk har stærke følelser investeret i - og hvor der er markant forskel på visse deltageres erfaring og vidensniveau inden for emnet - men det er ingen undskyldning for ikke at holde en ordentlig tone.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af Unknown » 6. jan 2016, 13:19

Konspirationsteori
Der står i artiklen at terræn skråner nedad fra skudsted imod rådyr. Samtidig så ser det umiddelbart ud til at kuglen er gået ind gennem vinduet 2cm over sprodsen og kuglen sidder måske 2-3cm over sprodsen i døren. Jeg tror at skytten har følt kuglefang fordi han skyder nedad, kuglen har ikke ramt dyret, gået i jorden og richotteret op igen gennem vindue og karm. Ved høj hastighed burde kuglen ekspandere når den rammer vindue og lave et større hul i karm.
Har set en barnes tsx lave samme nummer. Efter 150 meter flyvetur kunne den pilles ud af karmen på et sommerhus. Den var ikke ekspanderet i jorden.

Vels
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 17. aug 2010, 00:14
Interesser: dit og dat
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 16 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af Vels » 6. jan 2016, 13:22

Boryx skrev: -snip

Skal vi så også have nul-tolerance ift. anskydninger? For med jeres teorier, så kan man jo bare tænke sig om inden man skyder og ikke skyde hvis trådkorset er hvor det skal være...... - kom nu ind i kampen og stå ved at der kan ske fejl uanset hvor dygtig/klog/betænksom man er.

-snip
Fejl sker - ja.

Men at sidestille fejl der kan koste menneskeliv med anskydninger af vildt er imho en grov bagatellisering af "fare for liv og lemmer"

Hvordan kan du bringe anskydning af vildt ind i en debat der handler om at et menneske har været tæt på at miste livet i en jagtulykke ?

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af Boerge » 6. jan 2016, 13:31

Som jeg gentagne gange har slået til lyd for: Hurtige og let espanderende kugler. Så mindskes risikoen for opspringere gevaldigt!!

Hold dig fra massive messingkugler og hårdt bondede kugler!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af Boryx » 6. jan 2016, 13:39

Vels skrev:
Boryx skrev: -snip

Skal vi så også have nul-tolerance ift. anskydninger? For med jeres teorier, så kan man jo bare tænke sig om inden man skyder og ikke skyde hvis trådkorset er hvor det skal være...... - kom nu ind i kampen og stå ved at der kan ske fejl uanset hvor dygtig/klog/betænksom man er.

-snip
Fejl sker - ja.

Men at sidestille fejl der kan koste menneskeliv med anskydninger af vildt er imho en grov bagatellisering af "fare for liv og lemmer"

Hvordan kan du bringe anskydning af vildt ind i en debat der handler om at et menneske har været tæt på at miste livet i en jagtulykke ?
Det er ikke anskydningen jeg bringer ind i debatten, det er nærmere et praksisnært eksempel et tilfælde hvor man har haft gode intentioner, men hvor udfaldet/resultatet er meget anderledes end man havde ønsket eller tiltænkt.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af Elbæk » 6. jan 2016, 14:06

Oprydning foretaget.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Vildfaren kugle strøg lige forbi familiefar

Indlæg af Bobo » 6. jan 2016, 14:46

Hvad vil i med al den straf og nultolerance.
En person der ved et uheld har skudt på en nabo eller jagtkammerat er straffet nok (eller også er man psykopat) og kunne bedre bruge krisehjælp end jeres hævnmotiver og "præventiv strafteorier"
Men når i er så dygtige at i aldrig fejler kan jeg selvfølgelig godt forstå at vi andre alm. mennesker skal holdes ned og straffes når vi begår fejl.
Jeg er glad for der stadig er enkelte tolerante og erfarne jægere på dette forum der ikke driver heksejagt ved mindste lejlighed :razz:
Bobo ------ Igen uden billeder

Besvar