Regulering af duer i byen

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Tiltone
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 30. aug 2014, 15:43
Interesser: Jagt, skydning og våben
Geografisk sted: østjylland

Regulering af duer i byen

Indlæg af Tiltone » 6. apr 2015, 14:34

Er der nogen mulighed for at få tilladelse til at regulere duer i et villakvarter? Med luftgevær eller salonriffel.
Bor i byen og der er et kæmpe problem med duer, eller rettere sagt deres afføring, som sviner biler og huse.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Regulering af duer i byen

Indlæg af Timber » 6. apr 2015, 17:20

Der står lidt om det i denne tråd. Det handler ganske vist mest om forsikring når man regulerer dem, men der er da også lidt svar på dit spørgsmål... :razz:
http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f ... er#p559643
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2784
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Regulering af duer i byen

Indlæg af Krung » 7. apr 2015, 10:54

Min oplevelse er at der er mange opfattelser, alt efter hvem man spørger. Spørg din politimester om en tilladelse, hav din egen ansvarsforsikring i orden, hav dit 5,5 mm luftgevær registreret og se om du får lov. Den skole jeg kunne hjælpe, hvis jeg havde fået lov, ligger op af en park og de modtager mere end 1 kg lort om dagen - I børnenes sandkasser, bænke og borde, hvor de spiser osv. Der var forståelse nok, bare ikke forsikring nok.

Hvis du altid har kuglefang OG en tilladelse fra politiet, er situationen ok. Hvis du laver et vådeskud så kan du stå med problemer. En hændeligt uheld vil dækkes af din forsikring, men de vil nok prøve at tørre den af på dit jagttegn, som vil prøve at tørre den af på dit forsikringsselskab. Kedelig situation. Et regulært fuck-up fra din side vil koste dig 100% dækning/dyrt.

På lidt mere gyngende grund, men stadigvæk fra en ansat i naturstyrelsen: Prøv med fælder. Han mente at tamduer er løsslupne tamdyr og må aflives 3 måneder efter at ejeren har opgivet. Det ved jeg ikke helt om man kan få andre til at tro på.

Sidst og ikke mindst meget tvivlsomt, sågar ulovligt, hvis man ender i retten, men noget jeg endnu ikke har hørt et 100% vandtæt argument i mod: Tamduer er ikke vildt og må aflives som tamdyr, dvs. dyreværnsloven skal overholdes, så de ikke lider. Englænderne afliver jo fint skovduer med .177/4,5 mm luftgevær, så hvis du kan aflive tamduer med et 4,5 mm (som du må skyde med på din grund) på en sådan måde at dommeren i retten, evt. politiet er enige i at de ikke lider, så har du måske klaret frisag. Dog tror jeg man er i overhængende fare for at blive dømt/få bøde for dyremishandling, da DK jo vurderer at mindst 5,5 mm + 200 m/s er nødvendigt for at drive jagt.

Så, bedste bud: Bo i en politikreds, hvor du kan få en tilladelse uden de store forsikringer og lad være med at fucke up.

Andet bud: Hør naturstyrelsen og politiet om du må fange dem i fælder. Så er der nok ikke så mange andre der kan komme efter dig.

Sidst men ikke mindst: Der var mange der udtrykte bekymring for at jægere+skytter kommer til at stå i dårligere lys af at de blev skudt, så man skal ikke være sikker på at alle er glade for den service man yder. De mener at det bare skal overlades til professionelle, hvilket det jo kan have ret i men man bare ikke har penge til. Jeg så hellere at skolen brugte penge på vikarer eller bøger, end at skulle betale en professionel for noget jeg kunne gøre en tidlig morgen.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Tiltone
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 30. aug 2014, 15:43
Interesser: Jagt, skydning og våben
Geografisk sted: østjylland

Re: Regulering af duer i byen

Indlæg af Tiltone » 7. apr 2015, 11:56

Jeg lavede en ansøgning til naturstyrelsen om regulering af duerne og indsendte den igår og fik allerede at svar idag. Afvist.
De mener ikke at duer i sig selv er et problem, selvom de ødelægger bygninger og biler med deres afføring. De opfordrer til at man skræmmer dem væk istedet(over til naboen)
Jeg ved ikke om jeg kunne have formuleret mig anderledes i ansøgningen men det lader ikke til at beslutningen var svær at træffe for dem, det hurtige svar taget i betragtning...

Har set at flere skadedyrsfirmaer reklamerer med at de kan skyde dem med luftgeværer og henviser til mark og vejfredningsloven, men det må da også kræve en tilladelse?

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2784
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Regulering af duer i byen

Indlæg af Krung » 7. apr 2015, 12:32

Det er en jungle, hvis du spørger mig.

Mht. loven om mark og vejfred, så har jeg hørt en udlægning, fra Naturstyrelsesgutten, der siger det samme. Han mener jo at det er løsslupne tamdyr, og dem må du afskyde, når ejeren efter 3(2?) måneder, har opgivet at indfange dem og de i øvrigt gør skade på din egendom. Fra den vinkel må du godt skyde dem, men samtidigt bemærkes at naturstyrelsen så ikke kan give dig lov til at afskyde dem. Hvis, og jeg mener HVIS det holder vand (tamdyr), så har du "kun" problemet om at skyde dem. Du skal have lov af politiet til skyde med 5,5 mm luftgevær. Deres paragraf 12 (eller hvad det nu var) om sikring af offentlig orden siger at du ikke må have det sjovt (kaste med snebold, vandballoner eller skyde med luftgevær), med mindre du får dispensation fra politiet. De ville i mit tilfælde have en forsikring som var mere dækkende end min ansvarsforsikring. Jagttegnet var ikke en forsikring, da det ikke er regulering inden for Naturstyrelsens regi (mark og vejfred er ikke under dem).

Så er der det tvivlsomme "smuthul" med at skyde dem med 4,5 mm på din egen grund. Det er der teoretisk, men jeg tror ikke den går i praksis. Du risikere at stå med en bøde for dyremishandling, specielt hvis du gør det i redeperioden og med duer er det jo næsten hele tiden.

Professionelle kan sikkert få lov til at skyde med 5,5 mm, da de nok har en erhvervsforsikring.

Hvis man skal tro ham fra Naturstyrelsen, og det var ham jeg snakkede med face to face, så er det fælder og aflivning. Han sagde at han kiggede på ansøgningerne og han ville afvise dem.

Jeg ved ikke længere hvad jeg skal anbefale, for jeg synes, der var så mange forskellige meninger at jeg ikke ved hvem man skal tro på. Jeg tror det meget hurtigt kan blive en kedelig oplevelse om hvad betjenten, som ser dig, selv mener.

Prøv at se om din politikreds kræver bedre dækning end din ansvarsforsikring. Hvis ikke det er tilfældet, er den vej sikker nok, med mindre du fucker op så din ansvarsforsikring ikke dækker.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Regulering af duer i byen

Indlæg af PSindrup » 7. apr 2015, 13:54

Tiltone skrev:...
Jeg ved ikke om jeg kunne have formuleret mig anderledes i ansøgningen men det lader ikke til at beslutningen var svær at træffe for dem, det hurtige svar taget i betragtning...
Hvis du ikke - klart og tydeligt - oplyser at du har forsøgt dig med (alle) andre midler, herunder at forsøge at skræmme dem væk, så er du sikker på et afslag.

Forsøg at skræmme dem og søg igen.

Peter

Besvar