Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af CFR » 4. okt 2015, 17:17

Jeg ved ikke om du kender til Nathan Foster? Han har nedlagt +7000 stykker vildt med riffel, og har tilmed nedskrevet sine erfaringer med de forskellige projektiler i forskellige hastigheder/kalibre. Som skandinavisk jæger kan man måske savne Lapua og Norma, men omvendt så er der mange andre projektiler nævnt.

http://www.ballisticstudies.com/Knowled ... agnum.html

http://www.ballisticstudies.com/Knowled ... field.html

Det kan være interessant at læse om hans erfaringer, da de ofte er baseret på et lidt større statistisk grundlag end hovedparten af os almindelige dødelige jægere har opnået.


Christian

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Refraktorius » 4. okt 2015, 19:01

CFR skrev:Jeg ved ikke om du kender til Nathan Foster? Han har nedlagt +7000 stykker vildt med riffel, og har tilmed nedskrevet sine erfaringer med de forskellige projektiler i forskellige hastigheder/kalibre. Som skandinavisk jæger kan man måske savne Lapua og Norma, men omvendt så er der mange andre projektiler nævnt.

http://www.ballisticstudies.com/Knowled ... agnum.html

http://www.ballisticstudies.com/Knowled ... field.html

Det kan være interessant at læse om hans erfaringer, da de ofte er baseret på et lidt større statistisk grundlag end hovedparten af os almindelige dødelige jægere har opnået.


Christian
Kan du give et resume af hans konklusioner?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af CFR » 5. okt 2015, 04:40

Refraktorius skrev:
Kan du give et resume af hans konklusioner?
Det ville vist blive en større afhandling, og jeg kan varmt anbefale at man læser om de forskellige kalibrer man har på hånden.

http://www.ballisticstudies.com/Knowledge+Base.html

Hvis man skal sige noget generelt, så er det måske interessant, at et givent projektil virker rigtigt godt i f.eks. 150 grains og 180 grains versionen, men i 165 grains udgaven så virker den ikke optimalt eller vice versa.

Nu skal man have i baghovedet, at han ofte værdsætter mere kødødelæggelse end mange danske jægere finder acceptabelt. Dette skyldes, at han ofte skyder på afstande de færreste danskere mestrer, og at gerne vil have pålidelig ekspansion på disse afstande.

Uden man skal tillægge det for meget værdi, så syntes jeg at han ofte udtaler sig positivt om Hornady SST/Interbond, Nosler Partition, og Speer Hotcor. Derudover er han meget glad for Rocky Mountain projektiler til meget lange afstande. Men der er mange andre projektiler der virker rigtigt godt i en kaliber men selvsamme kugle virker ikke ideelt i anden kaliber.

Jeg har i øvrigt lige åbnet en af hans bøger, og der står at han har nedlagt 7500 stykker vildt, og ikke 7000 stk. som jeg skrev indledningsvis. Nu er der jo folk der har gjort andre erfaringer end ham, men der er få der har grebet tingene ligeså systematisk an som han har. Så han er ikke en facitliste, men jeg syntes hans erfaringer er interessante, og grundlaget er uendeligt meget større end min egen erfaring.


Christian

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af The Yeti » 5. okt 2015, 07:07

En af de sider om emnet jeg vender tilbage til er denne:

http://www.rathcoombe.net/sci-tech/ball ... nding.html






The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Er gennemskud altid

Indlæg af Holten101 » 5. okt 2015, 08:09

The Yeti skrev:En af de sider om emnet jeg vender tilbage til er denne:

http://www.rathcoombe.net/sci-tech/ball ... nding.html






The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Ham kan jeg lide:-)
"I guess I expect too much and perhaps I am being too critical, but whether the average Joe understands the ins and outs of physics is not the issue - its the attitude that accredited science is no better than hip-pocket hooey that bothers me. Its the attitude that science is based on opinion, rather than fact. Its the same mentality that has lead to the wholesale disrespect of science in America, and that has allowed a culture to flourish with notions such as New Age mysticism, literalist religious extremism trumping science in the classroom and denial of global warming despite undeniable evidence."

Nå...det var et side spor. Det er rart med en forfatter der tør aflive myter:-)
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Er gennemskud altid

Indlæg af Refraktorius » 5. okt 2015, 11:04

"I guess I expect too much and perhaps I am being too critical, but whether the average Joe understands the ins and outs of physics is not the issue - its the attitude that accredited science is no better than hip-pocket hooey that bothers me. Its the attitude that science is based on opinion, rather than fact. Its the same mentality that has lead to the wholesale disrespect of science in America, and that has allowed a culture to flourish with notions such as New Age mysticism, literalist religious extremism trumping science in the classroom and denial of global warming despite undeniable evidence."
Det er jo.... smukt!
:Hug:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Ramirez
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 1. apr 2011, 20:07
Interesser: Jagt , våbenbearbejdning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 29 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Ramirez » 1. nov 2015, 21:24

# Bofhentator

Jeg har faktisk forsøgt flere gange at (vha Paint) bringe mine fotos ind på den korrekte server
og dermed i mit indlæg. Det er imidlertid ikke muligt.
Når jeg bringer fotostørrelse under 200 KB melder programmet fra , og når jeg
er over 100 KB melder NVF-serveren fra .

Så selv om jeg har gode fotos som dokumentation, får du dem altså ikke at se .
Beklager .

Hilsen Ramirez .
With heart, faith and steel. In the end there can only be one.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Bofhenator » 1. nov 2015, 21:30

Ramirez skrev:# Bofhentator

Jeg har faktisk forsøgt flere gange at (vha Paint) bringe mine fotos ind på den korrekte server
og dermed i mit indlæg. Det er imidlertid ikke muligt.
Når jeg bringer fotostørrelse under 200 KB melder programmet fra , og når jeg
er over 100 KB melder NVF-serveren fra .

Så selv om jeg har gode fotos som dokumentation, får du dem altså ikke at se .
Beklager .

Hilsen Ramirez .
Det var en skam. Men der er flere muligheder. Det lyder som om der kommer en nemmere løsning næste gang NVF bliver opdateret. En anden mulighed kunne være at sende billederne til mig, så vil jeg gerne lægge dem op for dig?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Er gennemskud altid "det rigtige" til hjortevildt ?

Indlæg af Explorer » 7. nov 2015, 20:56

I min 30.06'er er min foretrukne kugle 168 GRS TTSX, men har også prøvet 200 GRS Accubond med fine resultater/perfekt ekspansion på kronvildt og råvildt, hastigheden er 838 m/s målt med Magnetospeed

Da jeg havde 300wm var den foretrukne kugle 180 GRS TSX hvor jeg har haft fine resultater på råvildt, dåvildt og kronvildt

Besvar