Halal og jagt

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Nicolasd
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 3. jun 2010, 12:43
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Halal og jagt

Indlæg af Nicolasd » 19. aug 2014, 12:45

Jf. den video i en anden tråd, som nu er låst, så stod der, at de anskød dyrene med vilje for at kunne halalslagte dem.

Jeg googlede det med halal og jagt, og dyr, som kan løbe væk, må muslimer godt jage og spise. Men for eksempel får kan fanges så nemt, at de ikke må jages.

Men hvis et dyr anskydes, så det ikke kan løbe væk, så skal det halalslagtes. Jeg går selv ind for, at et anskudt dyr aflives så hurtigt som muligt, og det sker jo oftest ved et skud mere, men i det mindste er der ikke tale om, at de anskyder dyrene med vilje.

PS: jeg skrev lige kort med en moderator, som sagde, at det var ok at poste dette, men at tråden bliver låst hvis den bliver slem.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Halal og jagt

Indlæg af Lasse68 » 19. aug 2014, 12:54

som jeg læser det så er den tidligere viste video optaget i 2012 og lagt på nettet af det firma der arrangerede disse "jagter" i Tanzania. Efterfølgende har myndighederne frataget dem deres Jagtret/licens netop pga. videoen.

:respekt: :thumbup:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Halal og jagt

Indlæg af Slettes3 » 19. aug 2014, 12:57

I 2009 på min første tur til Afrika på jagt blev min PH og undertegnet bedt om vi kunne reducere en bestand af dyr i en gamepark der normalt ikke dyres jagt i. Vi fik at vide at vi at en bil med imamer skulle køre med os da dyrene skulle halalslagtes. Vi blev bedt om at såre dyrene således at imamerne kunne holde det anskudte dyr og skære halsen over. Dette nægtede vi og imamerne acceptede hovedeskud.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Halal og jagt

Indlæg af Lassescout » 19. aug 2014, 15:24

Jeg mener Rigbymauser er inde på det helt rigtige her. Man skal ikke gå længere for at imødekomme den slags ønsker end man selv kan stå inde for.

Da jeg for snart mange år siden gik til soldat, var der muslimske soldater der spurgte om de kunne få feltrationer med halal slagtet kød i. Det kunne de ikke, men feltrationerne var mærket med, om de indeholdt svinekød eller ej. Muslimerne kunne således altid få en feltration med enten kylling, kalkun eller oksekød, de ville ikke blive nødt til at spise svinekød.

Det drillede vi dem selvfølgelig lidt med i al venskabelighed, og spurgte om de nu kom i helvede fordi de ikke spiste halal. De forklarede så, at det var helt fint med dem, men de var forpligtet til at forsøge at få halalslagtet kød. Når det ikke kunne lade sig gøre, var de forpligtet til at forsøge at undgå svinekød. De forklarede også, at de ikke måtte gøre noget som skader kroppen, så hvis de var ved at dø af sult, var det bedre at spise svinekød end at skade kroppen med langvarig sult.

Det lærte jeg en del af, og jeg mener at de børnehaver der sprænger madbudgettet for at købe halalkød til børnene begår en fejl. De kan sagtens nøjes med at adskille svinekød fra resten af menuen, og så bare tage det hensyn, at lade de muslimske børn blive fri for at spise svin. Længere er den ikke, men man skal jo turde at sige nej.

Når vi holder børnefødselsdag er der altid pølsehorn med kyllingepølser foruden alle de traditionelle ting der ellers hører med til en almindelig dansk børnefødselsdag, vi skal jo alle kunne være her.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Halal og jagt

Indlæg af KKA » 19. aug 2014, 18:39

Alle kyllinger halalslagtes!

Religion er vel bare nogle regler for god opførsel:

Der er/var sund fornuft i at halalslagte i Mellemøsten: kødet holder sig bedre i varmen, når blodet er drænet fra.
At undgå svinekød er/var også praktisk, da svinene er fyldt med trikiner.

Det er også praktisk med hellige køer hos hinduerne: i et område med hyppig hungersnød, er/var det meget praktisk med en mælkeresource.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Halal og jagt

Indlæg af Great Dane » 19. aug 2014, 18:59

Det er en skrøne at alle kyllinger er Halal slagtet, da der ikke har stået en imam og sagt nogle bevingede ord inden aflivning. Metoden ja, men ritualerne mangler.
Mvh Great Dane

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Halal og jagt

Indlæg af KKA » 19. aug 2014, 19:13

Taget til efterretning.
Var af den opfattelse at der altid er en muslim ansat i en kontrolfunktion på danske fjerkræslagterier aht eksporten til muslimske markeder.

SBT1977
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 20. jul 2009, 19:00
Interesser: Jagt, fiskeri, skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 7 times

Re: Halal og jagt

Indlæg af SBT1977 » 30. aug 2014, 20:00

Great Dane skrev:Det er en skrøne at alle kyllinger er Halal slagtet, da der ikke har stået en imam og sagt nogle bevingede ord inden aflivning. Metoden ja, men ritualerne mangler.
Der kører vel en båndoptager med nogle bevingede ord?

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Halal og jagt

Indlæg af LFuppen » 30. aug 2014, 20:54

Har du fået pip ? :rolf:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Halal og jagt

Indlæg af HHC » 30. aug 2014, 21:10

Da jeg i sin tid arbejdede på Struer fjerkræslagteri var der en der velsignede kyllingerne.
Da det er en stor exportvare så må jeg formode at det stadigvæk foregår sådan.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Halal og jagt

Indlæg af BentxBetjent » 30. aug 2014, 21:12

KKA skrev:Taget til efterretning.
Var af den opfattelse at der altid er en muslim ansat i en kontrolfunktion på danske fjerkræslagterier aht eksporten til muslimske markeder.
Det var jeg også, så jeg googlede lidt..

DANPO
Fakta
Kyllinger slagtet til Danpos sortiment slagtes efter danske regler.
Kylling solgt under Danpo-mærket er godkendt halal.

At kyllinger slagtes efter danske regler betyder, at kyllingerne bedøves, før de aflives. Slagteprocessen kontrolleres af en dansk dyrlæge, der er ansat af Fødevarestyrelsen og slagteprocessen overvåges kontinuerligt af en slagterimedarbejder.

At kyllinger er godkendt halal betyder, at den slagterimedarbejder, der overvåger slagteprocessen, er muslim.

Den muslimske slagterimedarbejder er godkendt af Islamisk Kulturcenter i København.

Den muslimske slagterimedarbejder fremsiger en bøn for sig selv ved slagtningens begyndelse og hver gang, der har været en pause i slagteprocessen. Bønnen hedder i oversættelse: "I Guds navn, Allah er den største".


Slagtemetoden anvendt til Danpo-kylling
Den anvendte slagtemetode for Danpo-kylling er på en gang den mest skånsomme og den mest effektive slagtemetode. Kyllingerne bedøves i et strømførende vandbad og halspulsårerne skæres derefter over, så blodet hurtigt løber fra kyllingen. Fødevarestyrelsens dyrlæger kontrollerer hele tiden, at processen følger de danske regler.
ROSE POULTRY
De største danske slagterier Halal-slagter al fjerkræ.
Årsagen er mange årtiers eksportsucces til muslimske lande, hvor Halal-slagtning er påkrævet. Da en del af hver eneste kylling vi slagter, bliver solgt til muslimske lande, bliver alle vores kyllinger Halal-slagtet.

Det koster ikke forbrugerne hverken mere eller mindre, at vi gør dette og rent slagtemæssigt gør det heller ikke nogen forskel, for det er kun måden, slagtningen overvåges på, der er speciel ved Halal.

Slagtningen skal ifølge loven overværes af en slagterimedarbejder for at sikre, at dyrene ikke lider overlast. På de danske slagterier er disse medarbejdere muslimer. Når man begynder at slagte, og hver gang der har været en pause i slagtningen, fremsiger den muslimske medarbejder en bøn for sig selv, der oversat lyder: ”I Guds navn. Allah er den største.”

Bønnen er i realiteten det eneste, der adskiller metoden fra en almindelig slagtning. Den foregår i henhold til vores egen lovgivning ved, at fjerkræet hænges op, hvorefter hovedet føres gennem et strømførende bad, som gør kyllingerne bevidstløse. Derefter skæres begge halspulsårer over – enten manuelt eller med en roterende kniv. De dør således hurtigt og smertefrit. De er bevidstløse.

Ekstraudgiften til eksportcertifikater til de muslimske lande betales af importørerne selv.
DANSK SLAGTEFJERKRÆ
Halal

Slagtning af kyllinger i Danmark sker efter reglerne i Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 583 af 6.6.2007 om slagtning og aflivning af dyr. Det betyder, at kyllingerne bedøves før slagtning, hvorefter de bliver slagtet.

På de store danske fjerkræslagterier er processen følgende: Før slagtning bedøves kyllingerne i et strømførende vandbad, hvorefter de slagtes med en slagtemaskine. En dyrlæge fra Fødevarestyrelsen fører kontrol med, at bedøvelsen er effektiv.

Når kyllingerne slagtes med en slagtemaskine siger reglerne, at der skal stå en person og overvåge slagtningen. Denne persons primære opgave er at sikre, at kyllinger, der af en eller anden grund ikke er blevet slagtet i maskinen, i stedet bliver slagtet med en almindelig kniv. På mindre fjerkræslagterier anvendes der ikke slagtemaskine, så her slagtes alle kyllingerne manuelt.

Når den person, der overvåger eller foretager slagtningen, er godkendt af Islamisk Kulturcenter som halal-slagter, er slagtningen en halal-slagtning. Halal-slagterne har to praktiske opgaver i forbindelse med halalslagtningen. De skal dels med mellemrum kontrollere, at kyllingerne udelukkende bedøves og ikke aflives under bedøvelsen, og dels skal de underskrive de særlige halal-eksportcertifikater, der anvendes ved eksport til muslimske lande.

Ca. 99 % af de kyllinger, der slagtes i Danmark, slagtes på fjerkræslagterier, der er godkendt til halal-slagtning af Islamisk Kulturcenter og Muslim World League i København. Da der med hensyn til bedøvelsen og slagtningen i praksis ikke er forskel på halal og ikke-halal, foretages alle slagtninger som halal.

Hvorfor halal?

Da man på slagtetidspunktet ikke ved, på hvilket marked kyllingen, eller udskæringerne, skal sælges, vil det være meget vanskeligt rent logistisk at håndtere både halal og ikke-halal på samme slagteri. Dette ville også indebære en omfattende sortering af de enkelte kødstykker. Ved at slagte alle kyllinger halal undgås dette - i praksis - umulige sorteringsarbejde.

Der findes i Danmark en række helt små fjerkræslagterier. På disse virksomheder foretages der ikke halal-slagtning
Så her holder jeg altså med KKA... da det er godkendt halal.... selvom det ikke er en imam der har været "på banen"
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Johanna
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. mar 2017, 11:32
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Halal og jagt

Indlæg af Johanna » 27. mar 2017, 11:39

Hej.

Jeg er klar over at dette er en gammel tråd, men jeg er muslim - og jæger.
Ja, jagt er tilladt i Islam. :smile:
Der behøver ikke at være en imam til stede, når man slagter og/eller jager.
Jeg ved ikke hvor mange af jer der så "Når naboens datter bliver muslim" på DR1 d. 3. januar 2017, men der blev jeg fulgt, og tog journalisten med på jagt hvor jeg skød en då. Deri forklarede jeg også hvad jeg som muslim skal gøre når jeg jager. Programmet kan nu ses fra min kanal på YouTube: http://www.youtube.com/user/HuntressJohanna.

Rigtig god dag til jer alle derude.
Senest rettet af Johanna 27. mar 2017, 12:12, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Halal og jagt

Indlæg af C-X » 27. mar 2017, 12:01

Hej - det lyder spændende. Kunne du ikke lægge et link til den pågældende video ind her? Vi har nogle youtube klammer du kan sætte om, så filmen bliver embeddet her i tråden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Johanna
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. mar 2017, 11:32
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Halal og jagt

Indlæg af Johanna » 27. mar 2017, 12:15

Hej.

Jo, naturligvis. Her er et link (og er kun med i de tre første, som varer i alt i ca. tre kvartér): http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... N6DahHrCX_.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Halal og jagt

Indlæg af Refraktorius » 27. mar 2017, 17:02

Velkommen ombord

Første afsnit i embedded form:

youtu.be/p0GcfXRP7AQ
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Halal og jagt

Indlæg af C-X » 27. mar 2017, 21:03

Så fik jeg set afsnit to også :thumbup:

Uanset religion, så var det rigtig flot jægerhåndværk og jeg deler fuldt ud dit rationale omkring jagt og drab / fremskaffelse af mad. Din formidling var lige til :numberone:
Jeg selv plejer at takke "Diana" for min høst, og ja, jeg er almindelig kedelig kulturkristen.

Hvordan gik det til, at du valgte at du skulle være jæger? Er det noget med de grønlandske rødder?

(for mit vedkommende er det mere det, at en "by-kvinde" vælger jagt til, end en muslim gør det, der er interessant)
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Johanna
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. mar 2017, 11:32
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Halal og jagt

Indlæg af Johanna » 27. mar 2017, 21:25

Mange tak. :smile: Også rart at blive taget godt imod, når man er ny. :oops:

Jeg kommer ikke fra en jægerfamilie, men har bare altid interesseret mig for jagt og fiskeri - så ved ikke om det er fra min grønlandske natur, eller bare alm. interesse. Fik jagttegn i 1995, men indtil december 2004 var jeg ikke på andet jagt end regulering af krager, skader, måger, duer samt ræv.
I dag er især riffeljagt min passion.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Halal og jagt

Indlæg af C-X » 28. mar 2017, 09:41

Har lige fået set del 3 også og morede mig kosteligt over scenen med dåen på altanen og næsten endnu mere over den unge mand der tørrer blod op i elevatoren :fun:

Du burde have været med i en udsendelse om jagt i stedet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar