Fandt noget mystisk i en gammel rå

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af Superliga » 25. jan 2015, 10:10

Jeg var på sæsonens nok sidste jagt i går, sammen med kæresten og svigerfar. Jeg sidder i skydetårn med riffel, på jagt efter ræv og råvildt der bliver drevet ud over en flad mark. Jeg få øje på en rå der går gennem en lysning ~150 meter væk, men har for meget puls til jeg kan afgive et skud (det er faktisk en dejlig følelse :smile: ) så den får en sæson til. 10 min senere stikker en ny rå hovedet frem gennem et læbælte, og sætter i let løb hen over marken, jeg finder den i kikkerten, og beslutter at hvis den stopper op, så skyder jeg. Hun stopper op midt på marken, perfekt med siden til, og jeg slipper kuglen som finder sit mål lige bag bladet, efter 50 meter flugt forender den samme sted den kom ud af læbæltet.

Da vi får den ind og brækket kan jeg se at den er meget gammel, alle tænder er slidt i bund, men den er stor og har også et fint fedtlag. Min kæreste som er biologistuderende ville gerne obducere den nærmere for at se om den har sat næste sæsons lam og hvor mange den har fået. Da vi så får livmoderen ud er den meget stor, og da vi skærer hul i den vælter det ud med en gullig klistret substans med en konsistens som snot, formentlig betændelse. Jeg ligger lige billedet op her, og billedet ryger måske også ind til jægerforbundet. Ud over den mærkelige livmoder så virker den sund og rask, og lever og andre organer ser også fine ud. Men er stadig lidt loren ved at spise noget der har haft så meget betændelse i kroppen.

https://drive.google.com/file/d/0B7mtUx ... sp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B7mtUx ... sp=sharing

Billede
Senest rettet af Refraktorius 27. jan 2015, 10:09, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: billede indsat så det ikke er nødvendigt at alle skal klikke på et eksternt link. Men klamt, det er det!

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af Great Dane » 25. jan 2015, 12:43

Føj for en rådden... Jeg satte ikke frivilligt tænderne i det dyr
Mvh Great Dane

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af Bobo » 25. jan 2015, 13:43

Jeg vil gerne høre hvad den biologistuderene finder ud af, men min første tanke er at der bliver afskudt for lidt hundyr af råvildt, så de bliver for gamle
jeg høre tit at jægere har skudt 4-5 bukke og når jeg så spørger hvor mange lam og råer er svaret - øh ikke nogen, jeg skyder kun 6 ender
nu har jeg selv skov og vil gerne have en hårdere beskydning af råvildt i mit område, men det er svært for de fleste vil kun skyde bukke.
Nå men heldigvis har vi da trafikken - den tager jo ikke kun bukke.
mvh bobo
Bobo ------ Igen uden billeder

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af Superliga » 25. jan 2015, 13:47

Bobo skrev:Jeg vil gerne høre hvad den biologistuderene finder ud af, men min første tanke er at der bliver afskudt for lidt hundyr af råvildt, så de bliver for gamle
jeg høre tit at jægere har skudt 4-5 bukke og når jeg så spørger hvor mange lam og råer er svaret - øh ikke nogen, jeg skyder kun 6 ender
nu har jeg selv skov og vil gerne have en hårdere beskydning af råvildt i mit område, men det er svært for de fleste vil kun skyde bukke.
Nå men heldigvis har vi da trafikken - den tager jo ikke kun bukke.
mvh bobo
Mener nu han holder en rimelig lige afskydning af dyr, han var også selv overrasket over at der gik sådan en gammel rå rundt. Men ja, det ser ikke ret appetitligt ud, men nu får den lov til at hænge og modne nogle dage, så må vi se hvad eksperterne mener om det.

Er der forresten nogle der ved hvor sådanne billeder skal sendes ind?

Martin BN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: råvildtforvaltning
Geografisk sted: trekantområdet
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af Martin BN » 25. jan 2015, 14:57

Du kan kontakte center for vildtsundhed. Der er kontaktinfo på nedenstående side.

http://naturstyrelsen.dk/naturoplevelse ... de-raadyr/

Jeg synes absolut heller ikke det ser lækkert ud, men til gengæld ser det ud til kun at være i livmoderen. Mit umiddelbare gæt vil være livmoderbetændelse, men det er mest ud fra navnet:-) jeg kender det kun fra hunde... Hvis sagkundskaben mener det er ok at spise det ville jeg ikke være bange for det, men lad være med at vise dine gæster billedet inden du serverer...

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 8. jan 2010, 21:20
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 23 times

Re: Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af Patrold » 25. jan 2015, 18:22

Selv om der er mange her der er modstandere af DJ, så kan denne mand hjælpe.


Carsten Riis Olesen
Forskningschef

Telefon:
88 88 75 17
E-mail:
cro@jaegerne.dk

Funktionsbeskrivelse:
Koordinering af anvendt vildtforskning og undersøgelse. Forskning og analyse. Vildtbiologi, vildtovervågning.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af TheDarkSide » 25. jan 2015, 18:47

Var der væske i begge sider?

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af Bessie4ever » 25. jan 2015, 19:02

Jeg mener ikke at jeg er sart, men her var jeg sgu lige ved at kaste op :puke:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Nicolasd
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 3. jun 2010, 12:43
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af Nicolasd » 25. jan 2015, 20:34

Bobo skrev: nu har jeg selv skov og vil gerne have en hårdere beskydning af råvildt i mit område, men det er svært for de fleste vil kun skyde bukke.
Jeg synes mest om jagtoplevelsen og er ret ligeglad med, hvad den har på hovedet, så du siger bare til, hvis du vil have skudt nogle råer :)

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af Superliga » 25. jan 2015, 20:45

TheDarkSide skrev:Var der væske i begge sider?
Ja, det var både livmoder, æggeledere og æggestokke der var fyldt.

Og jeg er normalt heller ikke sart, det dér var også en tand for ulækkert til mig :puke:

Tak for linket Patrold, email adressen på Naturstyrelsens hjemmeside virker vist ikke, så han får lige et godt billede til aftenskaffen :fun:

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 334
Tilmeldt: 8. okt 2006, 16:09
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 39 times
Been thanked: 15 times

Re: Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af Aske » 25. jan 2015, 20:47

Viste konen, som er dyrlæge, billederne og hun røg straks i lærebøgerne :biggrin:

Det er en soleklar livmoderbetændelse og såfremt betændelsen ikke er spredt eller dyret er blevet forurenet under slagtningen, er resten af dyret i orden til konsum, jævnfør lærebog om kødkontrol.

Jeg tager dog intet ansvar, ej heller gør fruen, for eventuelle komplikationer, hvis du/I vælger at indtage resten af dyret ... :smile:
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... :impatient:

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2775
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af Krung » 25. jan 2015, 20:53

Farven ligner det man finder i en alm. abscess. Jeg ville miste appetitten men de forekommer jo også fx i svin.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af TheDarkSide » 25. jan 2015, 21:44

Jeg tror ikke der er nogen risiko ved at spise kødet. Der er faktisk mange "vildt klamme" indvoldssygdomme og parasitter, som ikke gør køddet uegnet til konsum. Hvis kirtler og andre organer ikke virker unormale, så tror jeg betændelsen kun er i livmoderen.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af Lassescout » 26. jan 2015, 14:52

Helt klart livmoderbetændelse.


...det der kommer ud er den direkte årsag til, at mine skiftende kærester gennem årene kun har kaldt mig "lille pus" én gang hver. Jeg vil satme ikke mindes om sådan noget i en intim stund :puke: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af Superliga » 26. jan 2015, 18:28

Har lige fået svar på den mail jeg sendte til Carsten Riis Olesen:
Hej Rasmus

Jeg har lige vendt jeres fund med et par veterinærer som også mener, at det er en livmoderinfektion og anbefaler at dyret kasseres som menneskeføde.


Årsagen til denne type infektioner vil ofte være opportunistisk patogene bakterier som f.eks. Pasteurella eller Coli. Sådanne bakterier kan også forårsage sygdom hos mennesker i nogen tilfælde – og der er en risiko for at infektionen også findes i resten af kadaveret – spredt med blodbanen (selvom man ikke kan se det).
Så det kan godt være at svigerfar får lov til at hakke den til hundemad :nolisten:

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af Great Dane » 26. jan 2015, 19:22

Superliga skrev:Har lige fået svar på den mail jeg sendte til Carsten Riis Olesen:
Hej Rasmus

Jeg har lige vendt jeres fund med et par veterinærer som også mener, at det er en livmoderinfektion og anbefaler at dyret kasseres som menneskeføde.


Årsagen til denne type infektioner vil ofte være opportunistisk patogene bakterier som f.eks. Pasteurella eller Coli. Sådanne bakterier kan også forårsage sygdom hos mennesker i nogen tilfælde – og der er en risiko for at infektionen også findes i resten af kadaveret – spredt med blodbanen (selvom man ikke kan se det).
Så det kan godt være at svigerfar får lov til at hakke den til hundemad :nolisten:
Århhh spis den nu, det er vel positivt at du ikke behøver at give den mayonaise for at få det til at glide ned :puke:

Helt ærligt, så ville jeg end ikke fodre hund med det. Jeg har altid lært at fejler et dyr noget, så er det bare ud. Jeg er bedøvende med hvis en dyrlæge skulle sige god for dyret. What I have seen, can't be unseen... :puke:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af EGJ » 26. jan 2015, 22:54

Bobo skrev: ...nu har jeg selv skov og vil gerne have en hårdere beskydning af råvildt i mit område, men det er svært for de fleste vil kun skyde bukke.

mvh bobo
Jeg vil gerne komme og hjælpe dig af med en rå eller to, hvis du er interesseret. :smile:

krudtfuglen
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20. feb 2013, 18:59
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 2 times

Re: Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af krudtfuglen » 7. feb 2015, 09:05

Fine billeder. Der er tale om et tilfælde af kronisk børbetændelse og den kødkontrolmæssige bedømmelse vil være: Ubetinget godkendelse med lokal kassation af børen (livmoderen), når der ingen komplikationer er. Du anfører selv at dyret var i god kondition med hensyn til fedtlag og størrelse( hvilket også fremgår af billederne) og udfra din beskrivelse af dyrets normale adfærd i forbindelse med jagten kan der næppe være tale om komplikationer. Så; god appetit. Kødet fejler ikke noget.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: Fandt noget mystisk i en gammel rå

Indlæg af 100Radsbar » 17. feb 2015, 20:54

Bobo skrev:Jeg vil gerne høre hvad den biologistuderene finder ud af, men min første tanke er at der bliver afskudt for lidt hundyr af råvildt, så de bliver for gamle
jeg høre tit at jægere har skudt 4-5 bukke og når jeg så spørger hvor mange lam og råer er svaret - øh ikke nogen, jeg skyder kun 6 ender
nu har jeg selv skov og vil gerne have en hårdere beskydning af råvildt i mit område, men det er svært for de fleste vil kun skyde bukke.
Nå men heldigvis har vi da trafikken - den tager jo ikke kun bukke.
mvh bobo
Vil da også melde mig til koret om hjælp til afskydning af lam/råer :biggrin:

Jeg fik min allerførste styk råvildt her i efteråret (en fin 6 ender), og har derfor bestemt mig for at når jagt sæsonen starter igen, så vil jeg primært gå efter råer og lam.
Jeg går på jagt for at få kød i fryseren. Opsatser/trofæer siger mig ikke så meget.

Læste en artikel om at for at få en bedre udskiftning/diversitet i genpuljen hos råvildt, så er det bedre at gå efter råerne, da der ellers bliver mangel på bukke til at videreføre arten.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Besvar