Jagtsæsonen 2014/2015

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Woodleigh » 26. dec 2014, 10:24

@MadsenRex, undskyld, nu skal jeg forsøge på at undgå at være fordømmende, generaliserende eller smagsdommeragtig :oops: (det bliver nok svært, men jeg skal gøre mit yderste :biggrin: ).

På en papskive, rører det mig ikke det fjerneste at skyde et hals eller hovedskud, men på jagt, aldrig og slet ikke på en tryk / drivjagt hvor der både for vildt og jæger er adrenalin i "systemet".

En ting er at man på skydebanen har styr på sin kuglebane og under ideelle forhold kan placere skuddet hvor man ønsker det, men situationen er bare en anden på jagt. Riflens egenspredning, jordforbindelsens spredning osv. osv. - efter min mening (og kun min :blink: ) er det no-go.

Det er fint du er en hyppig gæst på skydebanen og træner flittigt og bruger mange ressourcer på at øve / forbedre / sikre din skydning, så er vi to, men det ændrer ikke på min helt generelle, fordømmende, generaliserende og moraliserende holdning til hals og hovedskud. Det er noget man gør på skydebanen eller i en hjortefarm, ikke på jagt. Og med hensyn til kødødelæggelse er jeg fuldstændig på linje med Rigbymauser.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af MadsenRex » 26. dec 2014, 11:06

Hvorfor er det ok at skyde hovede og hals skud på en hjortefarm? Føler de ikke samme smerte når de er hegnet ind, siden de sidestilles med papskiver!?

jeg er seriøst stået helt af, trofæjægere med deres medaljer og points og folk med mystiske holdninger til hvornår og hvordan man må skyde et dyr, er for mig fuldkommen og helt og aldeles fra et andet solsystem end jeg,[emoji53]

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af LapuaMagnum » 26. dec 2014, 11:17

MadsenRex skrev:Hvorfor er det ok at skyde hovede og hals skud på en hjortefarm? Føler de ikke samme smerte når de er hegnet ind, siden de sidestilles med papskiver!?

jeg er seriøst stået helt af, trofæjægere med deres medaljer og points og folk med mystiske holdninger til hvornår og hvordan man må skyde et dyr, er for mig fuldkommen og helt og aldeles fra et andet solsystem end jeg,[emoji53]
Vil det sige at der er nogen herinde som kigger på en anden sol end andre? Damn :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Bessie4ever » 26. dec 2014, 11:23

Hvad mener i ??? Er der nu kun to sole tilbage :inspect:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af LapuaMagnum » 26. dec 2014, 11:26

Bessie4ever skrev:Hvad mener i ??? Er der nu kun to sole tilbage :inspect:
:rolf: :rolf:
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Woodleigh » 26. dec 2014, 11:55

@madsenrex, hvad der foregår i en hjortefarm er ikke jagt men landbrug og ligestillet med slagtekvæg / svin og her kan jeg godt forstå at hver eneste [g] kød tæller uanset hvilken sol du kigger på :mrgreen: .

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af MadsenRex » 26. dec 2014, 12:02

Så derfor er det ok at løbe den ekstreme risiko, som du mener det er at skyde på hals og hovede? Dyret skal vel ikke lide mere bare fordi der er ståltrådsnet omkring dens omgivelser!?

Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Woodleigh » 26. dec 2014, 13:18

Nej, det skal de da ikke, men det er landbrug / dyrehold og en i min optik helt anden diskussion.

Jeg har én gang i Sverige været med på en eftersøgning af et kæbeskudt stykke råvildt, skud af en i øvrigt godt skydende jæger der ville spare lidt kød. Vi fandt det ikke og i stedet for at "spilde" nogen få gram kød mistede vi så hele dyret. Den slags står jeg fuldstændig af på, da der ikke skal gå ret meget galt på et hoved/halsskud før det går fra "fantastisk" til "rigtig skidt", hvorimod "lidt" slinger på bladet er mere tilgivende.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Kleth » 26. dec 2014, 17:59

Woodleigh skrev:Det er skud som det viste der kan få mig til at :puke: . Du skal godt nok ha' styr på din ballistik når man tænker på målets størrelse, afstanden og det at projektilet starter sit "krumbaneforløb" i det øjeblik det slipper mundingen og er på vej til målet. På vej til din indskydningsafstand har du kun kontakt med sigtelinien 2 steder og derimellem er dit projektil enten over eller under sigtelinien (og har du fuldstændig styr på hvor meget ?) og for dulen hvor er den fejlmargin lille. Skyd dog dyret på bladet i stedet for de Karl smart hals skud !!!

Og nej, jeg er ikke kød- ELLER trofæjæger, jeg er kød- OG trofæjæger og den smule kød jeg mister ved et bladskud gør ikke at jeg går sulten i seng.
Jeg synes du er ret urimelig overfor mig!

Havde jeg været det mindste i tvivl, havde jeg ikke skudt, for så havde jeg ikke et dårligt skud at fortryde. Jeg havde godt anlæg og den riffel og ammo kombination skyder jeg sub-moa med og skuddet sad præcis der hvor jeg ville ramme for jeg havde kompenseret og dyret var i fuldstændig ro.

Bemærk venligst, at jeg også skriver at jeg normalt ikke vil skyde på marginalmål, før du begynder at :puke: over hvad jeg skriver.

Jeg har set rådyr, som var levende men havde indvoldene hængende ud, havde begge forløb skudt over, var vom skudt, tap skudt og andre grimme ting som ikke lignede en pludselig og etisk forsvarlig død, selv om et bladskud var intentionen fra skytterne.

Af de 4 rådyr jeg har leveret i år har 3 været skudt på bladet med 2-10m flugt og nogle af skuddene gav mindre kødspild end det halsskud. Jeg var den 1 oktober ved at skide grønne grise, da et lam jeg skød på bladet forsvandt, det er den mest rædselsfulde jagt oplevelse jeg har haft til dato (7-9-13), indtil vi fandt dyret forendt i hegnet omkring 5-10m fra anskudsstedet.
Jeg skyder for at dræbe mest effektivt, jeg skyder ikke på over 150m, da jeg er er bange for at dyret når at bevæger sig inden det bliver ramt. Jeg ruller selv min ammo, da jeg er utilfreds med præcisionen på fabriks ammo og jeg har brugt tusindvis af kroner og utallige timer på at lade og teste projektiler, som har en tilfredsstillende præcision og ønskede effekt i målet.

Jeg peger ikke fingre af nogen eller klandrer nogen noget, jeg fortæller min oplevelse og hvad jeg står for.

Jeg træner en del, hvad en del NVF'ere kan bekræfte og jeg er dybt seriøs omkring min skydning, som jeg har dyrket siden jeg var 5år, men jeg træner for til stadighed at blive bedre og blive mere fortrolig med mine våben og ammunition.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Woodleigh » 26. dec 2014, 21:01

Hej Kleth, set i bagklogskabens ulideligt klare lys burde jeg selvfølgelig ha' skrevet "man" i stedet for "du".

Det var ikke personligt ment, men er udelukkende et udtryk for min personlige holdning til hals/hovedskud.

Det er ikke noget jeg gør, hvad andre vælger er deres sag.

At du (selvfølgelig) har styr på din ballistik når du disponerer som du gør er væsentligt, men jeg mener man bør sende et klart signal til mindre rutinerede jægere at risikoen for at lave noget skidt er større ved hals/hovedskud såfremt skuddet ikke er 100% korrekt placeret (uanset hvor tactical deres riffel er :mrgreen: )

Jeg agiterer ikke for bladskud for at man skal acceptere dårlig skydning / manglende træning, men udelukkende at der er plads til lidt mere "slinger" og det sker jo når man er på jagt og adrenalinen suser og anlæg mm. ikke nødvendigvis er ideelt.

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Memphis » 26. dec 2014, 21:16

Back on track guys.

Skal på fællesjagt i morgen, håber det ender med et billede fra mig hvor jeg smiler stort.

God jul.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Kleth » 26. dec 2014, 21:20

@Woodleigh vi er nok basalt set ikke uenige.
Jeg var også bevidst om at skrive at det var marginalmål.

Hvis man ikke træner nok, kender man heller ikke sine eller udstyrets begrænsninger. De som jeg hjælper i gang med jagt, fortæller jeg at der ikke er skydepligt og at det sværeste skud, er det man ikke skyder, men det fortryder man jo så heller ikke.

Jeg har også fået nogle lidt mere erfarne jægere til at interessere sig for at gå lidt mere på skydebanen bl.a. ved at lade for dem.
Og så er jeg ikke uenig med Bessie omkring riffelprøven m.m.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Kleth » 26. dec 2014, 21:21

Memphis skrev:Back on track guys.
Skal på fællesjagt i morgen, håber det ender med et billede fra mig hvor jeg smiler stort.
God jul.
Knæk og bræk, hvad er i efter?

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Memphis » 26. dec 2014, 21:46

Kleth skrev:
Memphis skrev:Back on track guys.
Skal på fællesjagt i morgen, håber det ender med et billede fra mig hvor jeg smiler stort.
God jul.
Knæk og bræk, hvad er i efter?

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Med riffel om formiddagen har vi stadig 4-5 sikahind / kalv på kvoten samt 2 kronhind / kalv samt rå og lam.

Efter frokost er det med hagl efter gråbasser og fasaner.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af MadsenRex » 28. dec 2014, 08:56

Så er det min tur til at komme på jagt. Agamemnon og jeg har planlagt en tur til skoven i Sorø.
Planen er at han skal indrette hjemme d.29. Og færdiggøre lidt pileflet og strik efter konens anvisning. Jeg derimod, jeg tager afsted tidligt d.29 for at sætte telt op, lave bål og eventuelt skyde et dyr vi skal spise når han kommer.
Det fede er, at der efter sigende kommer en ordentlig byge sne, og bliver ganske koldt, så vi skal virkelig bruge alt vores vinter grej OG vinter Camo i stor stil.
Det bliver simpelthen så latterligt fantastisk, at jeg slet ikke kan beskrive hvor meget jeg glæder mig.

Ok, hånden på hjertet, svigermor bor herhjemme og min elendige svigerinde render os på dørene, hvilket uden tvivl har fået mig til at glæde mig endnu mere!

Men sne, frost, jagt, telt og mad over båd med en god ven, i en kæmpe skov.... Joe tak siger jeg bare!!!

Måtte bare ud med det!

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af 308 W » 28. dec 2014, 09:05

Slet ikke misundelig [emoji30]

God tur [emoji106]

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af MadsenRex » 28. dec 2014, 09:10

308 W skrev:Slet ikke misundelig [emoji30]

God tur [emoji106]

Sendt fra min D5803 med Tapatalk


Det er bare så meget federe at være på jagt når det er Hvidt af nyfalden sne. Og så er det fedt at sidde ved bål og lave mad

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Christ » 28. dec 2014, 12:09

MadsenRex skrev:Så er det min tur til at komme på jagt. Agamemnon og jeg har planlagt en tur til skoven i Sorø.
Planen er at han skal indrette hjemme d.29. Og færdiggøre lidt pileflet og strik efter konens anvisning. Jeg derimod, jeg tager afsted tidligt d.29 for at sætte telt op, lave bål og eventuelt skyde et dyr vi skal spise når han kommer.
Det fede er, at der efter sigende kommer en ordentlig byge sne, og bliver ganske koldt, så vi skal virkelig bruge alt vores vinter grej OG vinter Camo i stor stil.
Det bliver simpelthen så latterligt fantastisk, at jeg slet ikke kan beskrive hvor meget jeg glæder mig.

Ok, hånden på hjertet, svigermor bor herhjemme og min elendige svigerinde render os på dørene, hvilket uden tvivl har fået mig til at glæde mig endnu mere!

Men sne, frost, jagt, telt og mad over båd med en god ven, i en kæmpe skov.... Joe tak siger jeg bare!!!

Måtte bare ud med det!
Jeg siger rigtigt god tur, husk det rigtigt varme tøj, den kommer ned til -10 ser det ud til, samt noget sne. Slet ikke misundelig....

Det ville være fedt hvis i opdaterer tråden med oplevelserne, evt. laver en ny tråd til det, så os indefise kan se hvordan rigtige mænd bruger julen :)
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Renico12 » 28. dec 2014, 13:27

MadsenRex skrev:Så er det min tur til at komme på jagt. Agamemnon og jeg har planlagt en tur til skoven i Sorø.
Planen er at han skal indrette hjemme d.29. Og færdiggøre lidt pileflet og strik efter konens anvisning. Jeg derimod, jeg tager afsted tidligt d.29 for at sætte telt op, lave bål og eventuelt skyde et dyr vi skal spise når han kommer.
Det fede er, at der efter sigende kommer en ordentlig byge sne, og bliver ganske koldt, så vi skal virkelig bruge alt vores vinter grej OG vinter Camo i stor stil.
Det bliver simpelthen så latterligt fantastisk, at jeg slet ikke kan beskrive hvor meget jeg glæder mig.

Ok, hånden på hjertet, svigermor bor herhjemme og min elendige svigerinde render os på dørene, hvilket uden tvivl har fået mig til at glæde mig endnu mere!

Men sne, frost, jagt, telt og mad over båd med en god ven, i en kæmpe skov.... Joe tak siger jeg bare!!!

Måtte bare ud med det!
Lyder som en fed tur, har lige været ude i sneen og fik 6 duer og en fasanhøne med hjem. Dog nok i en 11-12 skud men jeg er tilfreds. Sne er det bedste og det fedeste at være ude i og vil lige indskyde at mine Deerhunter Rusky overalls er det dejligste stykke beklædning jeg ejer :fun:

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af 308 W » 28. dec 2014, 19:11

MadsenRex skrev:
308 W skrev:Slet ikke misundelig [emoji30]

God tur [emoji106]

Sendt fra min D5803 med Tapatalk


Det er bare så meget federe at være på jagt når det er Hvidt af nyfalden sne. Og så er det fedt at sidde ved bål og lave mad
Bare gnid salt i såret [emoji30]

Jeg var selv afsted i fredags, men det er en dag til glemme bogen [emoji47]

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Mosc5 » 28. dec 2014, 23:27

Var lige på lidt duejagt idag, da en meget nysgerrig og meget lidt sky ræv kom på.... skudhold :biggrin:
Det er min ræv nr. 2 begge nedlagt med .17 HMR. (havde jeg været ude efter ræv, så havde jeg nok valgt en kraftigere kaliber)
Og så lærte jeg hvorfor man sikrer sig at en ræv ER helt død, inden man rører den :Hug:

http://youtu.be/kqEEStvLvRU

Morten
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Martin BN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: råvildtforvaltning
Geografisk sted: trekantområdet
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Martin BN » 28. dec 2014, 23:45

Så derfor er det ok at løbe den ekstreme risiko, som du mener det er at skyde på hals og hovede? Dyret skal vel ikke lide mere bare fordi der er ståltrådsnet omkring dens omgivelser!?
Den store forskel ligger vel i, at dyret i tilfælde af en anskydning ikke kan løbe væk, da det jo netop er i et hegn. Forskellen på de to scenarier er sandsynligheden for succes ved den efterfølgende eftersøgning, når det går galt.
Tikka243Win skrev:

Jagt er INGEN konkurrence, vi slår faktisk dyr ihjel og det skal sgu foregå på den mest
SIKRE og humane måde!!!!!!!!!!

NÅÅ???... Jamen så fortæl mig, hvorfor nogle jægere arrangerer vildt-parader, hænger opsatser på vægen og har opfundet begrebet "guldmedalje-buk", hvis ikke for konkurrencen i det.
Jeg medgiver at der er et konkurrencemoment vedr bedømmelse af trofæer, men de to andre er helt i skoven. Der er for mig ingen som helst samhørighed mellem konkurrence og hverken det at lægge vildtet på parade eller i at hænge sine trofæer på væggen. For mig er paraden et lidt højtideligt øjeblik, hvor jeg løber dagens oplevelser igennem og forhåbentligt nyder resultatet af anstrengelserne. Trofæerne på væggen er "mindekatalysatorer" - altså jeg husker oplevelsen, når jeg ser på mine trofæer.
Ingen vil rigtig indrømme at de er trofæjægere, næææ, de gør det for naturoplevelser... Aha, ser man det!?
Hvorfor fanden er det så altid dem, der går hjem hvis det er for koldt eller regner, det er da ellers ret naturligt.
Nu vi er ved snævertsynethed og fordomme så er det mit indtryk at dem, der kalder sig kødjægere er dem der ikke gider selektere, men bare skyder det dyr der tilfældigvis kommer forbi, - jeg tager forhåbentligt lige så meget fejl som du gør
Og skulle de ellers få udført dette drab på et sagesløst dyr, på den meget kritiske 115m afstand, så lur mig om de så ikke straks hiver fat i dens horn og nærmeste kamera, og laver en lille collage, med deres jagtligt fortræffeligheder og hornets medalje potentiale!
Det er vel ikke anerledes end Kleth i dette tilfælde tager et billede af sit succesfulde skud eller at andre ynder at fortælle at de har skudt på så og så lang eller kort afstand. Vi er vel alle underlagt det der interesserer os ved jagten. Jeg skal ikke dømme over hvilke skud folk afgiver, men ingen kan være uenige i at hoved og hals udgør mindre mål end hjerte-/lungeregionen, og dertil er mere bevægelige, hvilket objektivt betyder at skud mod hoved og hals er mere risikofyldte. Det samme gælder skud på lange afstande og skud mod bevægelige mål. I alle tilfælde hjælper træning til øget succesrate. Et problem med hoved- og halsskud er, at når det går galt, så er den efterfølgende eftersøgning typisk vanskelligere end ved anskydning ved skud mod bladet.

For at nærme mig trådens oprindelige formål:-) så havde jeg en fantastisk trykjagtsdag i går. Jeg skød 4 lam (alle med bladskud:-)) og havde min søn med på post - helt super dag med gode situationer og de rigtige dyr på paraden.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af LFuppen » 29. dec 2014, 09:14

Martin BN skrev:






Jeg skal ikke dømme over hvilke skud folk afgiver, men ingen kan være uenige i at hoved og hals udgør mindre mål end hjerte-/lungeregionen, og dertil er mere bevægelige, hvilket objektivt betyder at skud mod hoved og hals er mere risikofyldte. Det samme gælder skud på lange afstande og skud mod bevægelige mål. I alle tilfælde hjælper træning til øget succesrate. Et problem med hoved- og halsskud er, at når det går galt, så er den efterfølgende eftersøgning typisk vanskelligere end ved anskydning ved skud mod bladet.
Ingen tvivl om, at hals og hoved er et mindre mål end et bladskud. Eftersøgningen kan også være vanskeligere p.g.a. lidt schweiss.
Men, har for nogle år siden talt med en hundefører, som har eftersøgt anskudt vildt i over 20 år. Rigtig mange Skud, affyret som bladskud ramte alle andre steder end på bladet. Mave, ben ryg bar ofte tegn på anskydning. Dyr kan løbe langt omkring før de forender med store smerter. Dyrene får en hurtig død når de bliver fundet. En del lider længe. En del dyr blevet senere fundet i anden forbindelse.
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af LapuaMagnum » 29. dec 2014, 09:33


Nu vi er ved snævertsynethed og fordomme så er det mit indtryk at dem, der kalder sig kødjægere er dem der ikke gider selektere, men bare skyder det dyr der tilfældigvis kommer forbi, - jeg tager forhåbentligt lige så meget fejl som du gør
Man kan sagtens være selektiv selvom man er kødjæger, for alle er interesseret i at ens rudel har de bedste vilkår for at vi alle også kan afskyde flere dyr. Man kan sige at trofæjægere er mere ikke selektive end kødjægere så for mig er der ingen forskel. Der hvor jeg mener det bliver sygt er hvor man kun går på jagt for at slå ihjel eller pænere sagt nedlægger et dyr for fornøjelsens skyld og ikke fordi det gavner enten til en fryser eller for at bestanden skal blive stærkere næste år :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Martin BN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: råvildtforvaltning
Geografisk sted: trekantområdet
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Jagtsæsonen 2014/2015

Indlæg af Martin BN » 29. dec 2014, 11:32

Men, har for nogle år siden talt med en hundefører, som har eftersøgt anskudt vildt i over 20 år. Rigtig mange Skud, affyret som bladskud ramte alle andre steder end på bladet. Mave, ben ryg bar ofte tegn på anskydning. Dyr kan løbe langt omkring før de forender med store smerter. Dyrene får en hurtig død når de bliver fundet. En del lider længe. En del dyr blevet senere fundet i anden forbindelse.
Ingen tvivl om at der også forekommer anskydninger ved bladskud, men træfområdet er større på bladet og dårlige træffere giver typisk lettere eftersøgninger. De schweisshundeførere jeg kender, vil meget, meget hellere eftersøge et løbs- eller waidskudt dyr end fx et kæbeskudt eller skudt på halsen uden træf af nakkehvirvler. Et tapskud på halsen og over bladet er nok det samme (lige svære), men ved halsskudet er dit sigtepunkt meget tættere på den potentielle anskydning og målet er samtidigt bevægeligt.

Besvar