Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Slettet bruger

Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af Slettet bruger » 14. maj 2015, 20:58

Jagt i sommerhusområde...
Må man det hvis altså grunden er over 1ha og man holder 50 meter til bebyggelse?
Er der noget til hinder for det? Kan ikke selv finde noget der forbyder det.

Har ikke tænkt over det før men jeg har en byggegrund i et sommerhusområde på 12000 m2 med masser af nåletræer og altid massere af spor efter klovbærende vildt, og kom på at der kunne jeg måske også jage? Ja lyddæmper var nok en rigtigt god ide.

Eller har jeg overset noget?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af Raptor357 » 14. maj 2015, 20:59

Byzone?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af LFuppen » 14. maj 2015, 21:01

Tja, måske en snak med det lokale politi kunne være en god ide .....
Der kan være en del sommerhusgæster, som fiser forvillet rundt ..... og kuglefang er de ikke gode til :blink:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Slettet bruger

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af Slettet bruger » 14. maj 2015, 21:05

LFuppen skrev:Tja, måske en snak med det lokale politi kunne være en god ide .....
Der kan være en del sommerhusgæster, som fiser forvillet rundt ..... og kuglefang er de ikke gode til :blink:
Jamen enig en skydestige skulle der til og en lyddæmper var nok ikke dumt. ja kunne jo ringe til politiet men vil hellere være dum her online end når man ringer til politistationen.

Slettet bruger

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af Slettet bruger » 14. maj 2015, 21:20

Raptor357 skrev:Byzone?
Det eneste sted i jagtloven jeg kan læse noget med byzone er under jagt på fisketerritoriet.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af LFuppen » 14. maj 2015, 21:45

Har du sommerhuse hele vejen rundt din grund ?
Kuperet terræn ? :???:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af Lars M. L. » 14. maj 2015, 21:56

Slettet bruger skrev:
LFuppen skrev:Tja, måske en snak med det lokale politi kunne være en god ide .....
Der kan være en del sommerhusgæster, som fiser forvillet rundt ..... og kuglefang er de ikke gode til :blink:
Jamen enig en skydestige skulle der til og en lyddæmper var nok ikke dumt. ja kunne jo ringe til politiet men vil hellere være dum her online end når man ringer til politistationen.
Det kan være svært at få tilstrækkelig afstand til naboskel, hvis grunden er 1,2 hektar.
Mvh Lars

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af TheDarkSide » 14. maj 2015, 22:25

Lars M. L. skrev: Det kan være svært at få tilstrækkelig afstand til naboskel, hvis grunden er 1,2 hektar.
Mvh Lars
Det er umuligt i praksis. En cirkel med radius på 130 meter er 5,3 hektar, så det er helt udelukket.

Men er det bæredygtigt at skyde en buk på 1,2 hektar? Nej, vel?
Jeg har en mark på 12 hektar med tre remiser og omkranset af større skov til to sider. Der vil jeg vil max skyde en buk hvert andet år.
Skød jeg en buk for bare hver 1,2 hektar bukkejagt jeg råder over så skulle jeg skyde ca. 57 bukke hvert år. Normalt så skydes der 1-3 bukke i alt.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af C-X » 15. maj 2015, 00:18

Måske OP bor i et område, hvor der generelt ikke bliver drevet jagt og det kan give muligheder for, at drive en bæredygtig jagt på den vis?

Det er lidt pudsigt. Rigtig mange maner til besindighed og mådehold i metermål - samtidig klager de over, at det snart kun er godsejere der må nedlægge vildt :???:

I "min ende af skoven" er der rigeligt med råvildt og kronvildt at tage af, indtil ulven får lavet om på det. Hvis det lokalt er tilfældet, så skal man ikke skamme sig over, at høste af overskuddet, så længe man også sår og dyrker.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af TheDarkSide » 15. maj 2015, 00:32

C-X skrev:Måske OP bor i et område, hvor der generelt ikke bliver drevet jagt og det kan give muligheder for, at drive en bæredygtig jagt på den vis?

Det er lidt pudsigt. Rigtig mange maner til besindighed og mådehold i metermål - samtidig klager de over, at det snart kun er godsejere der må nedlægge vildt :???:

I "min ende af skoven" er der rigeligt med råvildt og kronvildt at tage af, indtil ulven får lavet om på det. Hvis det lokalt er tilfældet, så skal man ikke skamme sig over, at høste af overskuddet, så længe man også sår og dyrker.
Nogen gange skal man måske også lige overveje om man ikke bare skulle lade vildtet få fred?
Man behøver ikke skyde råvildt bare fordi det er der.
Ja, der er meget råvildt i hele landet, selv langt ude i vestjylland, men alligevel synes jeg da ikke man skal jage overalt, hvor man kan mase sig ind.

Lad nu rådyrene gå i sommerhusområderne. Beskyder man dem der, så bliver de jo også mere sky og mindre dagaktive og almindelige mennesker vil ikke kunne nyde dem så ofte som før.

Slettet bruger

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af Slettet bruger » 15. maj 2015, 04:41

Jeg er enig i at man bør jage bæredygtigt, men en buk hvert 15 år må være ok... Desuden er der ca 1,5 km til nærmeste område jeg kunne forstille mig der havde et Realt jagttryk. jeg kan jo lukrere på alle de omkringliggende grunde der er for små til et jagttryk, det er stortset den eneste grund på Over 1 ha I Hele området

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af Lassescout » 15. maj 2015, 12:28

En af mine venner er jagtnabo til et sommerhusområde. Der er masser af små bevoksninger og brede levende hegn i området, for sommerhusbeboerne kan godt lide at have lidt privatliv på deres grunde. Vi har talt om, at sommerhusområdet bidrager positivt til bestanden på hans jagt, fordi der er masser af skjul og føde til rådyrene. Og for resten også til harer og fasaner. Samtidig bliver der ikke drevet jagt i sommerhusområdet, så alt i alt øger det mængden af vildt min ven kan nedlægge uden at overudnytte bestanden.

Så jeg ville ikke blive forarget over at Cardude nedlægger et rådyr i ny og næ, han har et stort jagtfrit opland til sine 1,2 hektar. Men om der overhovedet kan skydes forsvarligt noget sted på grunden kan kun Cardude afgøre. Det er jo for resten ikke forbudt at kravle op i et træ og skyde derfra. Kan man finde et passende træ tæt på en veksel, så man skyder tæt på lodret ned i jorden ser jeg ingen hindringer for ideen.
Senest rettet af Lassescout 15. maj 2015, 12:34, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af C-X » 15. maj 2015, 12:32

Det ville være oplagt at blive buejæger :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af TheDarkSide » 15. maj 2015, 13:22

Lassescout skrev:En af mine venner er jagtnabo til et sommerhusområde. Der er masser af små bevoksninger og brede levende hegn i området, for sommerhusbeboerne kan godt lide at have lidt privatliv på deres grunde. Vi har talt om, at sommerhusområdet bidrager positivt til bestanden på hans jagt, fordi der er masser af skjul og føde til rådyrene. Og for resten også til harer og fasaner. Samtidig bliver der ikke drevet jagt i sommerhusområdet, så alt i alt øger det mængden af vildt min ven kan nedlægge uden at overudnytte bestanden.

Så jeg ville ikke blive forarget over at Cardude nedlægger et rådyr i ny og næ, han har et stort jagtfrit opland til sine 1,2 hektar. Men om der overhovedet kan skydes forsvarligt noget sted på grunden kan kun Cardude afgøre. Det er jo for resten ikke forbudt at kravle op i et træ og skyde derfra. Kan man finde et passende træ tæt på en veksel, så man skyder tæt på lodret ned i jorden ser jeg ingen hindringer for ideen.
Nej, selvfølgelig kan det være forsvarligt at skyde et rådyr, hvis der er et stort område, hvor der ikke bliver drevet jagt.

Min tilgang skyldes nok at jeg ikke selv har lyst til at udnytte 100x120 meter til jagt og at jeg nok burde melde mig ind i dyrenes beskyttelse :oops:


Men tænk dig nu om inden du sætter dig til offentlig skue med riflen. Det er ikke sikkert alle synes det er lige hyggeligt at have en bevæbnet jæger i baghaven.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af LFuppen » 15. maj 2015, 17:04

TheDarkSide skrev:
Men tænk dig nu om inden du sætter dig til offentlig skue med riflen. Det er ikke sikkert alle synes det er lige hyggeligt at have en bevæbnet jæger i baghaven.
Ville du føle dig mere sikker med radikaliseret personer eller en MP5 bevæbnet politimand i stedet for ? :nolisten:
Med en lyddæmper opdager naboerne nok ikke så meget
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Pahawi
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13. apr 2013, 22:13
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af Pahawi » 15. maj 2015, 17:51

LFuppen skrev:Med en lyddæmper opdager naboerne nok ikke så meget
:giggle: Sig til hvis du finder en lyddæmper der er så effektiv...... :blink:

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af LFuppen » 15. maj 2015, 18:21

Sagde ikke, at det handler om en "Hollywood" lyddæmper ............... men at fjerne overlydsbraget gør dæleme en stor forskel :mrgreen:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Pahawi
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13. apr 2013, 22:13
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af Pahawi » 15. maj 2015, 19:04

LFuppen skrev:Sagde ikke, at det handler om en "Hollywood" lyddæmper ............... men at fjerne overlydsbraget gør dæleme en stor forskel :mrgreen:
:smile:

Troede faktisk skytten fik langt det meste ud af dæmpet, men super hvis det dæmper langt ude også......

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af Slettes3 » 15. maj 2015, 19:12

Vores sommerhus ligger i landzone og vi har masser af råvildt på ejendommen. Det er nærmest en hovedebanegård for rådyr. Den ene dag talte min kone 6 rådyr ståenden i bunden af haven.
jeg har tit tænkt på at sidde oppe på terrassen og nipse én...men jeg syntes faktisk det er lidt sjovt at råvildtet føler de har en slags helle på vores grund. Naboerne skyde dem jo... :biggrin:
Oplagt ville være en lyddæmpet riffel eller en bue hvis det skulle virkelig gøres. Jagt kan man næppe kalde det for. Måske bare kalde det for en høst?.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af 458hunter » 15. maj 2015, 19:31

Problemet med bue er vel at de typisk ikke ligger sig med det samme.

En dæmpet riffel med subsonisk ammo siger ikke meget, men man skal lidt op i kuglevægt for at overholde anslagsenergi til buk og kuglebanen minder lidt om bue :)

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Må man gå på jagt i et sommerhusområde?

Indlæg af Lassescout » 16. maj 2015, 15:17

Man kunne jo gøre et helt projekt ud af at lade ammunitionen subsonisk til f.eks. en 308 Win, finde det helt rigtige træ, den rigtige camouflagedragt og så indskyde riflen "on the spot" så man er sikker på at kunne udføre aflivningen effektivt, hurtigt og stille. Man ville blive nødt til at sætte sig grundigt ind i dyrets anatomi, så man kan ramme vitale organer fra den uvante vinkel. Alene forberedelserne ville jeg kunne få mange fornøjelige timer til at gå med. Et vildtkamera ville være praktisk, så man kan aflure dyrene deres vaner, og man skal nok være klar over, at selv et perfekt skudt dyr meget nemt løber ind på steder hvor man ikke har jagtret, hvorfor Schweisshunderegistret skal være indenfor rækkevidde.

Om du så ville kalde det jagt ?? Tjjae, det er jeg sku efterhånden græsk katolsk ligeglad med. Jeg dyrker en fantastisk spændende vildsvinejagt i Sverige som andre insisterer på at kalde regulering. Det giver jeg fanden i, for mig er det jagt. Jeg ville til gengæld kvie mig ved at stå på post iført lange røde strømper og skyde udsatte fasaner til kr. 250,- pr stk. Det er der andre der kalder jagt, og dem om det. Det blander jeg mig ikke i.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar