Hvad er det værd?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Pahawi
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13. apr 2013, 22:13
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Hvad er det værd?

Indlæg af Pahawi » 1. jan 2015, 15:33

Det drejer sig om et stykke skov på en halv hektar. Den halve hektar er et lod i en skov på ca. 15 hektar fordelt på flere lodder. Der er dannet en forening, der afholder 5 jagter om året. Deltager man i jagterne, betaler man et årligt kontingent på kr. 500,-. Nuværende ejer har aldrig udnyttet jagtmuligheden..... Den offentlige ejendomsværdi er kr. 50K.

Nogen bud på, hvor meget ejeren bør have for den halve hektar ved salg?

På forhånd tak.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvad er det værd?

Indlæg af LFuppen » 1. jan 2015, 15:52

Hvad kan og må der jages i den skov ?
Sker al jagt kun ved fællesjagt ?

Hvad er der tilladt ved at eje et lod ?

En del ting skal belyses for at nogen kan give et bedre bud på prisen på den halve hektar :blink:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Pahawi
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13. apr 2013, 22:13
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvad er det værd?

Indlæg af Pahawi » 1. jan 2015, 17:01

"Hvad kan og må der jages i den skov ?"
"Sker al jagt kun ved fællesjagt ?"
Jeg kender pt. ikke alle detaljer, men som jeg har forstået det, er al jagt fællesjagt, hvor der må skydes råvildt, ræv og duer. Der er så vidt vides ikke kronvildt i området.

"Hvad er der tilladt ved at eje et lod ?"
Er ikke helt sikker på hvad du mener - noget specielt i tankerne? :-)

"En del ting skal belyses for at nogen kan give et bedre bud på prisen på den halve hektar :blink:"
Selvfølgelig, og jeg skal gøre, hvad jeg kan, men det er lidt begrænset, hvad ejerne ved om det (det er noget de har arvet og de overvejer at sælge det, bl.a. grundet i de bor langt væk fra stykket). En af de andre lodsejere er måske interesseret, og ejerne spørg så mig om jeg kender værdien, og da jeg ikke kender en hat til prisniveauet på en "rodet butik" som dette, må jeg jo søge hjælp hos mere kyndige = NVF ;-)

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvad er det værd?

Indlæg af LFuppen » 1. jan 2015, 17:12

pahawi skrev:"Hvad kan og må der jages i den skov ?"
"Sker al jagt kun ved fællesjagt ?"
Jeg kender pt. ikke alle detaljer, men som jeg har forstået det, er al jagt fællesjagt, hvor der må skydes råvildt, ræv og duer. Der er så vidt vides ikke kronvildt i området.

"Hvad er der tilladt ved at eje et lod ?"
Er ikke helt sikker på hvad du mener - noget specielt i tankerne? :-)
Okay - må der f.eks hentes brænde i skoven ?
Noget tyder på, at der f.eks. ikke er bukkejagt i skoven, hvilket jeg mener trækker ned i prisen.
Er der kun fællesjagt med hagl, er maks. vildtstørrelse rådyr

Hvad har andre lod været handlet til ?
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Pahawi
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13. apr 2013, 22:13
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvad er det værd?

Indlæg af Pahawi » 1. jan 2015, 17:27

"Okay - må der f.eks hentes brænde i skoven ?"
Ja, fra sit eget stykke.

"Noget tyder på, at der f.eks. ikke er bukkejagt i skoven, hvilket jeg mener trækker ned i prisen."
Lad os gå ud fra ingen bukkejagt.

"Er der kun fællesjagt med hagl, er maks. vildtstørrelse rådyr"
Lad os også gå ud fra dette.

"Hvad har andre lod været handlet til ?"
Ingen anelse :-)

EMD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 279
Tilmeldt: 20. jan 2008, 15:36
Interesser: Jagt og natur.
Geografisk sted: Tórshavn.
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Hvad er det værd?

Indlæg af EMD » 1. jan 2015, 20:45

Man køber nok ikke sådan et stykke blot for jagtens skyld. Men det er da en fin ordning, at man er gået sammen i en forening, og derfor overhovedet kan drive jagt på området, hvilket gør prisen på den halve hektar højere, end hvis der slet ikke kunne udøves jagt. 15 hektar er ikke meget, og det samlede vildtudbytte pr. jæger er nok fra 0 til et par stykker, men man kan da godt få nogle hyggelige og venskabelige jagter alligevel. Fint nok at der ikke drives bukkejagt, det ville alligevel kun dreje sig om lodtrækning om 1 buk pr. år. Jeg vil mene, at prisen på sådan en halv hektar godt kan koste 50.000 kr.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvad er det værd?

Indlæg af TheDarkSide » 1. jan 2015, 21:43

Hvad så med dem der ikke vil være med i jagten? De må jo ikke selv jage, hvis arealet er under 1 ha. Men drives deres stykker også af? Hvad bruges de penge der bliver indkrævet for jagt på?
Uanset hvad, så bliver det ikke meget man får ud af det (jagtmæssigt). Jeg kan huske der har været lavet en ligende fællesjagt tæt på hvor jeg går på jagt. Jeg har faktisk jagtretten på 2 ha i et område (dog to ikke-sammenhængende parceller), der også er inddelt i parceller fra 0,5-5 ha. Skoven har ingen værdi som så, da der ikke er noget træ af værdi og det er vidst beskyttet. Der har været afholdt en årlig fællesjagt, men det er vidst stoppet pga. nogle ikke synes det var en god ide at deres parcel skulle drives af (det kan man jo næsten ikke undgå), samt at der ikke var mange der gad..

Det kan ikke koste meget uanset hvad.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hvad er det værd?

Indlæg af Boerge » 1. jan 2015, 22:53

Med henblik på at fastsætte værdien af sådan et lille stykke skov, skal du nok lige se bort fra den måde de nuværende lodsejere er blevet enige om at drive jagten sammen på. Det kan jo hurtigt ændre sig, hvis een eller flere pludselig ikke vil være med-
Så er spørgsmålet - hvis man ikke er med i et sådan fælleskab, er der så andre muligheder for naboaftaler, så man kan komme op 1 hektar, hvor ejer/husstandstilhørende må drive jagt - eller op på 5 hektar, hvor andre må være med.

Værdifastsættelse vil bestå af to parametre: 1. egentlig skovværdi (træværdi) - 2. herlighedsværdi, herunder jagt:

Skovværdien kan være alt fra rimelig meget ( hvis det er god skov med gode træer på ) eller det kan være nærmest nul og niks, hvis det er noget elendigt skov.

Skovværdien kan en forstkyndig fastsætte - herlighedsværdi er noget helt andet!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Pahawi
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13. apr 2013, 22:13
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvad er det værd?

Indlæg af Pahawi » 2. jan 2015, 16:01

Tak for svar og råd, etc. :razz: Jeg bringer det videre, så må ejerne afgøre, hvad de vil......

Besvar