Vildtpleje/Vildtager til råvildt hvad og hvordan?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Vildtpleje/Vildtager til råvildt hvad og hvordan?

Indlæg af Sunscale » 13. mar 2015, 15:24

Som titlen nok røber, er jeg som nyjæger ude efter lidt erfaringer til hvordan man kan hjælpe sin lille bestand af rådyr til fremgang, så der kommer nogle flotte og sunde dyr. Jeg er godt klar over, at der findes diverse bøger og andet godt til at hjælpe med ovenstående forespørgsel, men jeg har oplevet, at vildtager er ligesom religion: svaret er forskelligt afhængigt at hvem man spørger, men jeg vover alligevel pelsen og spørger jer :smile:

Jeg/vi har godt 13ha jord at gøre godt med(ikke 13 ha til at fylde med vildtager)
-En god del af de 13 ha er mark, men ellers er det skov af varierende tæthed, med et enkelt læbælte på godt 150 meter

Ville foder være en ide/mulighed ? (Det er ikke fordi der er mangel på føde i reviret)
Eller ville det være bedst at plante en 'stribe' vildtager, som rådyrerene vil have godt ? -Og hviken slags ?

Selvom der er mange meninger og løsninger, er de alle lige spændende, og jeg har da forhåbentlig mange år til at prøve diverse muligheder :smile: Men kom med din, og gerne lidt bonus info ud over et hurtigt svar :smile:
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Vildtpleje/Vildtager til råvildt hvad og hvordan?

Indlæg af Gråskæg » 13. mar 2015, 16:28

Det er bedre at plante end at fodre, så derfor er det der, du skal starte og evt. lave en lille vildtager med en god blanding.

Kristian1
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:25
Interesser: Våben og optik
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Vildtpleje/Vildtager til råvildt hvad og hvordan?

Indlæg af Kristian1 » 13. mar 2015, 21:00

De forskellige frøfirmaer har gode hjortevildtsblandinger. Dem kan du tage udgangspunkt i. Desuden er det vigtigt med unge grantykninger og generelt masser af variation i landskabet. Alt jeres vildt ville have stor glæde af brede levende hegn og "uldne" kanter. Råvildtet har det jo fremragende allerede så, hvis i virkeligt ville gøre noget godt så lav noget for markvildtet. Tyndt udsåede vildtstriber og barjordsstriber langs hegn og markskel :smile:
Vh Kristian

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Vildtpleje/Vildtager til råvildt hvad og hvordan?

Indlæg af KKA » 13. mar 2015, 22:00

Vi plejer at lade maskinstationen klare arbejdet for os. Kan anbefale Hunsballe frø, hvor du også kan få rådgivning.
Kører med Naturplejebl., Vildtbl.hjorte harer fugle,Sukkertoppen og Gul lupin på vores elendige, sandede skovenge, der også kalkes af og til. Jorden fræses kun, da muldlaget er tyndt.
Giver god søgning af hjortevildt, der udover det, fodres med roer om vinteren.

SimonGL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 22. sep 2011, 18:58
Interesser: jagt!!!
Geografisk sted: København
Been thanked: 7 times

Re: Vildtpleje/Vildtager til råvildt hvad og hvordan?

Indlæg af SimonGL » 13. mar 2015, 22:07

Tjek www.vildtplejeren.dk, og send en mail til Brian der har siden. Ellers send en personlig besked til mig.

Vh. Simon

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Vildtpleje/Vildtager til råvildt hvad og hvordan?

Indlæg af Bessie4ever » 13. mar 2015, 22:17

Har du et satellit FOTO du kan ligge på tråden?
Krak kort kan man tegne på kortet.
Personligt syntes jeg græsblandingen sukkertoppen er rigtig god hvis den holdes slået pr 14dag
Det med at harve en stribe er fedt forså kan man se hvad der kommer forbi.
Kan man grave en fordybning på et par meter med en gummiged så er det stensikker at alle hjortene skal med at finde mineraler og trampe i sandet.

Men som sagt slå græs hver 14. Dag det er tosset godt og gød det let flere gange i stedet for max en gang. Kalk er godt men pas på du ikke kommer over 7 i reaktionstal så tæller det negativt på græs og mos vinder. ( folk fortæller tit det modsatte)
Perfect! Thats is good enough for me

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Vildtpleje/Vildtager til råvildt hvad og hvordan?

Indlæg af Sunscale » 15. mar 2015, 09:52

Tak for svarene :eek:
Bessie4ever skrev:Har du et satellit FOTO du kan ligge på tråden?
Krak kort kan man tegne på kortet.
Det er et stykke eng(Markør 1) vi regner med at bruge til vildtager, og hvis der bliver brug for mere plads, har vi også en lille stribe op ad en bøgeskov

Billede
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Vildtpleje/Vildtager til råvildt hvad og hvordan?

Indlæg af Bessie4ever » 15. mar 2015, 10:05

Det ser godt ud, jeg tænker helt klart velgødet og periodisk slået græs gerne den omtalte Sukkertoppen fra hunsballe. Sidst blandede jeg noget Blodkløver i
Jeg slår græs i 3 etaper så der er græs i forskellig højder, hele tiden, for det er nemlig forskellige kunder:-). Har i mulighed for at vande i tørre perioder så har i virkelig mulighed for at se mange dyr på sådan et område. Da jeg passede min 2ha græs område var der altid søgning på den.
Perfect! Thats is good enough for me

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Vildtpleje/Vildtager til råvildt hvad og hvordan?

Indlæg af TheDarkSide » 15. mar 2015, 18:25

Flere små vildtagere er bedre end en stor. Så har i mulighed for at lave en lille stribe her og der, så hjælper det. Især til harer og agerhøns er det en fordel at det er spredt mere ud på reviret.
Jeg har bl.a. fået anlagt en lille vildtager på 3x20 meter sandjord. Der kan da gro lidt fodermarvkål og foderraps og rådyrene elsker den stribe. De bruger den rigtig meget (4-6 gange i døgnet) i bestemte perioder (f.eks. når markerne er sorte/fået gylle eller køerne har overskidt alt græsset). Det hvor der ikke gror noget (pga. dårlig såning, dårlig jord(forarbejdning), er der barjord/sand, som fasaner og agerhøns støvbader i.
Ved siden af trimmer jeg græsset af to omgange, så der er lidt forskelligt og "standharen" kommer ofte forbi.
I den ene ende af striben står der, meget belejligt, et lille æbletræ, som giver en masser vildæbler, som råvildtet guffer i sig om efteråret. Utroligt så meget glæde vildtet kan få af 100 kvm elendig jord.

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 25. sep 2013, 11:07
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 26 times

Re: Vildtpleje/Vildtager til råvildt hvad og hvordan?

Indlæg af Klumpfod » 16. mar 2015, 14:58

Vær lige opmærksom på, om der også kører en horde kronvildt igennem.

Råvildtet er små, sarte kræsne nipsting. Fx fodermarvkål rører vi først, når de er "al dente" efter den første frost.

Kronvildtet rundbarberer ALT grønt og levende, når de kører igennem.

Jeg har prøvet med fin FMK, der kom rigtigt fint - indtil kronvildtet opdager, at her var noget man kunne sparke sidespejlene af. Det nåede aldrig at blive vinter, og min fodermarvkål døde som nyfødt...

Ved græsblandinger og andre mere delikate afgrøder, er skaden efter kronvildt ikke nær så stor. Og råvildtet kan i sommermånederne gå der i timevis.

Hvis du ikke har kronvildt, kan FMK klart anbefales, da det er kanon vinterføde for råvildtet. Hvis du har kronvildt er FMK også fin - bare ikke under 100ha :blink:
Men noget mere kedeligt at se på end græs- og blomsterblandinger. Rødkløver er f.eks. en fornøjelse i lang tid og kan fint slås højt.

Min personlige erfaring (læs: fejl) er, at jorden skal rengøres rimeligt seriøst inden såning, så kvik mv er effektivt bekæmpet. Og følg anvisninger vedrørende mængder, når du sår. For tæt er skidt.

Men en ting er helt sikkert: du kan aldrig gøre noget forkert ved at etablere fodermarker!

God fornøjelse!

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Vildtpleje/Vildtager til råvildt hvad og hvordan?

Indlæg af Bessie4ever » 16. mar 2015, 16:19

Netop med græs og hyppig gødning og klipning så dør senegræsset for det kan ikke overleve hyppig græsklipning.
Perfect! Thats is good enough for me

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Vildtpleje/Vildtager til råvildt hvad og hvordan?

Indlæg af Sunscale » 19. mar 2015, 12:23

Klumpfod skrev:Vær lige opmærksom på, om der også kører en horde kronvildt igennem.
Kan roligt sige, at vi ingen kronvildt har i hele sognet, det tætteste på, har været et strejfer her og der, men ingen bestand. -Men tak for tippet :smile:

Og tak for jeres svar :thumbup: , vil bestemt lige sætte mig lidt ind i det før jeg smider tid og penge i det, men er det for sent at så nu ? Eller hvordan har i det med jeres 'så-tider' ? (Til de blandinger i lige har anbefalet mig)
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Vildtpleje/Vildtager til råvildt hvad og hvordan?

Indlæg af Bessie4ever » 19. mar 2015, 12:29

det kan ikke betale sig at så græs før jordtemp er 7 grader
Perfect! Thats is good enough for me

Besvar