Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Ramirez
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 1. apr 2011, 20:07
Interesser: Jagt , våbenbearbejdning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 29 times

Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Ramirez » 1. okt 2015, 07:11

Hej til alle jægere på en vigtig efterårsdag !

Jeg stiller overskriftsspørgsmålet pga nogle oplevelser med gennemskud , jeg i år har haft .
Men først lidt baggrund :

I 2012-13 havde jeg oplevelser med Nosler Ballistic Tip i cal. 30-06 , hvor kuglerne ekspanderedes
mere end rigeligt , selv uden at møde knogler på vejen ind . Jeg besluttede derfor at skifte til Nosler Accubond
og skiftede også til cal. 300 Win Mag . I 2014 nåede jeg at skyde 3 rådyr og 1 dåhjort , alle med
gennemskud og fint udgangshul på størrelse med en fem-krone .
[img]file:///C:/Users/Fam.%20Blumensaat/Desktop/JagtDK%202014-Råbuk-udgangshul.gif[/img]

I år har jeg og min jagtkammerat så oplevet , at Accubond´en udfører gennemskud næsten uden ekspansion .
Med calibrene 300 Win Mag og 30R Blaser og Accubond´s med kuglevægt 165 og 180 grains er status for
i år , at 1 buk og 2 kronhjorte har haft gennemskud og kontrolleret ekspansion (fint) bl.a. efter knogletræf ,
mens 2 bukke og 5 kronhjorte har haft gennemskud næsten uden ekspansion .
(Det virker jo underligt , hvis større kuglehastighed har resulteret i mindre ekspanison ?)

[img]file:///C:/Users/Fam.%20Blumensaat/Pictures/2015-09-24%20Jagt%20Polen%202015/JagtPolen2015-Hjort1-udgangshul.gif[/img]
[img]file:///C:/Users/Fam.%20Blumensaat/Pictures/2015-09-24%20Jagt%20Polen%202015/JagtPolen2015-Hjort6-udgangshul.gif[/img]
[img]file:///C:/Users/Fam.%20Blumensaat/Pictures/2015-09-24%20Jagt%20Polen%202015/JagtPolen2015-Hjort6-udgangshul%20m%20markering.gif[/img]
2 sidste fotos er samme hjort, med og uden markering af udgangshul

Alle påskudte dyr er fundet , men for flere af hjortenes vedkommende har der næsten ikke været skudtegn , skudstedet har ikke vist schweiss
af betydning og dyret har forladt skudstedet uden at efterlade schweiss . På ét af de viste fotos kan man næsten se , at skudhullet
er lukket af pelsen .

Både jeg og min jagtkammerat havde foretrukket en bedre ekspansion , så der havde været en ordentlig sårkanal og godt udgangshul ,
så vi overvejer derfor at skifte projektil . Ekspansion ikke så kraftig som Ballistic Tip´en , gennemskud som Accubond´en ,
hvad vil du foreslå ?

Som afslutning vil jeg anføre , at ammunitionen er fremstillet med mundingshastigheder , der passer for calibret ,
selvfølgelig med 30R Blaser og 300 win mag værende væsentlig hurtigere end 30.06 ?

Og herfra ønskes alle jægere knæk og bræk .

Hilsen Ramirez .
With heart, faith and steel. In the end there can only be one.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9710
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1727 times
Been thanked: 2159 times
Kontakt:

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Bofhenator » 1. okt 2015, 07:24

Ramirez skrev: [img]file:///C:/Users/Fam.%20Blumensaat/Desktop/JagtDK%202014-Råbuk-udgangshul.gif[/img]
[img]file:///C:/Users/Fam.%20Blumensaat/Pictures/2015-09-24%20Jagt%20Polen%202015/JagtPolen2015-Hjort1-udgangshul.gif[/img]
[img]file:///C:/Users/Fam.%20Blumensaat/Pictures/2015-09-24%20Jagt%20Polen%202015/JagtPolen2015-Hjort6-udgangshul.gif[/img]
[img]file:///C:/Users/Fam.%20Blumensaat/Pictures/2015-09-24%20Jagt%20Polen%202015/JagtPolen2015-Hjort6-udgangshul%20m%20markering.gif[/img]
Kære Hr. Blumensaat.

Vi kan ikke se billederne når linket henviser til en fil på din egen computer, de skal uploades til NVF's servere.
http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=18&t=28
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Bessie4ever » 1. okt 2015, 07:53

en lidt tungere Balistik tip, så falder hastighed, gennemtrængningen bliver bedre og espansiongrad mindre..

eller hold samme hastighed og pursch 100meter længere væk fra dyret :rolf:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Stoffer » 1. okt 2015, 08:16

Hej
Barnes TSX er løsningen, så er der både gennemskud og en ordentlig sårkanal.
De virker fint i både 30-06 og 300WM ( og i alle andre kalibrer jeg har prøvet )


Stoffer

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af LFuppen » 1. okt 2015, 13:02

Stoffer skrev:Hej
Barnes TSX er løsningen, så er der både gennemskud og en ordentlig sårkanal.
De virker fint i både 30-06 og 300WM ( og i alle andre kalibrer jeg har prøvet )
Stoffer
Yes - en ordentlig sårkanal :wall:
Vedhæftede filer
Rådyr ramt af Barnes TTSX.jpg
Rådyr ramt af Barnes TTSX.jpg (88.82 KiB) Vist 10982 gange
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 437
Tilmeldt: 12. okt 2007, 14:12
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Buffalo » 1. okt 2015, 15:22

:shock: sikke da noget møg at bruge til råvildt , det halve dyr er da ødelagt :nolisten: så er det da bedre at lade dyret gå
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af NielsM » 1. okt 2015, 16:11

Lfuppen - har du prøvet på flere dyr end den viste?

Via tapatalk
Pew pew pew.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Bessie4ever » 1. okt 2015, 16:34

I 2012-13 havde jeg oplevelser med Nosler Ballistic Tip i cal. 30-06 , hvor kuglerne ekspanderedes
mere end rigeligt

Hvilken kuglevægt og med hvilken udgangshastighed?

Prøv at gå lidt ned på denne side og se hvordan den arbejder ved forskellig fart! Det er selvfølgeligt farten når den træffer dyrt ikke ved munding.
http://www.nosler.com/ballistic-tip-bullet/

Så jeg mente det seriøst da jeg sagde at du kunne vælge en tungere Balistik tip, en lavere fart men en meget bedre BC og bedre SD og få en mere kontrolleret Ekspansion
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Stoffer » 1. okt 2015, 17:16

LFuppen skrev:
Stoffer skrev:Hej
Barnes TSX er løsningen, så er der både gennemskud og en ordentlig sårkanal.
De virker fint i både 30-06 og 300WM ( og i alle andre kalibrer jeg har prøvet )
Stoffer
Yes - en ordentlig sårkanal :wall:
Som jeg har skrevet i en anden tråd må du have taget fejl af TSX og noget billigt "kina skrammel" :rolf:
Undskyld :Hug:

Stoffer

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af LFuppen » 1. okt 2015, 19:00

NielsM skrev:Lfuppen - har du prøvet på flere dyr end den viste?

Via tapatalk
2 rådyr sidste sæson - 1 x 308w og 1 x 30.06 begge 180 Grain.
Begge dyr ramt på mindre end 80 m

Muligt, at jeg bare var uheldig, men udgangs hullet var næsten ens på begge dyr :shock:
Resten af den ammunition bruges til vandmeloner, græskar med vand + vanddunke ..................... og en enkelt mikroovn :neutral:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

JSC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 17. maj 2005, 09:06
Geografisk sted: Ballerup
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af JSC » 2. okt 2015, 20:28

Jeg har haft samme oplevelse med Nosler accubond på en elgkalv 9,3*62) Sad lige bag boven og gav ingen expansion og skudtegn. 2. Skud sad på boven og gav fin expansion. Bruger TTSX i dag på elg og gris og er meget tilfreds.

Mvh.
Jørgen

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af MadsenRex » 2. okt 2015, 20:43

Til råvildt har jeg med stor succes i min 308w brugt Hornady Interbond 165gr,mde slår dyrene omkuld på stedet med medium skade. Den ene skråt forfra den anden som ren side/bladskud. RWS evolution 180gr laver alt alt for stor skade, så den vil jeg ikke anbefale. RWS H-Mantel 180gr er en super fantastisk kugle, den fragmenterer en smule, men skyd lidt længere fremme på dyret ved sideskud. Det er nok det vildeste skud jeg har prøvet, aorta var skudt over, og den tumlede 15-20 m.

Barnes TTSX 180gr skød jeg 2 dyr med sidste år, det var også bare bum træf død... Lavede et halsskud på 80 meter, og der var ro på stedet og bare et hul igennem.

På mandag er det H-Mantel i første skud og Barnes TTSX efterfølgende, og så skal jeg også lige prøve mine Hornady. Men det kræver så at der kommer dyr[emoji23]

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Bessie4ever » 2. okt 2015, 20:52

Ang spørgsmålet i emnefeltet: den skotte jeg jagede med ville ha kuglen blev i dyret for eller havde den ikke afsat dens energi! Hvad hjælper det at have 4000 joule hvis kuglen kun afsætter 400 joule i dyret. Også kan man ligge dyret i bilen med indgangshullet opad, så får man ikke blod i bilen! :smile:

De døde fint med 90 grains Nosler BT i 243 med reduceret ladning. (Krondyr)
Perfect! Thats is good enough for me

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Holten101 » 2. okt 2015, 20:57

Bessie4ever skrev:Ang spørgsmålet i emnefeltet: den skotte jeg jagede med ville ha kuglen blev i dyret for eller havde den ikke afsat dens energi! Hvad hjælper det at have 4000 joule hvis kuglen kun afsætter 400 joule i dyret. Også kan man ligge dyret i bilen med indgangshullet opad, så får man ikke blod i bilen! :smile:

De døde fint med 90 grains Nosler BT i 243 med reduceret ladning. (Krondyr)
Præcis samme råd gav vores jagtudlejer i Skotland...og han har skudt RIGTIG mange dyr. Faktisk har han ikke meget andet end foragt tilovers for 30-06+ kalibrene.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Bessie4ever » 2. okt 2015, 21:11

Holten101 skrev:
Bessie4ever skrev:Ang spørgsmålet i emnefeltet: den skotte jeg jagede med ville ha kuglen blev i dyret for eller havde den ikke afsat dens energi! Hvad hjælper det at have 4000 joule hvis kuglen kun afsætter 400 joule i dyret. Også kan man ligge dyret i bilen med indgangshullet opad, så får man ikke blod i bilen! :smile:

De døde fint med 90 grains Nosler BT i 243 med reduceret ladning. (Krondyr)
Præcis samme råd gav vores jagtudlejer i Skotland...og han har skudt RIGTIG mange dyr. Faktisk har han ikke meget andet end foragt tilovers for 30-06+ kalibrene.

Cheers
Hed han Steven?
Perfect! Thats is good enough for me

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Holten101 » 2. okt 2015, 21:14

Bessie4ever skrev:
Holten101 skrev:
Bessie4ever skrev:Ang spørgsmålet i emnefeltet: den skotte jeg jagede med ville ha kuglen blev i dyret for eller havde den ikke afsat dens energi! Hvad hjælper det at have 4000 joule hvis kuglen kun afsætter 400 joule i dyret. Også kan man ligge dyret i bilen med indgangshullet opad, så får man ikke blod i bilen! :smile:

De døde fint med 90 grains Nosler BT i 243 med reduceret ladning. (Krondyr)
Præcis samme råd gav vores jagtudlejer i Skotland...og han har skudt RIGTIG mange dyr. Faktisk har han ikke meget andet end foragt tilovers for 30-06+ kalibrene.

Cheers
Hed han Steven?
Nope....Colin
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7311
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 290 times
Been thanked: 1073 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Langenge » 2. okt 2015, 22:46

Hmmmmm
Jeg er lidt ude på dybt vand her....
Jeg har gået på jagt i 30 år.
Jeg har på de 30 år kun skudt omkring 10 rådyr.
Men jeg har skudt over 1000 stykker mindre vildt med riffel. Jeg ved jo ikke helt om man kan sammenligne det, men.
Hvis spørgsmålet er om gennemskud er at eftertragte, så:
Min erfaring er, at den chokvirkning der afgives med en hurtig kugle IGENNEEM et stykke vildt, virker forbløffende meget bedre, end den teori om en kugle, der afsætter al energien i vildtet og bliver i kroppen.
Jeg regnede engang på det, Den energi som en 6mm flobert afsatte i en fasen, var lige så stor som den energi som en 22 short afsatte i en fasan. (mål hastigheden på kuglen når den har været gennem en (død) fasankrop, og husk at have kuglevægten med i beregningerne). En 6 mm flobert blev ofte i kroppen, hvor imod en 22 short flyver lige gennem. Fasanen er oftere død i skuddet med en 22 short end med en 6 mm flobert. MEGET oftere endda. Bare et eksempel.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af TheDarkSide » 2. okt 2015, 23:10

Jeg foretrækker også hul igennem. Har prøvet lidt med 243 (uden gennemskud) på sika og kronvildt og flugtafstanden er noget større end ved en 270'er med gennemskud.
Jeg synes udgangshullet skal være ca. som en femmer. Bliver det meget mindre så er der normalt ikke særligt meget schweiss.
Myten om at nogen kugler bare får hjortevildt til at falde i knaldet er en myte. Jo mere man ødelægger jo større er chancen for at dyret bliver på stedet, men der er ingen garantier. Der er ingen wunderkugle der giver 0 meter flugtstrækning 100 ud af 100 gange og minimal kødødelæggelse.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Great Dane » 3. okt 2015, 07:34

Arghhh sgu, det her er bare en debat der altid vil poppe op til overfladen igen igen igen igen :wall:


I min lille verden er det kun gennemskud der tæller, at man ønsker at bevare energien i dyret og bla bla, er udtryk for en undermålsbøsse der er decideret uegnet. Hurtigst muligt drab/aflivning er altid optimalt, ingen ønsker at dyret lider mere end højest nødvendigt. Derfor kan jeg kun anbefale gennemskud med fornuftige blødnæsede kugler. Et gennemskud sikrer ydermere hurtig afblødning, tryktab, og et spor der er nemt at følge hvis dyret ikke bliver liggende. Er man i tvivl så prøv at lave statistik over vinterfede dyr skudt med et undermålskaliber uden gennemskud, jeg garanterer at der vil være dyr man ikke finder, længere tid til afblødning og tryktab.

Jeg er selv tilhænger af tunge kugler, me langsom til moderat hastighed, som bare jokker igennem uanset hvad vinkel et dyr skydes fra.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af HHC » 3. okt 2015, 07:57

Jeg bruger nosler balistik tip i min 7 mm efter Bessi bedste opskrift.
Der er godt med knald på og til råvildt er det effektivt og relativt skånsomt.
Jeg har haft knald og fald på 4 stk og en enkelt der løb 40-50 m med en perfekt kugle.
nu mangler jeg bare at teste den på vildsvin og hjort, men det skal nu nok virke. :giggle:

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 437
Tilmeldt: 12. okt 2007, 14:12
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Buffalo » 3. okt 2015, 08:08

:shock: undermåls kaliber :asswipe: der er da vel ingen der bruger 22 LR eller luftbøsse til råvildt
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 437
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Taby » 3. okt 2015, 08:36

Hej.

Jeg er også på det hold der ønsker gennemskud. Det giver alt andet lige et noget nemmere eftersøg hvis dyret ikke ligger der i skraldet....

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk

JSC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 17. maj 2005, 09:06
Geografisk sted: Ballerup
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af JSC » 3. okt 2015, 19:18

Dyret dør vel grundlæggende af mekanisk skade på vitale dele som fører til blodtab. Hvis central nerve systemet CNS påvirkes lammes dyret og det er i de tilfælde man oplever chock-virkning. Det ses ofte ved høje bladskud hvor ryggen påvirkes.

Skyder man med kugler der frakmentere, så er der stor sandsynlighed for at CNS påvirkes.

Min oplevelse er at træge (bonded eller flere typer kobberkugler) og giver lidt mindre tendens til chock-virkning. Til gengæld er der bedre chance for gennemskud, hvilket jeg klart foretrækker.

Ved gennemskud kan man typisk få en god indikation hvordan dyret er truffet ved at se på blod/væv, det er langt lettere at følge/finde dyret.

I sverige er der tilsyneladende stor fokus (debat om) på bly i køddet, så anbefalinger vi fik i år på elgjagten, var at alt synligt skadet kød +10 cm fjernes. Det er faktisk ret meget kød...

Mvh.
Jørgen

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 25. sep 2013, 11:07
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 26 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Klumpfod » 4. okt 2015, 11:30

Gennemskud tak.

Eftersøgning uden schweiss (har nu skrevet det tre gange, da mit monstrum retter det til Schweitz hver gang - og det er sikkert stadig stavet forkert) er helt sikker bare noget l...

Har ledt efter et svin i mørke i en majsmark uden tydelige blodspor - gør det aldrig igen

Hvordan fravælger man iøvrigt gennemskud?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 452 times
Been thanked: 909 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Raptor357 » 4. okt 2015, 12:04

Gennemskud fravælger du ved at bruge en for hastigheden blød kugle.
Jeg er ikke sikker på at jeg ville få gennemskud på en 100kg gris med en 200gr mega fra en .300win mag, men jeg ved at der vil være en overordentlig stor chokvirkning og at chancen for gennemskud stiger med afstanden.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar