Rottestatus 2016

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af Refraktorius » 28. okt 2016, 06:38

100Radsbar skrev: En .22LR, eller .17HMR med lyddæmper på kan vel godt bruges, så larmer det da ikke så meget, og så længe der er et ordenligt kuglefang. :smile:
Ja, hvis der er et ordentligt kuglefang.

I min have er der masser af muligheder for sikre skud med luftgevær, men meget få hvor en salonriffel vil kunne forsvares.
Chancen for at en rotte var samarbejdsvillig, og stillede sig op lige der, er nok begrænset (og salonrifler er rigtigt gode til at lave opspringere).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af Flugteren » 28. okt 2016, 10:16

Refraktorius skrev:
100Radsbar skrev: En .22LR, eller .17HMR med lyddæmper på kan vel godt bruges, så larmer det da ikke så meget, og så længe der er et ordenligt kuglefang. :smile:
Ja, hvis der er et ordentligt kuglefang.

I min have er der masser af muligheder for sikre skud med luftgevær, men meget få hvor en salonriffel vil kunne forsvares.
Chancen for at en rotte var samarbejdsvillig, og stillede sig op lige der, er nok begrænset (og salonrifler er rigtigt gode til at lave opspringere).
Ellers skal man anvende CCI Quiet Segmented .22. Et familiemedlem anvender den i Jylland til pest control i laden, og de siger INTET, og deler sig op i mange små stykker ved anslag, så der er ingen opspringere. Det er ret imponerende at skyde en rotte med en bolt-action lyddæmpet .22, og den larmer mindre end mit airsoftvåben. :smile:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af PSindrup » 29. okt 2016, 09:56

Flugteren skrev:
Refraktorius skrev:
100Radsbar skrev: En .22LR, eller .17HMR med lyddæmper på kan vel godt bruges, så larmer det da ikke så meget, og så længe der er et ordenligt kuglefang. :smile:
Ja, hvis der er et ordentligt kuglefang.

I min have er der masser af muligheder for sikre skud med luftgevær, men meget få hvor en salonriffel vil kunne forsvares.
Chancen for at en rotte var samarbejdsvillig, og stillede sig op lige der, er nok begrænset (og salonrifler er rigtigt gode til at lave opspringere).
Ellers skal man anvende CCI Quiet Segmented .22. Et familiemedlem anvender den i Jylland til pest control i laden, og de siger INTET, og deler sig op i mange små stykker ved anslag, så der er ingen opspringere. Det er ret imponerende at skyde en rotte med en bolt-action lyddæmpet .22, og den larmer mindre end mit airsoftvåben. :smile:
Hvor køber du dem?

Peter

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af Uldsok » 29. okt 2016, 11:43

PSindrup skrev:Hvor køber du dem?

Peter
Projektilet deler sig i 3 dele, ikke i mange dele.
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... ci#p734907

Dams
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 256
Tilmeldt: 14. nov 2013, 12:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Salling land
Has thanked: 16 times
Been thanked: 21 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af Dams » 9. dec 2016, 09:24

Har for første gang i 14 år observeret rotter ved mine fodertønder som står 200-300 m fra mit stuehus.....

Har sat smækfælder op, og på kort tid fanget 14 :mrgreen:

Så det er bare med at få det lort slået ihjel, helst uden gift, men det er tidskrævende når fælder skal tjekkes hver dag...men nær man på sit vildtkamera har set dem sidde ved spiralen og holde fest , er der dømt krig :taser:
Tikka T3 lite cal 308, Schmidt & Bender Zenith 2,5-10x56, Hausken dæmper , Boryx Skæfte modificering.
Krico cal. 22 LR, 1/2 auto.Vortex Crossfire II, 4-12x50 AO, Sonic 22 dæmper
Pard 007 til nattesjov

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af C-X » 9. dec 2016, 09:27

I år har der været sløvt med rotter på den gård, hvor har min faste gang. Der er heller ikke så mange småfugle eller andet levende omkring stedet. Til gengæld er den nye hankat blevet stor og gusten. :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af PSindrup » 9. dec 2016, 09:48

Vi havde en kort opblomstring af rotter ved hønsehuset samtidig med at vores, normalt fritgående, høns blev blev beordret under tag.
Tre strategisk rigtigt placerede metalklapfælder og rottegift (fra rottefængeren) dybt ned i rottehullerne har fået has på bæsterne for nu

Peter

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af Refraktorius » 9. dec 2016, 09:53

PSindrup skrev:Vi havde en kort opblomstring af rotter ved hønsehuset samtidig med at vores, normalt fritgående, høns blev blev beordret under tag.
Tre strategisk rigtigt placerede metalklapfælder og rottegift (fra rottefængeren) dybt ned i rottehullerne har fået has på bæsterne for nu

Peter
Det kunne være spændende at vide, om det I har set så er, at der er kommet flere rotter, eller om ændringen af levestedet har gjort de rotter, der havde været der hele tiden, synlige?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af PSindrup » 9. dec 2016, 12:48

Refraktorius skrev:
PSindrup skrev:Vi havde en kort opblomstring af rotter ved hønsehuset samtidig med at vores, normalt fritgående, høns blev blev beordret under tag.
Tre strategisk rigtigt placerede metalklapfælder og rottegift (fra rottefængeren) dybt ned i rottehullerne har fået has på bæsterne for nu

Peter
Det kunne være spændende at vide, om det I har set så er, at der er kommet flere rotter, eller om ændringen af levestedet har gjort de rotter, der havde været der hele tiden, synlige?
Det er jo et faktum at rotterne søger "inden døre" når det bliver koldere, så måske er det bare det vi ser.

Vores høns er jo også blevet kommanderet indendøre - eller i det mindste under tag - og det gør jo også at deres efterladenskaber samles på et meget mindre sted, til glæde for rotterne.

Med hønsehold er det vigtigt altid at have fælder stående "klapklar" de steder hvor man notorisk ved at rotterne viser sig, når de lægger vejen forbi. Specielt når man ved at et rottepar - under ideelle livsbetingelser - kan blive til 100 individer på bare et år.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af Langenge » 11. dec 2016, 16:36

Jeg har været plaget af mus på loftet og rotter udendørs i de sidste par vintre.
I sommers, da jeg gik i min ferie og lavede nyt fyrrum og laderum, efterlod en kattemor to ganske små killinger ude på min gårdsplads. Efter et par dage så de mere og mere sølle ud, og jeg overvejede om jeg skulle hente riflen, eller en skål vand og en pølsemad :smile:
Det blev så til en skål vand og en pølsemad :oops:
Nå, men for at gøre en lang historie kort, så har jeg, i år, endnu ikke set et eneste tegn på hverken mus eller rotter (bortset fra nogle underlige halvspiste mus på terrassen).
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af Refraktorius » 11. dec 2016, 21:15

Langenge skrev:Jeg har været plaget af mus på loftet og rotter udendørs i de sidste par vintre.
I sommers, da jeg gik i min ferie og lavede nyt fyrrum og laderum, efterlod en kattemor to ganske små killinger ude på min gårdsplads. Efter et par dage så de mere og mere sølle ud, og jeg overvejede om jeg skulle hente riflen, eller en skål vand og en pølsemad :smile:
Det blev så til en skål vand og en pølsemad :oops:
Nå, men for at gøre en lang historie kort, så har jeg, i år, endnu ikke set et eneste tegn på hverken mus eller rotter (bortset fra nogle underlige halvspiste mus på terrassen).
:thumbup:



..... Og får du dem ikke steriliseret, så kan du snart starte tråden "Kattestatus 2017"
:giggle:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af Langenge » 11. dec 2016, 21:19

Refraktorius skrev:....
..... Og får du dem ikke steriliseret, så kan du snart starte tråden "Kattestatus 2017"
:giggle:
Det er to hankatte :smile:
Men derfor overvejer jeg nu alligevel at få dem kastreret til foråret.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af PSindrup » 12. dec 2016, 08:26

PSindrup skrev:
Refraktorius skrev:
PSindrup skrev:Vi havde en kort opblomstring af rotter ved hønsehuset samtidig med at vores, normalt fritgående, høns blev blev beordret under tag.
Tre strategisk rigtigt placerede metalklapfælder og rottegift (fra rottefængeren) dybt ned i rottehullerne har fået has på bæsterne for nu

Peter
Det kunne være spændende at vide, om det I har set så er, at der er kommet flere rotter, eller om ændringen af levestedet har gjort de rotter, der havde været der hele tiden, synlige?
Det er jo et faktum at rotterne søger "inden døre" når det bliver koldere, så måske er det bare det vi ser.

Vores høns er jo også blevet kommanderet indendøre - eller i det mindste under tag - og det gør jo også at deres efterladenskaber samles på et meget mindre sted, til glæde for rotterne.

Med hønsehold er det vigtigt altid at have fælder stående "klapklar" de steder hvor man notorisk ved at rotterne viser sig, når de lægger vejen forbi. Specielt når man ved at et rottepar - under ideelle livsbetingelser - kan blive til 100 individer på bare et år.
Vi har kat - som både dræber og æder rotter - men den har ikke adgang til selve hønsegården for tiden, da hønene jo er kommanderet indenfor i disse dage.

Min pointe er, at man skal være over de forbandede bæster (ikke kattene) for ellers "stikker det helt af" med den formeringsevne rotterne har.

Jeg har, som tidligere nævnt, indledt krigen på to fronter.
Gift fra rottefængeren (hvis man sweet-talker ham lidt, kan man godt få et par ekstra poser) ned i ALLE huller man opdager, og fælder der hvor man ved at rotterne løber (i vores tilfælde nogle hulrum i hullet mellem hønsegården og -huset.)

Peter

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af Boerge » 29. dec 2016, 10:56

Har ikke set rotter ved fuglefoderbrættet i flere måneder. Men da jeg til morgen søvndrukken tumlede ud i køkkenet, sad denne satan deroppe. Ind og åbne våbenskabet - min 22LR ud, finde mine små CCI haglpatroner. Så var rotten selvfølgelig forduftet. Lindede vindue på klem og ventede. Efter et par minutter kom den igen, kravlende op gennem buskene ved siden af foderbræt. og sprang ind på brættet. I samme øjeblik fik den knaldet. Tumlede ud over kanten og moslede rundet i det meget tætte bunddække underneden. Så måtte dræberhunden jo atter en gang ud og gøre det færdig.
Mors lille nye "dræberhund" ( på foto )skal jo også gerne gøres rottegal. Den målte - altså rotten - 37 cm fra snude til halespids!
IMG_0008-003.JPG
IMG_0008-003.JPG (527.67 KiB) Vist 6378 gange
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af Centurion » 29. dec 2016, 11:46

Langenge skrev:
Refraktorius skrev:....
..... Og får du dem ikke steriliseret, så kan du snart starte tråden "Kattestatus 2017"
:giggle:
Det er to hankatte :smile:
Men derfor overvejer jeg nu alligevel at få dem kastreret til foråret.
Joke: Gammel dame ringer til dyrlægen og beder ham komme og aflive katten. Den har fået en meget stor svulst inden i, og damen sidder i rullestol i en andensals lejlighed og kan ikke komme til dyrlægen med den. Dyrlægen kommer, kigger, og afsiger dommen: "Den skal have killinger!"
Damen hævder hårdnakket at katten aldrig kommer udenfor lejligheden, så hvordan?
Dyrlægen får øje på en stor hankat under sofaen: "Hvad er så det der?"
Damen: "Nåh.. det er jo bare dens bror." :giggle:
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af BentxBetjent » 29. dec 2016, 11:47

Ny NVF målestok for rotter.
Bunden af en dåsebajerkasse :giggle:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af Boerge » 29. dec 2016, 12:21

Godt set Bentx. Og iøvrigt ikke nogen dårlig ide - et fast mål alle kan forholde sig til!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af PSindrup » 29. dec 2016, 22:09

Boerge skrev:Har ikke set rotter ved fuglefoderbrættet i flere måneder. Men da jeg til morgen søvndrukken tumlede ud i køkkenet, sad denne satan deroppe. Ind og åbne våbenskabet - min 22LR ud, finde mine små CCI haglpatroner. Så var rotten selvfølgelig forduftet. Lindede vindue på klem og ventede. Efter et par minutter kom den igen, kravlende op gennem buskene ved siden af foderbræt. og sprang ind på brættet. I samme øjeblik fik den knaldet. Tumlede ud over kanten og moslede rundet i det meget tætte bunddække underneden. Så måtte dræberhunden jo atter en gang ud og gøre det færdig.
Mors lille nye "dræberhund" ( på foto )skal jo også gerne gøres rottegal. Den målte - altså rotten - 37 cm fra snude til halespids!
Må jeg spørge hvilken afstand du skød rotten på, med de CCI haglpatroner?

Jeg husker en anden tråd hvor konklusionen var at de kun var dræbende - og havde en tilpas lille spredning - på meget korte afstande.

Jeg ville i øvrigt gerne selv have et par æsker af de patroner, men jeg kan ikke finde en eneste butik på Sjælland der har dem. :thumbdown:

Peter

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af Boerge » 29. dec 2016, 23:18

@Psindrup: Den blev skudt på en afstand af lige under 4 meter - havde hele bredsiden til, og alligevel døde den ikke helt i knaldet,men var dog heller ikke i stand til at stikke ret meget af. Har efterhånden skudt nogle stykker, men som regel har vuffer lige skullet ud og gøre det færdig. Har vist skrevet i en tidligere tråd, at 5 meter er absolut max. De er ladet med 1/15 ounce hagl nr. 12 ( 165 stk ) angivet udgangshastighed på 1000 fps.
De data synes jeg skulle borge for mere effektivitet, men det skal med, at de spreder voldsomt.

Som barn skød jeg mange rotter ( og gråspurve/solsorter/sjaggere ) med en 6 mm Flobert salonbøsse - jeg husker denne som noget mere effektiv. Disse 6mm Flobert haglpatroner kunne i øvrigt også skydes af i en 22LR salonriffel.

Og nej, jeg kommer nok ikke omkring Østjysk!!

I denne tråd https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... on#p491337 fra 2013 har jeg lagt et foto ind af prøveskydning på 5,5 meters afstand - spredningsdiameter 30 cm.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af PSindrup » 30. dec 2016, 00:10

Tak :thumbup:

Det er lige før at det er "mere dræbende" at give den et velplaceret skud med et hård-skydende 4,5 mm luftgevær og et "skadedyrshagl".
Jeg har ikke en dræberhund - kun en dræberkat - men den kan jeg ikke få til at apporterer, så jeg tror at jeg forsøger mig med luftgeværet, næste gang jeg kommer på skudhold af en rotte. :giggle:

Peter

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af Lycon » 31. dec 2016, 23:32

PSindrup skrev:
Boerge skrev:Har ikke set rotter ved fuglefoderbrættet i flere måneder. Men da jeg til morgen søvndrukken tumlede ud i køkkenet, sad denne satan deroppe. Ind og åbne våbenskabet - min 22LR ud, finde mine små CCI haglpatroner. Så var rotten selvfølgelig forduftet. Lindede vindue på klem og ventede. Efter et par minutter kom den igen, kravlende op gennem buskene ved siden af foderbræt. og sprang ind på brættet. I samme øjeblik fik den knaldet. Tumlede ud over kanten og moslede rundet i det meget tætte bunddække underneden. Så måtte dræberhunden jo atter en gang ud og gøre det færdig.
Mors lille nye "dræberhund" ( på foto )skal jo også gerne gøres rottegal. Den målte - altså rotten - 37 cm fra snude til halespids!
Må jeg spørge hvilken afstand du skød rotten på, med de CCI haglpatroner?

Jeg husker en anden tråd hvor konklusionen var at de kun var dræbende - og havde en tilpas lille spredning - på meget korte afstande.

Jeg ville i øvrigt gerne selv have et par æsker af de patroner, men jeg kan ikke finde en eneste butik på Sjælland der har dem. :thumbdown:
Hvis man ikke har problemer med støj, kan jeg varmt anbefale CCI Shotshells (kardæsk) i .38/.357Magnum. De har rigelig slagstyrke, men er stadig sikkerhedsmæssig forsvarligt i stalde, lader og lignende. Jeg har i USA skudt flere fasaner med dem på kort afstand, og de går rent ned som ved et regulært haglskud.
Vedhæftede filer
CCI_Shotshell_.38-.357 Magnum_WEB.jpg
CCI_Shotshell_.38-.357 Magnum_WEB.jpg (389.03 KiB) Vist 6203 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af PSindrup » 1. jan 2017, 00:54

Lycon skrev:
PSindrup skrev:
Boerge skrev:Har ikke set rotter ved fuglefoderbrættet i flere måneder. Men da jeg til morgen søvndrukken tumlede ud i køkkenet, sad denne satan deroppe. Ind og åbne våbenskabet - min 22LR ud, finde mine små CCI haglpatroner. Så var rotten selvfølgelig forduftet. Lindede vindue på klem og ventede. Efter et par minutter kom den igen, kravlende op gennem buskene ved siden af foderbræt. og sprang ind på brættet. I samme øjeblik fik den knaldet. Tumlede ud over kanten og moslede rundet i det meget tætte bunddække underneden. Så måtte dræberhunden jo atter en gang ud og gøre det færdig.
Mors lille nye "dræberhund" ( på foto )skal jo også gerne gøres rottegal. Den målte - altså rotten - 37 cm fra snude til halespids!
Må jeg spørge hvilken afstand du skød rotten på, med de CCI haglpatroner?

Jeg husker en anden tråd hvor konklusionen var at de kun var dræbende - og havde en tilpas lille spredning - på meget korte afstande.

Jeg ville i øvrigt gerne selv have et par æsker af de patroner, men jeg kan ikke finde en eneste butik på Sjælland der har dem. :thumbdown:
Hvis man ikke har problemer med støj, kan jeg varmt anbefale CCI Shotshells (kardæsk) i .38/.357Magnum. De har rigelig slagstyrke, men er stadig sikkerhedsmæssig forsvarligt i stalde, lader og lignende. Jeg har i USA skudt flere fasaner med dem på kort afstand, og de går rent ned som ved et regulært haglskud.
Super fin ide, men har kun en 6,5x55 riffel ...

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af Bofhenator » 1. jan 2017, 03:47

PSindrup skrev:
Super fin ide, men har kun en 6,5x55 riffel ...
Så jeg skynder mig at købe en mere
Peter
Så, fixed...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af Lycon » 1. jan 2017, 17:39

Og man kan selvfølgelig være heldig at falde over nogle af de gamle Flobert haglpatroner, der er rullet i paprør.

Den med "Doppelter Schrotladung" indeholder 61 hagl, mod standardudgaven til højre der kun indeholder 35 hagl.
Vedhæftede filer
6mm Flobert Shot_WEB.jpg
6mm Flobert Shot_WEB.jpg (666.91 KiB) Vist 6123 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rottestatus 2016

Indlæg af Boerge » 1. jan 2017, 19:20

Bliver helt nostalgisk Lycon. Husker de lange lyserøde - dem var der noget mere smæk i end i de korte. Ofte løsnede papirhylstrene sig under affyring, og blev siddende i løbet, så man skulle lige have en rensestok igennem, inden man ladede igen!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Besvar