Aflivning af trafikskader rådyr?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Aflivning af trafikskader rådyr?

Indlæg af EGJ » 13. feb 2015, 18:13

En af mine venner ringede for kort tid siden, for at høre om jeg kunne komme og aflive et påkørt rådyr, der haltede rundt på hans mark bag huset. Det kunne jeg desværre ikke, så jeg henviste ham til en anden. Jeg kom dog til at tænke på hvordan jeg ville gribe det an, hvis jeg havde haft muligheden. Jeg har nemlig ikke fået den slags henvendelser før.

Som jeg kender hans mark, er der intet kuglefang, og hvis dyret ikke ligger stille, vil man nok ikke kunne komme helt tæt på det. I tilgift var det mørkt, skal jeg lige nævne.

Jeg overvejer enten jagtgevær, eller en 0.22 salonkugle i panden. Jeg huske dog, at vejledningen i forbindelse med aflivning af dyr, bl.a. opfordre til, man bruger jagt kalibre der er godkendte til pågældende dyr, og så er salonriflen jo ikke det rigtige.

Jagtgeværet er nok mit valg i den situation og med de oplysninger jeg har.

Må jeg ikke få jeres bud på hvordan I ville gribe sagen an? :thumbup:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Aflivning af trafikskader rådyr?

Indlæg af Gråskæg » 13. feb 2015, 18:43

EGJ skrev:En af mine venner ringede for kort tid siden, for at høre om jeg kunne komme og aflive et påkørt rådyr, der haltede rundt på hans mark bag huset. Det kunne jeg desværre ikke, så jeg henviste ham til en anden. Jeg kom dog til at tænke på hvordan jeg ville gribe det an, hvis jeg havde haft muligheden. Jeg har nemlig ikke fået den slags henvendelser før.

Som jeg kender hans mark, er der intet kuglefang, og hvis dyret ikke ligger stille, vil man nok ikke kunne komme helt tæt på det. I tilgift var det mørkt, skal jeg lige nævne.

Jeg overvejer enten jagtgevær, eller en 0.22 salonkugle i panden. Jeg huske dog, at vejledningen i forbindelse med aflivning af dyr, bl.a. opfordre til, man bruger jagt kalibre der er godkendte til pågældende dyr, og så er salonriflen jo ikke det rigtige. Jagtgeværet er nok mit valg i den situation og med de oplysninger jeg har. Må jeg ikke få jeres bud på hvordan I ville gribe sagen an? :thumbup:
Skrap hund eller jagtgevær og en kraftig lygte.

Martin BN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: råvildtforvaltning
Geografisk sted: trekantområdet
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Aflivning af trafikskader rådyr?

Indlæg af Martin BN » 13. feb 2015, 18:56

Rimeligt eller ej så mener jeg kun det er en registreret schweisshundefører, der må aflive et sådant dyr hvis det er udenfor jagttid, så jeg ville nok ringe efter en sådan.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Aflivning af trafikskader rådyr?

Indlæg af LapuaMagnum » 13. feb 2015, 18:57

Da du skriver mark regner jeg med at der er naboer, men ikke tæt på som i boligkvarterer. Jeg ville nok lægge mig på hustaget med riffel hvis det var muligt da det kan give en fornuftig vinkel, ellers ville jeg også tage jagtgeværet, hund og lygte. Og selvfølgelig meddele naboer og evt. politi om episoden, hvis der kan opstå problemer med anmeldelser.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1070
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 215 times

Re: Aflivning af trafikskader rådyr?

Indlæg af FBN » 13. feb 2015, 19:28

Man henviser til dyrealarmcentral på tlf 1812
og fortæller hvad der er sket og de sender den rigtige mand/ kvinde [emoji6]
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Aflivning af trafikskader rådyr?

Indlæg af TheDarkSide » 13. feb 2015, 19:44

Jeg ville foretrække at sætte en god hund på, der enten stiller dyret eller tager det. Ellers ville jeg foretrække haglbøssen i den situationen. Med en salonriffel kan du nok alligevel ikke ramme vitalt (i hovedet) på meget længere afstand end med halgbøssen. Rammer du et rådyr på bladet med 1'er hagl på 40-45 meter, så vil haglene stadig ramme vitale dele.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Aflivning af trafikskader rådyr?

Indlæg af Wildlife » 13. feb 2015, 20:05

TheDarkSide skrev:Jeg ville foretrække at sætte en god hund på, der enten stiller dyret eller tager det. Ellers ville jeg foretrække haglbøssen i den situationen. Med en salonriffel kan du nok alligevel ikke ramme vitalt (i hovedet) på meget længere afstand end med halgbøssen. Rammer du et rådyr på bladet med 1'er hagl på 40-45 meter, så vil haglene stadig ramme vitale dele.
Hvis du skyder på 45 meter er der vel ikke rigtigt tale om at ramme på bladet, men om at ramme hele rådyret.

Personligt ville jeg også vælge at aflive med haglgevær på så kort afstand som muligt.

Det virkede på en mørk landevej i Vestbjerg for nogle år siden, hvor bagpartiet var kørt i stykker på en fin rå.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Aflivning af trafikskader rådyr?

Indlæg af Agamemnon » 13. feb 2015, 20:37

Martin BN skrev:Rimeligt eller ej så mener jeg kun det er en registreret schweisshundefører, der må aflive et sådant dyr hvis det er udenfor jagttid, så jeg ville nok ringe efter en sådan.
Hvilke personer, der må foretage aflivning af hvilke dyrearter, er beskrevet hér:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=161815

Hvis det drejer sig om vildt, så er det beskrevet hér:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=13105

At det skal ske så hurtigt som muligt og med størst mulig hensyntagen til dyret, står desuden beskrevet i dyreværnsloven (§ 13):

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=162911
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Aflivning af trafikskader rådyr?

Indlæg af KKA » 13. feb 2015, 21:06

Se topic " hvad gør jeg ved syg rå?"
1.marts 2014 - det skulle besvare dit spørgsmål!
( det er desværre ikke muligt at kopiere en tidl tråd fra NVF og indsætte sammesteds med en iphone, så søg under jagt og vildt og ca 16 sider bagud)

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 437
Tilmeldt: 12. okt 2007, 14:12
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Re: Aflivning af trafikskader rådyr?

Indlæg af Buffalo » 14. feb 2015, 08:46

De få gange jeg har aflivet påkørt vildt eller en hund , har jeg ringet til Politiet med det samme og fortalt nøjagtigt som det er foregået :thumbup: jeg har aldrig hørt et ondt ord for det .
Det er vel det bedste at få gjort ende på lidelserne i en fart , alt andet er kun for at tilfredsstille kværulanter :crazy:
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Brugeravatar
Unicorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 20. jun 2012, 07:13
Interesser: Buejagt, Lokkejagt ræv, optik
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 62 times
Been thanked: 41 times

Re: Aflivning af trafikskader rådyr?

Indlæg af Unicorn » 14. feb 2015, 10:02

Det kan i mine øjne kun være en opgave for en schweisshund. Et haltende dyr på en mark uden kuglefang, og så i mørke. Det er en ærgerlig situation med flere muligheder for fiasko, især hvis man selv giver sig i kast med det.
Theory is nice, but facts determine the truth.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Aflivning af trafikskader rådyr?

Indlæg af Raptor357 » 14. feb 2015, 17:21

Unicorn skrev:Det kan i mine øjne kun være en opgave for en schweisshund. Et haltende dyr på en mark uden kuglefang, og så i mørke. Det er en ærgerlig situation med flere muligheder for fiasko, især hvis man selv giver sig i kast med det.
schweiss hundeføren må gå på fremmed mands jord og aflive der når politiet er informeret.
os almindeligt dødelige med jagt tegn må aflive efter aftale med lodsejer (eller på egen samvittighed og tage balladen efterfølgende), opkald før eller efter til politiet er KUN for at INFORMERE, det er ikke er krav men fornuftigt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Unicorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 20. jun 2012, 07:13
Interesser: Buejagt, Lokkejagt ræv, optik
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 62 times
Been thanked: 41 times

Re: Aflivning af trafikskader rådyr?

Indlæg af Unicorn » 14. feb 2015, 18:53

Raptor357 skrev:
Unicorn skrev:Det kan i mine øjne kun være en opgave for en schweisshund. Et haltende dyr på en mark uden kuglefang, og så i mørke. Det er en ærgerlig situation med flere muligheder for fiasko, især hvis man selv giver sig i kast med det.
schweiss hundeføren må gå på fremmed mands jord og aflive der når politiet er informeret.
os almindeligt dødelige med jagt tegn må aflive efter aftale med lodsejer (eller på egen samvittighed og tage balladen efterfølgende), opkald før eller efter til politiet er KUN for at INFORMERE, det er ikke er krav men fornuftigt.
Raptor læs lige mit indlæg igen. Jeg giver mig slet ikke i kast med at gisne om hvad man må, men kun om hvad jeg synes er fornuftigt - og jeg vil hellere end gerne gentage at jeg synes at det fornuftige i situationen ville være at ringe til en schweisshundefører. Så ville bekymringer om afskydning i mørket, vildfarne kugler på en mark uden kuglefang og ikke mindst risikoen for at skræmme et skadet dyr til flugt ikke være aktuelle.
Theory is nice, but facts determine the truth.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Aflivning af trafikskader rådyr?

Indlæg af Raptor357 » 14. feb 2015, 19:28

Unicorn skrev:
Raptor357 skrev:
Unicorn skrev:Det kan i mine øjne kun være en opgave for en schweisshund. Et haltende dyr på en mark uden kuglefang, og så i mørke. Det er en ærgerlig situation med flere muligheder for fiasko, især hvis man selv giver sig i kast med det.
schweiss hundeføren må gå på fremmed mands jord og aflive der når politiet er informeret.
os almindeligt dødelige med jagt tegn må aflive efter aftale med lodsejer (eller på egen samvittighed og tage balladen efterfølgende), opkald før eller efter til politiet er KUN for at INFORMERE, det er ikke er krav men fornuftigt.
Raptor læs lige mit indlæg igen. Jeg giver mig slet ikke i kast med at gisne om hvad man må, men kun om hvad jeg synes er fornuftigt - og jeg vil hellere end gerne gentage at jeg synes at det fornuftige i situationen ville være at ringe til en schweisshundefører. Så ville bekymringer om afskydning i mørket, vildfarne kugler på en mark uden kuglefang og ikke mindst risikoen for at skræmme et skadet dyr til flugt ikke være aktuelle.
Det der er ansvarsfrakastelse. Som jæger har man et etisk ansvar.
Når dyret er set og man kan afgøre at der kun er en vej og man ikke kan skyde, hvordan skulle en hundeføre så kunne ? han har også en hund at skulle holde styr på. bevares han må gå på fremmed mands jord, men han har næppe (bedre) termiske sigtemidler eller andet gøjl end os andre dødelige.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Aflivning af trafikskader rådyr?

Indlæg af Bobo » 14. feb 2015, 20:10

jeg har i mere end 30 år været en af dem her på vejen som folk ringer til når de har kørt et rådyr el. lign. ned og har faktisk aldrig overvejet om der var regler på området.

vi har et godt forhold naboer imellem og jeg har aflivet mange dyr på andres matrikel men kun fået tak for det, mellem 5 og 10 pr år.
ca 1 ud af 10 har vi ringet efter schweisshund, men så er det fordi dyret er så lidt skadet at det er rendt væk.
men dem der ikke er lokale ringer vel til falck eller lign. og så kommer der vel nogen ud og kigger
men kort og godt mener jeg at svaret på det oprindelige spørgsmål er kniv eller haglgevær - hvis ikke du kan komme tæt nok på dyret til det er det ikke skadet ret meget
mvh bobo
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Unicorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 20. jun 2012, 07:13
Interesser: Buejagt, Lokkejagt ræv, optik
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 62 times
Been thanked: 41 times

Re: Aflivning af trafikskader rådyr?

Indlæg af Unicorn » 14. feb 2015, 22:49

Raptor357 skrev:
Unicorn skrev:
Raptor357 skrev:
Unicorn skrev:Det kan i mine øjne kun være en opgave for en schweisshund. Et haltende dyr på en mark uden kuglefang, og så i mørke. Det er en ærgerlig situation med flere muligheder for fiasko, især hvis man selv giver sig i kast med det.
schweiss hundeføren må gå på fremmed mands jord og aflive der når politiet er informeret.
os almindeligt dødelige med jagt tegn må aflive efter aftale med lodsejer (eller på egen samvittighed og tage balladen efterfølgende), opkald før eller efter til politiet er KUN for at INFORMERE, det er ikke er krav men fornuftigt.
Raptor læs lige mit indlæg igen. Jeg giver mig slet ikke i kast med at gisne om hvad man må, men kun om hvad jeg synes er fornuftigt - og jeg vil hellere end gerne gentage at jeg synes at det fornuftige i situationen ville være at ringe til en schweisshundefører. Så ville bekymringer om afskydning i mørket, vildfarne kugler på en mark uden kuglefang og ikke mindst risikoen for at skræmme et skadet dyr til flugt ikke være aktuelle.
Det der er ansvarsfrakastelse. Som jæger har man et etisk ansvar.
Når dyret er set og man kan afgøre at der kun er en vej og man ikke kan skyde, hvordan skulle en hundeføre så kunne ? han har også en hund at skulle holde styr på. bevares han må gå på fremmed mands jord, men han har næppe (bedre) termiske sigtemidler eller andet gøjl end os andre dødelige.
Det er ikke "ansvarsfrakastelse" (det tvivler jeg på at der er noget der hedder). Det er tværtimod at vise ansvar, at indse at man ikke selv har evner og værktøjer til at klare en opgave. Du kan ikke skyde når der ikke er kuglefang. Der er tale om et stående dyr, så du kan heller ikke gå hen til det (har man først set hvor hurtigt et stykke råvildt kan bevæge sig på tre ben, så ville man ikke være i tvivl). Hvordan kan dyret så aflives? Det kan det med en trænet hund der kan sendes på hetz og aflive eller holde dyret til føreren kommer. Det burde være almindelig viden for enhver jæger, at en schweisshund er trænet til netop det, men det er det åbenbart ikke - øv øv øv. Det er ikke mange schweisshundefolk der overhovedet bruger deres skydevåben til aflivning af råvildt. Det klarer hunden, eller kniven når hunden har trukket dyret ned.

Når først Jørgen jæger har trampet ned ad marken for at komme hen til et trafikskadet dyr, og derved har skræmt det væk fra sit sårleje, så har han blot gjort arbejdet endnu sværere for den schweisshundefører der skal rydde op efter jægerens rod. Over and out. . .
Theory is nice, but facts determine the truth.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 237
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 34 times

Re: Aflivning af trafikskader rådyr?

Indlæg af Sunscale » 17. feb 2015, 19:46

Buffalo skrev:De få gange jeg har aflivet påkørt vildt eller en hund , har jeg ringet til Politiet med det samme og fortalt nøjagtigt som det er foregået :thumbup: jeg har aldrig hørt et ondt ord for det .
Det er vel det bedste at få gjort ende på lidelserne i en fart , alt andet er kun for at tilfredsstille kværulanter :crazy:
Som Buffalo også siger, ville det klogeste nok være at ringe til politimesteren//politiet og spørge om man må få lov til at aflive et påkørt dyr, så ved de ligesom hvad der foregår, og som en anden også nævnte, står der jo i dyreværnsloven af aflivning af påkørt vild skal se så hurtigt og smertfrit som muligt.

Kan huske en gang min far så en anskudt rå uden for jagtseson, han ringede bare til politiet, og forklarede sig, at det ene forben var skudt i stykker, og at den generelt så ynkelig ud, han fik så lov at skyde den uden lovmæssige problemer, --så bliver det altså ikke nemmere, ring til politiet først.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Besvar