Er denne normalt for et rævekranie?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1731
Tilmeldt: 15. maj 2009, 13:11
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 45 times
Been thanked: 173 times

Er denne normalt for et rævekranie?

Indlæg af Marc » 12. feb 2015, 21:43

Jeg er begyndt at koge rævekranier af, når jeg har været så heldig at få ram på en.
Nu opdagede jeg lige disse to huller i det ene kranie - Er det normalt? Med lidt fantasi kunne det jo se ud som et par hagl.
Ræven er skudt med riffel.

:help:
Vedhæftede filer
IMG_6508x.jpg
IMG_6508x.jpg (40.29 KiB) Vist 7271 gange
IMG_6509x.jpg
IMG_6509x.jpg (34.19 KiB) Vist 7271 gange
IMG_6510x.jpg
IMG_6510x.jpg (39.13 KiB) Vist 7271 gange
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Er denne normalt for et rævekranie?

Indlæg af LFuppen » 12. feb 2015, 21:58

Umiddelbart tror jeg ikke, at det er hagl, som har lavet de huller.
Jeg ville sige: Hvis det er hagl, sidder de tæt og hvor er resten af haglsværmen henne ?
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Er denne normalt for et rævekranie?

Indlæg af dksith » 12. feb 2015, 22:00

LFuppen skrev:Umiddelbart tror jeg ikke, at det er hagl, som har lavet de huller.
Jeg ville sige: Hvis det er hagl, sidder de tæt og hvor er resten af haglsværmen henne ?
Jeg vil nu mene at det sagtens kan være hagl da en haglsværm faktisk er ret stor vis man tager dem med uden for kerne skuddet...

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Er denne normalt for et rævekranie?

Indlæg af TheDarkSide » 12. feb 2015, 22:08

Jeg har set en buk med lignende huller efter den fik et haglskud i smasken.

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Er denne normalt for et rævekranie?

Indlæg af Vetten » 12. feb 2015, 22:23

Kunne sagtens være huller efter hagl. Der er i hvert fald tegn på knoglenydannelse omkring de to huller...

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Er denne normalt for et rævekranie?

Indlæg af dksith » 12. feb 2015, 22:30

Marc. skrev:Jeg er begyndt at koge rævekranier af, når jeg har været så heldig at få ram på en.
Nu opdagede jeg lige disse to huller i det ene kranie - Er det normalt? Med lidt fantasi kunne det jo se ud som et par hagl.
Ræven er skudt med riffel.

:help:


har den ik også 2 i underkæben...? syntes det ligner lidt...

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Er denne normalt for et rævekranie?

Indlæg af YoungDane » 13. feb 2015, 09:00

Jeg tror det ligner ulvetænder. Det er nok en ulv der har hakket den i snuden :giggle:

God weekend :biggrin:

Nej, seriøst kunne det godt ligne et par hagl, minder da om det jeg tidligere har set på et par af mine afkogte bukke, men hvis haglene ikke sidder der et sted, så må der være nogle smadrede tænder eller et par udgangshuller også?!?

Brugeravatar
Martin REX
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 227
Tilmeldt: 28. jan 2006, 12:55
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Er denne normalt for et rævekranie?

Indlæg af Martin REX » 13. feb 2015, 09:35

Vampyrbid?

:oops:
Do not underestimate the power of stupid people in large groups

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Er denne normalt for et rævekranie?

Indlæg af Lassescout » 13. feb 2015, 21:26

Jeg er enig med vetten i, at der er tegn på knoglenydannelse rundt om hullerne. Altså en reparationsproces efter skade eller sygdom. Den kan sagtens være ramt af et par randhagl, og de behøver ikke være skudt ind i knoglen. Jeg kan nemt forestille mig at haglene har ramt der, men er faldet af igen. Derefter har reparationsprocesserne fjernet det døde knoglevæv og lavet de irregulære nydannelser for at reparere skaden.

Jeg kan også forestille mig, at ræven er blevet bidt i en kamp med en rival, en gravhund eller en grævling. På samme måde som med haglene er det så den efterfølgende reparationsproces, måske kombineret med noget betændelse/bylddannelse der har givet det resultat du ser.

Så det er svært at vide præcist hvad der har forårsaget hullerne, for den efterfølgende proces som kroppen selv er ansvarlig for er nogenlunde ens uanset hvad den udløsende faktor var.

Så svaret må vel være: ja, det er en normal reaktion på en unormal situation :smile:

P.S. Hvis du nogensinde kommer forbi Øm kloster, så gå ind og se deres museum. Klosteret fungerede som hospital i middelalderen og museet har en stor samling knogler fra gravene. Der kan man på kranierne tydeligt se forskellen på sværdhug med skarpe kanter som har været dræbende, og andre hug eller trepaneringer med afrundede kanter med reparationsprocesser, som patienten altså har overlevet. Det er meget spændende.

PPS. De to huller i underkæben er ikke resultatet af en sygdomsproces, de skal være der. Der træder blodkar og nerver ud af kæben der, ligesom i andre anatomiske huller i kraniet, se f.eks. lige under de to "unormale" huller. Det er nemt at afgøre hvis man er i tvivl, for man skal bare sammenligne med modsatte side. De huller som skal være der findes symmetrisk i begge sider af kraniet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Er denne normalt for et rævekranie?

Indlæg af Elbæk » 13. feb 2015, 22:08

Lassescout skrev:P.S. Hvis du nogensinde kommer forbi Øm kloster, så gå ind og se deres museum. Klosteret fungerede som hospital i middelalderen og museet har en stor samling knogler fra gravene. Der kan man på kranierne tydeligt se forskellen på sværdhug med skarpe kanter som har været dræbende, og andre hug eller trepaneringer med afrundede kanter med reparationsprocesser, som patienten altså har overlevet. Det er meget spændende.
Samlingen på Øm Kloster er super spændende - og bestemt et besøg værd.

Et par år i træk, i forbindelse med deres middelaldermarked, afholdt Lene (inspektøren på museet) og undertegnede et foredrag, hvor jeg først, sammen med mine elever fra kampskolen, demonstrerede kampteknikker (både simuleret kamp med blunte våben og hugteknikker med skarpe våben på forsk. medier), hvorefter publikum blev vist ind i knoglerummet, hvor Lene og jeg supplerede hinanden i at perspektivere skaderne på de udstillede knogler i forhold til de teknikker publikum lige havde demonstreret udenfor. Det fungerede super godt - og var i høj grad til at fremme en forståelse af at middelalderlig kampkunst var væsentligt mere sofistikeret og teknisk baseret end man ser i en gennemsnitlig Hollywood produktion.
Bedre blev det kun af at et af skeletterne; en ung mand i god fysisk stand (de kalder ham "den unge adelsmand"), er forsynet med et sæt skader, som matcher en sekvens i Hans Talhoffers Fechtbuch (både 1459 og 1467 udgaverne) skræmmende perfekt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Er denne normalt for et rævekranie?

Indlæg af Mister.30-06 » 17. feb 2015, 16:03

Det ligner hagl, en der sikkert har haft for meget foran-hold.

Fandt denne artikkel:http://dce.au.dk/aktuelt/nyheder/nyhed/ ... aar-fri-1/

Der er mange ræve med hagl i kroppen, så hvorfor ikke denne?

Har selv kogt kranie af ræv uden hagl.
Vedhæftede filer
ræv.jpg
ræv.jpg (25.54 KiB) Vist 6801 gange
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Besvar