Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
GBBF83
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 16. jan 2012, 22:44
Interesser: Historiskskydning
Geografisk sted: Midt-Sjælland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af GBBF83 » 26. dec 2014, 12:39

Vil lige vende en oplevelse, som jeg havde her i formiddags, med ekspertisen på NVF.

Familien og jeg var ude og gå en tur i skoven, som er offentlig (og ligger som nabo til os). Da vi er nået rundt via stien kommer vi frem til p-plads og skal gå hjem via alm. offentlig vej. Jeg ser så en jæger stå inde i skoven ca. 50 m. fra vejen med riflen på skydestokken og sigter i retning mod vejen. Da vi kommer op på selve vejen kan vi se, at vi befinder os i hans skudfelt. Da min kone på dette tidspunkt mener at vi bør kontakte politiet, vælger jeg at gå tilbage og tage en snak med jægeren i stedet.

Han var nu meget flink og vi havde en god snak om sikkerhed og kuglefang (eller mangel på samme efter min mening). Og eftersom de har jagten i skoven lige op af vores ejendom, ønsker jeg naturligvis at have et godt forhold til dem. Og hvis de læser med her håber jeg ikke at de har taget min indblanding ilde op.

Det jeg ville høre om herinde, var om jeg er ved at blive en "blød café latte kjøvenhavner i italienske hurtig knepper sko", hvis jeg havde en forventning om, at jagt i en flad skov sker fra en stige eller tårn? Samt at man satte skilte op med jagt i skoven?
Jeg fik fortalt at man ikke måtte spærre skoven af, hvilket er rigtigt nok, men man må vel godt sætte skilte op at der er jagt i en offentlig skov?

Så hvis nogle af jer der er vant til jagt i offentlige skove, kunne komme med lidt erfaringer, så jeg ikke skaber en unødig dårlig stemning overfor mine "naboer" ved at forvente stiger osv.. På forhånd tak.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af Marius » 26. dec 2014, 13:33

Jeg synes, at du har håndteret det helt fint. På den måde du beskriver det lyder kuglefanget ikke betryggende.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af LFuppen » 26. dec 2014, 14:49

GBBF83 skrev: Da min kone på dette tidspunkt mener at vi bør kontakte politiet, vælger jeg at gå tilbage og tage en snak med jægeren i stedet.

Han var nu meget flink og vi havde en god snak om sikkerhed og kuglefang (eller mangel på samme efter min mening). Og eftersom de har jagten i skoven lige op af vores ejendom, ønsker jeg naturligvis at have et godt forhold til dem. Og hvis de læser med her håber jeg ikke at de har taget min indblanding ilde op.
Den snak du havde med jægeren, kan du uddybe den lidt mere ?
Rart at vide, hvordan jægeren havde med "kuglefang"

Og - hvem er de, som har tilladelse til jagten ?
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

GBBF83
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 16. jan 2012, 22:44
Interesser: Historiskskydning
Geografisk sted: Midt-Sjælland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af GBBF83 » 26. dec 2014, 15:30

@LFuppen: Vores snak om kuglefang var egentlig ret kort, jeg forklarede at de ca. 1,5 højdemeter som landskabet skrånede op imod vejen efter min mening ikke var nok og at træerne ikke ville yde stor beskyttelse hvis skuddet gik ud imod stien som vi havde gået på 20 min. tidligere. Samt at en sikkerhedsafstand på +2000 meter var svær at opnå.
Jeg fik (på en pæn måde håber jeg) forklaret at jeg ikke var tryg ved hans placering i forhold til hvor vi gik. Hvilket jeg også følte blev modtaget.

Ang. jagten og området, så er der den krølle på historien, at skoven hører under Naturstyrelsen og at de i samarbejde med lokale kræfter, har genopført en del stier i gennem skoven, samt i en anden del lavet en mountainbike bane. Hvilket har medført at der er en del trafik i skoven samt at Naturstyrelsen og deres samarbejdspartnere (Kommunen, LAG m.fl) opfordrer folk til at komme noget mere i skoven (også udenfor stierne). Som jeg har forstået det, så har en familie lejet jagten i skoven, som altså indeholder en mountainbikebane og et sti system på kryds og tværs, hvor folk kan cykle/gå døgnet rundt.

Jeg har intet imod, at der er jagt i skoven, men ville bare høre om det ville være "overkill" hvis jeg stilfærdigt opfordrede til at anvende stiger og sætte et skilt op ved indgangene?

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af Boerge » 26. dec 2014, 16:19

Det handler jo i bund og grund om, hvor opmærksom den pgl. jæger er i skudøjeblik med hensyn til kuglefang!! Ud fra din beskrivelse ville jeg nok være lidt bekymret for at gå tur i den skov, hvis der er riffeljagt. Var der iøvrigt tale om drivjagt - hvis ja, så bliver det jo ikke bedre???

Noget andet er jo også risiko fra opspringere/ricochetter - selv en kugle, der har været igennem et dyr kan have en vældig restenergi, og kan ændre ændre retning ved træf i store knogler.
Risikoen er stigende ved anvendelse af langsommme tunge massive, eller bondede kugler. ( min kæphest )

Synes godt du på en pæn måde kunne opfordre dem til at benytte skydestiger, og sætte skilte op ved riffeljagt!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af Kenned » 26. dec 2014, 16:44

Det Boerge sagde! :goodpost:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Lawis
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 21. aug 2011, 21:40
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 2 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af Lawis » 26. dec 2014, 17:17

Jeg fik fortalt at man ikke måtte spærre skoven af, hvilket er rigtigt nok, men man må vel godt sætte skilte op at der er jagt i en offentlig skov?
De må desværre ikke sætte skilte op i skoven, som advare mod at der er jagt, når det er skov under naturstyrelsen. Grunden til dette er vidst noget med at naturgæster kunne tror at de ikke måtte komme i skoven.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af Overtroldmand » 26. dec 2014, 17:22

Jeg har selv mulighed for jagt i offentligt skov, og en del af aftalen med naturstyrelsen er at vi ikke må skilte når der er jagt, samt at de helst ikke vil have stiger op. Vi har så ifb. med drivjagt fået mulighed for at sætte stier op til lejligheden, hvor vi efterfølgende fjerne dem.

Jeg har selv siddet i en stige og haft dyr for ned af en skovsti, hvor der efterfølgende kommer folk gående. Vi har også haft en episode med 'en der mente der ikke var kuglefang' da der blev afgivet skud, der var naturstyrelsen efterfølgende ude, og mente ikke der var noget galt.
Dybeset set kan folk komme og gå ud af skudfeltet, hvilket jo betyder at ser man mennesker, så lader man være med at skyde. Dog vil jeg dog helst undgå at sidde et sted der kommer besøgende, for det forstyrre jo jagten :-)

Om man sidder i stige eller ej betyder intet for kuglefang på 100 meter, der er forskellen ca 3 grader (ved 5 meter højt tårn), men man kan da se en del mere fra stigen. Så jeg vil personligt hellere have dyrene tætter på, og undgår at skyde for langt i skoven. Automatisk kuglefang ved tårn er LANGT overdrevet, og nærmest en overtro hos mange jægere. For man kan jo argumenter for at vinkelen er bedre ved at skyde et dyr med skydestok på 30-40 meter end 100 meter i stige.

Reglerne hos os fra Naturstyrelsen er, der må KUN holdes en jagt, en gang om måneden om efteråret. I bukkejagten SKAL man være ude kl 7.00 om morgenen (igen aften jagt), og INGEN jagt i weekenderne.


http://www.skydestok.dk/kuglefang.htm

jeg syntes det virker som lidt af en overreaktion, han har jo ikke skudt, og har intet ulovligt gjort, men nok placeret sig et dårligt sted :-).

Selv med jægere i skoven, så er turen i bilen til skoven langt farligere, kigger man på ulykker hvor mange besøgende er blevet skudt i skovene de sidste 10 år, sammenlignet med antallet af ulykker i trafikken de sidste 10 år... Er reaktionen så proportionel og faktuel?

Hvad skulle være farligt ved at lade folk gå i skoven, der er intet ulykkesgrundlag, eller andet der kunne indikere at jægerne ikke er gode nok til at afgive et sikkert skud, at det berettiger til at mene at jægerne er så dårlige at man må holde folk ude af skoven. Hvis vi selv som jægere mener dette, ja så er vi jo ved at afskaffe alt jagt i dk pga. det er SÅ farligt..
Senest rettet af Overtroldmand 26. dec 2014, 21:36, rettet i alt 6 gange.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af Gråskæg » 26. dec 2014, 17:24

Hvis jeg var i din situation, så ville jeg kontakte jagtudlejeren, Naturstyrelsen og fortælle om din oplevelse.
Spørgsmålet er jo, om det i det hele taget er forsvarligt at drive jagt med kugle, lidt afhængig af hvor stort arealet er.
Hvis der samtidigt skal være plads til alle mulige andre fritidsaktiviteter. NS kan jo som myndighed udstede regler.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af BentxBetjent » 26. dec 2014, 18:00

Overtroldmand skrev:Selv med jægere i skoven, så er turen i bilen til skoven langt farligere, kigger man på ulykker hvor mange besøgende er blevet skudt i skovene de sidste 10 år, sammenlignet med antallet af ulykker i trafikken de sidste 10 år... Er reaktionen så proportionel og faktuel?

Hvad skulle være farligt ved at lade folk gå i skoven, der er intet ulykkesgrundlag, eller andet der kunne indikere at jægerne ikke er gode nok til at afgive et sikkert skud, at det berettiger til at mene at jægerne er så dårlige at man må holde folk ude af skoven. Hvis vi selv som jægere mener dette, ja så er vi jo ved at afskaffe alt jagt i dk pga. det er SÅ farligt..
Det giver ingen mening at sammenligne tal, uden at de er vægtede.

Danskerne kører 37 milliarder km i personbil om året, 7 milliarder for busser og lastbiler og 5 milliarder km tilbagelægges på cykel. (1998)
Samme år blev der dræbt 499 mennesker i trafikken.
Det er én dræbt for hver knap 100 millioner km. Hvis vi antager (for nemheds skyld) at de bevæger sig i gennemsnit med 33 km/t.

Så er der 300 millioner trafiktimer mellem hvert uheld med dødelig udgang.
En af de officielle beregningsmetoder er ulykkesfrekvens= uheld pr. million (arbejds)timer i dette tilfælde 0,33 promille.

:offtopic: Sorry,
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af Kenned » 26. dec 2014, 19:12

BentxBetjent skrev:
Så er der 300 millioner trafiktimer mellem hvert uheld med dødelig udgang.
En af de officielle beregningsmetoder er ulykkesfrekvens= uheld pr. million (arbejds)timer i dette tilfælde 0,33 promille.

:offtopic: Sorry,
:goodpost:

Så tror jeg lige at jeg vil udvide statistikken lidt :smile:

Hvis jægerne skal have samme lave frekvens af dødsulykker, som der er i trafikken, så skal alle de ca. 150.000 jagttegnsberettigede danskere HVER være på jagt i 2000 timer før der må ske en dødsulykke(og her taler vi jo ikke kun om vådeskud, men også ved færden på terrænet, faldulykker mv.).

Og et fuldstændigt ukvalificeret gæt: Hvis hver dansker(jæger) i gennemsnit er på jagt 100 timer/år(husk at der sikkert er mange af de jagttegnsberettigede der slet ikke, eller næsten ikke kommer på jagt), så må der kun være én dødsulykke på jagt for hvert 20 år.

Det tror jeg ikke vi kan komme ned på, kan vi ?

Også sorry for :offtopic: fra mig :biggrin:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af KKA » 26. dec 2014, 19:38

Jager i Statsskov, og der er reglen i den ene plantage 1 hochsitz/100ha og ikke synlige for almindelige skovgæster. Ergo har vi 15 hochsitze/stande der godt kan koste brækkede lemmer eller værre, hvis en skovgæst dratter ned derfra, og det er NS bekymring, af frygt for et evt erstatningsansvar.

Kommer i anden Statsskov - meget flad på ca 1200ha - hvor der er opsat 40 lave tårne af den svenske slags, og hvor et fald derfra højst kan afstedkomme nogle blå mærker og højlydte eder.
De er så tilpas høje, at man får "jord over byttets ryg", og derfor kan afgive skud.

Det er måske vejen frem i en bynær skov som omtalt?

Hvorvidt riffeljagt må opgives er vel tildels også afhængigt af vildtet. Vi jager primært kronvildt.....
Glem heller ikke at dine naboer har betalt et ikke uanseeligt beløb for jagten..... i modsætning til mountainbikerne :mad:

Nikon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 131
Tilmeldt: 16. jan 2014, 13:27
Interesser: Hagljagt, Riffeljagt
Geografisk sted: Syd Danmark
Has thanked: 2 times
Been thanked: 17 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af Nikon » 26. dec 2014, 19:51

Hej alle

Inden det stikker af....... så vil jeg lige komme med en kommentar :smile:

Nu kan man jo normalt ikke tage stilling til sådan en sag uden man har hørt fra den anden part i denne sag men hvis det hele er gået sådan til som trådstarteren siger (hvilket jeg 100 % stoler på) så er jeg helt sikker på at der sidder en jæger der hjemme og tænker over denne sag og at han tænker på at naboen har ret, han er jo trods alt jæger og derfor ikke dum :giggle:

Jeg kender ingen af de to parter men er sikker på at sagen har løst sig og NEJ trådstarter, du er ikke sippet for der skal være styr på sådan noget her.

Fortsat god jul og godt nytår

GBBF83
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 16. jan 2012, 22:44
Interesser: Historiskskydning
Geografisk sted: Midt-Sjælland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af GBBF83 » 26. dec 2014, 20:23

Overtroldmand skrev:
jeg syntes det virker som lidt af en overreaktion, han har jo ikke skudt, og har intet ulovligt gjort, men nok placeret sig et dårligt sted :-).

Selv med jægere i skoven, så er turen i bilen til skoven langt farligere, kigger man på ulykker hvor mange besøgende er blevet skudt i skovene de sidste 10 år, sammenlignet med antallet af ulykker i trafikken de sidste 10 år... Er reaktionen så proportionel og faktuel?

Hvad skulle være farligt ved at lade folk gå i skoven, der er intet ulykkesgrundlag, eller andet der kunne indikere at jægerne ikke er gode nok til at afgive et sikkert skud, at det berettiger til at mene at jægerne er så dårlige at man må holde folk ude af skoven. Hvis vi selv som jægere mener dette, ja så er vi jo ved at afskaffe alt jagt i dk pga. det er SÅ farligt..
Tak for dit svar, det var rart med lidt info omkring forholdene ved jagt i off. skove. Så ved jeg hvad retningslinjerne er, så undgår jeg da de værste misforståelser når jeg snakker med dem igen.

Jeg har sakset det sidste af dit indlæg, da jeg gerne vil knytte en kommentar til punktet omkring overreaktion, risiko og dårlige jægere.

1) At have ringet efter politiets aktions styrke eller ringet til Naturstyrelsen og hældt vand ud af øret uden, at have snakket med jægeren(-ene) først. Det ville efter min mening være en overreaktion. Jeg og min familie gik rundt i det jeg vurderede til at ligge inde for hans skudfelt, det beretter i min optik til en reaktion. Faktum er at der i mens vi var i området, med 90 % sandsynlighed har været rettet et skarpladt våben i vores retning, uden at jægerne eller os har været klar over det.

2) Selvom sandsynligheden for at blive ramt af et skud i en dansk skov er forsvindende lille, så vil jeg blive meget ked af at det skulle være min søn eller kone, som blev en del af statistikken. Selvom der ikke var jægere ville der stadig være en risiko, der kommer bare flere 0'er efter kommaet. Det er derfor vi arbejder med kuglefang, sikkerhedsvinkler, årvågenhed omkring trafik i skoven og evt. skilte eller afspærring. Så sandsynligheden for at en skovgæst eller andre jægere bliver ramt af et skud bliver så absolut lille som muligt. Jeg betragter det som en pligt at gribe ind, både på skydebanen og i skoven, hvis der er forhold som øger risikoen bare en lille smule.

3) Jeg betragter ikke den jæger som jeg snakkede med som dårlig. Nærmere at det som han betragtede som sikkert, ikke var det som jeg betragtede som sikkert. Længere er den ikke!

Men da jeg i forvejen har et møde med Naturstyrelsen i nærmeste fremtid, så kan jeg jo tage en forsigtig snak om jagten. Det burde være muligt at finde en løsning så der både kan være jagt, gæster og naboer i skoven.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af Kleth » 26. dec 2014, 21:00

Det er dårlig stil, ikke at hæve riflen og åbne låsen, når der er mennesker, heste m.v. i nærheden

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af TheDarkSide » 26. dec 2014, 21:34

Nu er der jo forskel på om man rent faktisk har tænkt sig at skyde eller om man bare hviler/peger riflen. Jeg sidder da tit med riflen ud i vandret uden noget kuglefang. Naturligvis ikke i en retning hvor der normalt er færdsel inden for måske 500 meter. Det anser jeg ikke som farligt. En riffel kan gå af ved et uheld, men de fleste peger jo riflen (ladt) i en retning man ikke ville skyde i. Jeg har dog aldrig oplevet en riffel gå af uden at jeg har trykket på aftrækkeren. Sandsynligheden for at en riffel går utilsigtet af, rettet mod et menneske, på skadende afstand og uden der kommer noget i vejen for kuglen er nok grunden til at der stort set aldrig sker ulykker med rifler.
Risikoen for at bliver slået ihjel i bil er generelt set større end at bliver slået ihjel af en jægers riffelkugle.


Det er selvfølgelig ikke smart at pege en riffel mod en offentlig vej eller sti. Så langt er vi enige og det er en god ide at gøre ham opmærksom på, at der er færdsel, som er værd at tage hensyn til.

@KKA
Fordi der er jord over ryggen på dyret gør ikke at nødvendigvis bliver stoppet. Bliver kuglen slået 10° ud af kurs pga. dyret, så rammer kuglen måske ikke jorden de første 500 meter. Det er langt fra 100% sikkert kuglefang. Skal kuglen stoppes hver gang skal du have et knap 60 meter højt skydetårn, hvis du skyder på 100 meter. Så får du 30° vinkel mod jorden og det er der nok nogle der vil mene at det er for lidt på en skydebane. Jeg siger ikke man skal have kuglefang som på en skydebane, men hvis man skyder med mindre godt kuglefang (som ved jeres lave tårne) er det en forudsætning at terrænet f.eks. øger vinklen eller man skyder i en retning hvor der ikke er meget færdsel inden for en rimelig afstand.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af Marius » 26. dec 2014, 22:54

TheDarkSide skrev:Nu er der jo forskel på om man rent faktisk har tænkt sig at skyde eller om man bare hviler/peger riflen. Jeg sidder da tit med riflen ud i vandret uden noget kuglefang. Naturligvis ikke i en retning hvor der normalt er færdsel inden for måske 500 meter. Det anser jeg ikke som farligt....
Der er faktisk ingen forskel og du bør aldrig pege på noget med et ladt våben som du ikke vil afgive skud mod.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af Raptor357 » 26. dec 2014, 23:34

TheDarkSide skrev:Nu er der jo forskel på om man rent faktisk har tænkt sig at skyde eller om man bare hviler/peger riflen. Jeg sidder da tit med riflen ud i vandret uden noget kuglefang. Naturligvis ikke i en retning hvor der normalt er færdsel inden for måske 500 meter. Det anser jeg ikke som farligt. En riffel kan gå af ved et uheld, men de fleste peger jo riflen (ladt) i en retning man ikke ville skyde i. Jeg har dog aldrig oplevet en riffel gå af uden at jeg har trykket på aftrækkeren. Sandsynligheden for at en riffel går utilsigtet af, rettet mod et menneske, på skadende afstand og uden der kommer noget i vejen for kuglen er nok grunden til at der stort set aldrig sker ulykker med rifler.
Risikoen for at bliver slået ihjel i bil er generelt set større end at bliver slået ihjel af en jægers riffelkugle.


Det er selvfølgelig ikke smart at pege en riffel mod en offentlig vej eller sti. Så langt er vi enige og det er en god ide at gøre ham opmærksom på, at der er færdsel, som er værd at tage hensyn til.

@KKA
Fordi der er jord over ryggen på dyret gør ikke at nødvendigvis bliver stoppet. Bliver kuglen slået 10° ud af kurs pga. dyret, så rammer kuglen måske ikke jorden de første 500 meter. Det er langt fra 100% sikkert kuglefang. Skal kuglen stoppes hver gang skal du have et knap 60 meter højt skydetårn, hvis du skyder på 100 meter. Så får du 30° vinkel mod jorden og det er der nok nogle der vil mene at det er for lidt på en skydebane. Jeg siger ikke man skal have kuglefang som på en skydebane, men hvis man skyder med mindre godt kuglefang (som ved jeres lave tårne) er det en forudsætning at terrænet f.eks. øger vinklen eller man skyder i en retning hvor der ikke er meget færdsel inden for en rimelig afstand.
Ganske uvidenskabeligt vil jeg påstå at jord er et dårligt kuglefang skudt ind i almindelig markjord på 45° rikosjere en kugle let. Bondemandens jord er ikke filtreret for småsten som grus eller sand er det på en skydebane.
Jeg mener ikke man nødvendigvis bør åbne riflen når der er andre tilstede, blot pege i sikker retning og gøre hvad der virker fornuftigt. her under aflade hvis de vil snakke.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af BentxBetjent » 27. dec 2014, 08:42

Kenneth Jensen skrev: Så tror jeg lige at jeg vil udvide statistikken lidt :smile:

Hvis jægerne skal have samme lave frekvens af dødsulykker, som der er i trafikken, så skal alle de ca. 150.000 jagttegnsberettigede danskere HVER være på jagt i 2000 timer før der må ske en dødsulykke(og her taler vi jo ikke kun om vådeskud, men også ved færden på terrænet, faldulykker mv.).

Og et fuldstændigt ukvalificeret gæt: Hvis hver dansker(jæger) i gennemsnit er på jagt 100 timer/år(husk at der sikkert er mange af de jagttegnsberettigede der slet ikke, eller næsten ikke kommer på jagt), så må der kun være én dødsulykke på jagt for hvert 20 år.

Det tror jeg ikke vi kan komme ned på, kan vi ?

Også sorry for :offtopic: fra mig :biggrin:

Hilsen Kenneth
Du "vender" tallene forkert.. eller også misforstår jeg dig.. :Hug:

Jeg kan ikke finde nogen officiel statistik, men efter en Googling gætter jeg på en vådeskudsulykke med dødelig udgang ca. hvert tredie år.
Dvs. der skal jages i 300 millioner timer på 3 år, det er 100 millioner timer/år.

Hvis alle Danmarks 160.000 jagttegnsberettigede gik på jagt 60 timer/år, jeg tror tallet er lavere... så ville der være 10 millioner jagttimer pr år.
Det er en ulykkesfrekvensen er 10 gange så høj for at dø af et vådeskud under jagt, end for at blive dræbt i trafikken.

Hvis det skulle være "lige farligt". Ville det kræve at samtlige 160.000 skulle gå på jagt 625 timer/år..

EDIT:
:hijack: Og til den med hensyn til trådstarter.. Du kunne jo have spurgt jægeren om han ville lade sin kone og børn gå tur på stien imens.
@Kenneth, jeg skal lære at læse tingene 2 gange :oops: vi skriver det samme.. :bowdown:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af TheDarkSide » 27. dec 2014, 16:45

Marius skrev:
TheDarkSide skrev:Nu er der jo forskel på om man rent faktisk har tænkt sig at skyde eller om man bare hviler/peger riflen. Jeg sidder da tit med riflen ud i vandret uden noget kuglefang. Naturligvis ikke i en retning hvor der normalt er færdsel inden for måske 500 meter. Det anser jeg ikke som farligt....
Der er faktisk ingen forskel og du bør aldrig pege på noget med et ladt våben som du ikke vil afgive skud mod.
Du vel godt at det er praktisk umuligt, ikke? Når jeg siger jeg peger ud i "ingenting", så mener jeg at jeg f.eks. kan finde på at pege riflen ud over fjorden, hvor jeg måske kan se 500-1000 meter hvor der ikke er mennesker eller bebyggelse. Jeg kan også finde på at sidde i en stige eller på jorden med riflen pegende 45° op. Ja, teoretisk set er der jo en risiko for at riflen går af, af sig selv og lige tilfældigvis er rettet på en sådan måde at kuglen rammer et menneske. Jeg har dog prøvet at få mine rifler at gå af, når de er sikrede. Men uanset hvad jeg har slået dem med eller banket dem ind i, så sker der altså ikke noget. Jeg anser derfor den risiko for ligegyldigt. Sandsynligheden er simpelthen så lille at jeg synes det er ligegyldigt. At køre bil er langt mere farligt, i hvert fald med det kørselsbehov jeg har og de fleste jeg kender har. Der er altid en lille, bitte risiko ved skydning, uanset hvor forsigtig man gebærder sig.
Raptor357 skrev:
Ganske uvidenskabeligt vil jeg påstå at jord er et dårligt kuglefang skudt ind i almindelig markjord på 45° rikosjere en kugle let. Bondemandens jord er ikke filtreret for småsten som grus eller sand er det på en skydebane.
Nej, det er sikkert ikke godt kuglefang. Men bare det at kuglen rammer jorden gør at den deformerer/splintrer og mister en del hastighed. Derved flyver kuglen ikke særligt langt (væsenligt under 2 km). Man kan jo ikke anlægge en 15 meter vold af gummigranulat rundt om sit revir for at sikre kuglefang.
Raptor357 skrev: Jeg mener ikke man nødvendigvis bør åbne riflen når der er andre tilstede, blot pege i sikker retning og gøre hvad der virker fornuftigt. her under aflade hvis de vil snakke.
Jeg ville heller ikke åbne riflen eller knække haglbøssen fordi der er nogle der er "tæt" på. Piben op eller ned og aflad hvis de vil snakke som du siger.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af Boerge » 4. jan 2015, 22:44

Lige et klip fra en artikel jeg faldt over - af skovfoged Truls Wiberg - ang. risiko ved bl.a. massive kobberprojetiler:

Det er min opfattelse at vi indtil videre bør være tilbageholdende med at anvende projektiler hvor man har erstattet blyet med kobber eller kobberlegeringer på fællesjagter. Der er ubehagelige erfaringer fra bl.a. Tyskland og Frankrig hvor sådanne projektiler har rikochetteret 90º i skov og dræbt en jæger og projektiler der har slået tilbage fra kuglefanget på en skydebane. Hvor blyprojektilet relativt hurtigt taber både masse og hastighed når det rammer f.eks. træer ser det ud til at kobberprojektilet kan rikochettere gentagne gange. DEVA (Deutschen Versuchs- und Prüf-Anstalt für Jagd und Sportwaffen) er i gang med at undersøge brugen af blyfri ammunition til jagt (Set første gang i Wild und Hund nr. 13 2008).

Nu meldes der også om at norske soldater er blevet forgiftet ved brug af blyfri ammunition. De har fået zink-feber, formentlig på grund af dampene. Se artikel hos Jakt & Jägare..

I april 2011 kom der en forskningsrapport af fra Universitet i Bern med en sammenlignende undersøgelse af rikochette faren ved anvendelse af bly- respektive blyfri jagtammunition.

Forskeren B. Kneubuehl konkluderer bl.a. at rikochetterende blyfri projektiler har en signifikant større masse og større energi end blyprojektiler. Endvidere, at blyfri rikochetterende projektiler flyver længere.
Men også, at der ikke er væsentlig forskel på richochette vinklerne fra bly- respektive blyfrie projektiler.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af Skaði » 2. nov 2017, 23:53

Hej, jeg hijacker lige denne tråd for at høre hvad praksis er omkring en lignende situation:

En skov, offentlig tilgængelig, den er lejet ud som jagtrevir men bruges mest af folk som går tur, lufter hund, der er bålsted og kondisti m.m. Jagtlejeren går for at have udviklet et vist ejerskabsforhold til stedet og hvem der må færdes der, hvilket jeg ikke vil blande mig i. Både mig og andre har dog oplevet at der bliver skudt forholdsvis tæt på spadserende og hundeluftere, jeg vil skønne en 2-300m, og det er hændt at det var to skud lige efter hinanden, uden at der var andre tegn på egentlig jagt (ingen jagtselskab, afmærkning, ikke flere skud end de to...). Hvis jeg skulle give et bud er der tale om to skud i luften. Man kan heller ikke se nogen jægere som giver sig til kende. Skuddene falder enten meget tæt på en beboet grund, eller muligvis fra selve grunden (jagtlejerens ejendom) som grænser til skoven.

Der er ikke noget entydigt ulovligt i det, men vi er flere som oplever at disse ting sker på en ubehagelig måde. Bortset fra at man kan acceptere at stedet er lukket land: er der noget man kan komme efter?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af Flugteren » 3. nov 2017, 00:43

Skaði skrev:Hej, jeg hijacker lige denne tråd for at høre hvad praksis er omkring en lignende situation:

En skov, offentlig tilgængelig, den er lejet ud som jagtrevir men bruges mest af folk som går tur, lufter hund, der er bålsted og kondisti m.m. Jagtlejeren går for at have udviklet et vist ejerskabsforhold til stedet og hvem der må færdes der, hvilket jeg ikke vil blande mig i. Både mig og andre har dog oplevet at der bliver skudt forholdsvis tæt på spadserende og hundeluftere, jeg vil skønne en 2-300m, og det er hændt at det var to skud lige efter hinanden, uden at der var andre tegn på egentlig jagt (ingen jagtselskab, afmærkning, ikke flere skud end de to...). Hvis jeg skulle give et bud er der tale om to skud i luften. Man kan heller ikke se nogen jægere som giver sig til kende. Skuddene falder enten meget tæt på en beboet grund, eller muligvis fra selve grunden (jagtlejerens ejendom) som grænser til skoven.

Der er ikke noget entydigt ulovligt i det, men vi er flere som oplever at disse ting sker på en ubehagelig måde. Bortset fra at man kan acceptere at stedet er lukket land: er der noget man kan komme efter?
Tage kontakt til jagtlejeren og eventuelt ejeren af skoven. Hvis de er til at tale med kan du overtale dem til at opsætte skiltning med, at der foregår jagt (eller kontrolskydning for at sikre træfpunkt). Såvidt jeg kan læse mig frem til er der ikke noget galt med det, de gør, men det er selvfølgelig ubehageligt, at der bliver skudt i nærheden af én (og man ikke ved, om man står i nærheden af kuglebanen).

Jeg vil dog ikke tro, at det er to skud i luften. Det ville være dybt uansvarligt, og formentligt også ulovligt.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af TheDarkSide » 3. nov 2017, 07:39

Skaði skrev:Hej, jeg hijacker lige denne tråd for at høre hvad praksis er omkring en lignende situation:

En skov, offentlig tilgængelig, den er lejet ud som jagtrevir men bruges mest af folk som går tur, lufter hund, der er bålsted og kondisti m.m. Jagtlejeren går for at have udviklet et vist ejerskabsforhold til stedet og hvem der må færdes der, hvilket jeg ikke vil blande mig i. Både mig og andre har dog oplevet at der bliver skudt forholdsvis tæt på spadserende og hundeluftere, jeg vil skønne en 2-300m, og det er hændt at det var to skud lige efter hinanden, uden at der var andre tegn på egentlig jagt (ingen jagtselskab, afmærkning, ikke flere skud end de to...). Hvis jeg skulle give et bud er der tale om to skud i luften. Man kan heller ikke se nogen jægere som giver sig til kende. Skuddene falder enten meget tæt på en beboet grund, eller muligvis fra selve grunden (jagtlejerens ejendom) som grænser til skoven.

Der er ikke noget entydigt ulovligt i det, men vi er flere som oplever at disse ting sker på en ubehagelig måde. Bortset fra at man kan acceptere at stedet er lukket land: er der noget man kan komme efter?
Uden at kende alle detaljer, så vil jeg mene, at det lyder ikke umiddelbart til at der sker noget ulovligt eller forkert. To skud der falder, selvom der ikke er et jagtselskab kan jo være fordi det er riffeljagt.
Jeg går selv på jagt i flere offentlige skove og langt de færreste opdager en, når man er på bukkejagt, selvom folk går forbi en på 5 meters afstand. På fællesjagter er der jo tydeligt skiltet med jagt på alle veje og stier ind i skoven, men skoven er åben for alle. Det er meget sandsynligt, at der falder en del skud inden 100 meter af folk, der går tur eller sågar parcelhuskvarterer og børnehave. Det er der ikke noget uforsvarligt i, da alle deltagende jægere er grundigt instruerede i hvor der må skydes osv. Kan man ikke tåle at høre et skud, så skal man holde sig ude af skoven, mens der er jagt. På bukkejagt er det så sjældent man skyder og normalt tidligt om morgenen eller sent om aftenen, hvor der ikke er mange i skoven, så det ser jeg heller ikke noget problem i.

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Kuglefang/jagt i off. skov -er jeg sart?

Indlæg af High Standard » 3. nov 2017, 08:53

Hej Skadi,
Jeg er selv med i et jagtselskab som har jagten i et stykke stats skov og vi får ganske ofte henvendelser fra skovens gæster når vi er på jagt. Nogle bliver forskrækkede over at der er jægere i skoven og efterspørger skilte. Her må vi sige at Naturstyrelsen forbyder os at sætte nogen som helst form for advarsel op - skoven skal være åben for alle hele tiden. Vi håndterer det sådan at det altid på parolen understreges at vi, når vi møder gæster, knækker bøssen, letter på hatten og forklarer venligt hvad det er vi laver hvis der er behov for det. Langt de fleste har stor forståelse for det og kun en sjælden gang møder vi sure mennesker. Vi indstiller selvfølgelig ikke jagten blot fordi der er andre gæster i skoven og der skydes også, men selvfølgelig ikke lige klods op af et ældre ægtepar som går søndags tur :smile:
Vores filosofi er, at vi alle sammen skal være der og vi må erkende at skal Naturstyrelsen vælge, ja så er det ikke os der vinder, så alle er bedst tjent med at udvise høflighed og forståelse for hinanden, og gør man det går det som regel ret gnidningsfrit - det er de færreste der er idioter og det gælder både jægere og andre brugere af skovene.

Hilsen

High Standard

Besvar