vildsvine jagt i sverige gode råd søges

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

vildsvine jagt i sverige gode råd søges

Indlæg af Hansen-Martin » 28. jun 2015, 13:18

hej jeg skal på min første udlands jagtur her om et par uger, og det vil jo sige også første gang jeg skal jage svin, så er der nogen der har nogen gode råd til hvordan man skal jage de grise evt. en god måde til at se forskel på orne og so :) jeg skal sidde på en belyst foderplads, er det en fordel og have lys i kikkerten? evt. andre råd?
hvad skal man bruge af ting og nogen der har en huske seddel de bruger når de skal til udlandet og jage? :)

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: vildsvine jagt i sverige gode råd søges

Indlæg af KKA » 28. jun 2015, 13:55

Sid højt på en stige/i et tårn og vær stille når grisene nærmer sig foderpladsen( det er lidt sværere at få dem på besøg på foderpladserne om sommeren, da der er så mange fødealternativer
Soen skelnes bedst fra ornen på den mgl pensel og på at som regel har smågrise i
og årsgrise(de er brune) med - disse kommer ofte senere ud, så VENT VENT VENT, så du ikke skyder hende.
Soen kan godt have nogle hvide pelsstriber, der kan mistolkes som tænder på trynen.

Soen er altid større end de andre - hvis hun snøfter højlydt er hun urolig.

Storkeilere kommer meget sjældent på foderpladserne. De er altid solitære. Penslen er meget tydelig om sommeren.

Lys i kikkerten er en ubetinget fordel og max 6-7x forstørrelse. Skudafstanden er ikke særlig stor 30-60 meter, så sæt ikke kuglen alt for højt(op ad bagsiden af forbenet til du er midt på kroppen)....med mindre du sidder meget højt og tæt på: her tilstræber du at ramme den modsatte sides skulder og igen "midtskibs".
Hvis grisen forsvinder bliver du siddende og afventer råd fra din jagtvært.

Udover nødv papirer, vil jeg tilråde myggeolie med min 20 deet. Købes on location!
Knæk og bræk!

Brugeravatar
Bangbang
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 143
Tilmeldt: 17. mar 2011, 16:38
Interesser: jagt-våben-skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: vildsvine jagt i sverige gode råd søges

Indlæg af Bangbang » 28. jun 2015, 14:07

Hej
Helt enig med KKA, vil dog tilføje, at lys på riflen er en super ide, når man skal ned og finde grisen, de kan som så meget andet vildt løbe lidt, selv med en korrekt placeret kugle.

Hvis soen kommer med smågrisene, så hav tålmodighed, keileren kan komme bagefter, også selv om hun tager flugten med smågrisene, så sid stille, det kan være fordi keileren eller års grise er på vej... har selv oplevet dette :biggrin:

Knæk og bræk
Bruger man 2 skud, må der gerne ligge 2 dyr….

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: vildsvine jagt i sverige gode råd søges

Indlæg af KKA » 28. jun 2015, 16:35

Bangbang skrev:Hej
Helt enig med KKA, vil dog tilføje, at lys på riflen er en super ide, når man skal ned og finde grisen, de kan som så meget andet vildt løbe lidt, selv med en korrekt placeret kugle.

Hvis soen kommer med smågrisene, så hav tålmodighed, keileren kan komme bagefter, også selv om hun tager flugten med smågrisene, så sid stille, det kan være fordi keileren eller års grise er på vej... har selv oplevet dette :biggrin:

Knæk og bræk
Må lys på riflen(husk grønt filter og start oppe i himlen og bevæg langsomt lyset ned mod målet) ikke først bruges ved skud nr 2( så er det officielt eftersøgning)???

Brugeravatar
Bangbang
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 143
Tilmeldt: 17. mar 2011, 16:38
Interesser: jagt-våben-skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: vildsvine jagt i sverige gode råd søges

Indlæg af Bangbang » 28. jun 2015, 18:34

Det kommer an på hvor man er, nogle steder er det tilladt (tror man skal søge om dette, så spørg ved jagtudlejer) jeg har det kun monteret til eftersøg, der hvor jeg har været, er der lys på pladsen og med lys i kikkerten er det alt rigeligt.

Men du har ret KKA, med hensyn til, at et filte er godt, hvis man må bruge det til jagten, og iden med at føre lyset ned har jeg også hørt ... simuleret lys fra månen....
Bruger man 2 skud, må der gerne ligge 2 dyr….

SGLaursen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 194
Tilmeldt: 7. dec 2011, 20:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: 4300 Holbæk
Been thanked: 14 times

Re: vildsvine jagt i sverige gode råd søges

Indlæg af SGLaursen » 28. jun 2015, 18:39

Er generalt enig i de nævnte dog er det min opfattelse at Soen ikke går på foderpladsen som den første, hun sender derimod smågrisene ud først eller samtidig, så vent lidt med at skyde og du vil kunne skelne på størrelsen.
Stig Laursen

Vesterby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. apr 2010, 15:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: sdr omme
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: vildsvine jagt i sverige gode råd søges

Indlæg af Vesterby » 28. jun 2015, 21:30

Jeg vil helt klart anbefale en pandelampe. :numberone:

Jeg prøvede for 2år siden at skyde til en keiler der løb videre, på en natte jagt. Ringede til min jagtvært og vi efter søgte 4 gutter lidt halv nervøse.. Jeg fik fortalt at den retning grisen var forsvundet udad marken var lige ind i en masse siv... :krydsser:

I kanten af marken går min kamerat i et vandhul som vi ikke kunne se for blade... Siden den tid altid en pandelampe med :razz:
Vi fand grisen død 20 meter fra hvor min makker gik i bløde i et tjørnekrak lige før sivende. :eek:

Jeg mener der var et link her på siden, hvor en mand partere et vildsvin for at vise hvor man skal sætte kuglen.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: vildsvine jagt i sverige gode råd søges

Indlæg af C-X » 28. jun 2015, 22:26

Her kan du se hvor de vitale punkter er placeret; http://jagareforbundet.se/legacy/webbja ... ldsvin.htm
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: vildsvine jagt i sverige gode råd søges

Indlæg af Mister.30-06 » 29. jun 2015, 13:08

If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Besvar